پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰

انقلاب در ویتنام ؛ ممنوعیت کامل موتورسیکلت‌های بنزینی از سال آینده خودروها در صف بعدی!

منتشر شده در 03 مرداد 1404 ساعت 12:00
نویسنده سعید علیپور
انقلاب در ویتنام ؛ ممنوعیت کامل موتورسیکلت‌های بنزینی از سال آینده خودروها در صف بعدی!

مقامات پایتخت ویتنام اعلام کرده‌اند از تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۶ تردد همه موتورسیکلت‌ها و اسکوترهای درون‌سوز در محدوده مرکزی شهر هانوی ممنوع خواهد شد. این اقدام بخشی از برنامه گسترده‌تری است که از سال ۲۰۲۷ به مناطق بیشتری از شهر گسترش می‌یابد. مراحل بعدی شامل ممنوعیت خودروهای درون‌سوز نیز خواهد شد؛ هرچند هنوز تاریخ مشخصی برای مرحله مربوط به خودروها اعلام نشده است.

حذف کامل وسایل نقلیه درون‌سوز دو چرخ تا ۲۰۴۵

طرح هانوی با راهبرد ملی ویتنام همسو است؛ دولت مرکزی قصد دارد تا سال ۲۰۴۵ همه وسایل نقلیه درون‌سوز دو چرخ را در سراسر کشور از چرخه تردد خارج کرده و جای آنها را با موتورسیکلت‌ ها و اسکوترهای برقی یا سایر گزینه‌های بدون آلایندگی پر کند. این هدف بلندپروازانه در کشوری که ستون اصلی حمل و نقل روزمره‌اش بر دوش موتورسیکلت‌هاست، یک تغییر ساختاری بزرگ خواهد بود.

چرا این تصمیم حیاتی است؟

ویتنام به ‌خاطر تردد میلیون‌ ها موتورسیکلت و اسکوتر بنزینی در شهرهای آن شهرت دارد. حضور انبوه این نوع وسایل نقلیه باعث آلودگی هوای بالا، تشکیل دود، افزایش ذرات معلق و آلودگی صوتی شدید شده است. ممنوعیت تدریجی تردد موتورسیکلت‌های درون‌سوز بخشی از تلاش برای کاهش دود و صدا، بهبود کیفیت زندگی شهری، حمایت از گردشگری و حرکت به سمت حمل و نقل پاک‌تر است.

فشار مالی روی خانوارها

اجرای ممنوعیت از تابستان آینده عملاً به این معناست که صدها هزار نفر از ساکنان هانوی باید تا پیش از آغاز طرح، برای خرید موتورسیکلت یا اسکوتر برقی اقدام کنند. این موضوع می‌تواند فروش دو چرخ‌ های برقی را بالا ببرد، اما بار مالی قابل ‌توجهی نیز بر دوش خانوارها می‌گذارد؛ به ویژه آنکه میانگین دستمزد ماهانه در ویتنام حدود ۶۰۰ دلار آمریکا برآورد می‌شود. برای بسیاری از خانواده‌ها جایگزینی ناگهانی وسیله نقلیه اصلی، فشار اقتصادی واقعی ایجاد می‌کند.

انقلاب در ویتنام ؛ ممنوعیت کامل موتورسیکلت‌های بنزینی از سال آینده خودروها در صف بعدی!

حمایت دولتی؟ هنوز چیزی اعلام نشده

تا این لحظه، دولت طرح مشخصی برای یارانه، وام کم‌بهره، تخفیف مالیاتی یا طرح اسقاط در برابر خرید برقی برای شهروندان هانوی اعلام نکرده است. با این حال مقامات گفته‌اند که گزینه‌های حمایتی در حال بررسی هستند. سرعت تدوین این برنامه‌ها نقش بزرگی در موفقیت طرح خواهد داشت؛ طبیعتاً بدون حمایت مالی، خطر کندی پذیرش یا نارضایتی عمومی وجود دارد.

فرصتی برای صنعت داخلی؟

اجرای ممنوعیت می‌تواند به ‌سرعت بازار دوچرخ‌های برقی داخلی ویتنام را داغ کند. برند وین‌فست (VinFast) که علاوه بر خودروهای برقی، در زمینه ساخت موتورسیکلت و اسکوتر برقی نیز فعالیت می‌کند، یکی از بزرگ‌ترین برندگان بالقوه طرح خواهد بود. سلکس (Selex) هم که در حوزه تعویض باتری به عنوان راهکاری برای کمبود زیرساخت شارژ فعالیت دارد، می‌تواند جزو برندگان باشد.

پیامدهای زیست‌محیطی و شهری

با اجرای ممنوعیت، انتظار می‌رود خیابان‌های هانوی کم‌صداتر و پاک‌تر شوند. کاهش سوخت فسیلی در مرکز شهر می‌تواند کیفیت زندگی، جذابیت گردشگری و حتی سلامت عمومی را بهبود ببخشد. اگر مراحل بعدی که شامل خودروهاست به‌درستی اجرا شود، هانوی ممکن است به یکی از نمونه‌های الهام‌بخش برای دیگر شهرهای جنوب شرق آسیا در زمینه برقی‌سازی ناوگان سبک تبدیل گردد.

ویدیو های پیشنهادی

۲ Responses to “انقلاب در ویتنام ؛ ممنوعیت کامل موتورسیکلت‌های بنزینی از سال آینده خودروها در صف بعدی!”

  1. aria گفت:

    یعنی آلودگی موتور سیکلت با دو سرنشین از یک ماشین با چهار سرنشین، بیشتره؟

    ۰
    ۱
  2. علی گفت:

    خوب تمام موتورها میاد ایران با قیمت نجومی فروش میره!!!!

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X