آیا هوندا ۱۲۵ یا ۱۵۰ سیسی ارزش خرید دارد؟

در این مطلب آخرین خودرو قصد داریم به معرفی موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ و ۱۲۵ سیسی بپردازیم و شما را با این موتور سیکلت آشنا کنیم.
در طی سالهای اخیر شاهد افزایش میزان خرید و فروش موتور سیکلتها در ایران بودیم و بازار موتور سیکلت رشد بسیار چشمگیری نسبت به گذشته پیدا کرده است. عوامل متعددی میتوانند در بازار موتور سیکلتها و افزایش فروش آنها تاثیر داشته باشند. یکی از این عوامل، ترافیک محسوب میشود و از دیگر دلایل آن میتوان به کاهش قدرت خرید مردم برای خرید خودرو و همچنین تنوع یش از حد موتور سیکلتها اشاره کرد. در طی ۲۰ سال گذشته خبری از تنوع موتور سیکلت نبود و صرفاً انتخابهای محدودی در دسترس بودند، ولی امروزه جریان کاملاً متفاوت شده و با تنوع زیادی از موتور سیکلتها حتی در ایران روبرو هستیم. در بازار فعلی ایران، موتور سیکلتهای چینی و موتورسیکلتهای کپی برداری شده و همچنین موتورهای برقی مطرحتر به نظر میرسند.
هوندا ۱۲۵ و ۱۵۰ از جمله موتورهای پرفروش بازار ایران هستند و میتوانند برای بسیاری از افراد گزینه نسبتا مناسبی باشند. متاسفانه با توجه به وضعیت اقتصادی موجود نمیتوان یک موتورسیکلت ارزان معرفی کرد، چرا که قیمتهای موتور سیکلت نیز تحت تاثیر وضعیت اقتصادی قرار دارند، ولی این موتورسیکلتها نسبت به سایر موتورهای بازار بهینهتر هستند. با این حال ما در مقاله قصد داریم به معرفی موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ و ۱۲۵ سیسی پرداخته و شما را با این موتور سیکلت آشنا کنیم. اگر قصد خرید هر یک از این موتور سیکلتها را دارید، میتوانید با مطالعه این مطلب متوجه شوید که این موتور سیکلتها ارزش خرید دارند یا خیر.
طراحی ظاهری هوندا ۱۲۵ و ۱۵۰ سیسی

در طراحی موتور هوندا ۱۲۵ سیسی و همچنین هوندا ۱۵۰ سیسی ما با ظاهری قدیمی، بیآلایش و همچنین بسیار ساده روبرو هستیم. در واقع در مورد ظاهر هوندا ۱۲۵ و ۱۵۰ نمیتوان به جزئیات جذابی اشاره کرد. در قسمت جلو این موتور سیکلت شاهد چراغ اصلی به صورت مستطیل هستیم و روی فرمان خبری از آینه نیست. فرمان موتورهای هوندا ۱۲۵ و ۱۵۰ از نوع لولهای بوده و با هیچ فلاپی پوشیده نشدهاند و ظاهر نسبتا زشتی را به طراحی موتور میدهند. صفحه کیلومتر این موتورها بسیار ساده طراحی شده است و از نوع آنالوگ محسوب میشود.

پس از فرمان، شاهد باک فلزی موتور سیکلتهای ۱۲۵ و ۱۵۰ سیسی هوندا هستیم که با طراحی نسبتا منحنی به زین چسبیده است. زین این موتورها، صاف طراحی شده است، نرم محسوب نمیشود و در کل راحت نیست. وزن موتور هوندا ۱۵۰ از هوندا ۱۲۵ کمی سنگینتر است و به طور کلی این دو موتور با یکدیگر تفاوت خاصی ندارند و تنها تفاوت اصلی آنها از لحاظ ظرفیت موتور محسوب میشود که در ادامه به آن میپردازیم.
مشخصات فنی هوندا ۱۲۵ و ۱۵۰ سیسی

انجین هوندا ۱۲۵ از نوع تک سیلندر و چهار زمانه بوده و همانطور که از نام آن مشخص است، ۱۲۵ سیسی ظرفیت دارد. این موتور سیکلت ۸.۵ اسب بخار قدرت تولید میکند و سیستم سوخت رسانی آن از نوع انژکتوری است که میتواند به کاهش آلایندگیها کمک کرده و مصرف سوخت بهینهتری را فراهم کند. در موتور سیکلت هوندا ۱۲۵ سیستم خنک کننده هوا تعبیه شده و این موتور مجهز به گیربکس ۴ سرعته است.
ظرفیت باک این موتور سیکلت ۹ لیتر بوده و برای مسیرهای طولانی نسبتا مناسب نیست. برای سیستم تعلیق موتور سیکلت هوندا ۱۲۵ سیسی از سیستم تعلیق تلسکوپی برای قسمت جلو و از سیستم تعلیق فنر دوبل برای عقب استفاده شده و تا حدودی میتواند لرزشها را در مسیرهای ناهموار کنترل کند. در بخش ترمز باید بگوییم که ترمزهای جلو و عقب این موتور، هر دو از نوع کاسهای هستند و تا حدودی در بعضی از شرایط ضعیف عمل میکنند. سایز لاستیک جلوی هوندا ۱۲۵ سیسی، ۳۰ سانتیمتر بوده و لاستیک عقب آن تقریبا ۷ سانتیمتر محاسبه شده است. همچنین برای لاستیکهای این موتور سیکلت از رینگهای ۴۵ سانتیمتری با پره آلومینیومی استفاده کردهاند.

تقریباً از سال ۹۵ به بعد شاهد حضور موتورهای ۱۵۰ سیسی هوندا بودیم و در سالهای اخیر حضور موتورهای ۱۲۵ کمرنگتر شدند. موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ نیز مانند موتور ۱۲۵، موتوری در کلاس شهری محسوب میشود و در داخل ایران توسط برندهای مختلف مونتاژ و عرضه میگردد. در این موتور سیکلت شاهد یک انجین ۱۵۰ سیسی هستیم که از سیستم خنک کننده هوا برخوردار بوده و از نوع تک سیلندر و دو سوپاپ محسوب میشود. جعبه دنده موتور سیکلت هوندا ۱۵۰، از نوع جعبه دندههای اتوماتیک سی وی تی است و انجین آن قویتر از هوندا ۱۲۵ محسوب میشود. این موتور، از جمله موتورهای مجهز به استارت الکترونیکی است و سیستم ترمز آن به صورت ساده طراحی شده است.
تجربه سواری و رانندگی هوندا ۱۲۵ و ۱۵۰
هر دو موتور سیکلت هوندا ۱۵۰ و ۱۲۵ از موتورهای معمولی بازار ایران محسوب میشوند و نمیتوان انتظار خیلی زیادی از آنها داشت. این موتورها سرعت نسبتاً قابل قبولی دارند و میتوانند برای کار گزینه خوبی محسوب شوند. زین موتور سیکلتهای ۱۲۵ سیسی و ۱۵۰ سیسی هوندا چندان نرم طراحی نشده و نمیتوان احساس راحتی کرد، ولی در قسمت انتهایی زین یک باربند تعبیه شده که میتواند جای مناسبی برای نصب باکس باشد. فرمانپذیری این موتورها نسبتاً قابل قبول محسوب میشود و مصرف سوخت آنها نیز کم گزارش شده است، ولی وضعیت ترمزها چندان جالب به نظر نمیرسد.

در حالت کلی موتور سیکلتهای ۱۵۰ و ۱۲۵ سیسی هوندا از نظر قدرت و عملکرد در وضعیت متوسط قرار دارند و برای رانندگی درون شهری گزینه بدی نیستند. علاوه بر این موارد، این موتورها برای افراد مبتدی و تازه کار میتوانند گزینه مناسبی باشند؛ چرا که وزن آنها سبک است و کنترل و هندلینگ بهتری را در اختیار راکب قرار میدهند.
استفاده از هوندا ۱۲۵ و ۱۵۰ برای کار
اگر به دنبال گزینهای مناسب برای کار هستید موتورهای هوندا ۱۲۵ و ۱۵۰ هر دو میتوانند برای شما مناسب باشند. این دسته از موتورها گزینههای مناسبی برای تردد در درون شهر محسوب شده و به ویژه میتوانند یکی از ابزارهای اصلی پیکهای موتوری محسوب شوند. اگر به دنبال موتور مناسب برای کار هستید، احتمالاً با دیدن مدلها، قیمتها و تنوعی که در بازار وجود دارد سردرگم شوید، ولی در حالت کلی موتورهای ۱۵۰ و ۱۲۵ هوندا میتوانند از نظر قیمت و کارایی که در اختیار شما قرار میدهند، شما را راضی نگه دارند. البته هرچند زین این موتورها برای نشستن طولانی مدت مناسب نیست، ولی با توجه به قیمتی که دارد معقولتر به نظر میرسد. همچنین لازم به ذکر است که با توجه به اینکه هوندا ۱۵۰ قدرت بیشتری نسبت به هوندا ۱۲۵ دارد، میتواند در جابجاییها و حین کار عملکرد بهتری نشان دهد.
نقاط ضعف و قوت هوندا ۱۲۵ و ۱۵۰ سیسی و جمع بندی
مزایا: دوام نسبتا بالا، در دسترس بودن قطعات، استهلاک کم، نسبتا کم هزینه و کم خرج.
معایب: طراحی ضعیف و قدیمی، زین نامناسب، سیستم ترمز نسبتا ضعیف.
در پایان میتوان گفت این دسته از موتورهای هوندا که با عنوان کلی هوندا ۱۲۵ و ۱۵۰ در بازار شناخته میشوند، میتوانند گزینه مناسبی برای رانندگی در داخل شهر محسوب شوند. هرچند نسخه های قبلی هوندا کیفیت بهتری داشتند و با نسخههای جدید قابل مقایسه نیستند، ولی به طور کلی بیشترین کاربرد این موتورها، برای کار است و با توجه به استهلاک پایین و در دسترس بودن قطعات میتوانند ارزش خرید داشته باشند. در نهایت تاکید میکنیم که موتورهای هوندا ۱۵۰ و ۱۲۵ موتورهایی در سطح عالی نیستند و کاملا متوسط محسوب میشوند، ولی با توجه به قیمتی که دارند و وضعیتی که در جامعه ما وجود دارد، می توانند یک گزینه معقول باشند.
نظر شما در مورد موتورهای هوندا ۱۵۰ و ۱۲۵ چیست؟ آیا این موتورها ارزش خرید دارند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
الان اینقدر اسکوتر و موتور دنده ای از دم قسط میدن که خرید اینها توجیه نداره، البته این موتور در گذر این سالها تبدیل به یک نماد از نوعی تفکر و سبک زندگی هم شده، جوون هایی که معمولا قانون گریزند، متلک میندازن، از صدای اگزوز موتورشون لذت میبرن و هر چند وقت یکبار هم قسمتی از بدنشون داخل گچه!
سلام ، مگه از هندا آشغالتر هم داریم موتور صفر از همون روز اول تا روز آخری که دستته باید تو موتور سازی باشی مخصوصا کویر موتور که از همه آشغالتره