موضوعات داغ روز:

بررسی موتور سیکلت هارلی-دیوید سون اسپور تستر اس (مدل ۲۰۲۱ به بعد)

منتشر شده در 03 شهریور 1403 ساعت 18:00
نویسنده حسین باباپور
اسپور تستر اس


هارلی – دیوید سون مجبور شد به دوران مدرن وارد شود، زیرا مدل‌های کلاسیک، هوا خنک و سطح پایه اسپور تستر آن، با مقررات آلایندگی یورو ۵ سازگار نبودند. این مدل کاملاً جدید و مایع‌ خنک اولین جانشین آن‌ هاست که در زمینه عملکرد و فناوری یک جهش کوانتومی به جلو داشته و احتمالاً برای خریداران مدرن جذاب‌تر خواهد بود. اما این مدل بی‌عیب نیست، سنت‌ گرایان از نبود ویژگی‌های خاص آن انتقاد می‌کنند و قیمت آن نیز بسیار بالاتر از قبل شده است.

بررسی طراحی

اسپور تستر کلاسیک که از سال 1957 تولید می‌شد و از اواسط دهه ۸۰ به بعد در مدل‌های ۸۸۳ و 1200 سی‌سی بسیار محبوب بود و به همین دلیل برای هارلی – دیوید سون جایگزین کردن آن کار سختی بوده است. به ناچار، این مدل جدید همه را راضی نکرده، اما واقعاً یک موتورسیکلت مدرن با عملکرد رقابتی، جدیدترین تجهیزات الکترونیک و قطعات با کیفیت مانند ترمزهای برمبو است. درست مانند اسپور تستر قبلی، این مدل نیز با ابعاد مناسب و تایرهای پهن و ظاهر هات‌ راد خود، همان خشونت فولادی را که از چنین موتورسیکلتی انتظار می‌رود، ارایه می‌دهد.

اسپور تستر کلاسیک

 از جنبه‌های منفی، انتقاداتی نیز بابت از دست دادن ویژگی‌های هوا خنک هارلی دریافت کرده است. سواری و انتقال قدرت آن نیز کمی خام است، برخی جزئیات آن کمی ابتدایی به نظر می‌رسد و قیمت آن از اسپور تستر های قبلی بالاتر است، هرچند این موضوع با معرفی نسخه ساده‌تر و ارزان‌تر نایتستر ۹۷۵ سی‌سی تا حدی جبران شده است.

اسپرتستر اس جدید

مشخصات فنی، عملکرد و ترمز گیری

در قلب اسپرتستر اس جدید، موتور 1252 سی‌سی وی-توین ۶۰ درجه مایع‌ خنک هارلی- دیوید سون با نوعی زمان‌بندی متغیر سوپاپ قرار دارد. نام آن Revolution Max است و نسبت به موتورهای وی-توین ۴۵ درجه قبلی با خنک‌کننده هوا، یک جهش کوانتومی محسوب می‌شود و ارتقاء چشمگیری در عملکرد و تجهیزات الکترونیک فراهم می‌کند که انتظارش را داشتید. این انجین در تنظیمات قوی‌تر، در موتورسیکلت ماجراجویی Pan America 1250 جدید هارلی نیز استفاده می‌شود و در نسخه ۹۷۵ سی‌سی در نایتستر و نایتستر اسپشیال نیز دیده می‌شود.

بررسی اسپرتستر اس جدید

در این کاربرد، اوج قدرت آن ۱۲۱ اسب بخار با ۱۲۵ نیوتن‌متر گشتاور است. سه حالت سواری قابل تغییر شامل اسپورت، خیابان و باران، کروز کنترل و بیشتر از این‌ها هم وجود دارد. اسپورت تیزترین حالت است و در آن اسپورتستر به طرز شگفت‌ انگیزی پرجنب‌ و جوش و سریع به نظر می‌رسد؛ به طوری که شما را به یاد Indian FTR1200 یا BMW R12NineT می‌اندازد.


باید گفت که ارائه توان آن در میان‌ برد و پایین‌ برد کمی ناامیدکننده و ناپایدار است، حتی در حالت خیابان، که تعجب‌آور بود؛ زیرا این پیشرانه در Pan America بسیار خوب عمل می‌کند. با این حال، در مورد ترمز گیری آن هیچ شکایتی وجود ندارد، زیرا دیسک جلوی بزرگ ۳۲۰ میلی‌متری آن به خوبی توسط یک کالیپر شعاعی چهار پیستونی برمبو با کمک سیستم ABS گرفته می‌شود. با توجه به قیمت، وجود دیسک دوم هم می‌توانست خوب باشد.

سواری و هندلینگ

با ظاهر بابر کم‌ارتفاع خود، اسپورتستر اس همیشه قرار بود تعلیق کمی داشته باشد و این اثبات شد. واحدهای تعلیق از نوع با کیفیت Showa هستند که شامل دو شاخ معکوس ۴۳ میلی‌متری در جلو و یک کمک فنر مونو‌شوک عقب است که هر دو کاملاً قابل تنظیم هستند و دومی دارای یک دسته پیش‌ تنظیم راحت است.

 اما تنها ۹۳ میلی‌متر کورس تعلیق در جلو و ۳۷ میلی‌متر در عقب وجود دارد، که باعث سواری خشک حتی در کوچکترین ناهمواری‌های جاده‌ای می‌شود و حتی در بزرگراه‌ها نیز می‌توان آن را احساس کرد. با این حال، هندلینگ خوب است. ابعاد جمع‌ و جور و مرکز ثقل پایین آن را نسبتاً چابک و چالاک می‌کند، هرچند که تایرهای پهن، هدایت موتورسیکلت را سخت‌تر می‌کنند.

هارلی-دیویدسون

بررسی وضعیت نشستن راکب

برای یک موتورسیکلت کروز با تایرهای پهن و 1250 سی‌سی، اسپورتستر اس به طرز شگفت‌ آوری کوچک و جمع‌ و جور است . شاید حتی برای برخی بیش از حد کوچک، بامزه و فشرده باشد. با ظاهر ‘بابر’ و هات‌ راد خود، وضعیت نشستن نسبتاً قائم است اما دسترسی به دسته‌های پهن و نسبتاً صاف آسان خواهد بود. در ترکیب با آینه‌های دسته‌ای، این مورد باعث می‌شود که موتورسیکلت در ترافیک کمی پهن‌تر شود. جایگاه قرارگیری پاها نیز به سبک واقعی کروز، به سمت جلو قرار گرفته و یک صندلی نازک و ساده دارد که اگر بخواهید، می‌توانید پد و رکاب سرنشین را اضافه کنید. این زین برای سفرهای کوتاه مناسب است، اما در سفرهای طولانی‌تر، با تمرکز وزن شما روی آن صندلی نازک، ناراحتی ایجاد می‌شود، که نبود کامل حفاظت در برابر آب و هوا نیز کمکی نمی‌کند.

بررسی کاربردپذیری

اسپور تسترها به طور سنتی هارلی‌های سطح پایین‌تری هستند، به این معنی که با توجه به سبک، برای تازه‌ کارها یا موتورسواران کوچکتر طراحی شده‌اند که قصد سفرهای طولانی یا نیاز به کاربرد عملی زیادی ندارند. این نسخه جدید نیز این موضوع را حفظ کرده است. بله، عملکرد آن به اندازه کافی خوب بوده و به طور مناسبی کوچک و قابل مدیریت است، اما با وزن ۲۲۸ کیلوگرم خیلی هم سبک‌وزن نیست.

موتورسیکلت هارلی-دیوید سون اسپور تستر

 نمی‌توانید به خاطر آینه‌ها از بین ترافیک به راحتی عبور کنید، در حالت استاندارد هم نمی‌تواند زین سرنشین داشته باشد و هیچ حفاظی در برابر آب و هوا وجود ندارد. در نهایت، این یک هارلی-دیویدسون با قیمت بالاست، بنابراین به وضوح موتورسیکلتی نیست که بخواهید در تمام سال یا در همه شرایط آب و هوایی با آن رفت‌وآمد کنید.

تجهیزات

هرچند اسپورتستر اس یک باربر ساده است و جانشین اسپور تسترهای قدیمی نظیر ۸۸۳ و ۱۲۰۰ هارلی شده است، اما یک ماشین کاملاً مدرن با تمام ویژگی‌های الکترونیکی جدید و قطعات با کیفیت بالاست که انتظارش را دارید. بر این اساس، ترمزها باکیفیت و شعاعی برمبو دارای ABS چرخشی هستند، تعلیق کاملاً قابل تنظیم از مارک Showa است و سه حالت سواری الکترونیکی، کنترل کشش حساس به زاویه چرخش به علاوه کروز کنترل وجود دارد.

تجهیزات اسپورتستر اس

علاوه بر این، یک نمایشگر TFT گرد و براق با قطر ۴.۰ اینچ که به زیبایی طراحی شده و با کنترل‌های جدید همراه است. در اینجا دیده می‌شود. از جنبه‌های منفی اینکه هیچ صندلی یا رکاب برای سرنشین، هیچ محافظی در برابر آب و هوا و هیچ نوع محفظه‌ای برای بار وجود ندارد. همچنین اسپرتستر اس از امکانات رفاهی زیادی برخوردار نیست، هرچند که چون این یک هارلی است، یک کاتالوگ کامل از این امکانات به عنوان گزینه‌های اضافی با هزینه بیشتر در دسترس قرار دارد.

راکب اسپورتستر اس

جمع بندی

هرچند اسپور تستر های کلاسیک هوا خنک جذاب بودند، اما دوران آن‌ها به سر رسیده بود. از یک طرف، این اسپور تستر جدید کاملاً مدرن و کارآمد است و بهبود قابل توجهی در عملکرد فنی ارائه می‌دهد. اما طراحی و شخصیت آن کمی بحث‌برانگیز شده و باید بین تجربه سواری چشمگیر و کیفیت سواری پایین و ارائه قدرتی که کمی ناامیدکننده است، تعادل برقرار کرد. همچنین چند جزئیات نامناسب مانند سیم‌ کشی‌ های نمایان و برخی از طراحی‌های ابتدایی وجود دارد؛ ضمنا این موتورسیکلت نسبتاً گران است. با این حال، اگر به دنبال یک هارلی سطح پایه هستید که واقعاً مدرن و عالی به نظر می‌رسد، ناامید نخواهید شد، هرچند اگر این هدف شماست، شاید مدل نایتستر با صرفه‌جویی تقریباً دو هزار دلاری هم جذاب باشد.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.