هیوندای آیونیک ۵ N با ۶۴۱ اسب بخار قدرت رونمایی شد

هیوندای آیونیک ۵ N بصورت رسمی در فستیوال سرعت گودوود رونمایی شد و احتمالا در سال آینده عرضه آن آغاز می شود.
فستیوال سرعت گودوود هرساله میزبان خودروهای جذابی از نقاط مختلف جهان است اما امسال یک مهمان ویژه از کره جنوبی دارد. هیوندای آیونیک ۵ N نخستین محصول تمام برقی با عملکرد بالا از هیوندای است که البته قرار است برای دیگر برقی های این نشان هم نسخه های N را داشته باشیم. آیونیک ۵ نخستین قدم هیوندای در برقی سازی محصولات بود و برند آیونیک زیر مجموعه برقی هیوندای است که باقی محصولات الکتریکی این برند هم با آن به بازار می آیند.

مشخصات فنی هیوندای آیونیک ۵ N
در این خودرو دو پیشرانه برقی سوار بر دو محور تولید قدرت را انجام می دهند. خروجی ترکیبی این دو موتور به ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور می رسد که البته این خروجی می تواند تا زمان عرضه انبوه کمی تغییر داشته باشد. با فعال سازی حالت N Grin Boost نهایت قدرت به ۶۴۱ اسب بخار و نهایت گشتاور به ۷۷۰ نیوتن متر می رسد که البته این حالت تنها برای ۱۰ ثانیه فعال خواهد ماند.

سیستم تمام چرخ محرک و خروجی های عالی در هیوندای آیونیک ۵ N باعث می شود تا شتاب گیری این خودرو در ۳.۵ ثانیه انجام شود که با فعال کردن گزینه N Grin Boost، این عدد به ۳.۴ ثانیه کاهشی میابد. نهایت سرعت هم محدود به ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت است. این مدل با پک باتری ۸۴ کیلووات ساعتی عرضه می شود که شارژر های سریع را ساپورت می کند و میزان شارژ با شارژر ۸۰۰ ولتی تنها در ۱۸ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد می رسد.

تکنولوژی هایی برای پیست
راننده در این خودرو می تواند دو حالت درگ (Drag) یا ترک (Track) را انتخاب کند. در حالت ترک دمای باتری کنترل می شود تا بیشترین خروجی در طول مدت زمان به دست بیاید اما در حالت درگ بالاترین میزان خروجی در کوتاه ترین زمان در دسترس راننده خواهد بود. این قابلیت هایی نرم افزاری است که کمپانی هیوندای برای هیوندای آیونیک ۵ N در نظر گرفته و حالت های دیگری هم برای رانندگی با این برقی پر قدرت قابل تنظیم است.


کمپانی هیوندای وزن این خودرو را اعلام نکرده اما با توجه به قابلیت های فنی این خودرو، احتمالا وزن از نمونه پر قدرت آیونیک ۵ یعنی ۲,۱۱۵ کیلوگرم بیشتر باشد. در هیوندای آیونیک ۵ N رینگ ها بزرگ تر شده و قطعات آیرودینامیک اضافه شده اند. همچنین سیستم ترمز این خودرو شامل دو بخش نرم افزاری و مکانیکی است که بر اساس آن کلیپر های ۲ پیستونه در جلو و تک پیستونه در عقب به همراه ترمز های احیا کننده انرژی (مخصوص خودروهای برقی) فرآیند ترمز گیری را به بهترین نحو مدیریت می کنند.

نکته مهم دیگر این است که یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک در این خودرو شبیه سازی شده که حس رانندگی با یک خودروی بنزینی را می دهد. این شبیه سازی محدود به گیربکس نیست و در حالت دریفت هم توزیع گشتاور طوری انجام می شود که هم عملکرد بهتر است و هم حس رانندگی با یک خودرو مخصوص دریفت منتقل می شود. حتی صدای شبیه سازی شده را هم در این خودرو داریم و هیوندای آیونیک ۵ N صدای شبیه سازی شده خودروهای بنزینی را دارد.
طراحی هیوندای آیونیک ۵ N
ابعاد این نسخه با نسخه استاندارد متفاوت است. در این خودرو طول و عرض بیشتر نسبت به نسخه استاندارد داریم اما ارتفاع از سطح زمین کمتر شده است. ورودی های هوا بهمراه اسپویلر و دیفیوزر مخصوص و اسپرت به این نسخه اضافه شده تا هم بهبود عملکرد آیرودینامیک را داشته باشیم و هم ظاهر اسپرت تری رقم بخورد. به این طراحی رینگ های مخصوص و ۲۱ اینچی بهمراه تایر های مخصوص پیرلی P-Zero را هم اضافه کنید تا طراحی اسپرت هیوندای آیونیک ۵ N کامل شود.


قیمت و زمان عرضه
کمپانی هیوندای هنوز قیمت هیوندای آیونیک ۵ N را مشخص نکرده اما با توجه به قیمت ۵۳,۹۳۵ دلاری نمونه فول نسخه معمولی، قیمت این نسخه اسپرت بیشتر خواهد بود. حتی زمان عرضه این خودرو هم مشخص نیست اما می دانیم که در سال آینده عرضه این محصول انجام می شود.