%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰

وقتی ایمنی فدای جذابیت ظاهری می شود ؛ نصف شدن دید راننده در خودروهای جدید

منتشر شده در 16 مرداد 1404 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
وقتی ایمنی فدای جذابیت ظاهری می شود ؛ نصف شدن دید راننده در خودروهای جدید

با افزایش نگران‌کننده آمار مرگ و میر عابران پیاده و دوچرخه‌ سواران طی ۲۵ سال گذشته (افزایش به ‌ترتیب ۳۷ و ۴۲ درصدی)، پژوهشگران اکنون تغییرات جاده‌ها و خودروها را با دقت بیشتری زیر نظر گرفته‌اند. آنها متوجه شده‌اند یکی از عوامل پررنگ در این میان، کاهش دید راننده در خودروهای مدرن است؛ امری که در رشد ابعاد خودروها و فانتزی و عضلانی شدن طراحی مدل‌های جدید ریشه دارد.

به گزارش آخرین خودرو، پژوهش جدید که توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) انجام شده، نه‌ تنها ابعاد این مشکل را روشن کرده، بلکه روشی جدید و استاندارد برای اندازه‌گیری دید راننده ارائه داده است.

بررسی مقایسه‌ای دید راننده در خودروهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۳

در این پژوهش، محققان ۱۷ خودرو از ۶ برند مختلف را بررسی کرده‌اند که شامل نسل‌های مختلف فورد F-150، شورولت سابربن، هوندا آکورد و CR-V، تویوتا کمری و جیپ گرند چروکی می‌شوند. این خودروها در حد فاصل سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۳ تولید شده‌اند. در گام بعدی، محققان یک دوربین ۳۶۰ درجه را درست در محل دید راننده قرار داده‌اند تا تصاویر دقیقی از میدان دید واقعی راننده تهیه شود.

وقتی ایمنی فدای جذابیت ظاهری می شود ؛ نصف شدن دید راننده در خودروهای جدید

افت شدید دید در شاسی‌بلندها؛ تا ۵۸ درصد کاهش

نتایج این بررسی تصویری تاریک از مدل‌های بروزتر ارائه می‌دهد. در شعاع ۱۰ متری، دید راننده در شاسی بلندهای جدید نسبت به همتایان تولیدی در دهه ۹۰ میلادی تا ۵۸ درصد کاهش یافته است. برای مثال، دید راننده در شورولت سابربن از ۵۶ درصد در سال ۱۹۹۷ به ۲۸ درصد در سال ۲۰۲۳ افت کرده است. هوندا CR-V وضعیت بدتری دارد؛ در مدل ۱۹۹۷ کراس اوور ژاپنی دارای میدان دید ۶۸ درصدی بوده، اما در مدل ۲۰۲۲ این عدد به ۲۸ درصد رسیده است. تنها فورد F-150 کاهش ملایم ۱۷ درصدی را طی بازه زمانی مذکور تجربه کرده، هرچند IIHS تأکید می‌کند این پیکاپ در مدل سال ۱۹۹۷ نیز دید محدودی داشته است.

طراحی مدرن، عامل اصلی کاهش دید راننده

طبق یافته‌های IIHS، کاپوت‌های کشیده و مرتفع، آینه‌های جانبی بزرگ و فرم‌های زاویه‌دار بدنه باعث شده‌اند که راننده دید مستقیم به جلو و زوایای کناری خودرو را از دست بدهد. این موضوع نیز به نوبه خود شانس برخورد با عابران پیاده یا دوچرخه‌سواران را افزایش می‌دهد.

سدان‌ها همچنان ایمن‌تر

در حالی ‌که شاسی بلندها بیشترین افت دید را دارند، میدان دید سدان‌ هایی مانند تویوتا کمری و هوندا آکورد خیلی کمتر افت کرده است؛ آنقدر کم که در محدوده خطای آماری قرار می‌گیرند. به گفته بکی مولر مهندس ارشد IIHS، این مسأله اهمیت زیادی دارد، چرا که سهم شاسی بلندها از بازار خودروی ایالات متحده در سال‌های اخیر همواره روندی صعودی داشته است.

وقتی ایمنی فدای جذابیت ظاهری می شود ؛ نصف شدن دید راننده در خودروهای جدید

او تأکید کرده اگر تحقیقات بیشتر ثابت کند این افت دید در سایر خودروها نیز وجود دارد، باید روند حاکم را نگران‌کننده تلقی کرد که تأثیر آن با طراحی‌های خشن و ارتفاع زیاد خودروها دو چندان شده است.

طراحی خودرو باید در خدمت ایمنی باشد، نه فقط ظاهر جذاب

این پژوهش زنگ خطری برای صنعت خودروسازی است. طراحی‌هایی که فقط به ظاهری جذاب و عضلانی توجه دارند، باعث کاهش دید راننده می‌شوند؛ طبیعتاً این مشکل جان عابران و دوچرخه‌سواران را تهدید می‌کند. شاید وقت آن رسیده که خودروسازان بیش از ظاهر، به ایمنی و دید راننده توجه داشته باشند.

ویدیو های پیشنهادی

۲ Responses to “وقتی ایمنی فدای جذابیت ظاهری می شود ؛ نصف شدن دید راننده در خودروهای جدید”

  1. مسعود گفت:

    من با این موضوع موافق هستم…مخصوصا دید شاسی بلند ها بسیار ضعیف شده است

    ۸
    ۱
  2. کنجکاو گفت:

    وقتی درجاده های بین شهردرظلمات وتاریکی رانندگی می‌کنی ویک مانیتوروصفحه نمایش همیشه روشن را که باتلوزیون داخل منزل اشتباه گرفتندآوردنددرجلوی ماشین نصب کردند!وسرتاسرداشبوردماشین رااشغال کرده وپوشانده که دقیقامثل نورافکن کورکننده درشب هادقیقاتومرکزنگاهت وتوچشمات هست چطور؟

    ۵
    ۲

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X