نسل جدید مزدا ۶ بر اساس پلتفرم چانگان معرفی شد؛ مهندسی چینی یک خودروی ژاپنی


نسل جدید مزدا ۶ در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد. این نسل از طراحی خیره کننده ای برخوردار بوده و جزو ستارگان نمایشگاه محسوب می شود.
مزدا ۶ در کلاسی شلوغ و پر رقابت قرار دارد. این سدان سایز متوسط به دلیل افت تقاضا، در سال ۲۰۲۱ از بازار آمریکا حذف شد و سال گذشته نوبت به حذف از بازار انگلستان رسید. با تصمیم مزدا (Mazda) چند ماه قبل هم عرضه این خودرو در سرزمین مادری خاتمه پیدا کرد. در حال حاضر این خودرو در چند کشور اروپایی و شماری از بازارهای آسیایی از جمله چین عرضه می شود.

نسل فعلی مزدا ۶ از سال ۲۰۱۲ روی خط تولید قرار دارد و از لحاظ طراحی غبار زمان در چهره آن کاملاً مشهود است. پس از چهارده سال وقت آن رسیده تا نسل جدید این خودرو معرفی شود. نکته جالب اینکه نسل جدید مزدا ۶ با همکاری چانگان توسعه پیدا کرده و در اصل EZ-6 نام دارد. این نسل طراحی بسیار زیبا و مدرنی داشته و با انواع پیشرانه های هیبریدی شارژی و تمام الکتریکی به فروش خواهد رسید.

طراحی ظاهری پویا و اسپرت
همانند مدل های اخیر کمپانی، این نسل از مزدا ۶ نیز بر اساس زبان طراحی موسوم به کودو خلق شده و استیل جذابی دارد. در نمای روبرو جلوپنجره نورپردازی شده و چراغ های باریک و کشیده شاخص ترین المان ها هستند. فرم و گرافیک این چراغ ها تا حدودی محصولات جگوار را تداعی می کند.
در نمای جانبی قوس زیبای سقف و ادغام هنرمندانه آن با درب صندوق عقب بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می کند. ضمن اینکه استفاده از قطعات کرومی مزدا ۶ را مدلی بالارده نشان می دهد. دستگیره های در این نسل مخفی شونده هستند و رینگ های ۱۹ اینچی آن طراحی آیرودینامیکی دارند.


در نمای عقب، چراغ های این خودرو نیز سرتاسری بوده و از طریق یک نوار میانی به هم متصل شده اند. این چراغ هم گرافیک جذابی دارند و به نظر می رسد در طراحی آنها نیز مزدا نیم نگاهی به محصولات جگوار داشته است. علاوه بر این، باید به برآمدگی لبه صندوق مزدا ۶ اشاره کنیم، این برآمدگی نقش مشابه با یک اسپویلر کوچک دارد. ناگفته نماند این سدان سایز متوسط ژاپنی از درهای بدون فریم و سقف پانورامیک بزرگ بهره می برد.
طراحی داخلی متفاوت
اما می رسیم به بخش جالب ماجرا؛ رسانه های چینی می گویند نسل جدید مزدا ۶ بر اساس پلتفرمی مشترک با چانگان شنلان SL03 طراحی شده، اما با توجه به جایگاهی که این سدان ژاپنی دارد، کابین آن پیشرفته تر و با کیفیت تر است. در این بخش اگر لوگوی مزدا را از روی فرمان حذف کنیم، احتمال آنکه به هویت خودرو پی ببرید، بسیار کم خواهد بود، زیرا نسل جدید مزدا ۶ تقریباً هیچ وجه اشتراکی با سایر مدل های کمپانی ندارد.


داشبورد شکیل مزدا ۶ در قسمت میانی از یک نمایشگر بزرگ ۱۴.۶ اینچی میزبانی می کند. در پشت فرمان نیز نمایشگر دیجیتال بزرگ وظیفه ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده را بر عهده دارد. مثل تعداد زیادی از خودروهای جدید چینی، مزدا ۶ هم به پردازنده اسنپدراگون ۸۱۵۵ تجهیز شده است. سیستم صوتی ساخت سونی، پشیتبانی گسترده از فرمان های صوتی، شارژر بی سیم تلفن همراه و صندلی های موسوم به جاذبه صفر از ویژگی های برجسته کابین مزدا ۶ هستند.
مشخصات فنی مزدا ۶ مدل ۲۰۲۵
در رابطه با مشخصات فنی مزدا ۶ جزئیات چندانی در دست نیست. اما به احتمال قوی این خودرو پیشرانه های مشترکی با دیپال یا همان شنلان SL03 خواهد داشت. در نسخه EREV از این خودروی چینی یک موتور ۱.۵ لیتری به عنوان ژنراتور انجام وظیفه می کند. این موتور برق لازم برای افزایش برد حرکتی خودرو را تأمین می کند. در مزدا ۶ احتمالاً این موتور جای خود را به یک موتور ژاپنی خواهد داد. نیروی لازم برای حرکت شنلان SL03 توسط موتور برقی موجود روی محور عقب تولید می شود. این موتور ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. در نسخه های تمام الکتریکی شنلان SL03 از موتورهای ۲۱۵ و ۲۵۵ اسب بخاری روی محور عقب استفاده شده است. شاید مزدا به جای این موتورها، از موتورهای قدرتمندتری در سدان سایز متوسط خود بهره ببرد. حتی احتمال تجهیز این سدان خوش استیل به پیشرانه دو موتوره نیز وجود دارد.


در رابطه با ظرفیت باتری به کار رفته در مزدا ۶ هم اطلاعاتی در اختیار رسانه ها قرار نگرفته، با این حال می دانیم نسخه EREV قادر است تا هزار کیلومتر مسافت را طی کند. این فاکتور برای نسخه تمام الکتریکی ۶۰۰ کیلومتر عنوان شده، البته بر اساس استاندارد چینی CLTC.
فروش مزدا ۶ جدید و یا به عبارت دقیق تر مزدا EZ-6 بلافاصله پس از رونمایی در نمایشگاه خودروی پکن آغاز می شود. در رابطه با قیمت این خودرو حرفی به میان نیامده؛ این خودرو به عنوان مدل ۲۰۲۵ به فروش خواهد رسید. با توجه به شواهد، بعید به نظر می رسد این نسل از مزدا ۶ راهی بازارهای بین المللی شود.
خدا رو شکر نمردیم دیدیم چین برای ژاپن طراحی میکنه
میگن طراحی این خودرو چون قدیمی شده دیگه از بازار خودرو کنار گذاشته ، اونوقت ما مردم بدبخت ایران هنوز مزدا ۶ از نزدیک ندیدیم ، چقد ما بدبختیم خدایااااا