تویوتا BZ4X ؛ ویدیوی تست و بررسی + مشخصات فنی
BZ4X خودرویی تمام برقی از شرکت تویوتا است که شرکت برساوش آن را در بازار ایران عرضه می کند. ما در مطلب به بررسی این خودرو رفته ایم.




BZ4X خودرویی تمام برقی از شرکت تویوتا است که شرکت برساوش آن را در بازار ایران عرضه می کند. ما در مطلب به بررسی این خودرو رفته ایم.
درباره تویوتا BZ4X
چند وقتی می شود که مسئولین توجه ویژه ای به خودرو های برقی پیدا کرده اند و قدم های مثبتی در زمینه واردات خودرو های برقی برداشته اند. به همین منظور اخیرا خودرو هایی را مشاهده می کنیم که علاوه بر اینکه مشخصات بسیار خوبی دارند، از برند های بسیار معتبر هستند و واردات این خودرو ها تنها به برند های چینی منتهی نشده است.
یکی از خودرو هایی که می تواند در بازار ایران بسیار مورد استقبال قرار گیرد و توجه عموم مردم را به سمت خودرو های تمام برقی بکشاند، تویوتا BZ4X است که در حال حاضر توسط شرکت برساوش در بازار ایران عرضه می شود.

اما حالا که این خودرو در بازار ایران عرضه می شود بد نیست نکاتی را در مورد این خودرو بدانیم.
تویوتا BZ4X کراس اووری است که از سال ۲۰۲۱ عرضه می شود و بر اساس پلتفرم e-TNGA طراحی شده است. طراحی این پلتفرم در پی همکاری شرکت های تویوتا و سوبارو به وجود آمده و جالب است بدانید که تویوتا BZ4X در برخی از کشور ها با نام سوبارو سولترا شناخته می شود. نام گذاری سری خودرو های BZ شرکت تویوتا نیز فلسفه جالبی دارد و عبارت BZ مخفف جمله Beyond Zero (فراتر از صفر) که به آلایندگی تقریبا صفر خودرو های برقی اشاره دارد.
در ادامه بیشتر به بررسی تویوتا BZ4X می پردازیم.
طراحی بدنه تویوتا BZ4X
به طور کلی خانواده BZ شرکت تویوتا طراحی بسیار بروز و آینده نگرانه ای دارند و می توانند عموم مردم را به خودرو های برقی علاقه مند کنند. تویوتا BZ4X نیز از این قاعده مستثنی نیست و در این خودرو با طراحی بسیار هوشمندانه ای روبرو هستیم.
در نمای جلو این خودرو چهره ای بسیار جذاب را می بینیم که به برخی از محصولات لوکس شرکت تویوتا نظیر نسل های جدید تویوتا کمری شباهت دارد. چراغ های جلو این خودرو طراحی کشیده و باریک دارند که به وسیله نواری باریک به یکدیگر متصل شده اند که کمی چهره این خودرو را خشن کرده است. از طرفی ورودی های کار شده در سپر تویوتا BZ4X توانسته طراحی قسمت های جلو این خودرو را عضلانی کند.

در طراحی نما های جانبی تویوتا بی زد ۴ ایکس می توان رگ و ریشه های از دیگر محصولات تویوتا نظیر RAV4 را مشاهده کرد. نکته جالب در مورد طراحی این قسمت ها، خطوط طراحی روی بخش های گلگیر جلو و عقب و بخش های از در های عقب است که انگار قصد دارد این قسمت ها را جدا از بدنه نشان دهند. نکته دیگری که در نماهای جانبی BZ4X TOYOTA دیده می شود این است که خوشبختانه رینگ های آلومینیومی این خودرو طراحی بسته و یکپارچه خودرو های برقی را ندارد و طراحی رینگ های آلومینیومی آن باعث افزایش جذابیت این خودرو شده است.

در طراحی عقب این خودرو به واسطه بهره مندی از فرم طراحی چراغ های عقب که به صورت به هم پیوسته طراحی شده اند و همچنین گرافیک آنها می توان چهره جذاب و آینده نگرانه را مشاهده کرد. از دیگر نکات قابل توجهی که در این قسمت دیده می شود طراحی دو تکه و عجیب اسپویلر تویوتا BZ4X است که جدا از بحث جذابیت های طراحی در آیرودینامیک این خودرو تاثیر به سزایی دارد.

مشخصات فنی TOYOTA BZ4X
مسلما پیشرانه تویوتا BZ4X از نوع تمام برقی بوده اما تویوتا BZ4X تا کنون در دو نسخه دیفرانسیل جلو (تک موتور برقی) و چهار چرخ محرک (دو موتور برقی) عرضه شده است اما خوشبختانه نسخه وارداتی این خودرو از نوع چهار چرخ محرک یا دو موتور است..
همانطور که اشاره کردیم نسخه دیفرانسیل جلو TOYOTA BZ4X از یک پیشرانه برقی بهره می برد که می تواند نهایتا توانی معادل ۱۵۰ کیلووات (۲۰۱ اسب بخار) و گشتاور 265 نیوتن متر را تولید کند. در این نسخه از باتری های لیتیوم یون با ظرفیت ۷۱.۴ کیلووات ساعت استفاده شده و این نسخه از تویوتا BZ4X می تواند تا مسافتی بالغ بر ۵۱۶کیلومتر را طی کند.

اما نسخه دو دیفرانسیل تویوتا بی زد ۴ ایکس که در بازار ایران عرضه می شود از دو پیشرانه برقی بهره می برد که این پیشرانه های روی هم رفته می توانند ۱۶۰ کیلووات (۲۱۴ اسب بخار) قدرت و ۳۳۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند. از طرفی ظرفیت پک باتری های این نسخه ۷۲.۸ کیلووات ساعت بوده که نهایتا این خودرو می تواند به کمک آنها ۴۷۰ کیلومتر را پیمایش کند.

نا گفته نماند که شتاب نسخه تک موتور تویوتا BZ4X 8.4 ثانیه بوده اما نسخه دو موتور این خودرو می تواند حدودا در ۷.۲ ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.
برند | تویوتا |
مدل | bZ4X |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۲۰۲۴ |
حجم موتور | برقی |
ظرفیت باتری | ۶۶.۷ کیلووات ساعت |
تعداد سیلندر | --- |
تعداد سوپاپ | --- |
فناوری موتور | برقی |
قدرت | ۲۱۵ اسب بخار / ۲۰۴ اسب بخار |
گشتاور | ۳۳۸ نیوتن متر / ۲۶۶.۳ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۷.۵ ثانیه / ۸.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک |
انتقال قدرت | دو دیفرانسیل / تک دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۶۹۰ میلی متر |
عرض | ۱۸۶۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۵۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۸۵۰ میلی متر |
وزن | ۲۰۱۰ کیلوگرم / ۱۹۶۰ کیلوگرم |
حجم باک | --- |
مصرف سوخت | ۱۳.۱ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر / ۱۱.۵ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر |
پیمایش در حالت برقی | ۵۴۲ کیلومتر / ۶۱۵ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۳۵/60R18 |
شرکت عرضه کننده | برساوش |
برند نشان مادر | تویوتا |
کشور سازنده | ژاپن - چین |
نکته دیگری که باید در مورد این خودرو بدانیم این است که باتری های این خودرو می توانند ۱۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت خود را به کمک شارژ هایی با فناوری ها شارژ سریع یا DC در مدت زمان تقریبی ۳۰ دقیقه شارژ کنند اما با شارژر های خانگی یا AC، ۱۱ ساعت زمان نیاز تا باتری های به صورت کامل شارژ شوند.

در محور جلو TOYOTA BZ4X شاهد استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون هستیم اما به دلیل ایجاد نرمی بیشتر و چسبندگی بهتر در محور عقب این خودرو از سیستم مولتی لینک استفاده شده است.
طراحی داخل کابین و امکانات تویوتا بی زد ۴ ایکس
در داخل کابین تویوتا BZ4X نیز همانند طراحی بیرونی آن می تواند یک طراحی جذاب منسجم و نسبتا به روز را مشاهده کرد که همچنان اصالت طراحی محصولات تویوتا را حفظ کرده است.
نکته ای که در طراحی این خودرو وجود دارد این است که همه چیز به شکلی ساده طراحی شده و دسترسی به بخش های مختلف بسیار راحت است اما با این حال می توان این کابین به لحاظ طراحی جذابیت بسیار بالایی دارد و به هیچ عنوان طراحی آن مصرف کننده را خسته نخواهد کرد.

در کنار موارد نمایشگر های دیجیتالی که به عنوان پشت آمپر و نمایشگر سیستم مالتی مدیا به کار رفته اند توانسته طراحی کابین را بروز جلوه دهند. البته فرم طراحی کنسول وسط این خودرو و استفاده از اهرم پیچشی به عنوان دسته دنده، تاثیر بسیار زیادی بر طراحی مدرن این خودرو داشته است.

صندلی های جلو و عقب TOYOTA BZ4X طراحی و ارگونومی بسیار خوبی داشته و از متریال بسیار با کیفیتی برای ساخت آن ها استفاده شده است. یکی دیگر نکات مثبت این خودرو فضای بسیار مناسب بخش عقب این خودرو است که بر خلاف بسیار از خودرو ها، برای سه نفر هم مناسب است.

جدا از متریال با کیفیت و طراحی بسیار خوبی که در تویوتا بی زد ۴ ایکس شاهد هستیم، امکانات بسیار متنوعی را تیز در این خودرو می بینیم که از جمله آنها می توان به؛ ۸ کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از جلو، رادار نقطه کور، سیستم صوتی حرفه ای، رادار خط خوان، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل تطبیقی، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو، ترمز پارک برقی، سیستم تابلو خوان و… اشاره کرد.

امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | هشت کیسه هوای ۱۲ نقطه ای - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - ترمز اضطراری اتوماتیک - رادار خط خوان - رادار نقطه کور - اخطار برخورد از جلو |
امکانات رفاهی | سقف پانوراما با سایه بان برقی - درِ صندوق عقب برقی - سیستم صوتی JBL - صندلی های برقی جلو - حافظه صندلی راننده - سردکن و گرمکن اتوماتیک صندلی های جلو - گرمکن اتوماتیک فرمان - تهویه اتوماتیک دو کاناله - تنظیم حالت رانندگی - گریپ کنترل آفرود - ترمز پارک برقی - اتوهلد - بازیافت انرژی اتوماتیک - تریم داخلی چرم - فناوری LED چراغ ها - جلو آمپر دیجیتال - سنسور نور - سنسور باران - نور بالای اتوماتیک - رادار تابلوخوان - کروز کنترل تطبیقی - رانندگی خودکار بین خطوط - دستیار کمک راننده - استارت دکمه ای - شارژر بیسیم تلفن همراه - نمایشگر لمسی - دوربین ۳۶۰ درجه - اتوپارک - رینگ آلومینیومی - شارژر همراه خودرو |
مزایا و معایب
مزایا | کیفیت مونتاژ بالا - استفاده از دو موتور الکتریکی در هر یک از محورها - توان حرکتی مناسب - ایمنی و امکانات خوب |
معایب | نبود زیرساخت کافی برای شارژ سریع DC خودروهای برقی |
قیمت تویوتا BZ4X
قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۴/۱۱) | بدون قیمت تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۴/۱۱) | ۴,۲۷۷,۹۸۸,۰۰۰ تومان |
رقبای تویوتا BZ4X
خوشبختانه در بازار فعلی کشور، خودرو های مختلف و متنوعی را می توان به عنوان رقیب تویوتا BZ4X معرفی کرد و می توان گفت شرکت های وارد کنده در این زمینه بسیار خوب عمل کرده اند. از جمله رقبایی که می توان برای این خودرو در نظر گرفت باید به خودرو هایی نظیر؛ فولکس واگن ID.4، آئودی Q5 e-tron، کیا EV5 و… اشاره کرد.
آلبوم تصاویر
































سوالات متداول
نسخه دو دیفرانسیل تویوتا بی زد ۴ ایکس که در بازار ایران عرضه می شود از دو پیشرانه برقی بهره می برد که این پیشرانه های روی هم رفته می توانند ۱۶۰ کیلووات (۲۱۴ اسب بخار) قدرت و ۳۳۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند. از طرفی ظرفیت پک باتری های این نسخه ۷۲.۸ کیلووات ساعت بوده که نهایتا این خودرو می تواند به کمک آنها ۴۷۰ کیلومتر را پیمایش کند.
از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ ۸ کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از جلو، رادار نقطه کور، سیستم صوتی حرفه ای، رادار خط خوان، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل تطبیقی، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو، ترمز پارک برقی، سیستم تابلو خوان و… اشاره کرد.
عالی
ممنون بابت تولید محتوای خوب و مفید شما؛ یه سوال فنی ذهن منو درگیر کرده! فرضا یه متور برق کوچیک پشت ماشین داشته باشیم با مقداری بنزین، میشه مواقعی که ماشین در حرکت نیست، از این طریق هم شارژ کرد خودرو های برقی رو؟! یعنی چیزی شبیه به شارژ خونگی!!!
در این خصوص کسی چیزی میدونه قطعی!؟
بستگی به توان تولیدی موتور برق شما و توان مصرفی خودرو برای شارژ شدن داره
برای موتور های برق با ظرفیت تولیدی 5kw و خودرو های برقی با ظرفیت باتری 75kw/h این امکان وجود داره
اگر امکان تنظیم مقدار توان مصرفی برای شارژ شدن خودرو از روی شارژر و یا خود خودرو وجود داشته باشه، موتور های برق با توان تولیدی کمتر نیز جوابگو خواهند بود.
خسته نباشید خدا قوت ، بی زحمت شاهین g رو هم تست کنید، ممنون
سلام.خسته نباشید.فکر نمیکنید دکلمه های اروتیک توی ویدئوهاتون اخیراً زیاد شده؟!
سلام. من دو سوال دارم:
۱.. اگر باتری هاش فرسوده شد چکار کنیم؟
۲.. در خودرو های برقی چطور باتری ها را باز می کنند؟
سلام ممنونم آقای دلاوری عالی بود واقعا خیلی لذت بردم دمتون گرم، اگه واقعا با تیپ فول فول بیاد و دو دیفرانسیل باشه و قیمتش بین ۳ الی ۳ و نیم باشه خوبه
خودرو بسیار ارزنده و خوبی هست ولی برای کشوری مثل ایران که هنوز زیرساخت درستی برای خودروهای برقی نداره، فعلا مناسب نیست. ضمن اینکه مونتاژ چین بودن و اینکه این خودرو مخصوص بازار داخلی چین تولید شده به همین دلیل تمام دکمهها و صفحه نمایش و… به زبان چینی هست هم یکی دیگه از ایرادات این خودرو هست.
لطفا قبل از اینکه کامنت بذاری یکم تحقیق و فکر کن !
این ماشین با اینکه ساخت چینه مخصوص بازار چین نیست و فقط در ژاپن و چین خط تولید داره که نسخه ای که قراره برساوش بیاره نسخه ساخت چین هست.
اتفاقا در جهان ماشین بسیار معروف و مشهوری هست.
اصلا این ماشین رو دیدی که میگی دکمه ها و کلاستر و … به زبان چینی نوشته شدن ؟
این طور نیست دوست عزیز.
پدال وسطیه ترمزه هر از گاهی بگیرید بد نیست. یه نگاه به صفحه مانیتور و نوشتههاش بندازید متوجه منظورم میشید.
ببخشید اولش منظورتون رو متوجه نشدم فکر کردم گفتید همه ی دکمه هایی که در ماشین هست به زبان چینیه در حالی که نوشته های رو مانیتور چینی هست.شرمنده.
من این ماشین را میخواهم
شرکت عرضه کنندش حتی حال نداشت آرم چینیو برداره از عقبش اونوقت توقع خدمات پس از فروش و گارنتی هم داشته باشیم؟؟به عنوان ماشین چینی بد نیست ولی برقی تو ایران شکست خوردس
دوست عزیز لطفا بدون تحقیق و تفکر دیدگاه خود رو بیان نکنید و دیگران رو هم گمراه نکنید.
این خودرو ژاپنی هست و در دنیا هم ماشین معروفی هستش و صرفا مونتاز چین هست .به همین دلیل پشتش چینی نوشته . بیشتر قطعات از طرف شرکت مادر یعنی تویوتا هستن.
درمورد خودروهای برقی هم باید بگم خودروی برقی در ایران مشتریانی هم داره که ازش در کلان شهر ها استفاده می کنن.
تا چند سال آینده هم زیرساخت ها افزایش پیدا می کنه و نمیشه گفت اینروژه شکست خورده هست.فعلا در حال حاضر زیرساخت نیست و خرید خودروی برقی شاید خیلی به صرفه نباشه.
برساوش هم به عنوان یک واردکننده تا الان عملکرد به نسبت خوبی داشته و به احتمال زیاد خدمات این ماشین رو هم شرکت ماهان صنعت پارس ( ایرتویا ) میده.پس از نظر خدمات نگرانی زیادی وجود نداره.
لطفا جاهلانه دیدگاه خودتون رو بیان نکنید .
سلام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان
اول اینکه ممنون بابت تهیه محتوای خودرو و موتور سیکلت برای مردم
دوم اینکه فوق العاده بودن شما در اینه که یه تیم جوان و پرانرژی در حال تهیه محتوا هستند
سوم اینکه باز هم نشون دادید که اگر به جوان ها اعتماد کنیم با کمترین امکانات فوق العاده هستند
چهارم
چهارم
چهارم اینکه چرا پشت صحنه های کارتون رو پخش نمیکنید؟؟؟؟
و پنجم دمتون گرم
دوست عزیز برای چی باید پشت صحنه ی کارشون رو منتشر کنن ؟
تو پشت صحنه هم کار خاصی انجام نمی دن.
همون شوخی هایی که عوامل با هم می کنن خودش یه طنز تمام و کماله.پشت صحنه شون در واقع همون شوخی هایی هستش که با هم می کنن.
یه خوبی اقای دلاور و تیمش هم وقتی تو اسب بخار بودن هم تو اخرین خودرو همیشه با هم شوخی داشتن و اگر هم سوتی می دادن هیچ وقت از برنامه حذفش نمی کردن و به عنوان یه بخش طنز اون رو هم به برنامه اضافه می کردن.همین یه خوبی دلاور شوخ بودنشه که نمک کاره.
دمتون گرم.
سلام
در صورتی که در زمستان یا تابستان با بخاری یا کولر روشن با ۴ سرنشین از خودروی برقی استفاده کنید و در همین وضعیت مقداری در ترافیک رانندگی کنید؛ خودروی برقی با باتری ظرفیت بالا بین ۱۵۰ تا نهایت ۲۰۰ کیلومتر پیمایش خواهد داشت. حال اگر با همین شرایط در جاده های کوهستانی، گردنه ها و سربالایی رانندگی کنید؛ وضعیت پیمایش خودروهای برقی بسیار پر دردسر و عذاب آور خواهد بود. در نظر بگیرید که هنوز در ایران زیرساخت های لازم و کافی و ایستگاه های شارژ سالم برای شارژ خودرو های برقی وجود ندارد خصوصاً ایستگاه های شارژ سریع
False!
بیشترین فروش خودروهای برقی در کشورهای اسکاندیناوی با اتوبان های متعدد و سرمای وحشتناک هست. مثال از تجربه ی شخصی ، با Vw و یا جگوار برقی با ظرفیت باتری ۷۰ و ۹۰ کیلوواتی در سرمای شدید اقلا ۲۸۰ و ۳۰۰ کیلومتر رانندگی میشه کرد . در پناه خدا
ممنون بابت محتوایی که ساختید. منتها بایستی به این مطلب بیشتر اشاره میکردید. که تویوتا bz4x بسیار با کیفیت تر و پر آپشنتر و طراحی قویتر نسبت به آئودی کیو ۵ دارد. ضمننا آئودی که به ما معرفی کردید. بعد از واریز وجه. لو آپشن و تقریبا پراید آپشنش تحویلمون دادند. 🙏
این جمله رو قاب کنید بزنید بالای اتاق که تویوتا از آئودی کیفیتش بالاتره!! 😀 مرزهای دانش خودرویی جابجا شد
سلام میشه لطفاً سریعتر آئودی رو تست و بررسیش رو تولید و بگذارید ممنون می شم چون تا دو هفته ی دیگه به دستم می رسه
سلام میشه لطفاً سریعتر آئودی رو تست و بررسیش رو تولید و بگذارید
دقیقا نمی دونم دوست عزیز.
ولی احتمالا بعد از تست و بررسی رووی erx5 و در اولین قسمت از فصل سوم آخرین خودرو در فروردین ماه ، تست و بررسی کامل آئودی q5 ئی ترون منتشر میشه.
منم باشما موافقم هرچه زودتر لطفا تست آئودی و رووی رو منتشر کنید.
میزان پیمایش با شارژ کامل در زمانی که کولر خودرو روشن هست چند کیلومتر هست؟