موتور کی تی ام ۲۵۰ EXC-F ؛ مشخصات فنی + امکانات

موتورسیکلت EXC F KTM 250 یکی از موتورسیکلتهای سبک تریل در بازار ایران است و ما به ارائه اطلاعاتی درباره آن میپردازیم.
به طور کلی موتورهای کلاس تریل و اندرو موتورهایی هستند که برای آفرود و مسافتهای طولانی گزینه مناسبی محسوب میشوند و میتوانند در مسیرهای شهری و روستایی تردد کنند. موتورهای کلاس اندرو وزن سبکی دارند و به واسطه همین وزن سبک در آفرود و جادههای مختلف عمکلرد مناسبی ارائه میدهند. تولیدات برند اتریشی کی تی ام صرفا در زمینه موتورهای اندرو نبوده و در زمینه موتورهای تریل، ریس و استریت فعالیت خوبی داشته است. موتورسیکلت EXC F KTM 250 در ایران توسط کویر موتور عرضه شده و به عنوان یک موتور تریل نیز شناخته میشود، ولی در اصل در کلاس اندرو قرار میگیرد. با توجه به اینکه این موتور از خط تولید کمپانی مادر وارد ایران شده است، میتوان انتظارات بالایی از آن داشت، ولی ابتدا باید ظاهر، مشخصات فنی و سواری آن را به طور دقیق بررسی کنیم. در واقع ما در این مقاله به دنبال بررسی کلی موتورسیکلت EXC F KTM 250 هستیم و اگر شما نیز به این موتور علاقه دارید، میتوانید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
طراحی ظاهری موتورسیکلت EXC F KTM 250

بدنه موتورسیکلت کی تی ام ۲۵۰ EXC-F به صورت سبک طراحی شده است و در رنگهای نارنجی، سفید و آبی توسط کویر موتور عرضه میشود. طراحی ظاهری این موتور شبیه به طراحی بسیاری از موتورهای کلاس اندرو و تریل است و استیکرهای رو بدنه به جذابیت آن افزودهاند. در نمای جلویی موتورسیکلت EXC F KTM 250، گلگیر و فلاپهای تعبیه شده از نفوذ گل و گرد و خاک جلوگیری میکنند و به طور کلی در نمای جلو شاهد یک طراحی با خطوط شکسته هستیم. چراغ جلو از نوع ال ای دی است، ابعاد مناسبی دارد و میتواند پرتاب نور خوبی را در اختیار راکب قرار دهد. فرمان این موتور، یک فرمان نسبتا کوتاه و قوس دار است و روی آن محافظهایی برای دست راکب تعبیه شده که میتواند کاربردی باشد.
در سمت راست فرمان موتورسیکلت EXC F KTM 250 کلیدهای قطع و وصل برق و همچنین استارت موتور قرار گرفتهاند و در سمت چپ فرمان کلیدهای فلاشر، راهنما، تعویض نور پایین به بالا و همچنین بوق مشاهده میشوند. صفحه کیلومتر این موتور، یک صفحه کیلومتر کوچک دیجیتالی است و اطلاعات محدود و البته کاربردی مثل سرعت، ساعت و مسافت طی شده را به صورت خوانا نشان میدهد. برای جلوگیری از پیچیدگی در سیستم برق، عمدتا در صفحه کیلومترهای این کلاس شاهد دور موتور و همچنین میزان بنزین نیستیم و اکثر این موتورها صفحه کیلومتر محدودی دارند.
جنس باک موتورسیکلت EXC F KTM 250، پلاستیک چند سازهای است و در ساخت باک از فلز استفاده نشده است. این طراحی باعث میشود تا به طور قابل توجهی شاهد کاهش وزن در موتور و همچنین جلوگیری از آسیب جدی به باک در اثر ضربه باشیم. این باک با پوشش فایبر گلاس خود به جذابیت موتور افزوده و ظرفیت آن ۹ لیتر گزارش شده است که تا حدودی حجم متوسطی محسوب میشود. زین این موتور سیکلت تا حدودی نرم به نظر میرسد و نسبت به موتورهایی مثل سی آر اف سواری راحتتری دارد، ولی این قضیه در مورد بخش ترک نشین آن صدق نمیکند. به طور کلی در بخش زین ترک نشین موتورسیکلتکی تی ام ۲۵۰ EXC-F شاهد فضای محدود و نسبتا آزاردهندهای هستیم؛ به طوری که انگار این موتور برای سواری دو نفره طراحی نشده است. فاصله زین تا سطح زمین ۹۶۰ میلیمتر است که برای افراد بالای ۱۷۰ سانتیمتر مطلوب تر به نظر میرسد، ولی احتمالا افراد کوتاه قد با چالش در هندلینگ و توقف روبرو شوند.

نمای جانبی بسیار جذاب به نظر میرسد و رکابها بهصورت ارهای طراحی شدهاند تا پای راکب دچار لغزش نشود و جک نیز با طراحی ۱۸۰ درجه خود فضای آزادتری در قسمت زیرین فراهم میکند. اگر توجهی به نمای عقب موتورسیکلت EXC F KTM 250 داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که برخلاف چراغ جلو که بهصورت منحنی طراحی شده، چراغ عقب یک چراغ LED بسیار باریک، به صورت خطی افقی است. وزن خشک این موتور ۱۰۷ کیلوگرم گزارش شده است و تا حدودی به عنوان یک موتور تریل سبک محسوب میشود.
ابعاد موتورسیکلت EXC F KTM 250 به شرح زیر است:
طول: ۲۲۰۸ میلیمتر، عرض: ۸۸۵ میلیمتر، ارتفاع: ۱۲۶۵ میلیمتر.
مشخصات فنی موتورسیکلت EXC F KTM 250

در موتورسیکلت ای ایکس سی اف کی تی ام ۲۵۰، از یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه و ۴ سوپاپ DOHC مجهز به سیستم آب خنک استفاده شده است که ۲۴۹ سیسی ظرفیت دارد. این انجین قادر است قدرتی برابر با ۱۲.۱۳ کیلو وات در ۷۷۶۳ دور در دقیقه یا ۱۶.۵ اسب بخار را تولید کند و در دور موتورهای مختلف شاهد عمکلرد مناسبی از آن هستیم. افزایش دور انجین موتور به نرمی انجام میشود و با رسیدن به دورهای میانی، شاهد قدرت بیشتری هستیم. این موتور به یک گیربکس ۶ دنده دستی با کلاچ مرطوب مجهز شده که نیرو توسط زنجیر به چرخ عقب منتقل میشود. سیستم سوخت رسانی موتورسیکلت EXC F KTM 250 از نوع انژکتوری است و به استارت الکترونیکی مجهز شده، ولی برخلاف هوندا خبری از حذف هندل در این موتور نیست. استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۴ است و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۹۳ لیتر سوخت مصرف میکند. روغن موتورسیکلت EXC F KTM 250 از نوع 10W50 محسوب میشود و در سیستم تعلیق آن، شاهد کمک فنرهای WP اتریش هستیم. در بخش سیستم تعلیق جلو از کمک فنر دوشاخ تلسکوپی وارونه استفاده شده است و سیستم تعلیق عقب از کمک فنر مونوشوک گازی بهره میبرد.
رینگهای استفاده شده برای این موتورسیکلت از نوع پرهای هستند و تا حدودی جذاب به نظر میرسند. سایز تایر جلوی موتورسیکلت EXC F KTM 250 90/90 و سایز تایر عقب آن ۱۴۰/۸۰ است که به ترتیب بر بر روی رینگ های ۲۱ و ۱۸ اینچی سوار شدهاند. سیستم ترمز در این موتور به صورت دیسکی است و به طور کلی در جلو و عقب موتورسیکلت EXC F KTM 250 شاهد ترمزهای دیسکی هستیم. ترمز جلو یک ترمز تک دیسک شناور با قطر ۲۶۰ میلیمتر محسوب میشود و ترمز عقب یک ترمز تک دیسک شناور با قطر ۲۲۰ میلیمتر است. موتورسیکلت EXC F KTM 250 به سیستم ترمز ABS مجهز است و امکان غیرفعال کردن آن نیز وجود دارد.
تجربه سواری و رانندگی با موتورسیکلت EXC F KTM 250

موتورسیکلت EXC F KTM 250 عملکرد مناسبی در مسیرهای ناهموار، گودالها، تپههای شنی و حتی کوچه و خیابان نشان میدهد. زیر انجین این موتور یک سینی ضربهگیر مقاوم طراحی شده است تا از موتور حفاظت کرده و ایمنی بیشتری را فراهم کند. سیستم ترمز موتورسیکلت EXC F KTM 250 عملکرد خوبی دارد و غیرفعال کردن سیستم ABS آن میتواند برای یک سری از مسیرها کاربردی باشد. وزن این موتور برای آفرود حرفهای مناسب است و میتواند عملکرد خوبی را با این وزن نشان دهد. زین موتورسیکلت کی تی ام ۲۵۰ EXC-F میتواند سواری نرمی را در اختیار راکب قرار دهد و حتی میتوان گفت زین این موتور نسبت به بسیاری از موتورهای دیگر راحتتر طراحی شده است. هرچند بخش ترک نشین راحتی خاصی ندارد، ولی در حالت کلی موتورسیکلت EXC F KTM 250 برای سواری تک نفره گزینه مطلوبی است.
طراحی تایرها، ابعاد تایرها، جا پایی و گلگیرها به طور کلی طراحی خوبی دارند و در کنار یکدیگر میتوانند تجربه سواری مناسبی را فراهم کنند. سیستم تعلیق نیز عملکرد خوبی در دفع ضربات ارائه میدهد و از کمک فنرهای اتریشی با کیفیت استفاده کردهاند. حداکثر سرعت گزارش شده برای این موتور، ۱۵۷ کیلومتر بر ساعت است که سرعت نسبتا خوبی است و میتواند قابل قبول باشد.
رقبای موتورسیکلت EXC F KTM 250
در ایران و در بازار تریل شاهد تنوع چندانی نیستیم، چرا که بسیاری از این موتورها اجازه پلاک شدن ندارند، ولی با این وجود نمیتوان گفت بازار ایران خالی از موتورهای سبک تریل است. از موتورهای رقیب موتورسیکلت EXC F KTM 250 میتوان به Husqvarna FE 250، Honda CRF250L، Yamaha WR250F و همچنین Kawasaki KLX250 اشاره کرد.
نقاط ضعف و مثبت EXC F KTM 250
مزایا: سواری نسبتا نرم، سیستم تعلیق مناسب، امکان سواری دو منظوره
معایب: قیمت نسبتا بالا، عدم راحتی در بخش ترک نشین، نیاز به نگهداری تخصصی
در پایان باید بگوییم که موتورسیکلت EXC F KTM 250 یکی موتورسیکلتهای نسبتا جذاب کلاس تریل است که در ایران توسط کویر موتور عرضه میشود و میتواند گزینه مناسبی برای سواری دو منظوره باشد. انجین این موتور در وضعیت مطلوبی قرار دارد و شتاب آن قابل قبول است. در حالت کلی سواری موتورسیکلت EXC F KTM 250 نسبتا نرم محسوب میشود و میتواند برای آفرود حرفهای عملکرد خوبی را ارائه دهد.
نظر شما درباره این محصول کی تی ام چیست؟ آیا موتورسیکلت EXC F KTM 250 به عنوان یک تریل آفرودی ارزش خرید دارد؟





طول مدت چهار سال از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۳ از اولین سری واردات شرکت کویر این موتور رو داشتم. دقیقا مطابق یوزر مانویل عمل می کردم. تعویض روغن هر ۲۰ ساعت. فقط روغن ۱۰-۵۰ موتورکس باید استفاده کرد. فول سنتاتیک. روغن متفرقه ریخته بشه عمر سر سیلندر کم میشه. فیلتر روغن هم حتما باید مخصوص و معرفی شده شرکت باشد. فوق العادست این موتور. یه سر و گردن از رقبا قوی تر و سرتره. فقط کمی گرون شده الان. من ۹/۸ میلیون خریده بودم. و به کلاس ۴۵۰ سی سی کراس رفتم
نگفتید!قیمت این kTmمدل۲۰۲۵چنده؟
چطوری وکجاعرضه میشه؟
شرایط فروش نقدی وقسطی چطوریه؟
اینهارادرمطلبتون قیدکنیدوبنویسدکه ننوشتید!هیچ اشاره ای به این مواردکه«اصل کارهست»نکردید!