پایان دوران رانندگی خطرناک و ویراژ در خیابان ها ؛ استفاده از محدودکننده سرعت برای کنترل رانندگان

تجاوز از سرعت مجاز و رانندگی پرسرعت یکی از مشکلاتی است که در خیابانها و جادههای سرتاسر دنیا وجود دارد. برای مقابله با این مشکل، سیستم جدیدی در دست توسعه است. به لطف این سیستم رانندگان متخلف دیگر نخواهند توانست با فشردن پدال گاز از سرعت مجاز تخطی کنند. ایالت ویسکانسین در آمریکا جدیدترین ایالتی است که یک طرح قانونی برای استفاده از سیستم محدودکننده سرعت را بررسی میکند. این سیستم به طور فیزیکی مانع از تجاوز سرعت برخی رانندگان از حد مجاز میشود.
فناوری کنترل هوشمند سرعت؛ نجاتدهندهای از جنس GPS
به گزارش آخرین خودرو، این سیستم که Intelligent Speed Assistance یا «دستیار هوشمند سرعت» نام دارد، عملکردی مشابه فناوری قفل احتراق خودرو برای کنترل رانندگی افراد مست دارد. در آن فناوری، راننده برای روشن کردن خودرو باید تست تنفس بدهد؛ اما در سیستم جدید، رانندهای که سابقه تخلفات سنگین دارد، مجبور خواهد بود خودرویی را براند که به صورت خودکار نمیتواند از حداکثر سرعت مجاز در جاده تجاوز کند.
مبنای عملکرد دستیار هوشمند سرعت بر اطلاعات موقعیتیاب GPS استوار است. این سیستم با استفاده از دادههای دقیق نقشه و محدودیت سرعت جاده، سرعت خودرو را به طور خودکار در همان حد مجاز قفل میکند.
طرح جدید برای رانندگان پرتخلف
دو نماینده دموکرات از شهر میلواکی، یعنی راسل گودوین و کریس لارسن، لایحهای را به مجلس ایالت ویسکانسین ارائه کردهاند که براساس آن، رانندگان دارای سابقه دو بار محکومیت به رانندگی پرخطر در طی پنج سال ملزم به نصب این سیستم در خودروی خود خواهند شد.
این قانون شامل افرادی میشود که به دلیل سرعت ۲۰ مایل بر ساعت یا رقمی بیشتر از حد مجاز جریمه شدهاند. هزینه نصب این سامانه که حدود ۱۷۰۰ دلار برآورد شده است، بر عهده خود راننده خواهد بود. البته برای رانندگان کمدرآمد، کمک هزینه مالی دولتی در نظر گرفته میشود.
مجازات سنگین برای دستکاری یا نصب نکردن سیستم
براساس متن لایحه، رانندگانی که اقدام به دستکاری، حذف یا نصب نکردن سیستم کنند، با مجازات حبس تا ۶ ماه یا جریمه نقدی ۶۰۰ دلار مواجه خواهند شد.سناتور لارسن در گفتوگو با یک روزنامه اظهار کرده:
«این فناوری به راننده و حتی سرنشینان خودرو یادآوری میکند که چرا چنین سیستمی در ماشین نصب شده است؛ این خودش نوعی آموزش اجتماعی است.»

دیدگاههای متفاوت؛ از تحسین تا تردید
در حالی که بسیاری از سیاستگذاران از این طرح حمایت کردهاند، برخی دیگر نسبت به کارایی واقعی آن تردید دارند. نماینده جمهوریخواه باب داناوان گفته: «من از راهکارهای نوآورانه استقبال میکنم، اما مطمئن نیستم این ایده بتواند در عمل مؤثر واقع شود.» به گفته او، برخی رانندگان احتمالاً راههایی برای دور زدن فناوری پیدا میکنند، در حالی که دیگران ممکن است به سادگی از خودروهایی استفاده نمایند که به این سیستم مجهز نیستند.
کاهش تصادفات ناشی از رانندگی پرخطر
با وجود این تردیدها، قانونگذاران ویسکانسین امیدوارند که این اقدام بتواند فرهنگ رانندگی پرخطر در شهرهای بزرگ، به ویژه در میلواکی را تغییر دهد. این طرح تنها بر سرعت تمرکز ندارد، بلکه بخشی از برنامه چندمرحلهای برای کاهش تصادفات مرگبار است.
رانندگی پرخطر فقط به سرعت غیرمجاز محدود نمیشود و شامل رفتارهایی مانند سبقت خطرناک، بیتوجهی به حق تقدم و رانندگی در حالت مستی نیز میباشد؛ مسائلی که همچنان خطر جدی برای ایمنی جادهها به شمار میروند.
الگوی مشابه در ایالتهای دیگر آمریکا
ویسکانسین تنها ایالتی نیست که به دنبال استفاده از فناوری دستیار هوشند سرعت است. ایالتهای واشینگتن و ویرجینیا نیز در حال بررسی طرحهایی مشابه برای نصب این سیستم در خودروهای رانندگان متخلف هستند. این روند نشان میدهد که دولتهای محلی در آمریکا به دنبال راهحلهای فناورانه برای مهار رانندگی پرخطر هستند.
اقدامات مکمل؛ توقیف خودرو در اولین تخلف
در کنار این طرح فناورانه، ویسکانسین اخیراً قانونی دیگر را نیز تصویب کرده است که به پلیس اجازه میدهد خودرو راننده متخلف را حتی در اولین تخلف رانندگی پرخطر توقیف کند. این اقدام با هدف افزایش بازدارندگی و کاهش تکرار جرم اجرا خواهد شد.
با اجرای احتمالی طرح محدودکننده سرعت، ویسکانسین میتواند یکی از نخستین ایالتهای آمریکا باشد که به صورت عملی از فناوری برای جلوگیری از تخلف پیش از وقوع استفاده میکند. اگرچه منتقدان نسبت به کارایی و اجرای آن تردید دارند، اما موافقان معتقدند این اقدام میتواند به مرور زمان، فرهنگ رانندگی ایمنتر و مسئولانهتر را در بین رانندگان آمریکایی نهادینه کند. شاید این طرح آغازی بر پایان دوران رانندگی پرسرعت باشد.





آقا این تاکسی های برون شهری و کامیونهای جدید خیلی بد رانندگی میکنن کامیونهای جدید که میان خط سرعت پارو میزارن رو گاز دویستا میرن پلیس هم کاری نداره کامیونهای خارجی قبلاً میومدن ایران به هیچ وجه خط سرعت نمیومدن تاکسی های خارج شهر که همه تست تعادل رفتاری ومغزی باید بدن خیلیاشون اصلا نباید اجازه رانندگی داشته باشن مثل قاتل زنجیره ای هستن
کامیون حداکثر سرعتش ۱۱۰ کیلومتره،احتمالا خودت راننده نیستی و کند رانندگی میکنی
باسلام
متاسفانه بعضی از خودروهای ایرانی بعلت امنیت ضعیف خورو دارای محدود کننده سرعت تا۹۰کیلومتر می باشند
که خوداین کار معظل بزرگ و خطرسازهست که راننده این گونه خودروها با آن دست و پنج نرمی کنن
در جاده دوطرفه و یا اتوبان سرعت مجاز۱۲۰کیلومترهست
کامیون جلوی خودروی دارای محدودکننده سرعت با سرعت ۷۵.۸۰کیلیومتر درحال حرکت که اکثر این طورکامیون ها از لاین وسط تردد می کنن
خودرو ایرانی تامیاد در سبقت از کامیون محدود کننده سرعت یهی نگه اش میداره
اگر خودرو از روبرو بیاد به یه نحوه ی خطر داره
اگر از پشت سر بیان به یه نحوه ی خطرناک
که بسیاز کار خطرناکی هست
واصلا محدود کننده سرعت چیزی خوبی نیست و اصلا پیشنهاد نمی کنم
واقعا خطرناک هست
اگر خوب بود خود خودروهای راهور استفاده می کردن
لطفا
درست میفرمائید،من حاضرم صد هزار کیلومتر با سرعت رانندگی کنم و یک خطر هم برای دیگران و خودم ایجاد نکنم.رانندگی کردن باشعور کار اصلی ماست.این که میگن سرعت خطرناکه چرته.باید حرفه ای برآنیم!
شاید به نظر شوخی بیاد یا مسخره اما سال ۸۶ برای جشنواره خوارزمی ده طرح رو دادم که یکی از آنها اتومبیل هوشمند بود که یکی از قابلیتهاش همین کنترل سرعت بود اما نشد و هیچ کس جدی نگرفت بعداز گذشت ۱۹سال تازه چند مورد از کارایی های یکی دوتا از طرح هایی که دادم دارن کشف میشن
محدودیت در هیچ کاری درست نیست!مشکل اصلی این است که ملت رانندگی را جدی نمی گیرند و اکثرا پت و مت اند.تازه هر کس هم تصادف میکنه،بیمه از جیب من و دیگران بهش جایزه میده!این انگیزه خوبی برای ایجاد تصادفه
محدودیت در هیچ کاری درست نیست!مشکل اصلی این است که ملت رانندگی را جدی نمی گیرند و اکثرا پت و مت اند.تازه هر کس هم تصادف میکنه،بیمه از جیب من و دیگران بهش جایزه میده!این انگیزه خوبی برای ایجاد تصادفه