موتور سوزوکی اینازوما ۲۵۰ ؛ مشخصات فنی + امکانات

سوزوکی از جمله برندهایی است که کلاسهای مختلف موتور سیکلت می سازد، اینازوما ۲۵۰ یکی از محصولات این برند است.
سوزوکی از جمله برندهایی است که موتور سیکلتهای خود را در مدلها یا کلاسهای مختلف از جمله اسپرت، نیکد، کروزر، موتوکراس، اسکوتر و ادونچر تولید میکند. معمولا موتور سیکلتهای این برند مورد استقبال قرار میگیرند، زیرا این برند در هر کلاسی میتواند نیاز مشتری را برطرف کند. به عنوان مثال برای فردی که به دنبال یک موتور کم استهلاک و نسبتا راحت در کلاس استریت باشد، میتوان اینازوما ۲۵۰ را از برند سوزوکی معرفی کرد. این موتور سیکلت با دیدگاه متفاوتی طراحی شده و هدف اصلی از طراحی اینازوما ۲۵۰ سرعت و شتاب بالا نبوده است، بلکه نرمی و راحتی اولویت محسوب شده است. اگر شما نیز به دنبال یک موتور سیکلت نسبتا راحت و همچنین با کیفیت هستید، این مقاله را مطالعه کنید، چرا که ما اطلاعات کاملی را در خصوص سوزوکی اینازوما ۲۵۰ در اختیار شما قرار میدهیم.
طراحی و ظاهر سوزوکی اینازوما ۲۵۰

در نگاه اول به موتور سیکلت اینازوما ۲۵۰ شاهد الهام از سوزوکی بی کینگ هستیم. در قسمت جلوی این موتور سیکلت بسیاری از اجزا از جمله چراغ اصلی، راهنماها، کیلومتر، باک و همچنین گلگیر جلو شباهت بسیار زیادی به موتور سیکلت بی کینگ دارند و خود شرکت سوزوکی نیز این موضوع را منکر نشده است. چراغ جلو سوزوکی اینازوما ۲۵۰، نسبتا بزرگ به نظر میرسد و چراغهای راهنما پایینتر از چراغ اصلی در سمت راست و چپ قراره گرفتهاند. فرمان این موتور از نوع لولهای بوده، ارتفاع نسبتا مناسبی دارد و فاصله آن با باک حفظ شده است. طراحی آینهها شبیه به بسیاری از موتورسیکلتهای موجود کلاس استریت است. صفحه کیلومتر این موتور سیکلت یک صفحه کیلومتر آنالوگ است و اطلاعاتی مثل میزان بنزین، مسافت، سرعت و دور موتور را نشان میدهد؛ همچنین ترتیب قرارگیری کلیه کلیدها روی فرمان دقیقاً مشابه سوزوکی بی کینگ طراحی شده است.
طراحی باک این موتور به شکل اسپرت است و حجم آن ۱۳.۳ لیتر محسوب میشود. در موتور سیکلت اینازوما ۲۵۰ شاهد یک زین نسبتا بزرگ به صورت یک تکه و با روکش چرمی و همچنین راحت هستیم و قسمت ترک نشین زین با ارتفاع بیشتری طراحی شده است. ارتفاع زین از سطح زمین ۷۸ سانتیمتر محسوب میشود و این ارتفاع تا حدودی برای افراد بلند قد مناسبتر است. در انتهای زین این موتور سیکلت دستگیرهای برای حفظ ایمنی ترک نشین یا راحتی ترک نشین جهت سوار شدن روی موتور، قرار دادهاند که علاوه بر حفظ ایمنی نمای اسپرتتری را به بخش عقب بخشیده است.
در سمت راست بدنه این موتور شاهد اگزوز اسپرت هستیم که نمای نسبتا جذابی را ایجاد میکند و با سایر اجزای موتور هماهنگی دارد. در قسمت عقب این موتور سیکلت یک چراغ عقب تعبیه شده است و پایینتر از آن شاهد چراغهای خطر یا راهنمای عقب هستیم. وزن موتور سوزوکی اینازوما ۲۵۰ تقریبا ۱۸۳ کیلوگرم گزارش شده است.
ابعاد سوزوکی اینازوما ۲۵۰ به شرح زیر است:
طول: ۲۱۴۰ میلیمتر، عرض: ۷۶۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۲۰ میلیمتر.
مشخصات فنی اینازوما ۲۵۰

در بخش مشخصات فنی موتور سیکلت سوزوکی اینازوما ۲۵۰ میتوان به یک انجین چهار زمانه، دو سیلندر، مجهز به سیستم آب خنک و حجم ۲۴۸ سی سی این موتور سیکلت اشاره کرد. در این موتور، هر کدام از سیلندرها دارای دو سوپاپ هستند و این سوپاپها با استفاده از سیستم SOHC یا همان به کمک میل بادامک حرکت میکنند. انجین موتور سیکلت سوزوکی اینازوما ۲۵۰ میتواند ۲۴.۴ اسب بخار قدرت را در ۸۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند و گشتاوری معادل ۲۳.۳ نیوتون متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه داشته باشد.
سیستم سوخت رسانی این موتور سیکلت مانند سایر موتور سیکلتهای مدرن از نوع انژکتوری از برند میکونی است و انجین آن به وسیله یک گیربکس شش دنده قدرت را تولید و سپس با استفاده از یک زنجیر به چرخ عقب انتقال میدهد. با توجه به این اطلاعات میتوان گفت شاهد یک انجین در حد یک موتور سیکلت ۲۰۰ سی سی با یک سیلندر هستیم و همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم هدف از ساخت موتور اینازوما ۲۵۰ شتاب سرعت و قدرت نبوده و صرفاً بحث راحتی مطرح است. این موتور سیکلت میتواند در ۹ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ برساند و حداکثر سرعت ۱۴۰ تا ۱۴۵ کیلومتر را داشته باشد.
سیستم تعلیق موتور سیکلت اینازوما ۲۵۰ ساخت شرکت کی وای بی ژاپن محسوب میشود و در قسمت جلوی موتور شاهد دو کمک فنر روغنی تلسکوپی هستیم که قابلیت تنظیم ندارند و در قسمت عقب نیز یک کمک فنر روغنی با قابلیت تنظیم در ۷ حالت مختلف تعبیه شده است. سایز لاستیکهای جلو در این موتور، ۱۱۰/۷۰ اینچ و سایز لاستیکهای عقب ۱۴۰/۷۰ گزارش شده است و هر کدام در رینگهای فولادی اسپرت تعبیه شدهاند.
در قسمت ترمزهای جلوی اینازوما ۲۵۰، شاهد یک دیسک با کالیپر دو پیستونه هستیم، در قسمت عقب نیز یک دیسک با کالیپر تک پیستونه وظیفه توقف را بر عهده دارد. در مدلهای جدید این موتورسییکلت شاهد وجود سیستم ABS هستیم که ایمنی نسبتا مطلوبی را فراهم میکند.
سواری و رانندگی اینازوما ۲۵۰

ارتفاع موتور سیکلت تقریباً مانند سایر موتورهای استریت طراحی شده است و برای افرادی که ۱۷۰ یا بیشتر از ۱۷۰ سانتیمتر قد دارند مناسبتر است. گیربکس، شتابگیری و انجین موتور در حالت کلی نسبتا ضعیف محسوب میشوند و سوزوکی تمرکز اصلی خود را روی این موارد قرار نداده است، پس اگر به دنبال یک موتور با شتاب و قدرت قوی هستید این موتور تجربه خوبی را برای شما فراهم نخواهد کرد.
عملکرد سیستم تعلیق این موتور سیکلت تا حدودی رضایت بخش محسوب میشود و با توجه به زین نرم این موتور سیکلت میتوان تجربه رانندگی خوبی را داشت. نحوه قرارگیری بدن بر روی موتور سیکلت اینازوما ۲۵۰ دقیقاً مشابه موتورهای استریت است و به طور کلی ظاهر موتور دقیقاً به صورت استریت طراحی شده است.
رقبای موتور سوزوکی اینازوما ۲۵۰
در بازارهای ایران شاهد حضور موتورهای متعددی از کلاسهای متعدد هستیم و اگر بخواهیم رقیب مناسبی برای اینازوما ۲۵۰ در نظر بگیریم، کاوازاکی زد ۲۵۰ و یاماها ام تی ۲۵ به عنوان موتورهای دو سیلندر، رقبای نسبتا خوبی محسوب میشوند.
نقاط ضعف و مثبت اینازوما ۲۵۰ و جمع بندی
مزایا:
سواری نسبتا نرم و راحت، استهلاک پایین، کیفیت ساخت نسبتا بالا، ترمز ضد قفل.
معایب:
طراحی نسبتاً قدیمی، بازده پایین انجین، بازار دست دوم ضعیف، وزن نسبتا بالا.
در پایان میتوان گفت موتور سوزوکی اینازوما ۲۵۰ مختص افرادی است که راحتی و سواری نسبتا نرم را ترجیح میدهند؛ چرا که زین این موتور سیکلت طراحی مطلوبی دارد، ولی انجین آن قدرت چندان جالبی ندارد. اگر علاقه مند به شتاب هستید، اینازوما ۲۵۰ مناسب شما نیست، ولی در صورتیکه در کلاس استریت به دنبال یک موتور نسبتا کم استهلاک و راحت باشید، همین موتور گزینه خوبی است.
نظر شما درباره اینازوما ۲۵۰ چیست؟ به نظر شما این محصول سوزوکی ارزش خرید دارد؟