%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰

نیسان و صرفه‌جویی ۱.۷ میلیارد دلاری؛ از کاهش تنوع پشت‌سری‌ ها تا بازنگری در استانداردهای قدیمی

منتشر شده در 29 شهریور 1404 ساعت 12:00
نویسنده سعید علیپور
نیسان و صرفه‌جویی ۱.۷ میلیارد دلاری؛ از کاهش تنوع پشت‌سری‌ ها تا بازنگری در استانداردهای قدیمی

نیسان با هدایت مدیرعامل جدید خود یعنی ایوان اسپینوزا، در حال اجرای یک برنامه گسترده برای کاهش هزینه‌ها و بازگشت به سودآوری پایدار است. این طرح شامل صرفه‌جویی ۱.۷ میلیارد دلاری در هزینه‌های متغیر بوده و مأموریت اجرای آن را تاتسوزو تومیتا بر عهده دارد. رسانه اتوموتیو نیوز از این مدیر با لقب جالب «تزار هزینه‌ها» یاد می‌کند. برای دستیابی به بیشترین بازدهی، تومیتا ایده‌های مختلفی را در پیش گرفته که یکی از آنها حذف تنوع پشت سری صندلی‌هاست. 

ایده‌های کوچک اما سودآور؛ از پشت‌سری‌ها تا رنگ صندلی‌ها

آقای تومیتا در گفت‌وگو با اتوموتیو نیوز گفته کاهش تنوع در طراحی پشت‌ سری‌ ها یکی از کلیدی‌ترین روش‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد بود. در حال حاضر، یکی از تأمین‌ کنندگان قطعات پشت سری، اجزا را در انبارهایی به بزرگی دو زمین تنیس ذخیره می‌کند و کارگران روزانه باید تا ۳۰ هزار قدم برای برداشتن و انتقال قطعات راه بروند. تومیتا می‌گوید با کاهش این تنوع، می‌توان ابعاد انبار و مسیر حرکت کارگران را تقریباً نصف کرد. او تأکید نموده:

«اکنون زمان عمل فرا رسیده است. ما وارد مرحله اجرا شده‌ایم. باید سودآوری هر محصول را افزایش دهیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم به یک کسب و کار پایدار امیدوار باشیم.»

۴۰۰۰ ایده صرفه‌جویی روی میز

به گفته تومیتا، تاکنون ۴۰۰۰ ایده برای کاهش هزینه‌ها روی میز او قرار گرفته که از این میان، ۱۶۰۰ ایده عملی و قابل اجرا تشخیص داده شده است. نیسان قصد دارد اجرای بخشی از این برنامه‌ها را تا پایان سال جاری آغاز کند تا بتواند تا ۳۱ مارس ۲۰۲۷ به هدف صرفه‌جویی ۱.۷ میلیارد دلاری دست یابد.

نیسان و صرفه‌جویی ۱.۷ میلیارد دلاری؛ از کاهش تنوع پشت‌سری‌ ها تا بازنگری در استانداردهای قدیمی

بازنگری در استانداردهای قدیمی تولید

برخی از این ایده‌ها شامل کنار گذاشتن روش‌های قدیمی تولید است. برای مثال، نیسان سال‌هاست در صندلی‌های خود از رنگ‌هایی استفاده می‌کند که در برابر اشعه UV مقاوم هستند؛ این موضوع زمانی اهمیت داشت که خودروها شیشه‌های ساده داشتند، اما اکنون با استفاده از شیشه‌های مقاوم در برابر اشعه، این هزینه اضافی ضرورتی ندارد.

همچنین نیسان در حال بررسی کاهش برخی استانداردهای خاص است تا بتواند از قطعات مشترک با دیگر خودروسازان استفاده کند. علاوه بر این، همکاری با تأمین‌کنندگان چینی به دلیل مقیاس تولید بالا و کارایی بیشتر می‌تواند نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها ایفا نماید.

بازگشت به کنترل هزینه‌ها پس از سال‌های تمرکز بر فروش

تومیتا تأکید دارد که بخش زیادی از هزینه‌های بالا، در سال‌هایی ایجاد شد که نیسان تنها به دنبال افزایش حجم فروش بود. این استراتژی باعث شد کنترل هزینه‌ها نادیده گرفته شود و در نهایت با افت فروش، نیسان با هزینه‌های سنگین و پیچیدگی‌های غیرضروری در تولید مواجه گردد.

با این حال، او می‌گوید کاهش هزینه‌ها نباید به معنای افت کیفیت برای مشتری باشد. آقای تومیتا در این رابطه گفته:

«ما نباید این روند را کاهش امکانات یا افت کیفیت بدانیم. به هر ایده‌ای پاسخ مثبت نمی‌دهیم. برخی صرفه‌جویی‌ها به ما این امکان را می‌دهد که در بخش تحقیق و توسعه (R&D) سرمایه‌گذاری کنیم و محصولات بهتری ارائه دهیم.»

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X