بررسی اولیه دوکاتی مانستر SP مدل ۲۰۲۳ ؛ هیولای سریع و خشن خیابانی

از ۱۷ سال پیش تاکنون در مجموع بیش از ۳۵۰،۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت دوکاتی مانستر فروخته شده که با کسب عنوان پرفروشترین مدل تاریخ بولونیا، چیزی شبیه یک افسانه واقعی در بین طرفداران دوکاتی به نظر میرسد. برند دوکاتی نیز با قرار گرفتن تحت مالکیت آئودی AG، به طور قابل توجه تکامل یافته است. آئودی با تثبیت مالکیت این شرکت که قبلاً چند بار دست به دست شده بود، به این سازنده موتورسیکلت که به طوفانی بودن شهرت داشت، مشروعیت و محبوبیت بیشتری بخشید و آن را دوباره متولد کرد.
بررسی مشخصات فنی دوکاتی مانستر sp
با نزدیک شدن به دوکاتی مانستر SP مدل ۲۰۲۳، متوجه چندین پیشرفت نسبت به نسل قبلی آن، یعنی مانستر ۸۲۱ خواهید شد. وزن این موتورسیکلت به میزان قابل توجه ۱۹ کیلوگرم کاهش یافته است و این در حالی است که موتور L شکل ۹۳۷ سی سی آن بعد از اصلاح، در مجموع حدود ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۹۳ نیوتن متر گشتاور تولید میکند این میزان توان نسبت به مانستر S4RS مدل ۲۰۰۶ حدود ۳۷ اسب بخار کمتر است و آن مدل نیز ۱۱ کیلوگرم سنگینتر بود.


از آن دوران تاکنون مانستر نیز دستخوش تغییرات جدی در طراحی و ساختار شده است. برای شروع، دوکاتی در سال ۲۰۲۰ از فریم شبکهای فولادی این مدل دست کشید و به جای آن از یک اسکلت آلومینیومی بسیار سبکتر استفاده کرد که وزن آن تنها به ۲.۷ کیلوگرم میرسد. کلاچ خشک پر سروصدا نیز حذف شده و با یک کلاچ روغنی معمولیتر جایگزین شده است.
بررسی ارگونومی و تجهیزات الکترونیک
ارگونومی به لطف کف باریک زین که ۸۴ سانت از سطح زمین فاصله دارد، برای انواع فرم بدنها مناسبتر حس میشود. البته مدل SP تقریباً ۲.۵ سانت از مانستر استاندارد بلندتر است، اما با زینهای ۸۱ یا ۸۵ سانتیمتری نیز موجود ارائه میشود.

مجموعه کاملی از تجهیزات و فیچرهای الکترونیکی شامل سه حالت سواری، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت، ABS و امکان تعویض دنده سریع در این موتورسیکلت وجود دارد.
قیمت مدل SP معادل ۱۵۵۹۵ دلار اعلام شده که نسبت به مانستر پلاس ۲۶۰۰ دلار گرانتر است. این موتورسیکلت همچنین دارای سیستم تعلیق Ohlins، لاستیک چسبندهتر پیرلی دیابلو روسو IV، اگزوز Termignoni با مجوز استفاده در خیابان، یک دمپر فرمان، کالیپرهای جلو Brembo Stylema و یک باتری لیتیوم یون است. یک صفحه کلاستر ۴.۳ اینچی TFT دارای وضوح عالی، یک دورسنج گرافیکی بزرگ و یک نشانگر دنده نیز در مانستر اس پی وجود دارد.
تجربه سواری
موتور ۹۳۷ سی سی با صدایی بم و رسا روشن میشود که با وجود لولههای اگزوز Termignoni، بیش از حد بلند و آزاردهنده به گوش نمیرسد. به لطف همپوشانی ۱۱ درجهای زمانبندی سوپاپ Testastretta، انجین L-Twin روانتر از همیشه کار میکند و گشتاوری یکنواخت تولید میکند که به طور محسوس در محدوده ۹۲۵۰ دور در دقیقه بسیار پرقدرت احساس میشود. این در حالی است که در دورههای گذشته، عملکرد انجین های مانستر تجربهای دراماتیکتر را رقم میزد؛ چراکه با لرزش قابل توجه در دور پایین و دورهای بیش از ۱۰هزار همراه بود.

جدیدترین نسخه SP به طور قابل توجهی با هر یک از شش دنده خود به طور مطلوب و مورد انتظار حرکت میکند. همچنین سامانه تعویض سریع Ducati Quick Shifter هم به شما کمک میکند که بدون نیاز به کلاچ، دندهها را بالا و پایین ببرید.
مانستر SP هنگام پیچیدن در خیابانهای شهر، احساس چسبندگی ، ایمن و چابک بودن میدهد. طرفداران قدیمی دوکاتی ممکن است متعجب شوند که لولههای اگزوز Termignoni، که در گذشته صدای خشن و کوبندهای ایجاد میکردند، اکنون صدای ملایمتری از خود ساطع میکنند. دلیل (یا شاید مقصر) این امر الزامات سختگیرانهتر یورو ۵ و مقررات ایالات متحده است.


کاهش جرم فنری ناشی از کالیپرهای Brembo رده بالا و فلنج های آلومینیومی به همراه دوشاخ سبکتر Ohlins NIX30، هندلینگ بیدردسر و کیفیت سواری به طرز شگفت انگیزی پایدار را به مانستر میبخشد. نوع عملکرد اهرم ترمز عالی به نظر میرسد و سیستم ABS سه حالته، حالت فقط جلو یا در صورت تمایل خاموش را به شما ارائه میدهد. اگر میخواهید کنترل کشش را آزمایش کنید، میتوانید سیستم را در هر یک از هشت مورد تنظیمات پیشفرض قرار داده یا آن را به طور کامل غیرفعال کنید.
حداکثر گشتاور در 6500 دور در دقیقه قابل دسترس است که در آن محدوده انجین بسیار قدرتمند به نظر میرسد و در کل سواری پایدار و باثبات را برای کاربر ایجاد میکند.

نتیجهگیری
در حالی که خریداران بالقوه مانستر SP احتمالاً به دلیل ویژگیهای ممتاز آن جذب این محصول دوکاتی خواهند شد، ممکن است هنگام مقایسه با رقبا کمی شوک دریافت کنند. مطمئناً، ۱۵ هزار دلار که حتی پول چرخها و ترمزهای سرامیکی کربنی یک آئودی R8 هم نمیشود، مبلغ چندان بالایی برای یک موتور سنگین دوکاتی (آئودی) به نظر نمیرسد اما وقتی در بازار بچرخید، رقبایی سرسخت مثل BMW F900R با پکیج پریمیوم به قیمت ۱۰۹۰۰ دلار و یاماها MT-09 SP با قیمت ۱۱۵۰۰ دلار و… یافت میشوند که میتوانند شما را از خرید دوکاتی مانستر SP دور کنند.
دوکاتی مانستر SP علیرغم اینکه بعضی از ویژگیهای کلیدی اختصاصی خود را کنار گذاشته است، به دلیل باکیفیت و حس کلی بلوغ و سواری دلچسب، قطعا جایگاه خود را در بازار حفظ میکند و اختلاف قیمتش با رقیبان احتمالا نمیتواند روی سلیقه مشتریان اصلی دوکاتی تاثیر منفی بگذارد. در مجموع اگر به دنبال یک موتورسیکلت نیکد با عملکرد پرقدرت، هندلینگ اطمینان بخش و کیفیت سواری راحت هستید، دوکاتی مانستر SP مدل ۲۰۲۳ یک انتخاب عالی است. با این حال، اگر به دنبال قیمتی مقرونبهصرفه تر یا ظاهر متمایزتر هستید، ممکن است بخواهید رقبای آن را نیز امتحان کنید

نکات مثبت :
قدرت و گشتاور قابل توجه
هندلینگ چابک و کیفیت سواری راحت
ترمزهای قدرتمند و سامانه ABS با قابلیت تنظیم
تجهیزات الکترونیکی کامل
سبکتر و خوشدستتر بودن از مدلهای قبلی
نکات منفی :
قیمت بالا
ظاهر نسبتاً محافظهکارانه
صدای اگزوز نسبتاً ملایم
فقدان شخصیت منحصر به فرد در مقایسه با مدلهای قبلی
ویژگیهای فنی :
انجین: ۹۳۷ سی سی Testastretta 11° L-twin
قدرت: ۱۱۱ اسب بخار در 9250 دور در دقیقه
گشتاور: ۹۳ نیوتن متر در 6500 دور در دقیقه
وزن:۱۸۳ کیلوگرم
ظرفیت مخزن: ۱۷ لیتر
قیمت: 15595 دلار
رقبا :
ب ام و F900R
ترایومف Street Triple RS
یاماها MT-09 SP


