پژو ۴۰۵ GLX ؛ معرفی + مشخصات فنی
پژو 405 GLX را باید یکی از پرفروشترین تیپهای این خودرو دانست که توسط ایرانخودرو برای حدود ۳ دهه به تولید رسید.

پژو ۴۰۵ GLX را باید یکی از پرفروشترین تیپهای این خودرو دانست که توسط ایرانخودرو برای حدود ۳ دهه به تولید رسید.
معرفی پژو ۴۰۵ GLX
پژو ۴۰۵ یک خودروی جمعوجور خانوادگی است که تولید آن از سال ۱۹۸۷ در کشور فرانسه آغاز شد. این محصول در سال ۱۹۸۸ لقب بهترین خودروی سال اروپا را به دست آورد و شرکت ایرانخودرو از اوایل دهه ۷۰ شمسی اقدام به آغاز تولید آن برای عرضه در کشور کرد.

پژو ۴۰۵ ابتدا با موتورهای ۱.۶ و ۲ لیتری و در قالب تیپهای GL و GLX عرضه میشد اما از سال ۱۳۸۱ نمونه انژکتوری ۱.۸ لیتری با موتور XU7 جایگزین نمونههای قبلی شد. پژو ۴۰۵ GLX که ما بیشتر آن را میشناسیم همین نمونه ۱.۸ لیتری انژکتوری است که هنوز در بازار خودروهای دستدوم کشور به وفور یافت میشود. این خودرو نهایتاً در سال ۱۴۰۱ بهصورت رسمی بازنشسته شد تا به عنوان بیستمین خودرو با طول عمر تولید بسیار بالا در سطح جهان شناخته شود.
طراحی بدنه پژو ۴۰۵ جی ال ایکس
طراحی بدنه پژو ۴۰۵ GLX در دوران خودش بسیار جذاب، اسپرت و جوانپسند به نظر میرسید. این خودرو نسبت به محصولات همرده در دهه ۸۰ میلادی طراحی بدنه نوگرا و مطابق با میل جوانترها ارائه میداد، به نحوی که بسیاری از خانوادهها و مشتریان جوان از این محصول استقبال بالایی به عمل آوردند. اما در حال حاضر دیگر ظاهر ساده با خطوط صاف و مستقیم و زوایای شکسته پژو ۴۰۵ جی ال ایکس نمیتواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

البته نکته مثبتی که هنوز هم در فرم بدنه این خودرو وجود دارد، تناسب بالا بین المانهای ظاهری آن است. به عنوان مثال طراحی چراغهای جلو و عقب به همراه فریم پنجرهها نسبت به یکدیگر بسیار هماهنگ بوده و هیچگونه عدم تناسب انتقادبرانگیز نمیتوان در آنها مشاهده کرد. از لحاظ آیرودینامیکی نیز فرم بدنه پژو ۴۰۵ در قیاس با محصولات همدوره خود امتیاز بالایی به دست میآورد و مناسب سرعتهای بالا طراحی شده است.

با این حال به طور کلی این سبک طراحی دیگر بسیار قدیمی شده و حتی در بازار کمتنوع ایران نیز خیلی نمیتوان روی جذابیت و زیبایی پژو ۴۰۵ GLX مانور داد. منتها هنوز هم برخی جوانان که علاقهمند به تیونینگ ظاهری خودروهای نسبتاً کلاسیک هستند، به فرم بیرونی پژو ۴۰۵ علاقه نشان داده و با اعمال برخی تزیینات آن را نسبتاً بهروزتر نگه میدارند.
مشخصات فنی Peugeot 405 GLX
پژو ۴۰۵ GLX از سال ۱۳۸۱ به این طرف تنها با موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر انژکتوری XU7 عرضه شده است. این پیشرانه ۸ سوپاپ حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتنمتر گشتاور را به گیربکس ۵ دنده دستی تحویل میدهد و تحت شرایط استاندارد، شتاب نسبتاً مهیج حدود ۱۱ ثانیه را در فرایند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برای پژو ۴۰۵ جی ال ایکس به ارمغان میآورد.
بنابراین Peugeot 405 GLX یکی از خودروهای اقتصادی نسبتاً خوششتاب بازار ایران است و به همین دلیل هم مورد پسند برخی جوانترها قرار دارد. اما از طرف دیگر این شتاب نسبتاً مهیج با مصرف سوخت بالا همراه شده که در شرایط ترکیبی چیزی حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر محاسبه شده است.

پژو ۴۰۵ GLX حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد و از یک باک سوخت ۷۰ لیتری نیز بنزین مورد نیاز خود را تأمین میکند. از جمله نکات مثبت در زمینه تعمیر و نگهداری بخش فنی این خودرو میتوان به وفور قطعات یدکی در فروشگاههای لوازم یدکی سراسر کشور اشاره کرد. ضمن آنکه قطعات فنی این خودرو نسبتاً خوشقیمت هستند و در نتیجه هزینههای تعمیرات و نگهداری موتور پژو ۴۰۵ GLX در رده نسبتاً منطقی قرار میگیرد.
اما نکته مهم اینجاست که موتور این خودرو یعنی پیشرانه سری XU7 پژو اصولاً به صورت ذاتی با ایراد طراحی سرسیلندر مواجه بوده و به همین دلیل هم بیش از سایر پیشرانههای مشابه به سوختن واشر سرسیلندر دچار میشود. گاهی اوقات نیز بوشهای سیلندر ۴۰۵ دچار مشکل شده و علاوه بر واشر باید این بوشها را نیز تعویض کرد که هزینههای تعمیرات و نگهداری این خودرو را بسیار بالاتر از محصولات همقیمت نظیر ساینا و تیبا خواهد برد.
در مورد کیفیت سواری و میزان نرمی سیستم تعلیق نیز باید گفت که پژو ۴۰۵ از این حیث در ردههای متوسط قرار میگیرد و میتواند لذت بیشتری نسبت به سواری خودروهایی همچون ساینا برای شما فراهم کند. ضمن آنکه هندلینگ آن نیز به مراتب بهتر بوده و پایداری ۴۰۵ در سرپیچها میتواند اطمینان بیشتری به راننده برای انجام مانورهای دلخواهش بدهد.
طراحی داخل کابین و امکانات
همانطور که طراحی بدنه پژو ۴۰۵ جی ال ایکس دیگر بسیار قدیمی شده، فرم ادوات داخلی آن نیز هیچگونه رنگ و بوی محصولات جدید را در خود ارائه نمیدهد. البته این حرف برای داشبورد قدیمی پژو ۴۰۵ که تا اوایل دهه ۹۰ روی این خودرو نصب میشد صحت دارد و داشبورد جدید آن کمی زیبایی بیشتر به همراه المانهای مدرنتر را ارائه میدهد.
با این حال باز هم میتوان گفت هر دو نوع طراحی خیلی جذاب نیستند و برای خودروهای تا ۲۰ سال پیش میتوانستند زیبا به نظر برسند. بهویژه که کیفیت متریال در داشبورد جدید پژو ۴۰۵ بسیار افت داشته و تماماً از جنس پلاستیک خشک کمکیفیت ساخته شده است. اما داشبورد قدیمی پژو ۴۰۵ در بخش رویه بالایی از مواد نرم تولید شده بود که کیفیت و ماندگاری بسیار بالایی نیز داشتند. از لحاظ ارگونومی و دسترسی به ادوات میتوان طراحی داخل پژو ۴۰۵ را در سطح مناسب برای خودروی اقتصادی ارزیابی کرد که ادوات آن خیلی شلوغ نبوده و موجب حواسپرتی راننده نمیشوند.

فرم صندلیها نیز کاملاً عادی بوده و در مسافرتهای طولانی چه در ردیف جلو و چه در عقب موجب خستگی و کوفتگی بدن سرنشینان خواهند شد؛ منتها صندلیهای ردیف عقب این معضل را تشدید خواهند کرد.
از جمله نقاط قوت کابین Peugeot 405 GLX میتوان به فضای نسبتاً جادار آن اشاره کرد که برای حضور ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال با قد نسبتاً بلند نیز کفایت خواهد کرد. همچنین اگر بخواهید به مسافرت بروید صندوق عقب پژو ۴۰۵ GLX حدود ۴۷۰ لیتر ظرفیت دارد و به راحتی میتواند بسیاری از لوازم مسافرتی شما را در خود جا دهد. عمق مناسب این صندوق نیز اجازه حمل وسایل نسبتاً حجیم در شرایط غیرمسافرتی را نیز به شما خواهد داد.
در مورد امکانات پژو ۴۰۵ جی ال ایکس باید گفت که نمونههای قدیمیتر این خودرو تقریباً هیچگونه تجهیزات مناسبی ارائه نمیدادند. حتی شیشهبالابرهای عقب آنها نیز از نوع دستی بوده و صندلیهای دستی و تهویه دستی جزو دیگر امکانات مهم آنها به شمار میرفت. اما مدلهای جدیدتر پژو ۴۰۵ GLX ترمز ضدقفل ABS و EBD و دو کیسه هوا را نیز به شما ارائه میدهند.
رقبای پژو ۴۰۵ GLX
با اینکه این خودرو در دوره ای جزو پرفروش ترین محصولات داخلی بوده اما امروزه تقاضا برای آن کم شده است. با این حال نمونه های کم کارکرد و سالم پژو ۴۰۵ GLX را همچنان می توان رقیبی برای ساینا، پراید ۱۳۲، امویام ۵۳۰ و سمند در ایران دانست.
سوالات متداول
پژو ۴۰۵ GLX عمدتاً با موتور XU7 به قدرت ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتنمتر به همراه گیربکس ۵ دنده دستی عرضه شده است. به کمک این موتور ۱.۸ لیتری شتاب صفر تا صد پژو ۴۰۵ GLX حدود ۱۱ ثانیه و میزان مصرف سوخت آن نزدیک به ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است.
نسخههای قدیمیتر پژو ۴۰۵ امکانات چندان مطرحی ارائه نمیدادند اما در مدلهای جدیدتر مواردی مثل دو کیسه هوا و ترمزهای ضدقفل ABS و EBD به لیست تجهیزات این خودرو اضافه شد.
ایرانخودرو در مسیر اصلاح ؛ افزایش تولید و تسویه منظم مطالبات قطعه سازان
واکنش مدیرعامل ایران خودرو به اظهارات نماینده مجلس ؛ با افتخار در سنگر تولید هستیم
شرایط فروش ۳ محصول ایران خودرو اعلام شد – آذر ۱۴۰۴
هایما S5 ؛ مشخصات فنی + معرفی




