موتور نویا ۱۵۰ ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی

نویا ۱۵۰ موتوری بنزینی است که از محصولات شرکت ایتال موتو محسوب میشود و ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره آن میپردازیم.
ایتال موتو از جمله شرکتهای ایتالیایی فعال در زمینه ساخت و تولید موتورسیکلت محسوب میشود و تا حدودی میتوان گفت یک شرکت قدیمی است که محصولات قابل قبولی عرضه کرده است. معمولا محصولات این برند در ایران توسط توسن محرکه شرق عرضه میشوند و یکی از محصولات عرضه شده ایتال موتو در ایران، موتور نویا ۱۵۰ محسوب میشود. نویا ۱۵۰، یک موتور بنزینی است، ولی در ایران شاهد نسخه برقی این موتور با ظاهری نسبتا یکسان هستیم که البته تفاوتهایی نیز در جزئیات مشاهده میشود. در واقع به این موتورسیکلت، نویا ۱۵۰ طرح وسپا نیز گفته میشود، چرا که شاهد یک ظاهر نسبتا مشابه با موتورهای برند وسپا هستیم. این موتور، موتوری در کلاس اسکوتر است و تقریبا جمع و جور به نظر میرسد و ما در این مقاله قصد داریم شما را با طراحی آن، مشخصات فنی، تجربه سواری و رانندگی و حتی رقبای آن آشنا کرده و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.
طراحی ظاهری نویا ۱۵۰ ایتال موتو
طراحی ظاهری اسکوتر نویا ۱۵۰ ایتال موتو به اسکوترهای وسپا شباهت دارد و شاهد یک طراحی رترو یا شهری و همچنین ایتالیایی هستیم. این اسکوتر از نظر رنگ بندی تنوع نسبتا زیادی دارد و در رنگهای مختلف و جذابی عرضه میشود که میتواند برای هر سلیقهای مناسب باشد. نسخه بنزینی نویا ۱۵۰ با نسخه برقی آن تا حدودی مشابه به نظر میرسد، ولی تفاوتهایی در بخشهایی مثل صفحه کیلومتر، رینگ و یک سری موارد جزئی وجود دارد.

در نمای جلویی این موتور، شاهد یک فلاپ سینه با طراحی مشابه با اسکوترهای وسپا هستیم و این مسئله عجیبی نیست، چرا که نویا ۱۵۰ تا حدودی یک اسکوتر طرح وسپا محسوب میشود. چراغ اصلی این اسکوتر روی فلاپ فرمان تعبیه شده و مانند اسکوترهای کلاسیک و وسپا شاهد یک چراغ با طراحی گرد هستیم، ولی نوع این چراغها هدلایت و ال ای دی هستند. به طور کلی هدلایت قابلیت پرتاب نور بالاتری دارد و این یک مزیت برای اسکوتر نویا ۱۵۰ محسوب میشود. چراغهای راهنما نیز در سمت راست و چپ چراغ اصلی تعبیه شدهاند و مانند چراغ اصلی روی بدنه قرار نگرفتهاند.
فرمان این اسکوتر شباهت زیادی به فرمان اسکوترهای وسپا دارد و فرمان با استفاده از فلاپهایی از جنس بدنه و هماهنگ با بدنه پوشانده شده است. در سمت راست و چپ فرمان شاهد دکمههای استارت، چراغ، بوق، راهنما و تعویض حالت نور پایین به نور بالا هستیم. صفحه کیلومتر نویا ۱۵۰ بنزینی، برخلاف مدل برقی دیجیتالی نیست و شاهد یک صفحه کیلومتر ترکیبی دیجیتال و آنالوگ هستیم. صفحه کیلومتر نسبتا بزرگتر طراحی شده و در بخش بالایی شاهد دور موتور و میزان سرعت به صورت آنالوگ هستیم و در بخش پایین مسافت طی شده، سرعت و میزان بنزین به صورت دیجیتالی نشان داده میشود. چراغهای هشدار در گوشههای کناری این صفحه کیلومتر تعبیه شدهاند و در دید راکب قرار دارند.
فضای جاپایی این موتورسیکلت برای پای راکب مناسب به نظر میرسد و فضای کافی برای پا در نظر گرفته شده است. فضای پای ترک نشین نسبتا محدود است، ولی در حالت کلی در اکثر اسکوترها و موتورها دغدغه جاپایی ترک نشین وجود دارد. زین اسکوتر nevia 150 تقریبا پهن است و نرم به نظر میرسد و میتواند سواری نسبتا نرمی را برای راکب و ترک نشین فراهم کند.

در انتهای این زین نسبتا پهن شاهد یک ترک بند هستیم که میتواند برای تعبیه باکس یا قرار دادن وسایل کاربردی باشد. اگر نگاهی به زیر زین بیندازیم، فضای ذخیره سازی را مشاهده میکنیم که برای قرار دادن کلاه کاسکت مناسب به نظر میرسد و باک نیز در کنار آن قرار گرفته است. حجم باک یا ظرفیت سوخت این اسکوتر برابر با ۶.۵ لیتر است که برای یک اسکوتر بد به نظر نمیرسد.
در نمای جانبی شاهد رینگهای نسبتا جذاب، بدنه پوشیده شده با فلاپ، جک بغل، جک وسط و اگزوز نسبتا کوچک با تزیین کرومی هستیم که جذاب به نظر میرسد. در نمای عقب نویا ۱۵۰ بنزینی، شاهد چراغ ال ای دی با طراحی مدرن و اسپرت هستیم و راهنماها به صورت افقی در بدنه قرار گرفتهاند. در زیر چراغ خطر نام NEVIA ذکر شده و بخشهایی به صورت مات طراحی شده که در ترکیب با اجزای متالیک جذابیت بیشتری ایجاد کرده است. وزن این موتور ۱۰۲ کیلوگرم است که سبک محسوب میشود و میتواند برای افراد مختلف هندلینگ مناسبی را ایجاد کند.
ابعاد نویا ۱۵۰ به شرح زیر است:
| طول(میلیمتر) | عرض(میلیمتر) | ارتفاع(میلیمتر) |
| ۱۹۴۰ | ۷۰۰ | ۱۱۷۰ |
مشخصات فنی نویا ۱۵۰ ایتال موتو
نویا ۱۵۰ ایتال موتو از یک انجین تک سیلندر هوا خنک با حجم ۱۴۹ سی سی بهره میبرد و میتواند قدرتی معادل ۸.۸ اسب بخار را تولید کند. گیربکس این اسکوتر از نوع CVT است و نوع سوخت رسانی آن از نوع انژکتور دلفی است. نویا ۱۵۰ به یک باتری ۱۲ ولت و ۷ آمپر ساعتی مجهز شده و برق مورد نیاز چراغ و استارت موتور را از طریق همین باتری تامین میکند. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ محسوب میشود و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۵ لیتر سوخت مصرف میکند که تا حدودی قابل قبول و مناسب به نظر میرسد.
حداکثر سرعت گزارش شده برای نویا ۱۵۰ ایتال موتو، ۹۵ کیلومتر بر ساعت است و سرعت بیشتری نسبت به مدل برقی این موتور محسوب میشود. در سیستم تعلیق نویا ۱۵۰ بنزینی شاهد کمک فنر تلسکوپی در بخش جلو هستیم و برای بخش عقب این اسکوتر از کمک فنر هیدرولیک استفاده شده است. در بخش سیستم ترمز نیز شاهد ترمزهای دیسکی هستیم و سیستم ترمز نویا ۱۵۰ از نوع ترکیبی CBS است که ایمنی نسبتا قابل قبولی را فراهم میکند. سایز لاستیک جلو و عقب این اسکوتر ۱۲۰/۷۰ محسوب میشوند و رینگهای استفاده شده هر دو از نوع اسپرت ۱۲ اینچی هستند.
تجربه رانندگی نویا ۱۵۰ بنزینی ایتال موتو

نویا ۱۵۰ از آن دسته موتورهایی است که مشابه با وسپا طراحی شده و تا حدودی میتوان گفت استایل نشستن و رانندگی شبیه به اسکوترهای این برند خواهد بود. البته زین این اسکوتر پهن و نسبتا جادار به نظر میرسد و وجود فضای ذخیره سازی نسبتا قابل قبول، میتواند تجربه سواری بهتری را فراهم کند. فضای جاپایی نیز آزار دهنده نیست و در حالت کلی فضای کافی برای پای راکب وجود دارد، ولی ممکن است ترک نشین اذیت شود. مصرف سوخت نویا ۱۵۰ مناسب است و با یک بار سوخت گیری امکان طی کردن مسافتی معادل ۳۵۰ کیلومتر وجود دارد و با سرعت ۹۵ کیلومتر بر ساعت میتوان سواری نسبتا هیجان انگیزی را تجربه کرد. عملکرد سیستم ترمز و تعلیق نیز قابل قبول است، ولی در سرعتهای کمتر طبیعتا مشکلات و چالشهای کمتری را تجربه خواهید کرد.
رقبای نویا ۱۵۰ ایتال موتو
در بازار ایران اسکوترهای متعددی وارد شدهاند و تعدادی نیز به صورت نمونه مونتاژ شده در بازار حضور دارند. یافتن رقیبی برای نویا ۱۵۰ از میان این اسکوترها چندان سخت به نظر نمیرسد و موتورهایی مثل فیدل ۳ و ۴ میتوانند رقبای قابل قبولی برای این اسکوتر باشند. علاوه بر این موارد، همتاز RS نیز از جمله اسکوترهای طرح وسپا محسوب میشود و میتواند از نظر ظاهری و امکانات تقریبا مدرن خود با نویا ۱۵۰ رقابت کند.
نقاط ضعف و مثبت نویا ۱۵۰ و جمع بندی
مزایا: طراحی نسبتا جذاب، فضای ذخیره سازی قابل قبول
معایب: فضای محدود برای جاپایی ترک نشین، انجین نسبتا ضعیف
در پایان باید بگوییم که اسکوتر نویا ۱۵۰ بنزینی نسخهای نسبتا محبوب از اسکوترهای طرح وسپا محسوب میشود که با توسن محرکه شرق شاهد حضور آن در ایران هستیم. این اسکوتر طراحی ظاهری نسبتا جذابی دارد، از وزن کمی برخوردار شده و تا حدودی جمع و جور محسوب میشود. انجین نویا ۱۵۰ کمی ضعیف است، ولی مصرف سوخت آن تقریبا اقتصادی است و قادر است ۳۵۰ کیلومتر را پیمایش کند. تجربه سواری با این اسکوتر بد به نظر نمیرسد و تا حدودی میتوان تجربه سواری نسبتا نرمی را در داخل شهر تجربه کرد.




