فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰

رنو ساندرو دنده‌ ای ؛ معرفی + مشخصات فنی

رنو ساندرو دنده‌ ای یکی از محصولات فرانسوی است که در گذشته بازار ایران عرضه شده و با اینکه دیگر عرضه نمی شود، هنوز هم در بازار پرفروش است.

حجم موتور 1598 سی سی
قدرت 105 اسب بخار
گشتاور 140 نیوتن متر
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
رنو ساندرو دنده‌ ای ؛ معرفی + مشخصات فنی
منتشر شده در 06 مهر 1404 ساعت 18:26
نویسنده حسین باباپور

رنو ساندرو دنده‌ ای یکی از محصولات فرانسوی است که در گذشته بازار ایران عرضه شده و با اینکه دیگر عرضه نمی شود، هنوز هم در بازار پرفروش است.

معرفی رنو ساندرو دنده‌ای

شرکت فرانسوی رنو برای تولید محصولات اقتصادی از زیرمجموعه رومانیایی خود استفاده می‌کند و محصولاتی مثل رنو ال ۹۰ یا ساندرو را توسط این کمپانی به تولید می‌رساند. در سال ۲۰۰۸ بر اساس پلتفرم رنو لوگان یا همان ال ۹۰، محصولی هاچ‌بک ساخته شد که نام ساندرو روی آن قرار گرفت. این محصول در کشورهای مختلف تا سال ۲۰۱۵ عرضه شد، اما نسل اول آن تازه از سال ۲۰۱۵ یا ۱۳۹۴ توسط پارس خودرو به ایران آمد.

رنو ساندرو دنده‌ ای ؛ معرفی + مشخصات فنی

 این خودرو در بازار کشورمان به عنوان نسخه هاچ‌بک رنو تندر ۹۰ نیز شناخته می‌شود و به دلایلی مانند استهلاک فنی پایین و کیفیت سواری لذت‌بخش، جزو خودروهای نیمه‌اقتصادی پرطرفدار محسوب می‌شود. تولید رنو ساندرو توسط پارس خودرو تا سال ۱۳۹۸ ادامه داشت و بعد از آن به دلیل شروع تحریم‌ها و خروج خودروسازان اروپایی از ایران، رنو ساندرو نسل اول از لیست تولیدات مونتاژی پارس خودرو کنار گذاشته شد.

طراحی بدنه رنو ساندرو

رنو ساندرو نسل اول تقریباً بر اساس همان فلسفه طراحی رنو ال ۹۰ فرم‌دهی شده است. این محصولات به دلیل قیمت ارزان اصولاً طراحی آنچنان پیچیده و پرهزینه‌ای نداشتند. به همین دلیل، ال ۹۰ و ساندرو از نظر طراحی ظاهری حرف زیادی برای گفتن نداشتند. البته رنو ساندرو با کمی انحناهای بیشتر در فرم چهره و بدنه همراه شد که شاید نسبت به تندر ۹۰ کمی روی زیبایی آن تاثیر داشته است.

رنو ساندرو دنده‌ ای ؛ معرفی + مشخصات فنی

با این حال، به طور کلی فرم چهره قدیمی، استایل بدنه از مد افتاده و ناهماهنگی‌هایی که در المان‌های چهره، نمای بغل و قسمت پشت خودرو دیده می‌شود باعث شده تا رنو ساندرو، علی‌رغم قیمت نسبتاً بالا در بازار خودروهای اقتصادی ایران، از نظر طراحی ظاهری نسبت به محصولات هم‌رده چندان جذاب به نظر نرسد و نتواند به خوبی با سلیقه مشتریان ایرانی هماهنگ شود. با این حال، کمبود تنوع خودروهای اقتصادی در بازار ایران سبب شده تا ظاهر رنو ساندرو به ناچار توسط خریداران ایرانی مقبول جلوه کند و به هر حال بتواند تا حدودی برای مالکان خود زیبا به نظر برسد.
در مجموع، باید گفت که حجیم بودن نسبی بدنه در کنار فقدان ورزیدگی و حجم‌پردازی مناسب، بعلاوه ناهماهنگی بین عناصر اصلی، از جمله نکات منفی رنو ساندرو است که در طراحی ظاهری آن مشاهده می‌شود.

مشخصات فنی رنو ساندرو دنده‌ ای

رنو ساندرو دنده‌ ای بر اساس پلتفرم رنو لوگان یا همان ال ۹۰ تولید شده و در نتیجه جای تعجب ندارد که از لحاظ فنی تقریباً هیچ‌گونه تفاوتی با تندر ۹۰ نداشته باشد. این خودرو با موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی عرضه شده که با کد K4M در خانواده موتورهای رنو شناخته می‌شود.

رنو ساندرو دنده‌ ای ؛ معرفی + مشخصات فنی

این پیشرانه ۱۶ سوپاپ حدود ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را به گیربکس ۵ دنده دستی تحویل می‌دهد تا محور چرخ‌های جلو را به گردش درآورد. از سال ۹۶ تغییراتی در گیربکس رنو ساندرو دنده‌ ای انجام شد تا مشکل خرابی گردگیر پلوس و خروج ناگهانی روغن از این بخش رفع شود. به همین دلیل، گیربکس سری JHQ جایگزین مدل قبلی شد و تا دو سال روی این خودرو و محصولات خانواده تندر ۹۰ نصب گردید.

شتاب صفر تا صد رنو ساندرو حدود ۱۰.۵ تا ۱۱ ثانیه ارزیابی می‌شود که تحت شرایط استاندارد اندازه‌گیری شده و در شرایط واقعی می‌تواند کمی کاهش داشته باشد. به هر حال، این میزان شتاب نسبت به اکثر خودروهای اقتصادی بازار ایران سریع‌تر بوده و نشان‌دهنده چابکی مناسب این محصول فرانسوی پارس خودرو است. میانگین مصرف سوخت رنو ساندرو دنده‌ای نیز حدود ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک محصول اقتصادی با فناوری ساخت قدیمی، رقم مناسب و نسبتاً مقرون‌به‌صرفه‌ای به شمار می‌رود.

همچنین فاصله محوری رنو ساندرو کمی کوچکتر از تندر ۹۰ است و به همین دلیل می‌توان روی بهبود هندلینگ و فرمان‌پذیری آن تا حدودی حساب باز کرد. رنو ساندرو دنده‌ای معادل ۱۱۱۵ کیلوگرم وزن دارد، از باک سوخت ۵۰ لیتری تغذیه می‌کند و قطر رینگ‌های آن نیز معادل ۱۵ اینچ است.

از جمله مزایای مهم رنو ساندرو و خانواده ال ۹۰ که باعث محبوبیت آنها در بازار ایران شده، استهلاک فنی پایین و دوام موتور بالای آنهاست، به‌طوری که تا سال‌ها هزینه نگهداری جز تعویض قطعات مصرفی وجود ندارد.

برندرنو
مدلساندرو دنده ای
کلاس بدنههاچ بک
سال تولید۱۳۹۴ - ۱۳۹۸
حجم موتور۱۵۹۸ سی سی
تعداد سیلندر۴
تعداد سوپاپ۱۶
فناوری موتورتنفس طبیعی
قدرت۱۰۵ اسب بخار
گشتاور۱۴۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰۱۰.۵ ثانیه
حداکثر سرعت۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
گیربکس۵ سرعته دستی
انتقال قدرتدیفرانسیل جلو
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبتوییست بیم
طول۴۰۲۰ میلی متر
عرض۱۷۴۶ میلی متر
ارتفاع۱۵۳۴ میلی متر
فاصله محوری۲۵۸۸ میلی متر
وزن۱۱۰۵ کیلوگرم
حجم باک۵۰ لیتر
مصرف سوخت۶.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک۱۸۵/۶۵R۱۵
شرکت عرضه کنندهپارس خودرو
برند نشان مادررنو
کشور سازندهایران - فرانسه

البته باید در تعویض روغن و مایعات موتور حداکثر دقت را به خرج داد تا به طول عمر بالا برای موتور رنو ساندرو دست یافت. در غیر این صورت، اگر سرویس‌های نگهداری به موقع انجام نشود، موتور و حتی گیربکس زودتر به مشکل برمی‌خورند. قطعات یدکی رنو ساندرو و تندر ۹۰ نسبت به محصولات هم‌رده بسیار گران‌تر است و در نتیجه تعمیرات آن هزینه نسبتاً بالایی به مالک خودرو تحمیل می‌کند.

ضعف واترپمپ نیز در بعضی از این موتورها دیده شده که بهتر است توسط مکانیک به صورت دوره‌ای چک و در صورت نیاز تعویض شود تا ایراداتی مثل داغ کردن موتور، سوختن واشر سرسیلندر و خرابی رینگ پیستون برای این پیشرانه به وجود نیاید.

طراحی داخل کابین و امکانات رنو ساندرو

داخل کابین رنو ساندرو نیز وضع بهتری نسبت به طراحی بدنه ندارد، چرا که تقریباً با همان تندر ۹۰ مواجه می‌شوید و برخی تغییرات جزئی در آن صورت گرفته است. در مجموع، چه از لحاظ فرم و چه از لحاظ کیفیت مواد، خیلی نمی‌تواند امتیاز بالایی کسب کند. این خودرو به عنوان محصول اقتصادی و ارزان‌قیمت وارد بازار اروپا و کشورهای در حال توسعه شده و به همین دلیل شرکت رنو و کمپانی داچیا تلاش چندانی برای بهبود طراحی داخلی و نوع متریال به کار رفته در داشبورد یا رودری‌ها نکرده‌اند.

تریم خاکستری به همراه برخی تزیینات مشکی و نقره‌ای نیز نتوانسته بر زیبایی داشبورد و سایر بخش‌های داخل کابین رنو ساندرو تاثیر مثبت داشته باشد. اما از معدود نکات مثبت کابین، می‌توان به جادار بودن فضای داخل کابین و بزرگی نسبی پنجره‌ها اشاره کرد که باعث می‌شود حضور در این کابین نسبتا دلنشین باشد. صندلی‌های ردیف عقب فضای نسبتاً جاداری دارند و افراد بزرگسال می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

رنو ساندرو دنده‌ ای ؛ معرفی + مشخصات فنی

با توجه به هاچ‌بک بودن بدنه، گنجایش صندوق عقب زیاد نیست و نهایتاً می‌تواند حدود ۳۲۰ لیتر ظرفیت برای جا دادن لوازم فراهم کند. این میزان ظرفیت برای دو یا سه چمدان و برخی لوازم کوچک کافی است و نیازهای مسافرتی یک خانواده ۲ یا ۳ نفره را تا حدودی برطرف می‌کند.

امکانات استاندارد رنو ساندرو دنده‌ ای شامل دو کیسه هوا، ترمزهای ضد قفل (ABS و EBD)، شیشه بالابرهای برقی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سیستم تهویه دستی و تنظیم دستی صندلی‌های جلو است. از سال ۹۶ مشتریان به صورت آپشنال و سفارشی می‌توانند از تجهیزاتی مانند نمایشگر مالتی‌مدیا، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، روکش چرمی صندلی‌ها، کفپوش مخصوص، دزدگیر و… برخوردار شوند.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنیدو کیسه هوا - ترمز ABS و EBD
امکانات رفاهیتهویه دستی - صندلی های دستی - کامپیوتر سفر - رینگ آلومینیومی - شیشه ها و آینه های برقی - کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان

مزایا و معایب

مزایاکیفیت ساخت و مونتاژ مناسب - سواری به نسبت نرم - استهلاک کم
معایبامکانات رفاهی و ایمنی کم - طراحی ساده - متریال اقتصادی در کابین - توان حرکتی نه چندان ایده آل

رقبای رنو ساندرو دنده‌ای

از جمله مهم‌ترین رقبای رنو ساندرو در بازار ایران می‌توان به پژو ۲۰۷، پژو ۲۰۶ اتوماتیک، ام‌جی ۳، ام‌وی‌ام X22 و… اشاره کرد.

سوالات متداول

رنو ساندرو دنده ای چه مشخصاتی دارد؟

رنو ساندرو دنده‌ ای بر اساس پلتفرم رنو لوگان یا همان ال ۹۰ تولید شده و در نتیجه جای تعجب ندارد که از لحاظ فنی تقریباً هیچ‌گونه تفاوتی با تندر ۹۰ نداشته باشد. این خودرو با موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی عرضه شده که با کد K4M در خانواده موتورهای رنو شناخته می‌شود. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ حدود ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را به گیربکس ۵ دنده دستی تحویل می‌دهد تا محور چرخ‌های جلو را به گردش درآورد.

رنو ساندرو دنده ای چه امکاناتی دارد؟

امکانات استاندارد رنو ساندرو دنده‌ ای شامل دو کیسه هوا، ترمزهای ضد قفل (ABS و EBD)، شیشه بالابرهای برقی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سیستم تهویه دستی و تنظیم دستی صندلی‌های جلو است. از سال ۹۶ مشتریان به صورت آپشنال و سفارشی می‌توانند از تجهیزاتی مانند نمایشگر مالتی‌مدیا، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، روکش چرمی صندلی‌ها، کفپوش مخصوص، دزدگیر و… برخوردار شوند.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X