۱۰ حقیقت جالب درباره اولین مسابقه F1 ؛ ۷۵ سال پیش در سیلورستون انگلستان

به مناسبت ۷۵ سالگی F1، خلاصهای از جالبترین، شناخته نشده ترین و غیرمعمول ترین حقایق در مورد رویداد تاریخی سیلور ستون انگلستان، اولین مسابقه قهرمانی جهان F1 را برایتان ارائه میدهیم. با آخرین خودرو همراه باشید.
۱. این مسابقه دو نام مختلف داشت!
به گزارش آخرین خودرو، اولین مسابقه قهرمانی جهان دو عنوان داشت؛ رسماً این مسابقه جایزه بزرگ اروپا نام داشت – اولین باری که این عنوان به مسابقهای خارج از ایتالیا یا فرانسه میرفت – اما از آنجایی که این مسابقه در خاک بریتانیا برگزار شد، جایزه بزرگ بریتانیا نیز نامگذاری شد. برخلاف امروز که رویداد افتتاحیه فصل به طور سنتی در ماه مارس برگزار میشود، این مسابقه در ۱۳ مه ۱۹۷۵ برگزار شد.
۲. وودکوت (Woodcote) اولین پیچی بود که رانندگان در آن قرار گرفتند.
از سال ۱۹۵۲ تا ۲۰۱۱، وودکوت آخرین پیچ سیلورستون بود اما برای اولین دوره مسابقات قهرمانی جهان، پیچ راستدست، اولین پیچ این پیست ۴.۶ کیلومتری بود و بنابراین اولین پیچی بود که در تاریخ مسابقات فرمول یک انجام شد. از آنجا، رانندگان شش پیچ دیگر را طی میکردند (Copse, Maggots, Becketts, Chapel, Stowe and Club) و سپس به پیچ آخر، Abbey، میرسیدند. خط پیت و خط شروع مسابقه بین Abbey و Woodcote قرار داشت و خودروها با آرایش ۴-۳-۴ برای شروع مسابقه صف میکشیدند.

۳. یک مهمان بسیار مهم در این مراسم حضور داشت!
تخمین زده میشود که تا ۱۲۰۰۰۰ تماشاگر در روز مسابقه در مسیر مسابقه صف کشیده بودند هرچند که با اعتبارترین آنها، پادشاه جورج ششم بود که به همراه ملکه الیزابت، پرنسس مارگارت و مهمانان لرد و لیدی مونتباتن در مسابقه شرکت کرد. این تنها باری است که یک پادشاه حاکم در یک مسابقه اتومبیلرانی بریتانیا شرکت کرده است.

۴. یک شاهزاده تایلندی و یک بارون سوئیسی در این مسابقه شرکت کردند!
برای مسابقهای که با حضور اعضای خانواده سلطنتی برگزار میشد، فهرست شرکتکنندگان نیز حال و هوای اشرافی داشت. در میان ۲۱ رانندهای که مسابقه را آغاز کردند، شاهزاده بیرابونسه معروف به شاهزاده بیرا، عضو خانواده سلطنتی تایلند، و بارون امانوئل، راننده سوئیسی مسابقات قهرمانی جهان حضور داشتند. بیرا، تنها راننده تایلندی است که تا زمان اولین حضور الکساندر آلبون در سال ۲۰۱۹ در مسابقات فرمول یک شرکت کرده است اما در این مسابقه به دلیل تمام شدن سوخت، از مسابقه کنارهگذاشته شد. به همین ترتیب، امانوئل سوئیسی نیز پس از اینکه موتور خودرویش دچار مشکل شد، نتوانست مسابقه را به پایان برساند.

۵. نام خانوادگی سه راننده، همگی با «Fa» شروع میشد.
خودروی آلفا رومئو در زمان اولین مسابقه قهرمانی جهان ۱۳ ساله بوده باشد اما این خودروی ۱.۵ لیتری سوپرشارژردار هنوز هم رقیب سرسختی بود و همین امر به این تولیدکننده ایتالیایی کمک کرد تا با سه نفر از بزرگترین نامهای آن دوران قرارداد امضا کند: جوزپه نینو فارینا، لوئیجی فاگیولی و خوان مانوئل فانجیو، که همگی با Fa شروع می شوند. این سه نفر خودروهای قرمز خود را در سه جایگاه برتر خط شروع قرار دادند. در مسابقه، فارینا، فاگیولی و فانجیو، همانطور که پیشبینی میشد، از بقیه رقبا پیشی گرفتند. پس از ۷۰ دور و تقریباً دو ساعت و ربع مسابقه، این فارینا بود که با اختلاف ۲.۶ ثانیه از هموطن ایتالیایی خود، فاگیولی، پیشی گرفت و پیروز شد.
۶. حیات وحش محلی کمی بیش از حد به صحنه مسابقه نزدیک شد!
علیرغم برتری آشکار سرعت ماشینهای آلفا رومئو، آنها خوش شانس بودند که پس از برخورد یکی از شرکتکنندگان با خرگوشهای سیلورستون، سه تا از چهار ماشین آنها به خط پایان رسیدند. طبق گزارشهای آن زمان، این حیوان باعث فرورفتگی قابل توجهی در پوشش جلویی ماشین راننده بریتانیایی شده بود.

۷. میانگین سنی رانندگان حاضر در زمین مسابقه ۳۹ سال بود.
میانگین سنی رانندگانی که برای اولین مسابقه فصل ۲۰۲۵ در استرالیا در خط شروع مسابقه قرار گرفتند حدود ۲۷ سال بود اما برای اولین مسابقه قهرمانی جهان، این میانگین ۳۹ سال بود. سه نفر از ۲۱ راننده حاضر در سیلورستون در دهه پنجاه زندگی خود بودند (لوئیجی فاگیولی، ۵۱ ساله، لوئیس شیرون، ۵۰ ساله و فیلیپ اتانسلین، ۵۳ ساله)، در حالی که پنج نفر دیگر ۴۰ سال یا بیشتر سن داشتند، از جمله جوزپه فارینا (۴۳ ساله) که برنده مسابقه نیز شد!

۸. یک نوازنده موسیقی jazz در جایگاه یازدهم قرار گرفت.
جانی کلیز (Johnny Claes) راننده و نوازنده بلژیکی (که در لندن متولد شده است) با ماشین Talbot خود در سیلورستون، با ۱۸ ثانیه اختلاف نسبت به آلفای فارینا که در جایگاه اول قرار داشت، در جایگاه آخر قرار گرفت اما حداقل در این مسابقه به پرچم شطرنجی رسید و با شش دور اختلاف نسبت به راننده ایتالیایی در جایگاه یازدهم به خانه بازگشت.

۹. شرکت سازنده بریتانیایی BRM قبل از مسابقه از رقیب تازهکار خود در مسابقات فرمول یک رونمایی کرد.
شرکت سازنده بریتانیایی BRM امیدوار بود که از خودروی V16 Type 15 خود در سیلورستون رونمایی کند اما پس از مواجهه با مشکلات فنی متعدد، این خودروی سبز کمرنگ تنها توانست چند دور نمایشی قبل از مسابقه را با رانندگی بنیانگذار تیم، ریموند میس، طی کند. این خودرو سرانجام اولین حضور خود در مسابقات قهرمانی جهان را که مدتها انتظار آن میرفت، در مسابقه سیلورستون سال بعد تجربه کرد.
۱۰. استرلینگ ماس بریتانیایی (Stirling Moss) در مسابقه تحت عنوان support race به مقام دوم رسید.
استرلینگ ماس در سالهای ۱۹۵۵ و ۱۹۵۷ برنده جایزه بزرگ بریتانیا شد اما در اولین دوره مسابقات جهانی جایزه بزرگ در میهن خود، این راننده ۲۰ ساله فقط در مسابقات support races شرکت کرد. ماس در دور مقدماتی پیروز شد و در یک نبرد طوفانی برای صدرنشینی در فینال شرکت کرد اما در نهایت پس خرابی پیستون موتور در پیچ آخر دچار نقص فنی شد و مجبور شد به مقام دوم بسنده کند. با این حال حداقل او توانست با پادشاه ملاقات کند!
