آیا وسپا ارزش خرید دارد؟


وسپا از سازندگان نام دار موتورسیکلت است که از دهه ۵۰ جایگاه ویژهای پیدا کرد، در این مطلب موتور سیکلت های این برند را مورد برسی قرار می دهیم.
برند وسپا از جمله تولید کنندگان معروف در زمینه موتورسیکلت محسوب میشود و یک کمپانی ایتالیایی است که توانسته موتورسیکلتهای شهری و کلاسیک نسبتا جذابی را عرضه بازار کند. از دهه ۵۰ برند وسپا جایگاه ویژهای پیدا کرده و طراحیهای این برند همواره با نوآوریهای عجیب همراه است. با گذشت زمان، این برند موتورهای نوستالژیک را با طراحی نسبتا مدرن ارائه نمود و در حال حاضر این برند میتواند نمادی از طراحی کلاسیک و راحتی باشد. در زبان ایتالیایی وسپا به معنای زنبور است و با توجه به اینکه اولین موتور طراحی شده این برند صدای زنبور داشت، نام وسپا را انتخاب کردند. امروزه در ۵ قاره شاهد فروش و استقبال از محصولات این برند هستیم، ولی مسئله اصلی این است که آیا وسپا ارزش خرید دارد؟
ما در این مقاله قصد داریم به بررسی موتورهای VESPA بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که “آیا این زنبور ایتالیایی ارزش خرید دارد یا خیر؟” اگر شما نیز از علاقه مندان به موتورسیکلت هستید و موتورهای این برند نظر شما را جلب کردهاند توصیه میکنیم مقاله ما را مطالعه کنید.
طراحی موتورهای وسپا

موتورهای وسپا در سبک اسکوتر طراحی میشوند و عمدتا شبیه به نسخه کلاسیک و اولیه خود هستند. از نمای جلویی شاهد یک موتور با طراحی فانتزی هستیم و این موتورها عمدتا با رنگهای جذاب عرضه میشوند و جنس بدنه آنها عمدتا فولادی است. موتورها این برند یک چراغ گرد در قسمت جلویی دارند و این چراغ دقیقا به بخش فرمان متصل شده است. عمده طراحی آینههای این موتور به صورت گرد است، ولی در بعضی از موتورها شاهد آینههای زاویهدار هستیم و در حالت کلی میتوان گفت آینههای وسپا با ابعاد کوچک طراحی میشوند.
فرمان این موتورها کوتاه، صاف و کوچک است و به صورت یکپارچه با فلاپ پوشانده شده است. صفحه کیلومتر وسپا به شکل آنالوگ طراحی میشود و میتوان در آن سرعت و اطلاعات محدودی را مشاهده کرد، چرا که شما با یک صفحه آنالوگ بسیار کوچک روبرو هستید. البته توجه داشته باشید که این برند ایتالیایی در مدلهای جدید خود از جمله تریم Tech از صفحه کیلومتر دیجیتالی ۵ اینچی استفاده کرده است. در حالت کلی بیشتر تجهیزات و جزئیاتی که در موتورهای وسپا به کار رفته است با ابعاد کوچک بوده و نمیتوان انتظار بیشتر داشت، زیرا ماهیت این موتور سیکلت یک موتور سیکلت مینیمال فانتزی و اسکوتری ست.

باک موتورهای وسپا معمولاً ۴ الی ۸ لیتر ظرفیت داشته و میتوان گفت نسبت به موتورهای کلیک ظرفیت بیشتری دارد. زین موتورهای تولید شده توسط این برند چندان راحت محسوب نمیشود و صرفاً برای یک نفر مناسب است. معمولا موتورهای وسپا با وزن ۱۲۰ کیلوگرمی عرضه میشوند، ولی این عدد میتواند در مدلهای مختلف متفاوت باشد.
مشخصات فنی موتورهای وسپا

تنوع موتورهای وسپا، بیشتر در زمینه فناوری و همچنین مشخصات فنی آن محسوب میشود؛ چرا که اگر از نظر ظاهری نگاهی به موتورهای این برند داشته باشیم، تفاوت خاصی مشاهده نمیکنیم. از نظر فنی، زنبور ایتالیایی موتورهای خود را با انجین ۱۲۵، ۱۵۰، ۲۰۰، ۲۵۰ و ۳۰۰ سیسی تولید و عرضه میکند. هرچه حجم انجین بیشتر باشد، طبیعتا با قدرت بیشتری در موتور روبرو هستیم و هنگام خرید میتوانید این مسئله را در نظر بگیرید.
وسپا مدل Sprint S 150 یکی از نسخهها یا محصولات برند وسپا محسوب میشود و با ظرفیت انجین ۱۴۹ سیسی خود قادر است ۱۱.۷ اسب بخار قدرت تولید کند.
VESPA VXL 150 نیز از دیگر مدلهای این برند محسوب میشود و حجم انجین آن ۱۴۹ سیسی است و میتواند ۹.۵ اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل ۱۰ نیوتنمتر در دور ۵۵۰۰ تولید کند. گیربکس این نسخه نیز مانند سایر نسخهها اتوماتیک است و از سیستم خنک کننده هوا بهره میبرد.
وسپا مدل GTV 249، دارای انجین تک سیلندر، ۴ زمانه و سیستم خنک کننده مایع است و انجین آن قادر است ۱۸ اسب بخار قدرت را در ۷۵۲۰ دور در دقیقه تولید کند. سیستمهای جلو و عقب در این موتور دیسکی هستند و هر کدام ۲۲۰ میلیمتر محسوب میشوند.
وسپا برای چه کسانی مناسب است؟

در حالت کلی هر کسی سلیقه خاص خود را در انتخاب موتورسیکلت دارد و اگر از افرادی هستید که به رنگ و ظاهر موتور بسیار حساساند یا به دنبال یک موتور فانتزی هستید، وسپا میتواند گزینه مناسبی باشد. علاوه بر این مورد، این موتور اسکوتری مناسب شهر است و برای جادههای ناهموار و مسیرهای طولانی نمیتواند گزینه مطلوبی باشد و از طرفی یک گزینه نسبتا مناسب برای رفت و آمد به محل کار یا حتی دانشگاه است.
وسپا از جمله موتورهای کم مصرف محسوب میشود و اگر به دنبال یک موتور کم مصرف هستید، میتوان گفت این موتور نسبتا مناسب است. بعضی از افراد از این موتورها برای عکاسی و کارهای هنری استفاده میکنند و اگر شما نیز به دنبال یک موتور برای سوژههای عکاسی خود هستید، میتوانید نگاه مثبتی به این موتور داشته باشید.
وسپا از جمله موتورهای مورد پسند خانمها نیز محسوب میشود، چرا که ظاهر نسبتا جذاب و البته جمع و جوری دارد و با وزن سبک خود، هندلینگ راحتتری را برای راکب فراهم میکند.
قیمت موتورهای وسپا

با توجه به تنوع موجود در برند وسپا، نمیتوان یک قیمت واحد اعلام کرد، چرا که هر یک از موتورهای این برند امکانات خاص خود را دارند و طبیعتا نمیتوانند قیمت یکسانی داشته باشند. مسئلهای که در حالت کلی میتوان به آن پرداخت این است که موتورهای وسپا تقریبا از موتورهای گران قیمت بازار هستند و قیمت چندان مناسبی ندارند. حدودا یک موتور وسپا با امکانات متوسط ۶۰۰۰ الی ۷۰۰۰ دلار قیمت دارد و این قیمت برای ایران قیمت مناسبی نیست. با وجود اینکه وسپا با توجه سابقه خود برند گرانی است، توجه داشته باشید که در شرایط نامساعد فعلی و غیر استاندارد بازار ایران هیچ موتوری در قیمت منطقی خود عرضه نمیشود. با توجه به مسئله قیمت، خرید موتورهای وسپا چندان منطقی به نظر نمیرسد و از این منظر میتوان گفت وسپا ارزش خرید ندارد!
نقاط ضعف و قوت وسپا و جمع بندی
مزایا: ظاهر نسبتا جذاب، مصرف سوخت پایین، ظرفیت باک نسبتا مناسب در کلاس اسکوتر، لرزش نسبتا کم.
معایب: قیمت بالای موتور، قیمت بالای قطعات، زین نسبتا نامناسب، کمبود فضای بار.
در پایان میتوان گفت موتورهای وسپا از جمله موتورهای معروف و همچنین نسبتا جذاب بازار محسوب میشوند، ولی برای همه افراد مناسب نیستند. در نسخههای جدید شاهد امکانات بیشتر و البته قیمتهای نجومیتر هستیم و این مسئله همواره آزار دهنده است. با توجه به تمامی این موارد به نظر میرسد کفه قیمت در ترازو سنگینی میکند و برای خرید این موتور باید بیشتر فکر کنید.
نظر شما در مورد موتورهای وسپا چیست؟ به نظر شما این موتورها ارزش خرید دارند؟
عمده معایب موتوسیکلت وسپا اتلاف وقت بیشتر برای یک عیب کوچک که هیچ تعمیرکاری قبول نمیکند تعمیرات خیلی زمانبر و علت کاور یا فلاپ و بدنه خیلی مشکلدار برای تعمیر کار و بدنه باید مثل کاپوت خودرو فوری و راحت باز و بسته شود و برای تعویض و تعمیر یک قطعه فقط برای یک موترسیکلت یک روز تمام اتلاف زمان می شود ساخت همه چیز بروز شده و اصلاح عیب میشود مثل لرزش موتور و صدای اگزوز و تامین قطعات و تعطیلی موتورسیکلتهای غیر استاندارد و غیر کارآمد تولید هزاران نوع و مدل بدرد نخور که اتلاف وقت خریدار و ضربه به اقتصاد کشور و نبود قطعات و کلا چند نوع موتورسیکلت برای رفت و آمد معمولی در شهر و کوهستان و بقیه اتلاف پول و انرژی و افکار و نبود قطعات مصرف کننده و گران قیمت و کلا تولید دو نوع موتور سیکلت استاندارد نیاز است بقیه دردسر ساز و مزاحمین عابران پیاده است و بس و…
با این شرایط هیچ موتوری مقرون به صرفه نیست بجز هوندا ۱۲۵ که البته ان هم کپی هوندا هست با ای اوضاع تمام موتورها هزینه بالا دارند که البته وسپا بعلت اروپایی بودن هزینه بالاتری دارد ولی اگر هزینه تعمیرات و قیمت خود موتور برایتان مهم نیست واسکوتر جواب کارتان را میدهد حتما سراغ وسپا برید.
والله با این وضع مملکت و ارزش پول ما تنها چیزی که مقرون به صرفه هستش پیاده رفتن و یا یک حیوون چهار پا هستش. ما با کل دنیا فرق داریم این جور چیزا تو کشورهای دیگه حسرت نیست آرزو نیست ولی اینجا ما با پول وسپا موتور های اشغال چینی سوار میشیم با اسم های الکی کویر وهمتاز و پیشتاز و … وسپا و این جور برندها رو هم تو خواب فقط می تونیم ببینیم