کیا اسپورتیج توربو ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی
کیا اسپورتیج توربو یکی از محصولاتی است که قرار است توسط کوشا خودرو به ایران وارد شود. کراس اووری که ظاهری متفاوت و مدرن دارد.
1497 سی سی
198 اسب بخار
253 نیوتن متر
دیفرانسیل جلوکیا اسپورتیج توربو یکی از محصولاتی است که قرار است توسط کوشا خودرو به ایران وارد شود. کراس اووری که ظاهری متفاوت و مدرن دارد.
شرکت خودروسازی کیا (kia) بدلیل حضور چندین و چند ساله در بازار ایران و سابقه همکاری با خودرو سازان داخلی و همچنین خودرو های با کیفیتی که تولید کرده است ، جایگاه ویژه ای برای ما ایرانیان دارد. با شروع زمزمه های انجام دوباره واردات، شرکت کوشا خودرو اعلام کرد که مسئول واردات خودرو های کیا به ایران است و مدل هایی نظیر اسپورتیج توربو، پگاس، سراتو، سلتوس، سونت و سید را می توان در شوروم این شرکت دید. در این مطلب سعی داریم به معرفی کیا اسپورتیج توربو بپردازیم.

درباره کیا اسپورتیج توربو
کیا اسپورتیج ، کراس اووری نام آشنا برای ما ایرانی ها است که به واسطه طراحی های زیبا و اسپرت خود در طی ۵ نسلی که از این خودرو عرضه شده است توانسته جایگاه ویژه ای را در بین علاقه مندان خودرو کسب کند. اولین نسل از خانواده ، کیا اسپورتیج در سال ۱۹۹۳ توسط این کمپانی روانه بازار شد و تا کنون ۵ نسل از این خانواده به بازار های جهانی معرفی شده اند. در بازار ایران شاهد نسل های دوم و سوم و چهارم از این محصول بوده ایم و اکنون شرکت های کوشا موتور و هرمس خودرو، نسل پنجم از این خانواده را به بازار ایران عرضه می کنند. لازم به ذکر است که کیا اسپورتیج های وارداتی از مبدا چین وارد بازار ایران می شود و نسخه لانگ این خودرو به شمار می روند. در ادامه بیشتر اسپورتیج توربو را بررسی می کنیم.

طراحی و ابعاد بدنه
کیا اسپورتیج جدید دارای طراحی جذاب ، زیبا و فضایی گونه است. به طور کلی سبک و کلاس طراحی متفاوتی را نسبت به نسل های قبلی شاهد هستیم. در نمای جلو، چیزی که بیشتر از همه توجه ها را به خود جلب می کند نحوه طراحی و قرارگیری چراغ ها است. چراغ های اصلی به تناسب طراحی روز ، نسبت به نسل های قبلی ، پایین تر قرار گرفته اند و گرافیک و طراحی خوبی دارند و نسبت به خودرو های چینی درون بازار ، به طور کامل درون سپر قرار نگرفته اند. چراغ های روشنایی روز (day light)، اشاره به حرف (k)، که اول حرف kia است دارند و چسبیده به چراغ های اصلی هستند و طراحی واقعا جذابی دارند همچنین توسط یک نوار نقره ای رنگ به یکدیگر متصل شده اند. در کیا اسپورتیج توربو شاهد جلو پنجره های به نسبت بزرگی هستیم که طرح لانه زنبوری دارند. اسپیلیتر ها نیز طراحی دو رنگ دارند و به زیبایی این خودرو در نمای جلو افزوده اند.

در نما های جانبی ، برخلاف نمای جلو، شاهد طراحی ساده تری هستیم و سعی شده است با استفاده از فرورفتگی و برجستگی هایی که در بدنه وجود دارد ، طراحی این نما از یکنواختی خارج شود و شاهد طراحی منطقی باشیم. همچنین در این نما می توانیم شاهد رینگ های ۱۸ اینچی باشیم. در طراحی رینگ ها از ترکیب رنگ های نقره ای و مشکی استفاده شده است و رینگ ها طراحی واقعا جذابی دارند. در نمای عقب چیزی که بیشتر از همه توجه را به خود جلب می کند طراحی و گرافیک چراغ های عقب است. در طراحی چراغ های کیا اسپورتیج جدید سعی شده با استفاده از طراحی های مثلثی شکل و گوشه های تیز ، حس هیجان را به بیننده القا کند و شاهد طراحی جذابی در این بخش باشیم. از دیگر نکاتی که می توان در این نما به آن اشاره کرد طراحی دیفیوزر های عقب است که به زیبایی این خودرو در این نما کمک کرده است.

مشخصات فنی KIA SPORTAGE Turbo
این کراس اوور در چند تیپ و با موتور های تنفس طبیعی ، توربوشارژ و هایبرید به بازار های جهانی معرفی شده است. نسخه ای از کیا اسپورتیج که به ایران می آید دارای یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم است که می تواند قدرت نهایی ۱۹۸ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۵۳ نیوتن متر را تولید می کند و قدرت از طریق یک گیربکس ۸ سرعته از نوع اتوماتیک AT، به چرخ های جلو منتقل می شود. نسخه های پایه این خودرو به صورت تک دیفرانسیل می باشد اما احتمال می رود نسخه های دو دیفرانسیل نیز وارد بازار ایران شوند.

سیستم های تعلیق این کیا اسپورتیج Turbo در محور جلو از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب از نوع سیستم مولتی لینک را داریم. استاندارد آلایندگی اسپورتیج جدید، یورو ۵ بوده و مصرف سوخت میانگین این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۵.۸ لیتر است. شایان ذکر است که نسل جدید کیا اسپورتیج توانسته ۵ ستاره ایمنی را از سازمان استاندار euro ncap دریافت نماید که البته این را در نظر داشته باشید که نسخه های مورد تست در مجموعه یورو انکپ آپشن های ایمنی کاملی دارند.
| برند | کیا |
| مدل | اسپورتیج توربو |
| کلاس بدنه | کراس اوور |
| سال تولید | ۲۰۲۴ |
| حجم موتور | ۱۴۹۷ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربوشارژر TGDI |
| قدرت | ۱۹۸ اسب بخار |
| گشتاور | ۲۵۳ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸.۸۲ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۶۷۰ میلی متر |
| عرض | ۱۸۶۵ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۶۷۸ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۷۵۵ میلی متر |
| وزن | ۱۸۷۰ کیلوگرم |
| حجم باک | ۵۴ لیتر |
| مصرف سوخت | ۵.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۳۵/60R18 |
| شرکت عرضه کننده | کوشا خودرو |
| برند نشان مادر | کیا |
| کشور سازنده | کره جنوبی - چین |
کابین و امکانات اسپورتیج
در کابین کیا اسپورتیج توربو مانند طراحی بیرونی ، شاهد طراحی زیبا و جذاب و منحصر به فردی هستیم. در بخش رو دری های این خودرو شاهد استفاده از پلاستیک خشک طرح دار به همراه متریال نرم هستیم که کیفیت بالایی دارند و نسبت به آن پلاستیکی که در خودرو های چینی به نسبت ارزان قیمت بازار استفاده می شود، متفاوت است.

در بخش بالای داشبورد کیا اسپورتیج های وارداتی از متریال نرم استفاده شده است. در بخش میانی قسمت داشبورد شاهد نواری با رنگ روشن و طرح دار هستیم که جلوه زیبایی به طراحی کابین داده است. شایان ذکر است طراحی دریچه های تهویه نیز بسیار زیبا بوده و به جذابیت طراحی داخل کابین افزوده است. در بخش کلید های مربوط به سیستم تهویه و پایین دسته دنده از پلاستیک پیانویی استفاده شده است که احساس لوکس بودن را به سرنشینان القا می کند..

جلوآمپر در تمامی نسخه های کیا اسپورتیج جدید از نوع دیجیتالی بوده و با سیستم های مالتی مدیا درون یک قاب قرار گرفته اند. اما در نسخه ای که در بازار ایران حضور دارد نمایشگر سیستم مالتی مدیا و پشت آمپر دیجیتال به صورت به هم چسبیده طراحی شده اند و کیفیت بسیار بالایی را به نمایش می گذارند.

شایان ذکر است که سیستم صوتی به کار رفته در نسخه فول از کیا اسپورتیج ساخت شرکت مطرح Harman kardon است که حرفی را برای گفتن باقی نمی گذارد. غربیلک فرمان به صورت دی کات و سه شاخه بوده و درون فرمان چرم دوزی شده است. از طریق کلید های روی فرمان می توان تنظیمات مربوط به سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل را انجام داد. در قسمت سمت چپ فرمان دکمه های مربوط به سیستم کنترل پایداری و تنظیم حالت چراغ ها نیز وجود دارند. در بخش کنسول وسط شاهد دسته دنده چرخشی الکتریکی هستیم و در قسمت کناری آن می توانیم به کلید های مربوط به اتوهلد، ترمز پارک برقی، دکمه استارت حالات رانندگی و… اشاره کنیم.

صندلی ها بسیار مناسب و مناسب با ارگونومی بدن طراحی شده اند و جنس آنها ترکیبی از پارچه و چرم مصنوعی است و به راحتی آسیب نمی بینند. متریال مورد استفاده برای بخش سرنشینان عقب همانند بخش جلوی کابین بوده و سرنشینان عقب فضای مناسبی دارند خصوصا اینکه این نسخه، نسخه لانگ بوده که مخصوص بازار چین طراحی شده است و نسبت به دیگر نسخه ها فاصله محوری بیشتری دارد.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار خط خوان - اخطار برخورد از جلو - ترمز اضطراری اتوماتیک |
| امکانات رفاهی | سانروف برقی - دسته دنده الکتریکی - کروز کنترل تطبیقی - رانندگی خودکار بین خطوط - نور بالای اتوماتیک - فناوری LED چراغ ها - سنسور نور - رادار تابلوخوان - فرمان کمکی برقی - صندلی برقی راننده - گرمکن صندلی های جلو - گرمکن فرمان - تهویه دستی - ترمز پارک برقی - اتوهلد - دوربین و سنسور پارک عقب |
معایب و مزایا
| مزایا | شتاب مناسب - استفاده از جعبه دنده AT - کابین به نسبت جادار - کیفیت ساخت مناسب |
| معایب | عدم عرضه در نسخه دو دیفرانسیل - عدم عرضه در نسخه فول آپشن |
قیمت کیا اسپورتیج
| قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۸/۲۴) | ۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
| قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۸/۲۴) | ۴,۲۶۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
رقبای اسپورتیج توربو
کیا اسپورتیج جدید در بازار های جهانی رقبای بسیار زیادی دارد اما در بازار ایران می توان به خودرو هایی نظیر هیوندای توسان ۲۰۲۳، سانگ یانگ کوراندو ۲۰۲۳ و سانگ یانگ تورس اشاره کرد. البته احتمال دارد با ادامه دار شدن روند واردات رقبایی بیشتری هم برای این کراس اوور ببینیم. البته باید دید در نهایت قیمت این کراس اوور در بازار چگونه خواهد بود تا ببینیم چه چینی هایی را می توان هم رده با کیا اسپورتیج توربو دانست.
گالری تصاویر اسپورتیج توربو















سوالات متداول
کیا اسپورتیج توربو دارای یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم است که می تواند قدرت نهایی ۱۹۸ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۵۳ نیوتن متر را تولید می کند و قدرت از طریق یک گیربکس ۸ سرعته از نوع اتوماتیک AT، به چرخ های جلو منتقل می شود.
از جمله امکانات کیا اسپورتیج توربو می توانیم به سیستم مالتی مدیای لمسی ، کیسه هوا برای سرنشینان ردیف جلو ، کیسه های هوای جانبی و پرده ای ، دوربین ۳۶۰ درجه ، سنسور پارک ،اتوهلد ، پورت های usb type c ، خروجی ۱۲ ولت ، رادار بین خطوط ، تهویه مطبوع دیجیتالی، کروز کنترل ، پشت آمپر دیجیتالی ، گرمکن فرمان ، گرمکن صندلی های ردیف جلو،سیستم کنترل پایداری، کنترل حرکت در سرازیری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، و … اشاره کنیم.





عمدا میخوان مردم حسرت به دل به نام شبشون فکر کنند .
یکسال این ماشین رو گذاشتن و هعی دارن تبلیغ الکی میکنند. کو پس چرا دست مردم نمیرسه
جلوپنجره بی نهایت مشکل سازه
خصوصا.درجاده هایی نزدیک به روستاهاوکشاورزی.چونکه حشراتی مثل .پروانه زنبور.ملخ.شپره.و……
درست بدون مانع .رادیاتور.کولرورادیاتورآب را.سوراخ میکند
سلام آیا کروز کنترل یا کروز کنترل هوشمند دارد
متنتون چند ایراد داره :
۱ – سیستم صوتی اسپورتیج توربو ، هارمن کاردن نیست و از سیستم صوتی jdl در اون استفاده شده.
۲ – اسپورتیج وارداتی گرمکن صندلی و دوربین ۳۶۰ درجه نداره.
۳ – اسپورتیج وارداتی ۲۰۲۴ فقط توسط کوشا خودرو وارد نمیشه و هرمس خودرو و برساوش هم این خودرو رو به ایران وارد می کنن.
۴ – سقف این ماشین سانروف نیست و پانوراما هست.
۵ – تو نسخه هایی که هرمس خودرو به بازار آورده سقف ، فلزی هست و سانروف و یا پانوراما نیست.
لطفا در نوشتن متن بیشتر دقت کنید و همچنین اطلاعات هر خودرو رو به موقع بروزرسانی کنید .