کاپرا ۲ ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
پیکاپ کاپرا 2 جدید اقتصادی ترین پیکاپ دو دیفرانسیل بازار است و ما در این مطلب به بررسی این محصول از گروه بهمن می پردازیم.
2378 سی سی
125 اسب بخار
200 نیوتن متر
دو دیفرانسیلپیکاپ کاپرا ۲ جدید اقتصادی ترین پیکاپ دو دیفرانسیل بازار است و ما در این مطلب به بررسی این محصول از گروه بهمن می پردازیم.
درباره پیکاپ کاپرا ۲
اواخر دهه ۸۰ بود که پیکاپ کاپرا توسط گروه خودروسازی بهمن موتور وارد بازار ایران شد. این پیکاپ، محصول خودروسازی ZX Auto چین بوده و نام اصلی آن grand tiger است و تاکنون نسخه های تک و دو کابین و تک و دو دیفرانسیل را روانه بازار کرده است. زمانی که بهمن موتور پیکاپ کاپرا را به بازار عرضه کرد تنها وانت های دو کابین مزدا و نسخه های کارکرده نیسان پیکاپ وجود داشت. به همین دلیل گروه بهمن با عرضه به موقع این خودرو، فروش به نسبت خوبی را تجربه کرد. در حال حاضر برنامه عرضه پیکاپ بهمن G9 توسط این مجموعه خودروساز خصوصی از نشان ZX Auto دنبال می شود.
حتما بخوانید : ویدیو معرفی پیکاپ بهمن G9
در سال های اخیر خودرو سازی بهمن موتور با عرضه فیس لیفت کاپرا تحت عنوان پیکاپ کاپرا ۲ و با تغییراتی در فاصله محوری خودرو، خودروی مناسبی برای استفاده های تجاری و باربری و آفرود های سبک در محدوده قیمتی خود ایجاد کرد. امروزه این خودرو ارزانترین پیکاپ دو دیفرانسیل بازار محسوب می شود. جالب است بدانید اخیرا گروه خودرو سازی بهمن موتور تغییراتی در شکل ظاهری کاپرا ۲ داده است و آن را در نمایشگاه های اخیر مانند نمایشگاه صنعت حمل و نقل اصفهان، تحت عنوان کاپرا ۲ جدید یا کاپرا ۲ فیس لیفت به معرض نمایش گذاشت. در ادامه بیشتر به بررسی این محصول گروه خودروسازی بهمن موتور می پردازیم.

طراحی بدنه
طراحی کلی این پیکاپ به عنوان فیس لیفت، تا حد زیادی به نمونه اصلی خود وفادار بوده است. در جلو چراغ های اصلی و راهنما درون یک فریم قرار گرفته و مانند نمونه قبلی از هم جدا نیستند. از دیگر تغییرات کاپرا ۲ نسبت به نسخه ی اصلی می توان به اضافه شدن چراغ روشنایی روز (day light) اشاره کرد. از جمله تغییرات دیگری که در بخش ظاهری و در نمای جلو شاهد آن هستیم، می توان به تغییر در جلو پنجره و تغییرات ظاهری در سپر خودرو و همچنین آینه های جانبی اشاره کرد. همچنین چراغ های مه شکن که در سپر این خودرو قرار گرفته است در این نما قابل مشاهده هستند.
در نمای کناری نیز طراحی کاپرا ۲ همانند نسخه قدیمی خود است. در این نما شاهد چراغ های راهنما بر روی آینه های جانبی هستیم . بر روی گلگیر، برچسب طرح کروم با نوشته (grand tiger) به چشم می خورد که نام اصلی این خودرو را به ما یادآور می شود. دستگیره ها نیز با طرح کرومی کیفیت قابل قبولی دارند. همچنین در این نما رینگ های ۱۶ اینچی آلومینیومی را می توان مشاهده کرد که طراحی رینگ ها تا حد زیادی شبیه به نسخه قبلی پیکاپ کاپرا ۲ است.
تغییرات ساختاری در کاپرا ۲ نسبت به کاپرا
از دیگر تغییراتی که در نمای جانبی می توانیم احساس کنیم افزایش ۱۵۰میلی متری فاصله محوری کاپرا ۲ نسبت به نسخه قدیمی خود است که ممکن است در حالت آفرود مشکلاتی را به وجود آورد. از مزایای دیگر که در طراحی ظاهری کاپرا ۲ شاهد آن هستیم وجود رکاب ها برای سوار یا پیاده شدن راحت تر سرنشینان است. به طور کلی در نماهای کناری شاهد خطوط طراحی ساده هستیم. البته با توجه به قدیمی بودن پلتفرم آن نمی توان انتظار زیادی از آن داشت. در نمای عقبی چراغ های کشیده و ساده و مشابه نسل قبلی کاپرا ۲ را می بینیم. دستگیره فضای بار به صورت کرومی در آمده است و در کنار آن دوربین دنده عقب قرار دارد. نکته مثبتی که می شود به آن اشاره کرد وجود فضای جای پا بر روی سپر عقب است.

مشخصات فنی پیکاپ کاپرا ۲
قلب تپنده کاپرا ۲ را یک موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی، ۴ سیلندر، ۱۶ سوپاپ ساخت میتسوبیشی با کد 4G69 تشکیل می دهد. این پیشرانه می تواند حداکثر قدرت ۱۲۴.۷ اسب بخار ( در ۵,۰۰۰ دور در دقیقه ) و نهایت گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر ( در ۲,۵۰۰ دور در دقیقه ) تولید کند. توان را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های این پیکاپ منتقل کند. جالب است بدانید این پیشرانه بر روی خودرو هایی مانند میتسوبیشی پاجرو، گالانت، لندمارک استفاده شده است که با توجه به ابعاد و وزن این خودرو، این پیشرانه، پیشرانه پر قدرتی نیست و انتظار بالایی از آن نمی توان داشت.
کاپرا ۲ دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و مصرف سوخت میانگین این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ، ۸ لیتر است. این خودرو یک پیکاپ شاسی مستقل از نوع نردبانی است که در اکثر پیکاپ های موجود بازار از همین نوع استفاده می شود. با یک پیکاپ دو دیفرانسیل طرف هستیم و بر همین اساس از طریق کلید های موجود در کابین خودرو می توان سیستم دیفرانسیل را در حالت های تک دیفرانسیل، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین تنظیم کرد. سیستم تعلیق کاپرا ۲ برای چرخ های جلو از نوع دابل ویشبون با میله پیچشی و برای چرخ های عقب از نوع فنر تخت است.
| برند | بهمن |
| مدل | کاپرا ۲ جدید |
| کلاس بدنه | پیکاپ |
| سال تولید | ۱۴۰۱ |
| حجم موتور | ۲۳۷۸ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | تنفس طبیعی |
| قدرت | ۱۲۵ اسب بخار |
| گشتاور | ۲۰۰ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
| حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۵ دنده دستی |
| انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
| تعلیق جلو | دابل ویشبون |
| تعلیق عقب | فنرتخت |
| طول | ۵۳۳۰ میلی متر |
| عرض | ۱۸۱۰ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۷۷۵ میلی متر |
| فاصله محوری | ۳۱۰۰ میلی متر |
| وزن | ۱۷۶۵ کیلوگرم |
| حجم باک | ۶۸ لیتر |
| مصرف سوخت | ۱۰.۵ لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۲۵/70R16 |
| برند نشان مادر | ZX auto |
| کشور سازنده | ایران - چین |

کابین و امکانات کاپرا فیس لیفت
داخل کابین این پیکاپ گروه بهمن چیزی که بیشتر از همه توی ذوق می زند، استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک (hard touch) است. درون کابین این خودرو تریم دو رنگ متشکل از رنگ های مشکی، نقره ای را بر روی رو دری ها و کنسول وسط می بینیم. طراحی غربیلک فرمان کاپرا ۲ به صورت سه شاخه یا به عبارت دیگر (T) شکل است. از طریق دکمه های روی آن می توان به سیستم مالتی مدیا دسترسی داشت. صفحه کیلومتر کاپرا ۲ به صورت عقربه ای و یا آنالوگ است و ما بین عقربه های کیلومتر شمار و عقربه دور موتور صفحه نمایش کوچکی قرار دارد که اطلاعاتی نظیر میزان کارکرد خودرو را می توان از آن فهمید.
حتما بخوانید : معرفی پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک
داشبورد و تجهیزات
در بخش میانی کنسول سیستم ماتی مدیای ۷ اینچی لمسی قرار دارد که این سیستم قابلیت اتصال به گوشی را دارد. سیستم صوتی این خودرو متشکل از ۴ بلندگو است که کیفیت صدای قابل قبولی را دارند. در پایین قسمت مالتی مدیا محفظه ای برای گذاشتن مدارک و یا وسایل مختلف مانند تلفن همراه وجود دارد که نکته مثبتی به حساب می آید. در بخش پایین محفظه ،کلید های مربوط به سیستم تهویه قرار دارد که کلید ها کیفیت مناسبی دارد. شایان ذکر است که سیستم تهویه در پیکاپ کاپرا ۲ اتوماتیک نبوده و باید آن را به صورت دستی تنظیم نمود که نقطه ضعفی برای این خودرو محسوب می شود.
پورت USB و فندک خودرو در زیر بخش سیستم تهویه قرار دارد. در بخش پایین دسته دنده اهرم مربوط به تغییر حالت های مختلف دیفرانسیل قرار دارد که از طرق این اهرم می توان حالت دیفرانسیل خودرو را تنظیم نمود. صندلی های جلوی این خودرو به صورت دستی تنظیم می شوند. روکش صندلی ها از نوع پارچه ای است که کیفیت قابل قبولی دارند و به مرور زمان کمتر دچار آسیب می شوند. فضای پای سرنشینان عقب، فضای زیادی نیست اما آنچنان کم هم نیست ، به طور کلی فضای پای سرنشینان عقب قابل قبول است.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | دو کیسه هوا |
| امکانات رفاهی | نمایشگر لمسی - رهیاب ماهواره ای - قطب نما دیجیتال - تهویه الکتریکی دستی - تنظیم الکتریکی انتقال قدرت به چرخ ها (2H/4H/4L) چراغ روشنایی روز - رکاب - رینگ آلومینیومی - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان - تریم داخلی پارچه ای |
مزایا و معایب
| مزایا | هزینه نگهداری قابل قبول - خدمات پس از فروش گسترده - قیمت کمتر نسبت به رقبا |
| معایب | متریال نه چندان با کیفیت کابین - بازار دست دوم ضعیف - امکانات رفاهی و ایمنی کمتر از رقبا |

تفاوت پیکاپ کاپرا ۲ با نسخه قدیمی
در بخش ظاهری ، چراغ های جلو با نسخه قدیمی خود متفاوت است. در این نسخه چراغ ها از نوع هالوژنی بوده و چراغ روز (day light) به آن اضافه شده است. تفاوت دیگر کاپرا ۲ با نسخه قبلی در افزایش ۱۵۰میلی متری فاصله محوری است. سیستم مالتی مدیای کاپرا ۲ نسبت به نسخه قبلی خود تغییر کرده است.
رقبا پیکاپ کاپرا ۲ جدید
به لحاظ قیمتی پیکاپ کاپرا ۲ تنها دو دیفرانسل در این بازه ی قیمتی است. اما به لحاظ فنی خودرو های فوتون تونلند S، آمیکو آسنا ، دانگ فنگ ریچ و یا نیسان پیکاپ را می توان رقبای کاپرا ۲ دانست.
حتما ببینید : قیمت روز خودرو
آلبوم تصاویر کاپرا ۲ جدید








سوالات متداول
این پیکاپ به پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی مجهز است. این پیشرانه ۱۲۴.۷ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده ۵ سرعته دستی هم توان را به چرخ های جلو و عقب این خودرو می رساند.
چراغ روشنایی روز، قابلیت تنظیم الکتریکی انتقال قدرت به چرخ ها، تهویه الکتریکی دستی، نمایشگر لمسی، دوربین دنده عقب، تریم داخلی پارچه ای، شیشه ها و آینه های برقی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و… در این پیکاپ گروه بهمن وجود دارد.





خخخخ خیلی ارزونهههههه
ویدیو توضیحات صرفا جامعی داده بود که توی متن ها کامل شده بود و به نظرم تا حدودی جامع و مناسب بود . ولی چند تا ایراد وجود داره که با رفعشون میشه یه سایت کمک های زیادی کرد .
یکی اینکه کیفیت دوربین فیلم برداری کمی پایین که با توجه به نو بودن سایت خیلی ایرادی بهش وارد نیست . اما چند تا ایراد هست که واقعا توی ذوق میزد توی ویدیو .
یکی اینکه ادیتور ویدیو بعد از پرش از یک تیکه به تیکه ی دیگه ، بدون هیچ وقت نفس گیری ای ویدیو رو دوباره شروع میکنه و کلمات اون دو جمله جدا کاملا به هم میچسبند . یا اینکه یک جا در ویدیو در وسط توضیحات ویدیو یکی فیلم دیگری رو گذاشته بود و سریع برش داشت و پس از مدتی دوباره گذاشت که واقعا به ساختار و ریتم ویدیو لطمه وارد کرده بود .
یکی دیگه این موضوع که فیلم بردار زوم این و زوم اوت رو با سرعت بیش از اندازه درست و نرمال انجام میده که خیلی قشنگ نیست توی یک ویدیوی حرفه ای.
در کل سایت در حال پا گرفته و نسبتا کیفیت خوبی داره . به امید کیفیت بهتر برای سایت شما و بازدید بیشتر
من حدود یکسال کاپرا دارم
متاسفانه ماشین های پر هزینه ای هستند ، لوازم یدکی سوم گیر نمیاد و خیلی خیلی خیلی گرون
بنظرم به صرفه نیست