موتور سوزوکی وی استروم ۲۵۰ ؛ مشخصات فنی + امکانات


ما در این مطلب قصد داریم به بررسی موتور سوزوکی وی استروم ۲۵۰ پردازیم، اگر به این موتور سیکلت علاقمند هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
سوزوکی از جمله برندهای نسبتا محبوب در جهان محسوب میشود و در کشور ما نیز محبوبیت قابل قبولی کسب کرده است. یکی از محصولات سوزوکی خانواده وی استروم محسوب میشود که در سه نسخه تولید شده و ما قصد داریم به بررسی نسخه سوزوکی وی استروم ۲۵۰ سی سی بپردازیم که در سال ۲۰۱۷ عرضه شده است. در ابتدای عرضه این موتور سیکلت شاهد حضور آن در بازارهای آسیایی بودیم و بعدها توانست به بازارهای اروپایی نیز راه پیدا کند، ولی پس از مدتی مجدد در بازارهای آسیایی به کار خود ادامه داد. سوزوکی وی استروم ۲۵۰ توسط تکتاز موتور در ایران عرضه میشود و تنها چند سال است که شاهد حضور آن در ایران هستیم.
طراحی و ظاهر سوزوکی V-STROM 250

طراحی ظاهری موتور سیکلت وی استروم ۲۵۰ نسبتا جذاب و قابل قبول به نظر میرسد و تا حدودی میتوان گفت از وی استرومهای رده بالاتر الگوبرداری شده است. این موتور سیکلت یکی از موتور سیکلتهای کلاس ادونچر محسوب میشود و در رنگهای مشکی، زرد، قرمز و آبی عرضه شده است. در قسمت جلویی موتور سیکلت وی استروم ۲۵۰ شاهد چراغ اصلی دایرهای هستیم و راهنماها در سمت راست و چپ کاسه چراغ اصلی تعبیه شدهاند و فرمان این موتور یک فرمان لولهای ساده است. طراحی فرمان به شکلی است که راکب بتواند هندلینگ مناسبی داشته باشد و در سمت راست آن کلید قطع و وصل برق و کمی پایینتر کلید نورهای موتور قرار داده شدهاند و همچنین در سمت چپ کلید تعویض نور پایین به بالا، راهنما، فلاشر و بوق قرار گرفته است.
در صفحه کیلومتر وی استروم ۲۵۰ شاهد یک نمای دیجیتالی هستیم که در قسمت بالایی آن دور موتور مشاهده میشود و علاوه بر آن اطلاعات دیگری مانند دنده شمار، ساعت و سرعت سنج در قسمت پایینی صفحه نمایش قابل مشاهده است. در سمت چپ صفحه کیلومتر وی استروم ۲۵۰ یک خروجی برق جهت شارژ تلفن همراه تعبیه شده است و کمی جلوتر شاهد یک وایند شیلد هستیم که تا حدودی نقش طلق موتور را ایفا میکند. باک این موتور سیکلت حدود ۱۷.۳ لیتر ظرفیت دارد و ۳.۵ الی ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف میکند. اگر نگاهی به زین وی استروم ۲۵۰ بیندازیم شاهد یک فضای نسبتا مناسب برای راکب و همچنین ترک نشین هستیم و در انتهای تک نشین یک دستگیره نسبتاً بزرگ تعبیه شده است و حتی امکان نصب باکس مسافرتی نیز وجود دارد. در قسمت زیر زین این موتور سیکلت یک فضای ذخیره سازی تعبیه شده است، ولی چندان جادار به نظر نمیرسد و شما میتوانید وسایلی مثل تلفن همراه، قفل یا عینک خود را داخل آن قرار دهید.

یکی از بخشهای متفاوت این موتور سیکلت نسبت به سایر موتورهای ادونچر مختص به ارتفاع زین آن است، چرا که زین این موتور سیکلت ۸۰ سانتیمتر از سطح زمین ارتفاع دارد و همین مسئله باعث میشود که افراد با قدهای متفاوت بتوانند هندلینگ مناسبی در سواری داشته باشد. در قسمت عقب موتور نیز شاهد چراغ عقب نسبتا کوچکی هستیم و راهنماهای عقب در سمت راست و چپ آن قرار گرفتهاند. وزن خشک موتور سیکلت وی استروم ۲۵۰ حدودا ۱۸۸ کیلوگرم گزارش شده است که تا حدودی سنگین به نظر میرسد.
ابعاد وی استروم ۲۵۰ به شرح زیر است:
طول: ۲۱۵۰ میلیمتر، عرض: ۷۹۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۲۹۵ میلیمتر.
مشخصات فنی وی استروم ۲۵۰

در بخش مشخصات فنی سوزوکی وی استروم ۲۵۰، شاهد یک انجین دو سیلندر با آرایش سوپاپها به صورت sohc هستیم که از سیستم آب خنک نیز بهرهمند است و نسبت تراکم انجین ۱۱.۵ به ۱ گزارش شده است. به طور دقیق حجم انجین این موتور سیکلت ۲۴۸.۵ سی سی محسوب میشود و قادر است قدرتی معادل ۲۴.۷ اسب بخار را در ۸۰۰۰ دور در دقیقه تولید کرده و به گشتاوری معادل ۲۳.۴ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور دقیقه دست پیدا کند.
سیستم انتقال قدرت در موتور سیکلت وی استروم ۲۵۰ با استفاده از زنجیر انجام میشود و این موتور سیکلت به یک گیربکس ۶ دنده مجهز است. سیستم سوخت رسانی وی استروم ۲۵۰ از نوع انژکتور برقی است و ظرفیت روغن آن حدوداً ۲.۴ لیتر گزارش شده و از یک شاسی گهوارهای بهره میبرد. در قسمت جلویی این موتور سیکلت شاهد کمک فنر تلسکوپی معمولی و در قسمت عقب آن شاهد تک کمک فنر روغنی هستیم و سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۸۰ و سایز لاستیک عقب ۱۴۰/۷۰ محسوب میشود. هر دو لاستیک بر روی رینگهای ۱۷ اینچی قرار گرفتهاند و لاستیکهای استفاده شده irc هستند و تا حدودی میتوان گفت از کیفیت مطلوبی برخوردارند.
در سیستم ترمز وی استروم ۲۵۰ برای بخش جلو از یک ترمز دیسکی با قطر ۲۹۰ میلیمتر استفاده شده است که با کالیپر دو پیستونه کار میکند و برای قسمت عقب نیز شاهد یک ترمز دیسکی با قطر ۲۴۰ میلیمتر و کالیپر تک پیستونه هستیم. هر دوی ترمزها مجهز به سیستم abs هستند و برند آشنای نیسین در بخش ترمز این موتور سیکلت توجهها را جلب میکند.
تجربه سواری و رانندگی

موتور سیکلت وی استروم ۲۵۰ یک موتور سیکلت از کلاس ادونچر است، ولی شاید نتواند مانند سایر موتور سیکلتهای ادونچری انتظارات شما را برآورده کند، چرا که قدرت انجین این موتور سیکلت چندان جالب به نظر نمیرسد. موتور سیکلت و فرمان آن تا حدودی مناسب طراحی شده است و میتوانید سواری خوبی را با آن تجربه کنید. سیستم ترمز و سیستم تعلیق نیز در درجه مناسبی قرار دارند و در حالت کلی اگر به دنبال یک موتور سیکلت ادونچری معمولی هستید میتوانید این موتور سیکلت را انتخاب کنید، ولی اگر به دنبال یک موتور سیکلت برای آفرودهای سنگین و مسافرت با سرعت بالا هستید وی استروم ۲۵۰ چندان گزینه مطلوبی به نظر نمیرسد.
نهایت سرعت ثبت شده برای این موتور سیکلت ۱۴۰ الی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است و وزن موتور سیکلت تقریبا سنگین به نظر میرسد و شاید از این نظر در کنترل آن به مشکل بخورید، ولی ارتفاع زین از سطح زمین نسبتا مناسب است و میتواند برای افراد با قد معمولی نیز گزینه مطلوبی باشد.
رقبای Suzuki V-Strom 250 engine
اگر به دنبال رقبای مناسبی برای موتورسیکلت سوزوکی وی استروم ۲۵۰ باشیم باید به سراغ موتور سیکلتهایی مثل کاوازاکی ورسیس یا کیتیام ادونچر ۲۵۰ برویم. البته این موتورها در رتبه نسبتا بالاتری قرار دارند، ولی فعلا در داخل ایران به همین گزینهها میتوان اشاره کرد.
نقاط ضعف و مثبت وی استروم ۲۵۰ و جمعبندی
مزایا:
ظاهر نسبتا جذاب، مجهز به سیستم خنک کننده، مجهز به ABS.
معایب:
انجین نسبتا ضعیف، نامشخص بودن دسترسی به قطعات، نامناسب برای سفرهای طولانی.
در پایان میتوان گفت موتور سوزوکی وی استروم ۲۵۰ یک موتور نسبتا جذاب با عرضه تکتاز موتور در ایران محسوب میشود و توسط برند مطرح سوزوکی تولید شده است. با وجود مطرح بودن برند این موتور، شاهد انجین قدرتمندی نیستم و تنها در بخش های ترمز و ظاهر آن میتوان به دنبال نقاط مثبت بود. در حالت کلی وی استروم ۲۵۰ برای سفرهای نیم روزی گزینه چندان بدی نیست، ولی امکان آفرود سنگین و سفرهای طولانی با این موتور بعید و نسبتا سخت به نظر میرسد.
نظر شما درباره وی استروم ۲۵۰ چیست؟