نسل سوم سیستم پیل سوختی تویوتا ارزان تر اما ۲۰ درصد بهینه تر خواهد بود

با وجود افزایش محبوبیت خودروهای برقی، شماری از خودروسازان همچنان به سرمایهگذاری در زمینه خودروهای هیدروژنی ادامه میدهند. تویوتا یکی از اصلیترین طرفداران این نوع خودروها بوده و علی رغم بازار نه چندان بزرگ، کماکان در حوزه تکنولوژی پیل سوختی مشغول تحقیق و توسعه است. این شرکت ژاپنی خود را برای معرفی نسل سوم سیستم پیل سوختی آماده میکند.
تحولی جدید در فناوری پیل سوختی تویوتا
به گزارش آخرین خودرو، نسل سوم سیستم پیل سوختی تویوتا قرار است طی روزهای آتی در نمایشگاه بینالمللی هیدروژن و پیل سوختی توکیو رونمایی شود. کمپانی ژاپنی ادعا میکند این نسل گام بزرگی رو به جلو بوده و با توجه به نوآوریهای جدید در طراحی سلول و فرآیندهای تولید، هزینههای تولید را به شکل قابل توجهی کاهش میدهد.

کاهش هزینهها و افزایش دوام
یکی از چالشهای اصلی خودروهای هیدروژنی، هزینه بالای تولید و نگهداری آنهاست. اما تویوتا تأکید دارد که سیستم جدید پیل سوختی این شرکت نه تنها ارزانتر خواهد بود، بلکه تا دو برابر دوام بیشتری نسبت به نسل قبلی خواهد داشت. به گفته تویوتا، دوام این سیستم اکنون با موتورهای دیزلی قابل مقایسه است و مشتریان نباید دیگر نسبت به عمر مفید خودروهای هیدروژنی نگران باشند.

افزایش ۲۰ درصدی بُرد حرکتی
یکی دیگر از پیشرفتهای مهم در نسل سوم سیستم پیل سوختی، بهبود بهرهوری است. این موضوع باعث میشود مسافت قابل پیمایش تا ۲۰ درصد رشد کند. برای درک بهتر باید گفت مدل فعلی تویوتا میرای هیدروژنی میتواند با یک بار سوختگیری تا ۶۴۷ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد، اما در صورت تجهیز به نسل جدید پیل سوختی تویوتا، این رقم به حدود ۷۷۵ کیلومتر افزایش خواهد یافت.
این پیشرفت در شرایطی اتفاق میافتد که قیمت هیدروژن در ایالت کالیفرنیا در سال گذشته به بالاترین حد خود رسید. بنابراین، افزایش راندمان در نسل جدید، میتواند عامل مهمی برای کاهش هزینههای رانندگان این نوع خودروها باشد.

ورود به بازار از سال ۲۰۲۶ و سازگاری با سایر کاربردها
تویوتا اعلام کرده که نسل سوم سیستم پیل سوختی پس از سال ۲۰۲۶ وارد بازارهایی چون آمریکای شمالی، اروپا، چین و ژاپن خواهد شد. جالب اینکه این سیستم تنها برای خودروهای سواری طراحی نشده، بلکه در وسایل نقلیه تجاری، کشتیها، قطارها و حتی ژنراتورهای ثابت نیز قابل استفاده خواهد بود.

تویوتا و آینده خودروهای هیدروژنی
از زمان معرفی تویوتا میرای در سال ۲۰۱۴، این شرکت حدود ۲۸,۰۰۰ دستگاه از آن را در سراسر جهان فروخته است. ضمن اینکه سیستم پیل سوختی تویوتا در بیش از ۲,۷۰۰ وسیله نقلیه دیگر، از جمله اتوبوسها و ژنراتورها، مورد استفاده قرار گرفته است.
با معرفی نسل جدید سیستم پیل سوختی، تویوتا همچنان یکی از پیشگامان فناوری هیدروژن باقی میماند. این شرکت که برقیسازی را تنها راهکار موجود برای کاهش آلایندگی خودروها نمیداند، در تلاش است پیشرانه هیدروژنی را به گزینهای کاربردیتر و مقرونبهصرفهتر تبدیل کند.