موضوعات داغ روز:

سرنوشت خاص ترین خودرو محمدرضا پهلوی چه بود؟

منتشر شده در 20 فروردین 1404 ساعت 15:30
سرنوشت خاص ترین خودرو محمدرضا پهلوی

در این مطلب به یکی از خاص ترین خودرو های محمدرضا پهلوی یعنی بوگاتی آخرین شاه ایران پرداخته ایم و سرگذشت آن را روایت می کنیم.

اگر تا به حال موزه خودرو های کلاسیک ایران سر زده باشید مطمئنا خودرو های خاص و عجیب و غریبی را در آن دیده اید که تعدادی از آنها مربوط به دوره پهلوی بوده و توسط خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفتند که به برای مثال می توانیم به لامبورگینی کونتاش محمدرضا شاه پهلوی اشاره کنیم. اما این بخش از نمایشگاه یک نگین گمشده دارد و جای خالی خاص ترین خودرو محمدرضا پهلوی یعنی بوگاتی type 57-c در آن احساس می شود. خودرویی که در حال حاضر برای دیدن آن باید هزینه ها و سختی های زیاد سفر به آمریکا را به جان بخرید و در موزه پترسون واقع در کالیفرنیا آمریکا، به تماشای آن مشغول شوید.

اما این خودرو مشهور چه ویژگی هایی دارد که می توان آن را نگین کلکسیون خاندان پهلوی دانست و تا کنون چه ماجراهایی را پشت سر گذاشته و چگونه پایش به آمریکا باز شده است ؟ موضوعی است که در ادامه به آن می پردازیم.

چشم روشنی دولت فرانسه به محمدرضا پهلوی و فوزیه

در دوران حکومت پهلوی خودرو های زیادی از طرف کشور های مختلف به خانواده پهلوی هدیه داده شد و این جواهر سلطنتی نیز یکی از این موارد است. در اصل دولت فرانسه شاسی این بوگاتی type 57-c را خریداری کرد و طراحی آن را به دست ون وورن (Vanvooren) یکی از طراح های مشهور آن زمان سپرد و ون وورن نیز این خودرو را بر اساس طرحی از شرکت لوکس فیگونی اند فالاسچی (Figoni and Falaschi) که بر روی خودروی Delahaye 165 صورت گرفته بود طراحی کرد و در نهایت دولت فرانسه در سال ۱۹۳۹ این خودرو را به مناسبت ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه به آنها هدیه داد.

خاص ترین خودرو محمدرضا پهلوی

اما با اینکه این خودرو می توانست جذاب ترین خودرو در میان کلکسیون خودرو های محمدرضا شاه پهلوی باشد اما به دلیل شرایط بد و نا مناسب جاده های ایران آنچنان مورد استفاده قرار نگرفت و عملا به خودرویی بلا استفاده در میان خودرو های سلطنتی مبدل شد.

فروش بوگاتی محمدرضا پهلوی پیش از انقلاب

عدم استفاده آخرین شاه ایران از بوگاتی اهدایی حکومت فرانسه باعث شد که حکومت پهلوی این خودرو در سال ۱۹۵۹ به شخصی با نام هوشنگ جلیلی و با مبلغ ۲۰۰۰ ریال به فروش برساند. این خودرو تا سالیان سال در دست هوشنگ جلیلی بود تا آنکه این خودرو دست شخصی دیگر با نام سلیم بهاری افتاد و بعد ها به کشور هلند انتقال داده شد.

وی با ایجاد تغییرات اندکی بر روی این خودرو تا مدت ها از آن استفاده کرد تا اینکه موتور این بوگاتی type 57-c به طور کامل از کار افتاد و در نهایت سلیم بهاری این خودرو را به یک کلکسیونر آمریکایی فروخت. از این زمان به بعد دیگر خبری از این خودرو جذاب نبود و تنها میان کلکسیونر ها و علاقه مندان به خودرو های بوگاتی دست به دست می شد تا اینکه پس از بازسازی در سال ۱۹۸۴ در معرض دید عموم قرار می گیرد و با قیمت بیش از ۱,۷۰۰,۰۰۰ دلار به فروش می رسد و امروز در موزه خودرو پترسون در کالیفرنیا آمریکا جا خوش می کند.

ویژگی های طراحی خارق العاده و قوای فنی جذاب

اگر بخواهیم بوگاتی محمدرضا پهلوی را جدا از ماجرا های جذاب آن بررسی کنیم باید بگوییم که نسبت به آن دوران و زمان ساخت این خودرو سبک طراحی فوق العاده جذاب و لوکس را می توانیم مشاهده کنیم که به معنای واقعی اشرافی گری و لوکس بودن بیش از اندازه را به نمایش می گذارد.

یکی از نکات مهم در طراحی این خودرو این است که تمامی قطعات و اجزا این خودرو به صورت دست ساز در کنار یکدیگر قرار گرفته و در بخش های مختلف آن می توانیم کروم کاری های بسیار جذابی را مشاهده کنیم. یکی دیگر از نکات جالب طراحی بوگاتی محمدرضا پهلوی سبک طراحی گلگیر های این خودرو است که به صورت حجیم طراحی شده و بیشتر قسمت های رینگ های آن را پوشانده است. از طرفی شیشه جلو این بوگاتی type 57-c قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و راننده می توانست به وسیله اهرمی که در داخل کابین آن تعبیه شده بود، ارتفاع شیشه جلو را تنظیم کند.

خاص ترین خودرو شاه

اما اوج طراحی مهندسی بوگاتی محمدرضا پهلوی، در زیر کاپوت این خودرو است. جایی که یک پیشرانه ۸ سیلندر سوپرشارژ مجهز به دو میل سوپاپ جا خوش کرده و نیرویی معادل ۱۷۵ اسب بخار را به چرخ ها منتقل می کند که در زمان ساخت این خودرو فناوری بسیار بالایی به حساب می آمد.

در نهایت باید بدانیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، در تولید برخی از خودرو ها نقشی مستقیم و یا غیر مستقیم داشته است اما در میان تمامی آنها این بوگاتی جایگاه بسیار ویژه ای دارد.

آلبوم تصاویر

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.