موضوعات داغ روز:

موتور اس وای ام لاکی ۱۸۰ ؛ مشخصات فنی + امکانات

منتشر شده در 30 تیر 1404 ساعت 08:00
نویسنده سعید آقازاده
موتور اس وای ام لاکی 180 ؛ مشخصات فنی + امکانات

ما در این مطلب قصد داریم به بررسی موتور اس وای ام لاکی ۱۸۰ بپردازیم، اگر به آن علاقه مند هستید پیشنهاد می‌کنیم تا انتها مطالعه کنید.

لاکی ۱۸۰ جزوی از خانواده کمپانی اس وای ام محسوب می‌شود و این کمپانی محصولات خود را در کشورهایی مثل چین، ویتنام و و تایوان تولید و عرضه می‌کند. این موتور سیکلت نیز جزوی از موتور سیکلت‌های سری سمفونی اس تی محسوب می‌شود که در نسخه‌های ۱۲۵، ۵۰ و ۲۰۰ عرضه می‌شوند، ولی در کشورهایی مثل ایران با توجه به محدودیت حجمی سمفونی اس تی با حجم ۱۸۰ سی سی وارد می‌شود. در ایران شاهد حضور لاکی ۱۸۰ با شرکت سهند سیکلت سپاهان هستیم و این موتور سیکلت از جمله محصولات تایوان محسوب می‌شود و سایر مدل‌های اس وای ام عمدتا چینی هستند. اس وای ام لاکی ۱۸۰ از جمله موتورهای کلاس اسکوتر است و یک اسکوتر میان رده با طراحی نسبتا معمولی به نظر می‌رسد. البته در نسخه جدید این موتور سیکلت شاهد طراحی بهتری هستیم و تا حدودی می‌توان گفت نسخه جدید جذاب‌تر و جوان پسندتر شده است.

طراحی و ظاهر SYM  لاکی ۱۸۰

موتور اس وای ام لاکی 180 ؛ مشخصات فنی + امکانات

موتور سیکلت اس وای ام لاکی ۱۸۰ در رنگ‌های متنوعی در ایران حضور دارد و تا حدودی طراحی آن نسبت به گذشته مدرن‌تر شده است. در قسمت جلوی این موتور سیکلت شاهد طراحی چراغ‌ها به صورت مجزا هستیم و چراغ اصلی با گردش فرمان حرکت می‌کند، چرا که بر روی فرمان تعبیه شده است. نور بالا و نور پایین در کاسه چراغ قرار گرفته‌اند و راهنماهای جلو در بخش پایینی و سمت راست و چپ روی بدنه موتور سیکلت قرار دارند و تا حدودی می‌توان گفت در اکثر موتورسیکلت‌های این کمپانی شاهد این طراحی چراغ هستیم.

فرمان لاکی ۱۸۰ یک فرمان لوله‌ای است که با استفاده از فلاپ‌ پوشانده شده و در سمت راست آن شاهد کلید قطع و وصل برق موتور هستیم و کمی پایین‌تر کلید تنظیم نور و استارت تعبیه شده است. اگر نگاهی به سمت چپ فرمان این موتور سیکلت داشته باشیم کلید تعویض نور پایین به بالا را مشاهده می‌کنیم و کلید بوق و صندوق پران نیز در همین سمت چپ طراحی شده‌اند و خبری از پسینگ نیست. در حالت کلی کیفیت فلاپ و کلیدهای استفاده شده برای موتور سیکلت لاکی ۱۸۰ نسبتا مطلوب به نظر می‌رسد. صفحه کیلومتر این موتور سیکلت یک صفحه کیلومتر دیجیتالی محسوب می‌شود و شامل دو بخش مجزا به صورت دایره‌ای و چند ضلعی است که اطلاعاتی مثل دور موتور، سرعت و ساعت را در اختیار راکب قرار می‌دهد. قسمت چند ضلعی در سمت راست قرار گرفته و صفحه کیلومتر دایره‌ای در سمت چپ قرار دارد و در قسمت زیرین شاهد دکمه‌هایی برای تنظیمات کیلومتر هستیم.

موتور اس وای ام لاکی 180 ؛ مشخصات فنی + امکانات

فضای تعبیه شده برای جای پای راکب در موتور سیکلت لاکی ۱۸۰ نسبتا مناسب به نظر می‌رسد و افراد با قد حداکثر ۱۸۰ سانتی‌متر می‌توانند سواری نسبتا مطلوبی را تجربه کنند و در همین بخش این موتور شاهد درگاه شارژ usb، گیره و یک داشبورد هستیم. در موتور سیکلت لاکی ۱۸۰ نیز خبری از سیستم کی‌لس نیست و موتورسیکلت با استفاده از سیستم سوئیچی عمل می‌کند. زین این موتور سیکلت فضای نسبتا خوبی را در اختیار راکب و ترک نشین قرار می‌دهد و شیب آن مناسب برای سواری‌های طولانی طراحی شده است و راکب و ترک نشین را خسته نمی‌کند. تا حدودی می‌توان گفت با یک زین نرم در لاکی ۱۸۰ روبرو هستیم و کیفیت متریال زین نیز قابل قبول است و در بخش انتهایی آن دستگیره فلزی تقریبا بزرگی تعبیه شده است که امکان بستن باکس را نیز فراهم می‌کند. ارتفاع زین این موتور سیکلت از سطح زمین ۷۹ سانتی‌متر گزارش شده است و تا حدودی یک ارتفاع مناسب برای یک موتور سیکلت در کلاس اسکوتر محسوب می‌شود و اگر حداقل ۱۷۵ سانتی‌متر قد داشته باشید، مشکلی را در سواری تجربه نخواهید کرد.

 در بخش زیر زین اسکوتر لاکی ۱۸۰ شاهد یک فضای نسبتا جادار هستیم که به راحتی می‌توانید کلاه کاسکت خود را در این بخش قرار دهید و کمی عقب‌تر از آن یک کلید زرد مشاهده می‌شود که وظیفه قطع و وصل برق موتور را دارد. در واقع با استفاده از کلید تعبیه شده در قسمت زیر زین به نحوی می‌توان کار سوئیچ را انجام داد و برای امنیت موتور آپشن مثبتی محسوب می‌شود. باک این موتور سیکلت در قسمت زیر زین تعبیه شده است و حدودا ۷ لیتر ظرفیت سوخت دارد و اگر نگاهی به قسمت عقب لاکی ۱۸۰ بیندازیم شاهد چراغ‌های ال ای دی هستیم و راهنما‌های عقب نیز لامپ معمولی هستند. به طور کلی وزن خشک این موتورسیکلت ۱۲۹ کیلوگرم گزارش شده است.

ابعاد لاکی ۱۸۰ به شرح زیر است:

طول: ۱۹۸۵ میلی‌متر، عرض: ۷۲۵ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۱۹۵ میلی‌متر.

مشخصات فنی اس وای ام لاکی ۱۸۰

موتور اس وای ام لاکی 180 ؛ مشخصات فنی + امکانات

در موتور سیکلت اس وای ام لاکی ۱۸۰ شاهد یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه، دو سوپاپ و مجهز به سیستم هوا خنک هستیم که دقیقا ۱۶۹ سی‌سی ظرفیت دارد، ولی در رده موتورسیکلت‌های ۱۸۰ سی سی قرار می‌گیرد. نسبت تراکم این موتور سیکلت ۱۰ به یک محسوب می‌شود و قادر است قدرتی معادل ۱۱.۸ اسب بخار را در ۸۰۰۰ دور دقیقه تولید کرده و گشتاوری معادل ۱۲.۲ نیوتون متر در ۶۵۰۰ دور دقیقه داشته باشد. در موتور سیکلت لاکی ۱۸۰ شاهد تکنولوژی خاصی در بخش انجین نیستیم، ولی شرکت اس وای ام انجین را به شیوه بهینه طراحی کرده و در حالت کلی ایراد خاصی نمی‌توان از مشخصات فنی این موتورسیکلت گرفت. سیستم انتقال قدرت در موتور سیکلت لاکی ۱۸۰ از نوع بلت یا تسمه محسوب می‌شود و شاهد یک گیربکس از نوع سی‌وی‌تی اتوماتیک هستیم.

سیستم سوخت رسانی در این موتور سیکلت انژکتور برقی است و در هر ۱۰۰ کیلومتر حدودا ۲ الی ۳ لیتر مصرف سوخت دارد و در حالت کلی میزان مصرف سوخت به سبک رانندگی شما وابسته است. اگر به بررسی بخش شتاب این اسکوتر برسیم باید بگوییم که برای موتورهای کلاس اسکوتر نمی‌توان روی بخش شتاب مانور داد و به طور کلی این اسکوترها برای رانندگی معمولی در سطح شهر طراحی شده‌اند، ولی شتاب صفر تا ۶۰ لاکی ۱۸۰ تقریبا ۸ ثانیه گزارش شده و حداکثر سرعت آن ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. شاسی‌های استفاده شده برای این موتور سیکلت از نوع آندربن محسوب می‌شود و در بخش جلو شاهد کمک فنر تلسکوپی معمولی هستیم و در قسمت عقب از یک جفت کمک فنر معمولی استفاده شده است. سایز لاستیک جلوی موتور سیکلت لاکی ۱۸۰، ۱۱۰/۷۰ است و برای قسمت عقب نیز از لاستیکی با سایز ۱۱۰/۷۰ استفاده شده و هر دو لاستیک بر روی رینگ‌های ۱۶ اینچی سوار شده‌اند. سایز نسبتا بزرگ رینگ‌های این موتور سیکلت باعث شده تا میزان لرزش، کوبش و تکان‌ها در مسیر کاهش پیدا کند.

ترمز جلوی لاکی ۱۸۰ از نوع دیسکی محسوب می‌شود و با قطر ۲۶۰ میلی‌متر در قسمت جلو تعبیه شده است و در قسمت عقب شاهد یک ترمز دیسکی با قطر ۲۳۰ میلی‌متر هستیم که هر دو از نوع کالیپر دو پیستونه هستند. این موتور سیکلت به تکنولوژی cbs مجهز شده است و قادر است ترمزگیری نسبتا ایمنی را برای راکب فراهم کند‌.

تجربه سواری و رانندگی

موتور اس وای ام لاکی 180 ؛ مشخصات فنی + امکانات

استایل نشستن روی موتور سیکلت اس وای ام لاکی ۱۸۰ مشابه سایر اسکوترهای بازار محسوب می‌شود و جای پای راکب نسبتا مناسب طراحی شده است. هندلینگ این موتور سیکلت قابل قبول به نظر می‌رسد و زین آن برای ترک نشین و راکب با کیفیت نسبتا مطلوب و همچنین زاویه مناسبی طراحی شده است و فضای زیر آن نیز تا حدودی جادار محسوب می‌شود. رینگ‌های بزرگ لاکی ۱۸۰، سواری خوبی را در اختیار راکب قرار می‌دهند و و تا حدودی می‌توانند کوبش، لرزش و ضربات وارده به موتورسیکلت و راکب را کنترل و دفع کنند. در حالت کلی عملکرد سیستم تعلیق و سیستم ترمز در این موتور سیکلت مطلوب به نظر می‌رسد و شاهد یک موتور سیکلت معقول برای تردد در مسیرهای شهری هستیم.

رقبای SYM لاکی ۱۸۰

اگر به دنبال رقبای لاکی ۱۸۰ باشیم باید به موتور سیکلت‌های موجود در همین خانواده اس وای ام اشاره کنیم. از رقبای این موتور سیکلت می‌توان به جی ۲۰۰، اس اف ۱۸۰، اس آر ۲۰۰ و اف ایکس ۱۵۰ اشاره کرد که در قسمت انجین و سیستم ترمز شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

نقاط ضعف و مثبت اس وای ام لاکی ۱۸۰ و جمع‌بندی

مزایا:

رینگ نسبتا بزرگ، سواری نسبتا راحت.

معایب:

مصرف سوخت نسبتا بالا، شتاب نسبتا ضعیف.

در پایان می‌توان گفت موتورسیکلت اس وای ام لاکی ۱۸۰ یک موتور سیکلت در سبک اسکوتر محسوب می‌شود که طراحی نسبتا جذاب و مدرنی دارد و در رنگ بندی‌های متنوعی عرضه شده است. انجین این موتور سیکلت نسبتا قابل قبول به نظر می‌رسد، ولی در بخش شتاب با توجه به کلاس اسکوتر بودن آن حرفی برای گفتن ندارد. تجربه سواری و رانندگی با موتور سیکلت لاکی ۱۸۰ نسبتا مطلوب به نظر می‌رسد و این موتور سیکلت یک گزینه‌ نسبتا ایده‌آل برای تردد در داخل شهر است. رقبای لاکی ۱۸۰ بیشتر در خانواده اس وای ام هستند و پس از ارزیابی نقاط مثبت و منفی آن، می‌توان گفت این موتور می‌تواند گزینه نسبتا مناسبی برای افراد مختلف باشد.

نظر شما درباره موتور سیکلت اس وای ام لاکی ۱۸۰ چیست؟ به نظر شما آیا این موتور از کلاس اسکوتر ارزش خرید دارد؟

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X