موتورسیکلت کویر S2 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری

موتورسیکلت کویر S2 150 یکی از موتورسیکلتهای نسبتا جذاب بازار ایران محسوب میشود که ما در این مقاله به ارائه اطلاعاتی درباره آن میپردازیم.
پس از حضور موتورسیکلتهایی مثل هوندا ویو و کلیک بسیاری از شرکتها دست به مونتاژ یا تقلید از این موتور سیکلتها زدند. در حال حاضر شاهد مدلهای متنوع موتور سیکلتهای طرح کلیک هستیم که طرفداران زیادی نیز دارند و تا حدودی نسبت به ورژن اصلی با قیمت مناسبتری عرضه میشوند. یکی از موتور سیکلتهای عرضه شده در ایران که شباهت بسیار زیادی با موتور کلیک دارد، موتور سیکلت کویر S2 150 نام دارد که موتوری در کلاس اسکوتر است و برند سازنده آن کویر موتور محسوب میشود. تنوع این موتور سیکلت بسیار زیاد است، چرا که در رنگها و ترکیبهای مختلفی عرضه میشود و ما قصد داریم در این مقاله به بررسی کویر S2 150 و اطلاعات مربوط به آن بپردازیم. اگر با موتور سیکلتهای کویر موتور یا موتور سیکلتهای طرح کلیک و موتورهای کلاس اسکوتر علاقهمند هستید، پیشنهاد میکنیم مقاله ما را تا انتها مطالعه کنید.
طراحی ظاهری اسکوتر کویر S2 150
همانطور که اشاره کوتاهی داشتیم، موتور سیکلت کویر اس دو شباهت بسیار زیادی به موتور هوندا کلیک دارد و این شباهت در حدی است که بعضی از قطعات کلیک قابل استفاده برای این موتور سیکلت محسوب میشوند. البته توجه داشته باشید که فلاپهای استفاده شده برای هوندا کلیک فایبرگلاس محسوب میشوند، ولی با توجه به اینکه موتور سیکلت کویر S2 یک نمونه کپی برداری شده است، در بدنه آن شاهد قطعات و فلاپهای پلاستیکی هستیم که در واقع باعث کاهش قیمت آن شده است. این اسکوتر در رنگهای سفید، آبی، سبز فسفری، صورتی، سرمهای، سبز یشمی، قرمز براق، نقرهای، رپسول، سبز روشن، سفید متالیک، سبز کاوازاکی، ترکیباتی مثل نارنجی با خط آبی، نوک مدادی براق و قرمز، مشکی-نارنجی، مشکی-خط سبز، سفید-نارنجی، زرد-نارنجی، سفید-قرمز و آبی-نارنجی عرضه میشود.

در نمای جلویی این موتور سیکلت شاهد شباهت کله چراغ جلو با موتور سیکلت کلیک هستیم و در بخش چراغ جلو راهنما، چراغ اصلی و دی لایت به صورت کشیده طراحی شدهاند و به طور کلی شاهد یک طراحی تقریبا تیز و تهاجمی هستیم. دماغه موتور سیکلت اس ۲ ۱۵۰ نوک تیز بوده و فرمان این موتور سیکلت با استفاده از فلاپ پوشانده شده و تا حدودی جذاب به نظر میرسد و روی آن آینههایی با طراحی تیز تعبیه شدهاند که دید مناسبی را در اختیار راکب قرار میدهند. در سمت راست فرمان این اسکوتر شاهد دکمههای استارت، چراغ اصلی و فلاشر هستیم و در سمت چپ نیز کلید تعویض وضعیت نور پایین به نور بالا، بوق و راهنما قرار گرفتهاند که طراحی معمولی دارند و تا حدودی به کلیدهای سایر اسکوترها شبیه هستند.
در بخش صفحه کیلومتر اسکوتر کویر اس ۲ شاهد یک صفحه کیلومتر تقریبا کوچک دیجیتالی هستیم و اطلاعاتی مثل سرعت، ساعت، میزان بنزین و مسافت طی شده در این صفحه کیلومتر نمایش داده میشود و در قسمت بالای آن شاهد حضور چراغهای هشدار هستیم و در قسمت پایین این صفحه دکمههایی برای تنظیم صفحه کیلومتر قرار داده شدهاند. زیر صفحه کیلومتر شاهد نماد کویر موتور هستیم که به صورت کوچک طراحی شده و کمی پایینتر استارت موتور قرار دارد که به صورت الکتریکی عمل میکند و یک قلاب برای قرار دادن کلاه کاسکت یا آویز کردن کیسه یا کیف قرار داده شده است که در طول سواری استفاده از آن چندان توصیه نمیشود، چرا که امکان برخورد با پا وجود دارد. در سمت چپ کنسول شاهد یک فضای بسیار محدود برای قرار دادن تلفن همراه یا اشیای بسیار کوچک هستیم که برای آن درب تعبیه نشده، ولی میتواند کاربردی باشد و علاوه بر آن شاهد وجود درگاه شارژ usb هستیم که حتی در طول مسیر میتواند تلفن همراه شما را شارژ کند.
فضای جاپایی تا حدودی مناسب به نظر میرسد و شاهد یک فضای مشابه با هوندا کلیک هستیم و فضای جاپایی ترک نشین نیز به صورت مجزا و با ابعاد کوچک در بخش بدنه تعبیه شده است. زین این اسکوتر طراحی تیز و زاویه داری دارد و به طور کلی جذاب به نظر میرسد و میتواند سواری نرمی را در اختیار راکب قرار دهد. ارتفاع زین تا سطح زمین ۷۶۹ میلیمتر محسوب میشود و متاسفانه در بخش ترک نشین زین شاهد فضای محدود برای ترک نشین هستیم که میتواند در طول مسیر برای او آزاردهنده باشد، ولی در انتهای زین یک دستگیره برای حفظ تعادل او تعبیه شده که میتواند تا حدودی تجربه سواری قابل قبولتری را فراهم کند.

در بخش زیر زین شاهد یک باک ۴ لیتری هستیم که تا حدودی محدود محسوب میشود، ولی در حالت کلی بیشتر موتورسیکلتهای کلاس اسکوتر حجم باک محدودی دارند. در نمای جانبی شاهد همان طراحی مشابه با اسکوتر هوندا کلیک هستیم و نمادهایی از نام کویر S2 در بخش نمای جانبی مشاهده میشود، رینگها جذاب به نظر میرسند و اگزوز به سمت بالا هماهنگ با طراحی تیز بدنه انحنا پیدا کرده و به طور کلی قطعات با فلاپهای پلاستیکی پوشانده شدهاند.
در نمای عقب اسکوتر کویر اس دو ۱۵۰ شاهد یک چراغ ال ای دی نسبتا اسپرت هستیم که ابعاد تقریبا مناسبی دارد و کمی پایینتر از آن مستقل از بدنه چراغهای راهنما در سمت راست و چپ قرار گرفتهاند و پایینتر از آن بخش پلاک مشاهده میشود. جرم خشک این موتور سیکلت ۱۰۱.۶ کیلوگرم گزارش شده است که وزن مناسبی برای هندلینگ محسوب میشود و میتواند برای بسیاری از افراد تجربه سواری خوبی را فراهم کند.
ابعاد موتور سیکلت کویر اس ۲ به شرح زیر است:
| طول(میلیمتر) | عرض(میلیمتر) | ارتفاع(میلیمتر) |
| ۱۹۴۵ | ۶۸۰ | ۱۰۶۰ |
مشخصات فنی کویر S2 150
اسکوتر کویر اس ۲ از یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه SOHC هوا خنک بهره میبرد که حجم آن ۱۴۹.۴ سی سی محسوب میشود. قدرت تولید شده توسط این انجین ۶.۸۹ کیلووات یا به عبارتی ۹.۱۱ اسب بخار در ۷۵۳۵ دور بر دقیقه محسوب میشود و سیستم سوخت رسانی آن از نوع انژکتور برقی است. در بخش انتقال قدرت یا گیربکس این اسکوتر شاهد گیربکس سی وی تی با کلاچ خشک اتوماتیک گریز از مرکز هستیم و سیستم استارت آن هندلی و الکتریکی محسوب میشود که با استفاده از باتری ۱۲ ولت و ۶ آمپر ساعتی کار میکند. سطح آلایندگی اسکوتر کویر S2 یورو ۴ محسوب میشود و در سیستم تعلیق جلوی آن شاهد کمک فنر جفت بازو دارای فنر مارپیچی و همچنین کمک فنر دو منظوره هیدرولیک هستیم و در سمت عقب نیز از کمک فنر دو منظوره با تنظیم کشش اولیه فنر در چهار حالت استفاده کردهاند. در سیستم ترمز جلو از ترمز دیسکی استفاده شده و در سیستم ترمز عقب شاهد ترمز کاسهای هستیم که هر دو ترمز به سی بی اس و ترمز دستی مجهز شدهاند. تایر جلو و عقب این اسکوتر معمولا با یک ابعاد مشترک مثل ۹۰/۹۰ یا ۸۰/۹۰ عرضه میشوند و روی رینگهای ۱۴ اینچی پرهای سوار هستند.

تجربه سواری و رانندگی با اسکوتر کویر S2 150
هنگام سواری با موتور سیکلت کویر S2 شاهد صدای چندان زیادی نخواهید بود، چرا که یکی از تجهیزات اصلی این موتور سیکلت صدا خفه کن به سبک اسپرت است که با درپوش انتهایی آلومینیومی پوشانده شده و میتواند به کاهش صدای تولید شده توسط موتور سیکلت کمک کند. چراغهای ال ای دی پرتاب نور مناسبی را در اختیار راکب قرار میدهند و در نهایت تجربه سواری مطلوبی را برای راکب فراهم میکنند. تایرهای استفاده شده برای اسکوتر کویر اس ۲ بدون تیوپ و پهن محسوب میشوند که تجربه رانندگی نسبتا بهتری را برای راکب فراهم میکند و سیستم تعلیق پیشرفته همراه با زین نسبتا نرم تجربه سواری نرمی را در اختیار راکب قرار میدهد.
تجربه سواری برای ترک نشین چندان جالب نخواهد بود، چرا که فضای جاپایی بسیار کوچک طراحی شده و زین نیز محدود به نظر میرسد که میتواند آزاردهنده باشد. ارتفاع این موتور سیکلت تا حدودی پایین به نظر میرسد و به همین دلیل ممکن است در بعضی از سرعت گیرها چالشهایی با ارتفاع موتور داشته باشید، چرا که امکان برخورد با سرعت گیر وجود دارد. حداکثر سرعت گزارش شده برای اسکوتر کویر S2 تقریبا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت محسوب میشود که سرعت قابل قبولی است و میتواند تجربه مناسبی را برای راکب فراهم کند.
رقبای کویر S2 150
در بازار ایران میتوان به موتورسیکلتهای متعددی در کلاس اسکوتر اشاره کرد، ولی اگر به دنبال رقبای مناسبی برای موتور سیکلت کویر S2 ۱۵۰ باشیم میتوانیم به اسکوترهای طرح کلیک ۱۵۰ و همچنین ۱۶۰ اشاره کنیم که از برندهای مختلفی محسوب میشوند و علاوه بر این موارد اسکوترهای برند اس وای ام و مدلهای دیگری از برندهای مختلف با این حجم از انجین میتوانند رقبای مناسبی باشند.

نقاط ضعف و مثبت کویر S2 150 و جمع بندی
مزایا: طراحی نسبتا جذاب، مجهز به دزدگیر ضد سرقت
معایب: کیفیت نسبتا پایین قطعات، ارتفاع نسبتا پایین
در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت کویر S2 یکی از موتور سیکلتهای ارائه شده توسط کویر موتور محسوب میشود که موتوری در کلاس اسکوتر است و شباهت بسیار زیادی به هوندا کلیک دارد. طراحی این اسکوتر نیز مانند هوندا کلیک تقریبا جذاب به نظر میرسد، ولی به جای قطعات با کیفیتتر از قطعات پلاستیکی استفاده شده که طبیعتا قیمت آن را کاهش داده و علاوه بر آن شاهد تجهیز اسکوتر کویر S2 ۱۵۰ به دزدگیر ضد سرقت، چراغهای ال ای دی و ترمز cbs هستیم. در کنار این موارد ارتفاع پایین میتواند تجربه سواری را تا حدودی بیکیفیت کند، ولی در حالت کلی این اسکوتر برای تردد در داخل شهر بد به نظر نمیرسد و میتواند برای رفت و آمد شهری گزینه مناسبی باشد.
نظر شما درباره اسکوتر کویر S2 چیست؟ به نظر شما آیا این اسکوتر با کیفیت است؟
موتورسیکلت هوندا CB190X ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری
کاوان MJ 150 دینو موتور ؛ مشخصات فنی + امکانات
موتور بنلی TNT 15 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی
یاماها R3 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری




