فوتون تونلند اتوماتیک ؛ مشخصات فنی + معرفی
فوتون تونلند اتوماتیک پیکاپ چینی ایران خودرو دیزل است که در سال 1401 رونمایی شد. پیکاپی متفاوت که با دیگر چینی های بازار متفاوت است.







درباره فوتون تونلند اتوماتیک
نام تونلند برای بازار ایران آشناست. این نشان را با کامیون ها و کشنده هایی می شناسیم که حالا سال ها است در بازار کار و تجاری ما حضور دارند. فوتون یکی از نشان های برتر چین در زمینه تولید خودروهای کار و تجاری است و کیفیت فوتون کاملا در بازار ایران به اثبات رسیده است. اما پیکاپ های این کمپانی را از اوایل دهه ۹۰ می شناسیم که ایران خودرو پیکاپ تونلند را به بازار ایران آورد. این پیکاپ در طول این سال ها در نسخه های بنزینی و دیزل دنده ای عرضه شد و اخیرا فیس لیفت آن هم به بازار آمد. اما فوتون تونلند اتوماتیک آذرماه سال ۱۴۰۱ معرفی شد. این خودرو با نام تونلند یوتو یا تونلند G7 هم شناخته می شود. این پیکاپ هم از نظر ظاهری و هم از نظر فنی ویژگی های جذابی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

طراحی و ابعاد بدنه
ظاهر فوتون تونلند اتوماتیک سبک پیکاپ های ژاپنی را دارد. این یعنی سعی شده که این پیکاپ بیشتر شبیه به تویوتا هایلوکس طراحی شده باشد. در جلو چراغ های کشیده هایلوکسی را داریم و جلوپنجره کاملا مشکی طراحی شده است. در وسط نام فوتون FOTON در ابعاد بزرگ و با رنگ کرومی طراحی شده و در حاشیه پروژکتور های پایینی هم قطعاتی کرومی را می بینیم. رینگ ها از نوع آلومینیومی و با سایز ۱۸ اینچی هستند. در تمام رنگ هایی که تا به امروز از این پیکاپ دیده ایم رکاب و باربند قسمت بار مشکی رنگ طراحی شده و در رنگ سفید این پیکاپ، درب عقب هم مشکی رنگ طراحی شده است.

این پیکاپ ۵,۳۴۰ میلیمتر طول، ۱,۹۴۰ میلیمتر عرض، ۱,۸۷۰ میلیمتر ارتفاع و فاصله محوری ۳,۱۱۰ میلیمتری دارد. این ابعاد برای یک پیکاپ دو دیفرانسیل دو کابین منطقی است و فاصله محوری مناسب باعث می شود فضای قابل قبولی را در داخل کابین و بخصوص ردیف دوم داشته باشیم. در مجموع طراحی فوتون تونلند اتوماتیک طراحی راضی کننده با سبک ژاپنی را دارد دارد و شبیه ترین پیکاپ چینی در بازار ایران به تویوتا هایلوکس جدید است.

مشخصات فنی فوتون تونلند اتوماتیک
پیکاپ اتوماتیک ایران خودرو دیزل به پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ TGDI مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۲۳۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت ZF به تمام چرخ ها منتقل می شود. با یک پیکاپ دو دیفرانسیل 4WD طرف هستیم پس تنظیمات مربوط به دنده سبک و سنگین را در این خودرو داریم و سیستم انتقال قدرت در فوتون تونلند اتوماتیک بصورت برقی و اتوماتیک عمل می کند و این یکی از مشخصاتی است که این آفرودر را از دیگر رقبا متمایز می سازد.

تعلیق در قسمت جلو از نوع دوجناغی دوگانه است و در بخش عقب فنر شمش یا فنر تخت را داریم. این یعنی مثل بسیاری از پیکاپ های همرده، ظرفیت بار پذیری این خودرو بالا است و البته سواری به خصوص در قسمت عقب چندان نرم نیست. در مجموع مشخصات فنی در فوتون تونلند اتوماتیک بسیار راضی کننده بنظر می رسد و نکته مهم دیگر این است که ایران خودرو دیزل ادعا می کند تطبیق استاندارد ها و خروجی های این خودرو در ایران بر اساس تست ها با دقت انجام شده و تونلند اتوماتیک کاملا سازگار با شرایط ایران است.
برند | فوتون |
مدل | تونلند اتوماتیک |
کلاس بدنه | پیکاپ |
سال تولید | ۱۴۰۱ |
حجم موتور | ۱۹۸۱ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر TGDi |
قدرت | ۲۳۸ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
تعلیق جلو | دابل ویشبون |
تعلیق عقب | فنرتخت |
طول | ۵۳۴۰ میلی متر |
عرض | ۱۹۴۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۸۸۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۳۲۱۰ میلی متر |
وزن | ۱۹۵۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۷۶ لیتر |
مصرف سوخت | ۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۶۵/60R18 |
برند نشان مادر | فوتون |
کشور سازنده | ایران - چین |
کابین و امکانات
در داخل کابین اولین نکته و یا مزیت کیفیت متریال داخلی است. می توان گفت چنین کیفیتی را در داخل هیچ کدام از پیکاپ های چینی حاضر در ایران ندیده ایم. صندلی ها و رودری ها روکش چرم مصنوعی مشکی رنگ دارند و طرح لوزی روی آن ها بکار رفته است. رنگ زمینه در طراحی کابین فوتون تونلند اتوماتیک مشکی است اما قطعات کرومی رنگ و با طرح کربن هم در داخل دیده می شود. در مرکز صفحه نمایشی سیستم مالتی مدیا را در دسترس قرار می دهد و تهویه هم از نوع اتوماتیک است. فوتون تونلند اتوماتیک یک پیکاپ پر آپشن است و تقریبا تمام آپشن های به روز و کاربردی در این خودرو دیده می شود. شما می توانید لیست کامل امکانات و آپشن های پیکاپ ایران خودرو دیزل را در جدول مشخصات فنی مطالعه کنید.

امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ده نقطه ای - رادار خط خوان - اخطار برخورد از جلو - سنسور نقطه کور - کنترل حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | تهویه اتوماتیک - دوربین ۳۶۰ درجه - آینه های تاشو برقی - سنسور دنده عقب - مالتی مدیا ۱۰.۲۵ اینچی - سنسور نور - سنسور باران - تنظیم حالت رانندگی - صندلی شش حالته برقی راننده - گرم کن صندلی های جلو - کروز کنترل - استارت دکمه ای - پدل شیفتر - سیستم پایش فشار باد لاستیک ها (TPMS) - کنترل حرکت در سرازیری - قفل دیفرانسیل عقب |
مزایا و معایب
مزایا | مشخصات و عملکرد خوب فنی - آپشن های ایمنی و رفاهی کامل - تنظیم اتوماتیک انتقال قدرت و توزیع گشتاور |
معایب | خدمات پس از فروش ضعیف - سیستم تعلیق ساده محور عقب |
قیمت فوتون تونلند G7
قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۴/۱۸) | ۲,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۴/۱۸) | ۲,۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
رقبای فوتون تونلند اتوماتیک
در سال های اخیر پیکاپ های چینی زیادی به بازار ایران آمدند. اما کمتر محصولی را در حد و اندازه های فوتون تونلند اتوماتیک دیده ایم. اگر بخواهیم یک رقیب برای پیکاپ اتوماتیک ایران خودرو دیزل معرفی کنیم تنها به نام بهمن G9 می رسیم. البته بعد ها احتمالا رقیبی مثل KMC T9 را هم در به عنوان رقیب برای این پیکاپ خواهیم دید.
گالری تصاویر فوتون تونلند اتوماتیک












سوالات متداول
پیکاپ اتوماتیک ایران خودرو دیزل به پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ TGDI مجهز است. این موتور توان تولید نهایت قدرت ۲۳۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت ZF به تمام چرخ ها منتقل می شود.
در این پیکاپ دوربین ۳۶۰ درجه، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه های تاشور برقی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی مالتی مدیا، سنسور نور، سنسور باران، تنظیم حال رانندگی آفرودی، تنظیم حالت رانندگی، صندلی ۶ حالته برقی راننده، کروز کنترل، استارت دکمه ای، گرم کن صندلی های جلو، پدل شیفتر، سیستم فشار سنج تایر (TPMS)، کنترل حرکت در سراشیبی، رادار خط خوان، اخطار برخورد از جلو، سنسور نقطه کور، کنترل حرکت در سربالایی و قفل دیفرانسیل اتوماتیک عقب دیده می شود.
“… فوتون یکی از نشان های برتر چین در زمینه تولید خودروهای کار و تجاری است و کیفیت فوتون کاملا در بازار ایران به اثبات رسیده است…” ؟؟؟؟
کامیونتهاش کیفیت داشته؟ یا پیکاپهای تونلند دیزلی سری اولش؟؟؟
پیکاپهاش افتضاح از هر نظر
کامیونتهاش هم هر چهارتا راه دور که باهاش میری یک تعمیر موتور میخاد
سلام وقت بخیر
فوتون در زمینه تولید خودروهای کار و تجاری از چینی های حاضر در ایران از نظر من سر تره. بخصوص در بحث پیکاپ از پیکاپ های دیگه کاملا جلوتره
بازارش منظورم نیست کیفیت منظورمه
اقای محمدرضا پاداش
به اقای دلاور بگو بررسی های متفاوت بزار یکم مثلا
بهمن g9تست کن یا
همین فوتون g7کسی در حال حاضر بررسی نکرده این خودرو ها رو
بنز S500.2014اتاق W222.
هایماs8.
8پرومکس.
خواهش می کنم محتوا ها رو بسازید.
بررسی هایه شما بسیار متفاوت است ما محتادش شدیم.
لطفا بهمنg9
فوتونg7
فونیکس
۸پرومکس
اقای محمدرضا پاداش
به اقای دلاور بگو بررسی های متفاوت بزار یکم مثلا
بهمن g9تست کن یا
همین فوتون g7کسی در حال حاضر بررسی نکرده این خودرو ها رو
بنز S500.2014اتاق W222.
هایماs8.
8پرومکس.
خواهش می کنم محتوا ها رو بسازید.
بررسی هایه شما بسیار متفاوت است ما محتادش شدیم.
درود بر آقای پاداش عزیز
والا هم تونلند دیزلیش رو یکی از دوستانم داره و هم کامیونتش را یکی دیگه از دوستان
هیچکدوم از کیفیت اینها راضی نیستند.
امیدوارم g7 داشته باشه چون این یکی خیلی ذهنم رو به خودش مشغول کرده علی الخصوص موتور بورگواردش با گیربکس ZF و سیستم خودکار انتقال قدرت
ارادت
اگر مبنا رو مقایسه با باقی چینی ها قرار بدیم عملکرد فوتون خوبه واقعا
من خودم به شخصه تونلند G7 رو خیلی می پسندم
کسی دربارهی پیکاپ نظر بده که یا سواری باهاش داشته و یا داخل تعمیرگاه از نزدیک موتور و گیربکس این خودرو رو دیده!
این خودرو هم موتورش المانی و متعلق به شرکت فولکس واگن هست و هم گیربکسش آلمانی و متعلق به شرکت معروف زد اف هستش ، فقط متاسفانه در مونتاژ به شدت خراب کار کردند و معمولا همگی بخاطر رادیات و حتی خرابی درب رادیات ، جوش میارن
از نظر تیپ و قیافه خداییش حرف نداره خیلی هبولاست
حتی خانم ها هم دوسش دارن
پیکاپ اتومات با این همه آپشن واقعا جذابه
ممکنه دوستا بفرمایید دوربین ثبت اتفاقات این ماشین اطلاعاتشو کجا ثبت و ضبط میکنه جایی واسه SD یا مموری کارت نداشت
ممنون میشم راهنمایی کنید
سلامخسته نباشید.باگواهینامه پایه ۳ میتوان رانندگی کرد؟