%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰

زانتیا ۲۰۰۰ ؛ معرفی + مشخصات فنی

زانتیا 2000 ؛ معرفی + مشخصات فنی
منتشر شده در 15 آبان 1404 ساعت 13:45
نویسنده حسین باباپور

زانتیا ۲۰۰۰ یکی از سدان‌های مطرح دهه ۸۰ شمسی بود که نماد جوانگرایی و ثروت به شمار می‌رفت و در زمان خودش زبانزد عام و خاص بود.

معرفی زانتیا ۲۰۰۰

سیتروئن زانتیا در سال ۱۹۹۲ وارد خط تولید این کمپانی فرانسوی شد و در سال ۱۹۹۸ نیز نسخه فیس‌لیفت آن به بازار آمد، اما نهایتاً در سال ۲۰۰۱ تولید این سدان لیفت‌بک به پایان راه رسید. در همین سال شرکت سایپا به سراغ سیتروئن رفت و زانتیا را در قالب چندین تیپ به بازار ایران عرضه کرد که یکی از مهم‌ترین آنها زانتیا ۲۰۰۰ است که با موتور ۲ لیتری XU10 در کشورمان عرضه شد.

زانتیا ۲۰۰۰ ؛ معرفی + مشخصات فنی

از شاخص‌های مهم زانتیا، لیفت‌بک بودن بخش عقب آن است که موجب طراحی جذاب‌تر این خودرو شده و سیستم تعلیق مدرن آن نیز از دیگر ویژگی‌های خاص بود که در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت. نهایتاً تولید زانتیا در سال ۱۳۸۹ برای بازار ایران به پایان رسید تا یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای جوان‌پسند و خانوادگی در کشورمان به ایستگاه آخر برسد.

طراحی بدنه سیتروئن زانتیا 

زانتیا ۲۰۰۰ ؛ معرفی + مشخصات فنی

یکی از جنبه‌های شاخص زانتیا ۲۰۰۰ که توجه مشتریان را به خود جلب کرده بود نمای ظاهری آن است که حالتی آیرودینامیک و تندوتیز دارد. این سبک طراحی علاوه بر آنکه بر ویژگی‌های دینامیکی این خودرو تأثیر مثبت داشته، المان‌های جوان‌پسندانه را نیز در خود جای داده تا در زمان خودش بتواند بسیاری از مشتریان خودروهای خانوادگی و در عین حال جوان‌پسند را با خود همراه کند.

زانتیا ۲۰۰۰ ؛ معرفی + مشخصات فنی

 دماغه تندوتیز و به‌کارگیری خطوط صاف و مستقیم به‌صورت هنرمندانه در کنار استایل لیفت‌بک بخش عقب باعث شده بود تا زانتیا محبوبیت بالایی پیدا کند و به دلیل تناسب زیادی که در نمای جلو، عقب و استایل جانبی آن دیده می‌شود، از دید کارشناسان نیز طراحی بدنه متعارف و زیبایی داشته باشد. با این حال لازم به گفتن نیست که این سبک طراحی امروزه کاملاً قدیمی بوده، اما در زمان خودش به‌ویژه برای بازار ایران بسیار مدرن و زیبا به نظر می‌رسید. همین نکته هم یکی از عوامل اصلی جذابیت زانتیا برای مشتریان ایرانی بود.

مشخصات فنی Citroen Xantia 2000

زانتیا ۲۰۰۰ با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی XU10 پژو در کشورمان عرضه شد. این پیشرانه معادل ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن‌متر گشتاور را به گیربکس ۵ دنده دستی تحویل می‌داد تا به کمک آن شتاب صفر تا صد ۹.۵ ثانیه برای زانتیا ۲۰۰۰ اس ایکس رقم زده شود. میانگین مصرف سوخت این خودرو هم حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای موتور ۲ لیتری و خودرویی به وزن ۱۳۹۵ کیلوگرم چندان زیاد به نظر نمی‌رسد. البته در شرایط استفاده شهری مصرف سوخت این خودرو کمی بالا بوده و مورد انتقاد کاربران قرار گرفته است.

زانتیا ۲۰۰۰ ؛ معرفی + مشخصات فنی

حداکثر سرعت زانتیا ۲۰۰۰ دنده‌ای نیز بیش از ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود که در کنار شتاب مناسب می‌تواند قابلیت‌های دینامیکی این خودرو را به‌صورت شاخص و برجسته در ذهن کاربران نگه دارد.
از مهم‌ترین ویژگی‌های دینامیکی زانتیا ۲۰۰۰ می‌توان به عملکرد مطلوب سیستم تعلیق آن اشاره کرد که چه در بحث ارائه کیفیت سواری نسبتاً نرم و لذت‌بخش و چه در حوزه هندلینگ کاملاً پایدار و اطمینان‌بخش، بسیار مطلوب عمل کرده و یکی از نقاط قوت اصلی زانتیا در بازار ایران و جهان به شمار می‌رود.

طراحی داخل کابین و امکانات

در مورد طراحی داخل کابین زانتیا ۲۰۰۰ نمی‌توان به اندازه نمای بیرونی آن هیجان‌زده شد، چرا که این سبک طراحی حتی در زمان خودش نیز بسیار ساده و معمولی به نظر می‌رسید و نمی‌توانست چندان مورد پسند واقع شود. اصول کلی طراحی داخلی این خودرو به‌ویژه در بخش داشبورد شباهت زیادی به نمای داخلی پژو ۴۰۵ دارد که البته تا حدودی به‌روز رسانی شده و انحناهای کمی بیشتری در داشبورد آن دیده می‌شود، اما در مجموع یک داشبورد ساده با کمترین جزئیات، تریم مشکی و کنسول میانی کمی شلوغ را در زانتیا ۲۰۰۰ تجربه خواهید کرد که نمی‌تواند به اندازه نمای بیرونی آن مهیج و دلچسب به نظر برسد.

زانتیا ۲۰۰۰ ؛ معرفی + مشخصات فنی

در مورد کیفیت داشبورد و ادوات می‌توان گفت که این خودرو در زمان خودش متریال نسبتاً مناسبی داشته و در بخشی از قسمت‌های داشبورد از مواد نرم استفاده شده که کیفیت آن را بالاتر می‌برد. همچنین میزان فضای داخلی کابین زانتیا ۲۰۰۰ نسبتاً جادار بوده و خانواده‌های ۴ تا ۵ نفره می‌توانند از این خودرو به میزان مناسب استفاده کنند.
در مورد حجم صندوق عقب زانتیا ۲۰۰۰ باید گفت که این خودرو دارای درب صندوق لیفت‌بک بوده و فضای صندوق نسبتاً بزرگی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

در مورد امکانات زانتیا ۲۰۰۰ تیپ اس ایکس نیز نمی‌توان چندان مانور داد، اما برخی موارد مثل قابلیت تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق، سنسور باران، ترمز ضد قفل، سیستم صوتی با ۸ اسپیکر، تنظیم دستی صندلی‌های جلو همراه با تنظیم گودی کمر صندلی راننده، شیشه‌ها و آینه‌های برقی جزو مهم‌ترین تجهیزات این خودرو به شمار می‌روند.

رقبای زانتیا ۲۰۰۰

زانتیا ۲۰۰۰ هنوز هم در بازار ایران جزو خودروهای افسانه ای به حساب می آید و کمتر خودرویی را می توان رقیب آن دانست. با این حال اگر به خودرو های هم سن و سال زانتیا نگاهی بیاندازیم می توانیم آن را رقیب محصولاتی مثل پژو پارس ELX، ام‌وی‌ام ۵۵۰، نمونه‌های مدل پایین ماکسیما دنده‌ای و… بدانیم.

سوالات متداول

زانتیا ۲۰۰۰ چه مشخصات فنی دارد؟

زانتیا ۲۰۰۰ با موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی XU10 پژو در کشورمان عرضه شد. این پیشرانه معادل ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن‌متر گشتاور را به گیربکس ۵ دنده دستی تحویل می‌داد تا به کمک آن شتاب صفر تا صد ۹.۵ ثانیه برای زانتیا ۲۰۰۰ اس ایکس رقم زده شود. میانگین مصرف سوخت این خودرو هم حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

زانتیا ۲۰۰۰ چه امکاناتی دارد؟

قابلیت تنظیم ارتفاع سیستم تعلیق، سنسور باران، ترمز ضد قفل، سیستم صوتی با ۸ اسپیکر، تنظیم دستی صندلی‌های جلو همراه با تنظیم گودی کمر صندلی راننده، شیشه‌ها و آینه‌های برقی جزو مهم‌ترین تجهیزات این خودرو به شمار می‌روند.

ویدیو های پیشنهادی

۱۸ Responses to “زانتیا ۲۰۰۰ ؛ معرفی + مشخصات فنی”

  1. AMIR گفت:

    چه ماشینی بود در دوره ی خودش مخصوصا اوایل دهه ۸۰ اون موقع به همراه پژو پارس و سمند و ۲۰۶ و ماکسیماو… ماشینای مدل بالای ایران بودن

    ۴۳
    ۸
  2. فردین گفت:

    اشغالترین وپرخرج ترین ماشین قرن حتی پرریسکترین ماشین هم بود جرات نداری سفر طولانی مدت باهاش بری

    ۲۵
    ۸۰
  3. مسعود گفت:

    من پارس ای ال ایکس دارم سه ساله مسافت ۱۵۰ کیلومتری را در دوالی سه هفته رفتو برگشت رفتم دختر دانشگاه همدانه به خدای محمد آی نگفته فقط بنزین زدم بعضی وقتا یک ساعت ونیم راه را یک ساعته رفتم فقط یک بار که یک کار خیلی ضروری خانوادگی برام پیش آمد یک ساعت ونیم را ۳۸دقیقه رسیدم به هیچ ماشینی بجز پارس ال ایکس دل خوش نمیکنم آتیشه آتیش

    ۵
    ۶
  4. مهدی گفت:

    عالی عشقه ماشینی که پشتش بشینی دلت میخواد پایین نیاید دور دنیا بچرخی ازبسگی این ماشین نرم خوبه هرکس میاد در مورد زانتیا نظر میده ازبغل این ماشین رد شده من الان چندین ساله این ماشین دارم وعاشقش هستم

    ۱۴
    ۳
  5. هومن گفت:

    هشت سال زانتیا مدل ۸۵ داشتم تا یک ماه پیش به خدا قسم اگر قطعات اصلی و بخصوص گوه هاش پیدا میشود مثل همه ماشین‌های ایرانی و سیستم تعلیق این ماشین سازگاری با این جاده‌های افتضاح که داریم داشت بهترین ماشین سواری در نوع و حد خودش توی دنیا بود .. سی سال راننده ماشین سنگینم و سبک هستم با هر ماشینی رانندگی کردم بعد از هفت . هشت ساعت خسته شدم ولی با زانتیا دوازده ساعت شاید هم بیشتر رانندگی کردم بدون خستگی دوباره رفتم سرکار خلاصه اگر این ماشین تولید میشود کسی نمی‌رفت ماشین پژو و سمند و پارس و تیبا و شاهین و مهین بخره چونکه به ضرر دولت جمهوری اسلامی بود جلوی تولید سیترون رو گرفت

    ۱۰
    ۳
  6. سلطان جاده گفت:

    فقط زانتیا هشت سال که زانتیا سوار شدم یه دفه نشد تو جاده یا ده تا دوازده ساعت رانندگی هیچ وقت خسته نشدم چونکه زانتیا هم سرعتی و هم قدرتی و هم زیبای داشت و بنزین کم مصرف می کرد دولت جلوی تولیدش گرفت

    ۷
    ۳
  7. Amir گفت:

    رقیباش تو زمان خودش سمند ، پارس ، ماکسیما بود
    مخصوصا ماکسیما ، سمند و پارس خیلی رقیب نبودن با زانتیا . (نسبت به ماکسیما )
    زانتیا شاید الان کمی خریدش ترس داشته باشه ، اونم به خاطر سرویس نگهداری وگرنه مشکلی نداره . معمولا
    در مقابل ، پارس موتور زانتیا چون موتورش زانتیا بود و سرعت زیادی داشت و سمند ، که اونم به خاطر امکانات و ایمنیش و اینکه تازه اومده و واقعا ماشین بدی نبود تو زمان خودش ، سمند نه همشون .

    ۵
    ۲
  8. مهرداد گفت:

    ماشین فرانسوی جایگاه خوبی در رقابت جهانی ندارن ماشین فقط ژاپن

    ۳
    ۴
  9. علی گفت:

    فقط کوییک عشقه ،رخ، یه شاسی بلند کوچولو ،شتاب و قدرت در حد لندکروز ،،همه چی تمام ،،،کوییک کوچولو عاشقتم!

    ۰
    ۹
  10. عباس گفت:

    فقط میتونم بگم رودست نداره ونخواهد داشت
    آی پرخرجه واینا همش چرت وپرت

    ۳
    ۰
  11. علی میلادی گرجی گفت:

    من تا پارسال داشتم در حد صفر بخاطر نظر بچه ها فروختم مزدا نیو گرفتم زانتییا داشتم زمانی که مسافرت می‌رفتیم راه دور اصلأ خستگی احساس نمی‌کردیم صندلی های پشتش تختخواب میشد بچهای من پشت راحت می‌خوابیدند وسط تابستون دمای ۶۵درجه کولر می‌گرفتم داخل ماشین یخچال میشد بیرون جهنم وسط زمستون یخبندان داخل ماشین مثل حمام گرم بود تهویه مطبوع هوا داره هوای بیرون تسویه می‌کنه میاره داخل هر چی بگی کمه از شتاب و سرعت و تعلیق و نرمی بنز داره یه ماشین استاندارد استاندارد هست به نطرم رغیب نداره در رنج خودش

    ۱
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X