%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰

چین در مسیر تسلط بر بازارهای جهانی؛ عبور از آلمان و ژاپن در صادرات خودروهای سواری

منتشر شده در 14 اسفند 1403 ساعت 18:00
نویسنده سعید علیپور
چین در مسیر تسلط بر بازارهای جهانی

آمارها حکایت از آن دارند چین با سرعت سرسام‌ آوری در عرصه خودروسازی پیشرفت می‌کند. با وجود تعرفه‌های سنگین آمریکا که ورود خودروهای چینی را تقریباً غیرممکن کرده، این کشور توانسته با سبقت گرفتن از آلمان و ژاپن به بزرگ‌ترین صادرکننده خودروهای سواری در جهان تبدیل شود.

رشد صادرات خودروهای چینی در سال‌های اخیر چشمگیر بوده است. طبق داده‌های رسمی، در سال گذشته ۴.۷ میلیون دستگاه خودرو از چین به سایر کشورها صادر شده؛ بد نیست بدانید این رقم سه برابر میزان صادرات چین در سال ۲۰۲۱ می‌باشد! علاوه بر این، باید گفت بی وای دی در فروش جهانی (شامل خودروهای تمام برقی و هیبریدی شارژی) از تسلا عبور کرده است. پیش‌بینی می‌شود سایر خودروسازان چینی هم در آینده نزدیک فولکس واگن و تویوتا را پشت سر گذاشته و از نظر میزان فروش بر صدر جدول تکیه بزنند.

ورود به بازارهای نوظهور، ترفند چینی‌ها برای رکوردشکنی و شکست رقبا

با توجه به محدودیت‌های موجود در ورود به بازار آمریکای شمالی و رقابت شدید در اروپا، خودروسازان چینی به دنبال تسخیر بازارهای در حال رشد هستند. نگاهی به داده‌ها نشان می‌دهد که آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا به مقاصد اصلی صادرات خودروهای چینی تبدیل شده‌اند. اگرچه قدرت خرید مشتریان در این مناطق به اندازه بازارهای غربی نیست، اما سرعت رشد اقتصادی و نبود صنعت خودروسازی داخلی قوی، این بازارها را برای خودروسازان چینی بسیار جذاب کرده است.

صادرات خودروهای سواری

طبق گزارش نشریه اکونومیست، خودروسازان چینی که تا چند سال پیش تقریباً هیچ حضوری در این بازارها نداشتند، اکنون موفق شده‌اند ۸ درصد از بازار خاورمیانه و آفریقا را در اختیار بگیرند. سهم این خودروسازان از بازار آمریکای جنوبی به ۶ درصد رسیده و ۴ درصد از بازار آسیای جنوب شرقی اکنون تحت کنترل آنهاست.

بحران تولید بیش از حد در چین

گسترش سریع صادرات خودروهای چینی به نوعی نتیجه کاهش رشد بازار داخلی چین است. با اینکه در سال گذشته ۲۳ میلیون دستگاه خودرو در این کشور فروخته شده، روند رشد بازار کاهش یافته و خودروسازان چینی حالا با بحران مازاد تولید دست و پنجه نرم می‌کنند.

برآوردها نشان می‌دهند که چین در صورت استفاده از تمام ظرفیت کارخانه‌های خودروسازی‌ خود، قادر به تولید ۴۵ میلیون دستگاه خودرو در سال خواهد بود. اما در حال حاضر، تنها ۶۰ درصد از این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استراتژی تولید خودرو در خارج از چین

با وجود مازاد تولید در چین، خودروسازان این کشور به دنبال سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر و احداث کارخانه‌های جدید هستند تا مشکلات مربوط به تعرفه‌های سنگین و هزینه‌های حمل و نقل را به نوعی دور بزنند. طبق گزارش‌های اخیر، تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲.۵ میلیون دستگاه خودرو توسط برندهای چینی در خارج از مرزهای این کشور تولید خواهد شد که رقم چشمگیری به حساب می‌آید.

شاید بدانید کمپانی بی وای دی در حال حاضر در تایلند و ازبکستان خط تولید خودرو دارد. این شرکت قصد دارد در برزیل، اندونزی، مجارستان، ترکیه و احتمالاً مکزیک نیز کارخانه‌های اختصاصی خود را راه‌اندازی کند. علاوه بر بی وای دی، برندهای چری، گریت وال، سایک (SAIC) و چانگان نیز برنامه‌های مشابهی برای تولید خودرو در خارج از مرزهای چین دارند.

استراتژی تولید خودرو در خارج از چین

واکنش دولت چین و نگرانی رقبا

با توجه به حمایت‌های مالی گسترده دولت از شرکت‌های داخلی، هنوز مشخص نیست که چین چه سیاستی در برابر سرمایه‌گذاری‌های خارجی خودروسازانش اتخاذ خواهد کرد. با این حال، گسترش سریع برندهای چینی در بازارهای جهانی باعث نگرانی خودروسازان ژاپنی، کره‌ای، آمریکایی و اروپایی شده است. برندهای مطرحی مانند تویوتا، هیوندای، فورد و فولکس واگن با رقابت شدید و کاهش سهم بازار مواجه هستند. از سوی دیگر، ورود گسترده خودروهای چینی به بازارهای نوظهور، فشار بیشتری بر خودروسازان غربی وارد کرده است.

چین با برنامه‌ریزی گسترده برای تسلط بر بازار جهانی خودرو، به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین بازیگر صنعت خودروسازی دنیاست. اگر این روند ادامه پیدا کند، در سال‌های آینده شاهد تردد انبوه خودروهای چینی در خیابان‌های سرتاسر جهان، حتی کشورهای پیشرفته، خواهیم بود؛ مگر اینکه سدی سیاسی در برابر آنها ایجاد شود.

ویدیو های پیشنهادی

۲ Responses to “چین در مسیر تسلط بر بازارهای جهانی؛ عبور از آلمان و ژاپن در صادرات خودروهای سواری”

  1. مهرشاد گفت:

    مطلب درستی رو کار کردید، یه نکته دیگه اینکه چین به سرعت در حال خرید سهام خودروسازان اروپایی است، و سهام خیلی از کمپانی ها رو همین الان داره، با این وجود اعمال تعرفه سنگین به خودروهای ساخت چین عملاً به ضرر اروپا تمام خواهد شد.
    نکته دیگه تحقیق و توسعه محصولات چینی هست که در دنیا بی‌نظیره، خودروسازان بزرگ ژاپنی کره و اروپا اکثراً با کاهش فروش روبرو هستند و نمیتونن مثل گذشته فن آورانه باشن.

    ۳
    ۰
  2. کوروش گفت:

    بخش خیلی خوبی از صادراتش رو از صدقه سر ایران داره، اکثر خودروهای وارداتی جدید حتی از برندهای غیر چینی، داره از چین میاد.

    ۲
    ۵

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X