امتیاز دهی آخرین خودرو به فیدلیتی پرایم – (۶.۳ از ۱۰)

در این مطلب سعی داریم تا نگاهی به بخش های مختلف، نکات مثبت و منفی فیدلیتی پرایم داشته باشیم و به عملکرد آن امتیاز دهیم.
قدرت موتور و شتابگیری: ۶.۵ از ۱۰
فیدلیتی پرایم از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر با فناوری AVL اتریش بهره میبرد که توان تولید ۱۵۵ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این ارقام برای یک کراساوور خانوادگی مناسب هستند، اما در عمل، شتابگیری حدود ۱۲.۰۷ ثانیهای (۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) نشاندهنده عملکردی متوسط است. استفاده از گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه تر با فناوری گتراک، انتقال قدرت را بهبود بخشیده، اما تأخیر اولیه در شروع حرکت همچنان محسوس است.

خدمات پس از فروش و لوازم یدکی: ۶ از ۱۰
بهمن موتور شبکه خدمات پس از فروش گستردهای دارد و در زمینه مشتریمداری عملکرد قابل قبولی ارائه میدهد. تحویل خودروها معمولاً بهموقع انجام میشود. با این حال، برخی مالکان به کمبود یا قیمت بالای برخی قطعات مصرفی و بدنهای اشاره داشتهاند. در واقع، فیدلیتی نیز مانند بسیاری از خودروهای چینی بازار، از نظر قیمت و دسترسی به لوازم یدکی شرایط مشابهی دارد اما می توان گفت عملکرد بهمن در قیاس با دیگر چینی سازان بازار بهتر است.
کم استهلاک بودن و دوام فنی: ۶.۵ از ۱۰
فیدلیتی پرایم از نظر دوام فنی، بهویژه در نسخههای جدید، عملکرد نسبتاً خوبی داشته است. مشکلات گیربکس نسخههای اولیه تا حد زیادی برطرف شده و استفاده از گیربکس تر (Wet DCT) دوام بیشتری را تضمین میکند. البته استفاده از بنزین بیکیفیت میتواند در بلندمدت بر عملکرد موتور تأثیر منفی بگذارد. این را در نظر داشته باشید که حالا مدت زیادی است که فیدلیتی پرایم را در بازار داریم و می توان گفت این خودرو در بحث استهلاک و دوام فنی امتیاز قابل قبولی بگیرد.

طراحی ظاهری: ۵ از ۱۰
در این بخش، نمرهی پایین به دلیل عدم تمایز در طراحی ظاهری داده شده است. بهعنوان نمونه، در قسمت درِ صندوق عقب فضای خالی زیادی بدون طراحی خاص دیده میشود و جای پلاک نیز در قسمت پایین سپر قرار دارد. طراحی سادهی فیدلیتی ممکن است از دید برخی یک مزیت و شبیه به خودروهای کرهای نسل گذشته تلقی شود، اما برای بسیاری فاقد جذابیت بصری است. و قدیمی به نظر می رسد.


فضای داخلی کابین و جادار بودن: ۸ از ۱۰
یکی از مهمترین مزایای فیدلیتی فضای داخلی جادار آن است. چه در نسخهی ۵ نفره و چه ۷ نفره، فضای پا، سر و شانهها بسیار مناسب است. صندوق بار بزرگ با ظرفیت ۱۶۸۰ لیتر، امکان سفر خانوادگی بدون نگرانی از کمبود فضا را فراهم میکند و حتی ردیف سوم برای کودکان کاملاً قابل استفاده است.

ایمنی سرنشینان: ۶ از ۱۰
این خودرو به ۴ کیسه هوا (دو کیسه هوای جلو و دو جانبی)، سیستمهای پایداری الکتریکی (ESC)، ترمز کمکی (BA)، کنترل کشش (TCS) و هشدار نقطه کور مجهز است. همچنین، سیستم هشدار خروج از خط (LDW) و سامانه اخطار برخورد اشیاء متحرک به درب خودرو (DOW) نیز در آن وجود دارد. با این حال، نبود تست رسمی تصادف مانند Euro NCAP یا C-NCAP باعث شده سطح اطمینان عمومی نسبت به ایمنی آن کامل نباشد و همچنین نبود کیسه هوای پرده ای هم می تواند برای این کراس اوور ضعف تلقی شود.
عملکرد گیربکس: ۶ از ۱۰
در نسخههای اولیه، گیربکس دوکلاچه خشک استفاده شده بود که در ترافیک داغ میکرد و با تأخیر و لگ همراه بود. اما در نسخههای بعدی، گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه تر با فناوری گتراک جایگزین شد که عملکرد بهتری داشته و مشکلات قبل را تا حد زیادی برطرف کرده است. البته در رقبای این خودرو گیربکسهای هفت سرعته را می بینیم که عملکرد بهتری دارند.
سیستمهای کمکی راننده: ۵.۵ از ۱۰
فیدلیتی پرایم به آپشنهایی مانند دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، هشدار نقطه کور و رادار خط خوان مجهز است. همچنین، سیستم هشدار خروج از خط (LDW) و سامانه اخطار برخورد اشیاء متحرک به درب خودرو (DOW) نیز در آن وجود دارد. با این حال، نبود امکاناتی مانند ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی و سیستم نگهدارنده در بین خطوط باعث شده این بخش امتیاز کامل را دریافت نکند.

سیستم ترمز: ۶.۵ از ۱۰
ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ به همراه سیستمهای ABS، EBD و BA عملکرد قابل قبولی دارند. البته در ترمزهای ناگهانی با سرعت بالا، فاصلهی توقف کمی بیشتر از حد انتظار است.
هندلینگ: ۶.۵ از ۱۰
فرمان برقی فیدلیتی پرایم سبک و خوشدست طراحی شده و برای رانندگی شهری بسیار مناسب است. اما در پیچهای تند یا سرعتهای بالا، حس تماس با سطح جاده کاهش مییابد که میتواند اعتماد راننده را کم کند. در مجموع و در این رده قیمتی عملکرد هندلینگ راضی کننده است اما عالی نیست.
امکانات رفاهی: ۷ از ۱۰
فیدلیتی پرایم در بخش آپشنها دست پر ظاهر شده؛ سقف پانوراما، شارژر وایرلس، تهویه مطبوع دوکاناله اتومات، صندلیهای برقی جلو، مانیتور بزرگ، دوربین ۳۶۰ درجه، درب صندوق برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید و آینههای تاشو برقی از جمله امکانات رفاهی قابل قبول این خودرو هستند. این امکانات در مقایسه با رقبا، در سطح خوبی قرار دارند و رضایت بسیاری از خریداران را جلب کردهاند.
امتیاز فیدلیتی پرایم در ارزش خرید نسبت به قیمت: ۶.۵ از ۱۰
در مقایسه با برخی رقبای همرده در بازار، فیدلیتی امکانات بیشتری ارائه میدهد، اما قیمت بازار آزاد آن در سال ۱۴۰۴ کمی بیش از حد انتظار است. البته قیمت مصوب کارخانه همچنان منطقی و بهصرفه ارزیابی میشود. عدم عرضه نسخه AWD (چهارچرخ متحرک) میتواند برای برخی خریداران یک نکته منفی تلقی شود، بهخصوص در این بازه قیمتی.

کیفیت رنگ و بدنه: ۵.۵ از ۱۰
در برخی مدلها ایراداتی مثل موجدار بودن بدنه یا یکنواخت نبودن رنگ بدنه مشاهده شده که مخصوصاً در رنگهای خاص مشهودتر است. همچنین در رنگ آمیزی برخی نواحی داخلی دربها، پوست پرتقالی بودن رنگ گزارش شده. با اینکه در سریهای جدید کیفیت بهبود یافته، اما همچنان جای پیشرفت دارد. البته این را در نظر داشته باشید که خط رنگ بهمن موتور برای تولید خودرو اتوماتیک است و اگر ایرادی در رنگ دیده می شود مثل بسیاری از خودروهای مونتاژی دیگر، مربوط به کیفیت متریال داخلی است.
سازگاری با سوخت: ۵.۵ از ۱۰
موتور توربوشارژ فیدلیتی نسبت به کیفیت بنزین حساس است و استفاده از بنزین معمولی میتواند موجب ناک زدن شود. توصیه میشود یا از بنزین سوپر استفاده شود یا مکمل سوخت بهطور منظم مورد استفاده قرار گیرد تا عملکرد موتور افت نکند.
امتیاز فیدلیتی پرایم در وضعیت بازار دست دوم: ۸ از ۱۰
فیدلیتی پرایم یکی از خوشفروشترین خودروهای مونتاژی در بازار کارکرده است. افت قیمت آن نسبت به سایر خودروهای چینی کمتر است و تقاضا برای آن بالاست. در واقع، بسیاری آن را “پول نقد” در بازار خودرو میدانند، بهویژه با توجه به طراحی داخلی جادار و آپشنهای متنوع.
جمعبندی نهایی – نمره کل: ۶.۳ از ۱۰
فیدلیتی پرایم یک کراساوور میانرده با کابین جادار، امکانات قابل قبول و عملکرد متوسط است. نقاط قوت آن شامل فضای داخلی، بازار دست دوم پرتقاضا و امکانات رفاهی است. در مقابل، طراحی بیرونی ساده، حساسیت به سوخت، و نبود برخی سیستمهای ایمنی پیشرفته جزو نقاط قابل بهبود هستند.

در مجموع، اگر به دنبال خودرویی خانوادگی با آپشنهای متنوع و فضای کافی هستید، فیدلیتی پرایم میتواند گزینهای منطقی در بازه قیمتی خود باشد.
منتظر درج نظرات و تجربههای شما عزیزان در بخش کامنتها هستیم.
در پایان می توانید تست و بررسی فیدلیتی پرایم را مشاهده کنید :
ایگل هایبرید یا اینووی ؟ کدام بهتر است؟
مقایسه فیدلیتی پرایم و هایما 8S ؛ دو راهی برای انتخاب کراس اوور خانواده
با مشارکت ایرانخودرو و گروه بهمن ؛ اولین سدان هیبریدی ساخت داخل راهی بازار میشود
گروه بهمن با اتوبوسهای شهری و بین شهری به نمایشگاه حملونقل تهران میرود





دست مریزاد، کار بسیار خلاقانه ای انجام دادید، لطفا کارتون رو ادامه بدید و امتیازدهی بقیه خودروها رو هم منتشر کنید. سپاس
سلام من سه سالی هست که از این خودرو استفاده می کنم مشکلی که داشتم با رنگ خودرو بود هم سفید داشتم هم مشکی .با کوچکتری برخورد سنگی رنگ خراشیده می شه.کیفیت شیشه جلو خوب نیست سه بار شیشه ماشینم با برخورد سنگ کوچک شکسته ترمیم کردم
با امتیاز دهی به خودرو ها کار بسیار جالبی کردید و با این کار ما یک بررسی خلاصه اما سودمند رو در مقایسه با دیگر خودروها به دست میاریم خواهش میکنم برای خودروهای دیگه هم انجام بدید
سلام الان این ماشین ارزش خرید دارد با این قیمت ماشین بهتری هست؟
دیگنیتی پرایم به نظرم تو این رنج قیمتی بهتر و ظاهر به روز آوری داره