موتور اچ ال ایکس ۱۵۰ TVS ؛ مشخصات فنی + امکانات

موتور HLX TVS 150 یکی از موتور سیکلتهای نسبتا کاربردی در بازار ایران محسوب میشود، قصد داریم در این مطلب به بررسی این موتور سیکلت بپردازیم.
در حال حاضر در ایران شاهد بازار متنوعی در زمینه موتور هستیم و شرکتهای چینی، ژاپنی، تایوانی، ویتنامی و هندی موتورهای نسبتا کاربردی و جذابی را تولید و عرضه میکنند. یکی از موتور سیکلتهای نسبتا کاربردی که توسط برند تی وی اس تولید و عرضه شده است اچ ال ایکس ۱۵۰ محسوب میشود که سهم خوبی را در بازار کشورهای آفریقایی و آسیایی کسب کرده است. تقریبا از سال ۹۶ شاهد حضور این موتور سیکلت در کشور هستیم و تا حدودی میتوان گفت نسبت به رقبای خود در این کلاس جایگاه مطلوبی به دست آورده و به یکی از موتورهای پرفروش تبدیل شده است. موتور سیکلت HLX TVS از جمله موتور سیکلتهایی است که برای انجام کارهای سخت گزینه مناسبی محسوب میشود و در واقع میتوان این موتور سیکلت را یکی از گزینههای مناسب برای کار محسوب کرد.
طراحی و ظاهر موتور سیکلت HLX 150 تی وی اس

در حالت کلی اگر موتور سیکلت HLX TVS 150 را با سایر موتور سیکلتها مقایسه کنیم، نمیتوانیم آن را یک گزینه جذاب بنامیم، چرا که این موتور سیکلت با هدف استفاده برای کار طراحی و تولید شده است. در قسمت جلویی موتور سیکلت HLX TVS150 شاهد یک چراغ نسبتا بزرگ گرد هستیم و راهنماهای نارنجی رنگ در سمت راست و چپ آن قرار گرفتهاند. در قسمت بالایی چراغ اصلی شاهد یک شیلد هستیم که تا حدودی به طراحی ظاهری موتور سیکلت جذابیت بخشیده است.
فرمان این موتور سیکلت یک فرمان یک تکه و لولهای محسوب میشود و در طراحی آن از فلاپهای پلاستیکی استفاده نشده است، ولی تا حدودی عدم استفاده از فلاپهای پلاستیکی برای چنین موتوری مزیت محسوب میشود، چرا که در صورت تصادف، راکب درگیر هزینههای سنگین نمیشود. هرچند در حالت کلی استفاده از فلاپهای پلاستیکی برای فرمان موتور سیکلتها به جذابیت آن میافزاید، ولی برای یک موتور سیکلت کاری شاید جذابیت اولویت اصلی نباشد و کاربردی بودن مهمتر به نظر برسد.

آینههای موتورسیکلت HLX TVS 150 روی فرمان تعبیه شده و تا حدودی دید مناسبی را در اختیار راکب قرار میدهند و در بخش سمت راست فرمان شاهد دکمه استارت و در سمت چپ شاهد دکمه تعویض نورپایین به بالا، پسینگ، بوق و راهنما هستیم. صفحه کیلومتر این موتور سیکلت از دو صفحه آنالوگ تشکیل شده که یکی میزان بنزین، چراغهای هشدار و شماره دنده را نمایش میدهد و در سمت چپ کیلومتر طی شده و میزان سرعت نمایش داده میشود. در قسمت بالایی صفحه کیلومتر یک درگاه USB برای شارژ تلفن همراه تعبیه شده است و پایین صفحه کیلومتر شاهد جایگاه سوئیچ هستیم.
باک موتور سیکلت HLX TVS 150 به صورت کشیده طراحی شده است و تقریبا ۱۱.۵ لیتر ظرفیت بنزین دارد که تا حدودی میتوان گفت ظرفیت مناسبی محسوب میشود. زین این موتور سیکلت یک زین یک تکه است و در انتهای آن یک ترک بند نسبتا جادار تعبیه شده که میتوان تجهیزاتی مثل باکس یا وسایل را روی آن قرار داد و به طور کلی زین برای مسافتهای طولانی آزاردهنده به نظر نمیرسد. ارتفاع زین تا سطح زمین ۸۳ سانتیمتر است و شاید افراد کوتاه قد در هندل کردن این موتور سیکلت مشکل داشته باشند ولی افرادی که بالای ۱۷۰ سانتیمتر قد داشته باشند، میتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.
جا پاییها در موتور سیکلت HLX TVS 150 به صورت کشیده طراحی شدهاند و تقریبا طراحی مناسبی دارند. اگر به قسمت عقب این موتور سیکلت توجه داشته باشیم چراغهای نسبتا معمولی را مشاهده میکنیم که طراحی چندان جذابی هم ندارند. وزن موتور سیکلت اچ ال ایکس ۱۵۰، ۱۱۹ کیلوگرم محسوب میشود که تقریبا سنگین به نظر نمیرسد.
ابعاد موتور سیکلت HLX 150 تی وی اس به شرح زیر است:
طول: ۲۰۴۰ میلیمتر، عرض: ۷۴۵ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۵۵ میلیمتر.
مشخصات فنی موتور اچ ال ایکس تی وی اس ۱۵۰

موتور سیکلت HLX TVS 150 یک موتور سیکلت با انجین ۴ زمانه، دو سیلندر و مجهز به سیستم خنک کننده مایع محسوب میشود و تحریک سوپاپها در آن با سیستم DOHC اتفاق میافتد. حجم انجین این موتور سیکلت ۱۴۸ سی سی است و قدرت آن تقریبا ۸.۸۵ کیلووات یا ۱۲ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور دقیقه محسوب میشود و گشتاوری معادل ۱۲.۳ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه تولید میکند. نسبت تراکم موتور ۹.۲ به ۱ محسوب میشود و حجم روغن مورد نیاز آن ۹۰۰ میلیلیتر است.
سیستم سوخت رسانی موتور سیکلت HLX TVS 150 از نوع انژکتور برند کیهین محسوب میشود و گیربکس آن یک گیربکس ۴ سرعته مجهز به کلاچ دستی است. شتاب صفر تا صد این موتور تقریبا ۱۷ ثانیه ثبت شده است و سرعت گزارش شده برای آن حداکثر ۹۵ الی ۱۱۷ کیلومتر بر ساعت محسوب میشود که تا حدودی یک سرعت معمولی است، ولی برای موتور کاری چندان بد به نظر نمیرسد. میزان مصرف سوخت اچ ال ایکس ۱۵۰ در ۱۰۰ کیلومتر تقریبا ۲.۵ لیتر برآورد شده است که تا حدودی مطلوب به نظر میرسد.
برای بخش سیستم تعلیق این موتور سیکلت در قسمت جلو شاهد کمک فنر تلسکوپی معمولی هستیم و برای بخش عقب از یک جفت کمک فنر معمولی استفاده شده است و در حالت کلی سیستم تعلیق ظاهر سادهای دارد. سایز لاستیک استفاده شده برای جلوی موتور سیکلت HLX TVS 150 تقریبا ۷۵/۹۰ و سایز لاستیک عقب ۱۰۰/۹۰ محسوب میشود که به ترتیب هر کدام روی رینگهای ۱۷ و ۱۸ اینچی سوار هستند. نوع رینگها، رینگهای ریختهگری آلومینیومی محسوب میشوند که تا حدودی عملکرد مناسب و دوام بالایی دارند و برند لاستیکها ایران یاسا است. در بخش ترمز این موتور سیکلت شاهد ترمزهای کاسهای برای هر دو چرخ هستیم که در سرعتهای پایین قابل قبول به نظر میرسند، اما در حالت کلی ایمنی و عملکرد مشابهی با ترمزهای دیسکی ندارند و تا حدودی ضعیف هستند.
تجربه سواری تی وی اس اچ ال ایکس ۱۵۰

تی وی اس اچ ال ایکس ۱۵۰ میتواند برای بسیاری از افراد رانندگی راحت و نسبتا نرمی را فراهم کند، چرا که زین بلند و تقریبا نرمی دارد. سیستم تعلیق این موتور سیکلت چندان بد به نظر نمیرسد و میتواند در مسیرهای ناهموار تجربه رانندگی مناسبی را در اختیار راکب قرار دهد. قدرت موتور و شتابگیری آن تقریبا معمولی یا حتی ضعیف به نظر میرسد و نحوه قرارگیری بدن روی موتور HLX 150 دقیقا مشابه سایر موتورهای کاری است و تفاوتی با استایل آنها ندارد. یکی از مسائل آزاردهنده در سواری این موتور سیکلت تعویض دندهها با صدا است و در حالت کلی شاهد امکانات رفاهی پیشرفتهای در آن نیستیم. مصرف سوخت HLX 150 میتواند تجربه سواری نسبتا مناسبی را فراهم کند، چرا که به عنوان یک موتور کاری مصرف سوخت نسبتا مناسبی دارد.
رقبای موتور سیکلت تی وی اس اچ ال ایکس ۱۵۰
موتور سیکلت تی وی اس اچ ال ایکس ۱۵۰ در رده موتورهای اقتصادی و کاری قرار میگیرد و در حالت کلی از نظر اقتصادی بودن میتواند با باجاج سی تی ۱۰۰ و هیرو اسپلندور رقابت کند. البته در نظر داشته باشید که این موتور سیکلت از نظر مصرف سوخت و قیمت تا حدودی مناسبتر است، ولی از نظر قدرت و امکانات ضعیفتر عمل کرده است. موتور سیکلت کیال دی ۲۰۰ نیز میتواند یکی از رقبای این موتور سیکلت محسوب شود.
نقاط ضعف و مثبت تی وی اس HLX 150 جمعبندی
مزایا:
زین نسبتا نرم، مصرف سوخت اقتصادی، دسترسی به قطعات.
معایب:
سیستم ترمز ضعیف، طراحی نه چندان جذاب، تعویض دنده همراه با صدا.
در پایان میتوان گفت موتورسیکلت تی وی اس اچ ال ایکس ۱۵۰ یک موتور نسبتا مناسب در کلاس کاری محسوب میشود و میتواند در رده موتورهای اقتصادی قرار بگیرد. از نظر ظاهری این موتورسیکلت چندان جذاب به نظر نمیرسد و بیشتر هدف سازنده بر روی قیمت مناسب و همچنین عملکرد موتور برای کارهای روزمره بوده است. زین بلند و ترک بند تعبیه شده در قسمت انتهایی آن، موتور سیکلت اچ ال ایکس ۱۵۰ را به یک گزینه مناسب برای کار تبدیل میکند. قدرت و سرعت این موتور سیکلت در مقایسه با بسیاری از موتور سیکلتها ضعیف محسوب میشود، ولی در حالت کلی هندلینگ و سیستم تعلیق آن مناسب است و سواری تقریبا مطلوبی را میتوان با آن تجربه کرد. مصرف سوخت موتور سیکلت HLX 150 مناسب است و یکی از نقاط مثبت آن، در دسترس بودن قطعات محسوب میشود که با توجه به تمامی این موارد میتوان این موتور سیکلت را یک گزینه معقول محسوب کرد.
نظر شما درباره موتور سیکلت تی وی اس اچ ال ایکس ۱۵۰ چیست؟ به نظر شما آیا این موتور سیکلت ارزش خرید دارد؟





هفت سال میشه این موتور رو دارم
40 هزارتا راه رفتم باهاش و آخ نگفته
اگه اهل سرعت نیستی بهترین گزینه س
من مدتی داشتم دنده ۱به۲ که بزنی تالاقی صدا میده،ارتفاعش بحدی هست که اگه قدت۱۸۰به بالاباشه برات راحته مگرنه مرتب دنگ و فنگ باهاش داری،ازطرفی این موتورچون۴دنده هست در سرعت بالا کاملا کمبود دنده۵حس میشه.موتوری نیست که باهاش مثل هوندا راحت لایی بکشی،چجوربگم،یه جورایی کند هست و فقط خرزوره،وانت موتورها محسوب میشه،بیشترین چیزی که داشت کم صدایی و نرمی بود،بنظرم بااین پول حتی کمتر به راحتی kld200یا bx200بگیرید که هم قویترن هم کمی کوتاه ترن هم لوازمشون ارزونتره و به هم میخوره،اما داداش اگه برای کار میخواهی همون هوندا هم جواب میده مگراینکه بزرگ جثه باشی برو سمت طرح بوکسر،بنظرم در رده قیمت اقتصادی و کار هوندا۱۲۵خوبه و اگه میخوای یه قیافه هم داشته باشه بنلی۱۵۰فیس قدیم بگیر.در کل بوکسر و طرح بوکسر چیز تعریفیی نیست.
بنلی ۱۵۰ فیس قدیم بدرد نمیخوره. من داشتم سر ۱۲هزار کیلومتر سوپاپ قاچ خورده و خرج رو دستم گذاشت. کیفیت پایینه
۴ ساله این موتور دارم فقط روغن لاستیک لنت و سرویس انژکتور انجام دادم .. حرف نداره.. از همه بیشتر نرمی موتور تو دست انداز و راحتی زین و مصرف واقعاً کمش نکات مثبت این موتوره ….
اه اه چقدر زشته
نسبت به ۱۲۵های چینی،ایرانی عملکرد و زیبایی بهتری داره،با حذف یه سری سنسور شتاب و سرعت ۲۰٪ افزایش پیدا میکند.ولی همان صدای تعویض دنده یک به دو آزار دهنده است.معلومه،کارشناسهایی که این انجین رو سفارش داده اند حتی یکبار هم آزمایشی سوار موتور نشدن،که اگر غیر از این بود حتما انجین بهتری سفارش میدادن!
چرا kld علیرغم داشتن انجین ۲۰۰cc،ترمز دیسکی و پنج دنده بودن قیمتش ارزونتر از TVS150 است؟
موتور خوبیه. فقظحجم باکش ۵ لیتره و کمه.
اشغال ترین موتوری که دارم فقط همین توصیف نخرید
حجم باک حدود ۱۲ لیتره. لطفا نظر اشتباه ندید
خواهشاً این موتور رو نخرید نسخه های قدیمی که رنگ انجین وربنگ ها و قاب زنجیر مشکی بود اصلی بودن و ارزش خرید داشت الان طبق گفته خوده کارشناس نیرو موتور همش شده چینی بی کیفیت
این موتور رو خریدم سر کیلومتر ۲۰۰ تا دونه گیربکس افتاد به زوره
انحین به نشتی افتاد
بردم نمایندگی تعمیر کردن تمام موتور زخم و خط وخش شد
قاب زنجیر ضربه خورده بود
خلاصه لا کلی شکایت وزارت صمت و تعزیرات و درگیری با اقای عیوضی مسئول پشتیبانی و گارانتی و بازرسی بی تعهدشون و خوده مدیر عامل همچنان با مشکلات رفع نشده موتور درگیرم
خواهشاً نخرید نخرید نخرید اشغاله اشغال حیفه پول شما
مستندات دارم هرکی خواست نشون میدم
متاسفانه یه مدل ۹۷ گرفتم از یه لعنت الله…
اعتماد کردم و پیش مکانیک همنبردم
متاسفانه کل انجین ایراد داره
گیربکسش اصلا تو بازار نیست
هرچی هم میندازیم تق تق صدا میده
خیلی اوضاع قطعاتش خرابه و کسی گردن نمیگیره متاسفانه
پیشنهاد میکنم نخرید