کاوازاکی Z250 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری

یکی از محصولات سری Z برند کاوازاکی موتور سیکلت کاوازاکی زد ۲۵۰ محسوب میشود که ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن میپردازیم.
کاوازاکی یکی از برندهای ژاپنی بازار محسوب میشود و همواره موتور سیکلتهای محبوبی را برای افراد حرفهای و حتی تازه کار عرضه کرده و به طور کلی از فروش قابل قبولی برخوردار است. یکی از موتور سیکلتهای این برند کاوازاکی زد ۲۵۰ نام دارد که در ابتدا در سال ۲۰۱۳ معرفی شده بود و به طور کلی مورد توجه اقشار مختلفی از افراد قرار گرفت. این موتور سیکلت در کلاس نیکد دستهبندی میشود و طراحی آن نسبت به بعضی از مدلهای کاوازاکی بزرگتر است و تا حدودی به موتورهای سنگین شباهت دارد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی ظاهری، مشخصات فنی و تجربه سواری موتور سیکلت کاوازاکی زد ۲۵۰ پرداخته و اطلاعاتی را درباره این موتور سیکلت نسبتا جذاب در اختیار شما قرار دهیم.
طراحی ظاهری موتور سیکلت کاوازاکی زد ۲۵۰
طراحی ظاهری موتورسیکلت کاوازاکی زد ۲۵۰ تا حدودی تهاجمی و خشن به نظر میرسد و شبیه به نسخه کوچکتری از موتور سیکلت زد ۸۰۰ طراحی شده که موتور سیکلت قدرتمندی است. در نمای جلویی این موتور سیکلت شاهد چراغهای کشیده هستیم و چراغهای راهنما با ابعاد جمع و جوری در قسمت بالایی این چراغ جلو در سمت راست و چپ قرار گرفتهاند و به طور کلی نمای جلو تهاجمی دیده میشود.

فرمان موتور سیکلت کاوازاکی زد ۲۵۰ تا حدودی عریض طراحی شده، صاف به نظر میرسد و کلیدهای استارت، چراغ، راهنما، بوق و تغییر وضعیت نور پایین به نور بالا در سمت راست و چپ فرمان در دسترس راکب قرار گرفتهاند. آینههای قرار گرفته روی فرمان در وضعیت مناسبی قرار دارند و با طراحی زاویهدار خود میتوانند دید مناسبی را در اختیار راکب قرار دهند. صفحه کیلومتر این موتور سیکلت طراحی جالبی دارد و قسمتی از آن به صورت آنالوگ طراحی شده، ولی در اصل دیجیتالی است و به همین دلیل صفحه کیلومتر کاوازاکی زد ۲۵۰ یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال محسوب میشود. در این صفحه کیلومتر اطلاعاتی مثل ساعت، میزان سرعت، میزان سوخت و مسافت طی شده مشاهده هستند و این صفحه کیلومتر به قابلیت ECO مجهز شده است و دو دکمه در سمت راست و چپ صفحه کیلومتر برای انجام تنظیمات لازم وجود دارد. بخش سوئیچ دقیقا در بخش زیرین یا به عبارتی پایینتر از صفحه کیلومتر قرار داده شده است و مشابه سایر موتورهای نیکد است.
باک این موتور ۱۷ لیتر ظرفیت داشته و طراحی با ابهت، عضلانی و نسبتا حجیمی دارد، ولی به طور کلی طراحی به شکلی است که فضای کافی برای تسلط و هندلینگ راکب فراهم شود و مزاحمتی برای زانوی راکب نداشته باشد. در طراحی باک کاوازاکی زد ۲۵۰ شاهد تاکید این برند بر نام خود هستیم، چرا که روی مخزن سوخت و حتی در بخش بدنه نماد کاوازاکی دیده میشود و نام Z250 به وضوح قابل مشاهده است. زین این موتور به شکل دو تکه طراحی شده و بخش ترک نشین به شکل واضحی جدا محسوب میشود و در بخش وسط تکیه گاهی برای راکب فراهم شده است تا سواری راحتی را برای او فراهم کند. این زین چندان عریض و پهن نیست و در نتیجه نمیتواند نرمی زیادی داشته باشد، ولی تلاش شده تا به صورت ارگونومیک طراحی شود و چندان آزاردهنده نباشد. البته طراحی زین ترک نشین چندان موفق به نظر نمیرسد، چرا که شاهد فضای بسیار محدودی هستیم و خبری از دستگیره نیست و یک رکاب چرمی بر روی زین تعبیه کردهاند، ولی ترک نشین میتواند از فرورفتگیهای زیر زین به عنوان دستگیره برای حفظ تعادل در طول مسیر استفاده کند.

در نمای جانبی شاهد فلاپهای متعدد و همچنین جذاب هستیم و خبری از طراحی موتورهای نیکد قدیمی نیست، چرا که دیگر همه چیز با فلاپ پوشانده شده و نمای جانبی در سایه این فلاپها، رینگها، اگزوز و طراحی دنباله زین اسپرتتر دیده میشود.
در نمای عقب شاهد الهام از نینجا ۳۰۰ و چراغ خطری اسپرت و تقریبا زاویهدار هستیم و پایینتر از آن چراغهای راهنما در طرفین قرار گرفتهاند و بالای پلاک موتور قرار دارند. وزن موتور کاوازاکی Z250 تقریبا ۱۶۳ کیلوگرم محسوب میشود که وزن زیادی است و میتواند هندلینگ را تا حدودی تحت تاثیر قرار دهد.
ابعاد موتورسیکلت کاوازاکی زد ۲۵۰ به شرح زیر است:
| طول(میلیمتر) | عرض(میلیمتر) | ارتفاع(میلیمتر) |
| ۱۹۸۵ | ۸۰۵ | ۱۰۶۰ |
مشخصات فنی موتور کاوازاکی Z250
موتورسیکلت کاوازاکی زد ۲۵۰ از یک انجین ۴ زمانه، ۲ سیلندر، ۸ سوپاپ DOHC و سیستم آب خنک بهره میبرد و حجم آن ۲۴۸ سی سی گزارش شده است. این انجین قادر است قدرتی معادل ۲۳.۴۸ کیلووات یا ۳۱.۵ اسب بخار را در ۱۱۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند و گشتاوری معادل ۲۱ نیوتنمتر را در ۱۰۰۰۰ دور بر دقیقه به ارمغان آورد. نوع روشن کننده این موتورسیکلت از نوع استارتر الکتریکی محسوب میشود و سیستم تامین کننده سوخت آن انژکتور EFI است. در سیستم انتقال قدرت موتور کاوازاکی زد ۲۵۰ شاهد یک گیربکس دستی ۶ دنده هستیم که با استفاده از زنجیر نیرو را به چرخ عقب میرساند. سیستم تعلیق جلوی این موتور از نوع تلسکوپی محسوب میشود و در سیستم تعلیق عقب شاهد تک کمک فنر مرکزی هستیم که در بسیاری از موتورهای نیکد قابل مشاهده است. برای ترمز جلو از دیسک ۳۱۰ میلیمتری استفاده شده و در ترمز عقب شاهد دیسک ۲۲۰ میلیمتری هستیم و هر دو دیسک به ترمز ضد قفل یا ABS مجهز شدهاند. سایز لاستیک جلوی موتور کاوازاکی زد ۲۵۰ برابر با ۱۱۰/۷۰ بوده و سایز لاستیک عقب آن ۱۴۰/۷۰ گزارش شده است که هر دو لاستیک یا تایر بر روی رینگهای نسبتا جذاب و تقریبا بزرگ ۱۷ اینچی سوار شدهاند.

تجربه سواری و رانندگی با موتور کاوازاکی Z250
موتور سیکلت کاوازاکی زد ۲۵۰ دارای یک کلاچ تقریبا نرم است که تعویض دنده راحتی را برای راکب فراهم میکند و در نهایت میتواند تجربه یک سواری لذت بخش را به دنبال داشته باشد. به طور کلی طراحی این موتور سیکلت ارگونومیک محسوب میشود و وزن آن در بخشهای مختلف به صورت متعادل پخش شده و همین مسئله میتواند هندلینگ مناسبی را فراهم کرده و این موتور را به گزینهای مناسب برای سواری در ترافیک شهری تبدیل کند. شتاب موتور سیکلت کاوازاکی زد ۲۵۰ چندان چشمگیر محسوب نمیشود و در سرعتهای پایین نمیتواند عملکرد قابل توجهی را ارائه دهد، ولی هرچه دور موتور افزایش پیدا کند، شاهد شتاب خوبی خواهید بود. فرمانپذیری و تغییر مسیر با استفاده از این موتور سیکلت نرم محسوب میشود، ولی در پیچهای تند و سرعتهای بالا ممکن است موتور کمی نا متعادل و ناپایدار به نظر برسد. سیستم تعلیق و سیستم ترمز در کنار یکدیگر عملکرد مناسبی را ارائه میدهند و همچنین وجود سیستم abs ایمنی بیشتری را فراهم میکند، ولی در سرعتهای بالا این احتمال وجود دارد که برای توقف نیاز به فشار بیشتری بر اهرم ترمز باشد. در سرعتهای بالا ممکن است شاهد مقداری لرزش در قسمت فرمان این موتور باشید، ولی در حالت کلی این لرزش تاثیری بر هندلینگ و کنترل موتور نخواهد داشت. حداکثر سرعت موتور سیکلت کاوازاکی زد ۲۵۰، ۱۶۵ کیلومتر گزارش شده که سرعت بالایی بوده و مصرف سوخت آن ۳.۱۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر محسوب میشود که برای مصرف شهری تا حدودی بهینه است.
رقبای موتور کاوازاکی Z250
در بازار ایران میتوان رقبای تقریبا سرسختی را برای موتور سیکلت کاوازاکی زد ۲۵۰ یافت. از این رقبا میتوان به کیتیام دوک ۲۵۰ و همچنین موتور سیکلت یاماها ام تی ۲۵ اشاره کرد که هر یک مزایا و ویژگیهای خاص خود را دارند و میتوانند یک موتور سیکلت محبوب محسوب شوند. کیدیام دوک ۲۵۰ تا حدودی چابکی و هندلینگ بهتری را ارائه میدهد، ولی ام تی ۲۵ قویتر به نظر میرسد و در نهایت موتور سیکلت کاوازاکی زد ۲۵۰ در سرعتهای متوسط عملکرد بهتری را ارائه داده و برای یک سواری نرم انتخاب مناسبی است.

نقاط ضعف و مثبت موتور کاوازاکی Z250 و جمع بندی
مزایا: طراحی ظاهری نسبتا جذاب، سرعت تقریبا بالا، ظرفیت بالای مخزن سوخت
معایب: لرزش نسبی در فرمان، شتاب نسبتا پایین، فضای محدود در زین ترک نشین
در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت کاوازاکی زد ۲۵۰ طراحی ظاهری تقریبا جذابی دارد و موتوری در کلاس نیکد محسوب میشود که میتواند به عنوان یک موتور در حجم ۲۵۰ سی سی برای سفرهای کوتاه و همچنین استفاده روزمره در داخل شهر مناسب باشد. قدرت این موتور سیکلت قابل قبول به نظر میرسد و طراحی ارگونومیک، سیستم تعلیق مناسب و سیستم ترمز abs در کنار هم باعث میشوند تا هندلینگ مناسبی در مسیرهای شهری در اختیار راکب قرار بگیرد و در حالت کلی کاوازاکی Z250 برای کسانی که به دنبال یک گزینه کم مصرف اسپرت و نسبتا جذاب هستند گزینه معقولی به نظر میرسد.
نظر شما درباره موتور کاوازاکی زد ۲۵۰ چیست؟ به نظر شما آیا این موتور نیکد ارزش خرید دارد؟




