جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
کوییک S
۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۳
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
کی ام سی J7
۲,۹۰۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
هایما ۸S
۳,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۶
فوتون تونلند G7
۳,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
اکستریم VX
۶,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۵
کی ام سی T9
۴,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
آریسان ۲
۸۰۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
شاهین GL
۱,۲۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اطلس GL
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۷
رانا پلاس
۱,۰۷۴,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۵
شاهین اتوماتیک
۱,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۶۱,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۷
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۸
کی ام سی X5
۲,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۲,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۶
ری را
۲,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
کوییک S
۷۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
بک X3 پرو
۱,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۳
مزدا 3
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
کی ام سی J7
۲,۹۰۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
هایما ۸S
۳,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۶
فوتون تونلند G7
۳,۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
اکستریم VX
۶,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۵
کی ام سی T9
۴,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۹۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۹
ساینا S
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
آریسان ۲
۸۰۷,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۸
شاهین GL
۱,۲۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۳
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اطلس GL
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۳۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۷
رانا پلاس
۱,۰۷۴,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۵
شاهین اتوماتیک
۱,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۹
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۶۱,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۷
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
کی ام سی ایگل
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۵۸
کی ام سی X5
۲,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۶
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۴۲,۰۰۰,۰۰۰

موتورسیکلت بلنتا Z249 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری

منتشر شده در 29 آذر 1404 ساعت 14:30
نویسنده سعید علیپور
موتورسیکلت بلنتا Z249 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری

بلنتا زد یکی از موتور سیکلت‌های برند بلنتا است که تا حدودی با توجه به شتاب و سرعت بالایی که دارد مورد توجه قرار گرفته و ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن می‌پردازیم.

شرکت بلنتا موتورهای متنوعی را با همکاری شرکت‌های خارجی تولید می‌کند و شاهد موتورهایی مثل موتورهای کلاس اسکوتر و نیکد هستیم. این شرکت محصولاتی را با حجم انجین ۱۴۹، ۱۵۰، ۲۲۳ و همچنین ۲۵۰ سی سی عرضه می‌کند و علاوه بر موتور بنزینی شاهد موتورهای برقی نیز در میان محصولات بلنتا هستیم. یکی از محصولات یا موتورهای بنزینی این شرکت موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹ است که موتوری در کلاس نیکد بوده و طراحی ظاهری نسبتا جذابی دارد. تولید کننده اصلی این موتور سیکلت یک شرکت چینی است و نام آن در ایران به بلنتا زد ۲۴۹ تغییر کرده است و شرکت چینی نام آن را XGJAO گذاشته که در پاکستان مونتاژ و سپس به سایر کشورها عرضه می‌شود. علاوه بر این در بعضی از بازارها نیز این موتور سیکلت به عنوان سیگما الگیتور معرفی شده و در بیشتر کشورها شاهد رقابت تنگاتنگی بین این موتور سیکلت و بنلی ۲۴۹ اس هستیم. ما در این مقاله قصد داریم به طراحی ظاهری موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹، مشخصات فنی، سواری و رقبای آن پرداخته و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

طراحی ظاهری موتورسیکلت بلنتا Z249

طراحی ظاهری موتورسیکلت بلنتا زد ۲۴۹ نسبتا جذاب است و طراحی آن چشمگیر به نظر می‌رسد، ولی از نظر بعضی از افراد این نسخه یک کپی برداری از موتور سیکلت‌های کی‌تی‌ام و یاماها به حساب می‌آید و چندان خلاقیتی در آن به کار نرفته است. همچنین فرم کلی موتور سیکلت کپی برداری شده از موتور سیکلت چینی آگوستا بورتالی است، ولی در هر حال با وجود این کپی برداری‌ها شاهد یک موتور سیکلت با طراحی جالب و جذاب هستیم.

بلنتا Z249

در نمای جلویی موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹ چراغ‌ها کشیده و چند ضلعی طراحی شده‌اند و به طور کلی نمای جلو شامل خطوط تهاجمی و تیز است که باعث جذاب دیده شدن آن می‌شود. چراغ‌های راهنما شبیه به بسیاری از موتور سیکلت‌های موجود در بازار و حتی سایر محصولات بلنتا طراحی شده‌اند و در سمت راست و چپ کله چراغ جلو قرار دارند. تمامی چراغ‌ها از نوع ال ای دی هستند و فرمان این موتور سیکلت طراحی جالبی دارد و از نمای دور شبیه به فرمان لوله‌ای طراحی شده، ولی با نزدیک شدن متوجه طراحی متفاوت فرمان خواهید شد. روی این فرمان آینه‌ها به شکل چند ضلعی و پلاستیکی طراحی شده‌اند و در زاویه مناسبی قرار گرفته‌اند تا دید مطلوبی در اختیار راکب قرار دهند. کلیدهای ضروری در سمت راست و چپ فرمان تعبیه شده‌اند و شامل کلیدهای استارت، استاپ، چراغ، راهنما، بوق و در نهایت تغییر وضعیت نور پایین به نور بالا هستند.

موتورسیکلت بلنتا Z249 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری

در نمای جلویی موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹ چراغ‌ها کشیده و چند ضلعی طراحی شده‌اند و به طور کلی نمای جلو شامل خطوط تهاجمی و تیز است که باعث جذاب دیده شدن آن می‌شود. چراغ‌های راهنما شبیه به بسیاری از موتور سیکلت‌های موجود در بازار و حتی سایر محصولات بلنتا طراحی شده‌اند و در سمت راست و چپ کله چراغ جلو قرار دارند. تمامی چراغ‌ها از نوع ال ای دی هستند و فرمان این موتور سیکلت طراحی جالبی دارد و از نمای دور شبیه به فرمان لوله‌ای طراحی شده، ولی با نزدیک شدن متوجه طراحی متفاوت فرمان خواهید شد. روی این فرمان آینه‌ها به شکل چند ضلعی و پلاستیکی طراحی شده‌اند و در زاویه مناسبی قرار گرفته‌اند تا دید مطلوبی در اختیار راکب قرار دهند. کلیدهای ضروری در سمت راست و چپ فرمان تعبیه شده‌اند و شامل کلیدهای استارت، استاپ، چراغ، راهنما، بوق و در نهایت تغییر وضعیت نور پایین به نور بالا هستند.

موتورسیکلت بلنتا Z249 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری

در نمای جانبی این موتور سیکلت فلاپ‌های نسبتا تیزی مشاهده می‌شوند که باعث جذابیت موتور شده و علاوه بر آن حالت تهاجمی آن را افزایش می‌دهند. بیشترین چیزی که در نمای جانبی به چشم می‌خورد باک حجیم موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹ است که طراحی برجسته‌ای دارد و در کنار رینگ‌های ۱۷ اینچی این موتور نمای جذابی ایجاد می‌کند. اگزوز مانند بسیاری از موتور سیکلت‌ها به صورت شیب‌دار به سمت بالا طراحی شده و گلگیر عقب از نمای جانبی جالب به نظر می‌رسد.

در نمای عقب شاهد چراغ چند ضلعی ال ای دی هستیم که تا حدودی زیر دستگیره زین قرار گرفته و کمی پایین‌تر در سمت راست و چپ شاهد چراغ‌های راهنما هستیم که دقیقا مشابه راهنماهای جلو طراحی شده‌اند‌. وزن موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹ به طور خالص برابر با ۲۳۰ کیلوگرم گزارش شده که اگر مایعاتی مثل روغن و همچنین سوخت آن را محاسبه کنیم، این میزان افزایش پیدا خواهد کرد و طبیعتا موتور سنگین‌تر خواهد شد.

ابعاد موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹ به شرح زیر است:

طول(میلی‌متر)عرض(میلی‌متر)ارتفاع(میلی‌متر)
۲۰۷۵۷۸۶۱۱۳۵

مشخصات فنی موتور بلنتا Z249

بلنتا زد ۲۴۹ مجهز به یک انجین دو سیلندر خطی، ۴ زمانه با آرایش سوپاپ‌ها به شکل OHC است و از سیستم خنک کننده آب خنک بهره می‌برد. در این انجین شاهد قدرتی معادل ۲۲.۲ کیلووات یا ۳۳ اسب بخار در ۱۱۲۷۰ دور بر دقیقه هستیم و گشتاوری معادل ۲۰.۷ نیوتون متر در ۹۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌شود. نسبت تراکم انجین این موتور سیکلت ۹.۲۵ به ۱ گزارش شده و سیستم سوخت رسانی آن از نوع انژکتوری است که باعث افزایش راندمان و کاهش سوخت می‌شود. گیربکس و جعبه دنده موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹ شامل ۶ دنده با کلاچ دستی است که نیرو را با استفاده از زنجیر به چرخ عقب انتقال می‌دهد. این موتور سیکلت در هر ۱۰۰ کیلومتر حدودا ۲.۵ الی ۳ لیتر سوخت مصرف می‌کند و با یک بار سوختگیری می‌توان مسافت‌های تقریبا طولانی را طی کرد.

در سیستم تعلیق جلو شاهد کمک فنر تلسکوپی هستیم و برای سیستم تعلیق عقب از کمک فنر ساده استفاده کرده‌اند که تا حدودی لرزش‌ها را کاهش می‌دهد و تجربه سواری مناسبی را فراهم می‌کند. ترمزهای استفاده شده در بخش جلو و عقب از نوع دیسکی هستند، ولی متاسفانه خبری از سیستم abs نیست و احتمالا توقف چندان با کیفیتی در اختیار راکب قرار نگیرد. لاستیک‌های استفاده شده ایران یاسا هستند و سایز لاستیک جلو ۱۱۰ و سایز لاستیک عقب ۱۴۰ است که هر دو روی رینگ ۱۷ اینچی سوار شده‌اند.

تجربه سواری و رانندگی با موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹

تا حدودی می‌توان گفت انجین موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹ قدرت مناسبی را ارائه می‌دهد و شتاب صفر تا صد آن ۸ ثانیه گزارش شده که با حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت می‌تواند کیفیت سواری مطلوبی را ارائه دهد. زین طراحی شده برای این موتور سیکلت تقریبا نرم به نظر می‌رسد، ولی طراحی باک در قسمت کنار زین می‌تواند کمی آزاردهنده به نظر برسد و علاوه بر آن فضای در نظر گرفته شده برای ترک نشین محدود بوده و در صورت سواری دو نفره هر دو نفر اذیت خواهند شد. سیستم تعلیق از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و می‌توان گفت روی سرعت گیرها و در جاده‌های ناهموار می‌توان تجربه سواری نرمی را داشت. لاستیک‌های استفاده شده با توجه به اینکه از برند ایران یاسا هستند تا حدود بی‌کیفیت محسوب می‌شوند و در بعضی از جاده‌ها احتمال لیز خوردن این لاستیک‌ها وجود دارد و علاوه بر آن در کنار این لاستیک‌ها نبود سیستم abs می‌تواند توقف پذیری را به خصوص در جاده‌های لیز با مشکل روبرو کند. با وجود مشکلات مطرح شده یکی از امتیازات مثبتی که می‌توان برای سواری با موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹ بیان کرد، هندلینگ و قدرت مانور آن است که در پیچ‌ها و حتی در ترافیک عملکرد خوبی ارائه می‌دهد.

مشخصات فنی موتور بلنتا Z249

رقبای موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹

یکی از اصلی‌ترین رقبای موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹ در کشور ایران بنلی ۲۴۹ اس است که حجم انجین مشابهی با این موتور دارد، ولی برند شناخته شده‌تری نسبت به بلنتا محسوب می‌شود.

مزایا و معایب موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹

مزایا: هندلینگ مناسب، طراحی نسبتا جذاب، مصرف سوخت قابل قبول

معایب: بازار دست دوم نسبتا ضعیف، فضای محدود در بخش ترک نشین، عدم وجود سیستم ABS

در پایان می‌توان گفت موتورسیکلت بلنتا زد ۲۴۹ که توسط همتاز موتور و برند بلنتا عرضه می‌شود از طراحی ظاهری الگوبرداری شده و در عین حال جذابی برخوردار شده است. مشخصات فنی و وضعیت پیشرانه این موتور قابل قبول است و حتی می‌توان شتاب و سرعت آن را مطلوب قلمداد کرد. در کنار این موارد می‌توان تجربه سواری نسبتا نرمی را در سایه سیستم تعلیق مناسب و هندلینگ خوب موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹ تجربه کرد. علاوه بر این موارد باید اشاره کنیم که این موتور به ترمز abs مجهز نشده و وضعیت مطلوبی در بخش زین به ویژه در سواری دو نفره ندارد. با وجود تمامی موارد ذکر شده موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹ همچنان می‌تواند گزینه محبوبی برای سواری در داخل شهر و جاده‌های مختلف باشد.

نظر شما درباره موتور سیکلت بلنتا زد ۲۴۹ چیست؟ به نظر شما آیا این موتور سیکلت با وجود رقیبی مثل بنلی ارزش خرید دارد؟

ویدیو های پیشنهادی
  1. محمد گفت:

    وزن موتور به اشتباه ۲۳۰ کیلوگرم نوشته شده که وزن درست این موتور۱۵۷ تا ۱۶۳ کیلوگرم در برخی سایت ها نگارش شده است

    ۰
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X