موتورسیکلت GT 160 نیکتاز طرح وسپا ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری

یکی از موتورسیکلتهای موجود در بازار ایران، موتور سیکلت جی تی ۱۶۰ طرح وسپا محسوب میشود که ما در این مطلب به آن میپردازیم.
موتور سیکلت طرح وسپا نیکتاز جی تی ۱۶۰ یکی از موتور سیکلتهای کلاس اسکوتر بازار ایران محسوب میشود که اصالتا یک محصول چینی است، ولی در ایران با شرکت نیکتاز موتور شاهد حضور آن هستیم. این موتور سیکلت تا حدودی محبوب محسوب میشود، چرا که شباهت زیادی به موتور سیکلتهای وسپا دارد و طراحی ظاهری آن به نظر بسیاری از افراد جذاب است. همانطور که میدانید موتور سیکلتهای وسپا یکی از محبوبترین موتور سیکلتهای جهان محسوب میشوند و طرفداران زیادی دارند و به همین دلیل میتوان گفت موتورسیکلتهایی که با طرح این موتور سیکلت ساخته میشوند نیز میتوانند به محبوبیت برسند. با توجه به محبوبیت برند وسپا بسیاری از موتورسازان خارجی یا داخلی تلاش میکنند تا یک طراحی مشابه با اسکوترهای وسپا ارائه دهند تا به فروش قابل قبولی برسند و محصول خود را مورد توجه قرار دهند. در واقع موتور سیکلت جی تی ۱۶۰ نیکتاز یکی از همین موارد محسوب میشود که مورد توجه قرار گرفته و نسبت به رقبا به جایگاه مطلوبی دست یافته است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی ظاهری این موتورسیکلت بپردازیم و اطلاعاتی را درباره مشخصات فنی، تجربه سواری و همچنین رقبای آن در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه به موتور سیکلتهای وسپا یا موتورسیکلتهای طرح وسپا علاقهمند هستید، پیشنهاد میکنیم مقاله ما را تا انتها مطالعه کنید.
طراحی ظاهری موتورسیکلت GT 160 طرح وسپا
در طراحی ظاهری موتور جی تی ۱۶۰ نیکتاز شاهد یک اسکوتر مشابه با اسکوترهای وسپا هستیم که شباهت زیادی به این اسکوترها داشته و اسپرت و مدرن دیده میشود. در طراحی این موتور سیکلت از خطوط عضلانی و تیز متعددی استفاده شده و شاهد رنگهای متنوعی در اسکوتر GT160 نیکتاز هستیم. این اسکوتر در رنگهای آبی مازراتی، زرشکی، مشکی، سفید، قرمز، سبز و همچنین زرد عرضه میشود و از تنوع قابل توجهی برخوردار شده است که میتواند پاسخگوی سلیقه بسیاری از افراد باشد.

در نمای جلویی این اسکوتر شاهد فلاپ سینه مشابه با اسکوترهای وسپا هستیم که مسئله عجیبی نیست، چرا که منبع الهام اسکوتر جی تی ۱۶۰ موتور سیکلت وسپا محسوب میشود. چراغ اصلی این اسکوتر چراغ گردی است که قاب کرومی دارد و روی فرمان تعبیه شده و کمی پایینتر روی فلاپ جلو شاهد چراغهای راهنما هستیم که با همان طراحی مشابه با وسپا در سمت راست و چپ فلاپ سینه تعبیه شدهاند و قطعات کرومی متعددی روی فلاپ سینه و نمای جلویی مشاهده میشود. فرمان این اسکوتر یک فرمان لولهای ساده محسوب میشود که با فلاپ پوشانده شده و دکمههایی مثل استارت، چراغ، بوق، راهنما و فلاشر در سمت راست و چپ این فرمان قرار گرفتهاند. آینهها طراحی آشنایی دارند و در بسیاری از اسکوترهای کلاسیک یا حتی مدرن شاهد آینههای کرومی گرد هستیم که علاوه بر ایجاد دید مناسب به نمای جلویی نیز جذابیت میبخشند. یک وایند شیلد با طراحی نسبتا متفاوت روی فرمان تعبیه شده که علاوه بر هدایت جریان باد میتواند از برخورد جریان باد به دست راکب نیز جلوگیری کرده و سواری مطلوبتری را برای راکب فراهم کند.
صفحه کیلومتر اسکوتر جی تی ۱۶۰ طرح وسپا یک صفحه کیلومتر جمع و جور دیجیتالی محسوب میشود که از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و میتواند اطلاعاتی مثل میزان سرعت، کیلومتر طی شده، میزان بنزین، ساعت و سایر اطلاعات لازم را ارائه دهد. در بخش کنسول شاهد سوئیچ و همچنین باک این موتور سیکلت هستیم که تقریبا ۵ لیتر ظرفیت دارد و مخزن سوخت با استفاده از کلید باز و بسته میشود. در بخش جاپایی شاهد فضای مناسبی هستیم، چرا که بخش جاپایی به دو قسمت تقسیم شده و علاوه بر آن، سطح آن به گونهای طراحی شده که پای راکب سر نخورد و همچنین در صورت خستگی، راکب میتواند پای خود را به صورت مایل قرار دهد. در انتهای بخش جاپایی شاهد فضای مخصوص پای ترک نشین هستیم که تا حدودی محدود به نظر میرسد، ولی در حالت کلی طراحی بدی ندارد.
زین اسکوتر جی تی ۱۶۰ طرح وسپا نرم به نظر میرسد و طراحی آن در بخش راکب ارگونومیک محسوب میشود، ولی فضای بسیار محدودی برای ترک نشین در نظر گرفته شده و این طور به نظر میرسد که این موتور سیکلت برای سواری تک نفره طراحی شده باشد. در فضای زیر زین شاهد باکسی برای تعبیه وسایل هستیم و علاوه بر آن در انتهای زین یک ترک بند برای تعبیه باکس حمل بار قرار داده شده که جنس آن استیل محسوب میشود و میتواند کاربردی باشد.

در نمای جانبی اسکوتر جی تی ۱۶۰ نیکتاز شاهد جزئیات کرومی، رینگهای نسبتا جذاب و اگزوز پوشانده شده با قطعات کرومی هستیم که مشابه همان اسکوترهای وسپا دیده میشود و تنها تفاوت موجود نام نیکتاز روی زین و بدنه اسکوتر است. در نمای انتهایی نیز شاهد شباهت زیادی با وسپا هستیم و چراغ خطر عقب در قاب کرومی تعبیه شده و مانند اسکوترهای وسپا شاهد تعبیه راهنماها در راست و چپ این چراغ هستیم که طراحی مشابهی با راهنماهای جلو دارند. وزن این اسکوتر تقریبا ۱۲۳ کیلوگرم گزارش شده که برای یک اسکوتر طرح وسپا مناسب به نظر میرسد و میتواند هندلینگ قابل قبولی را ارائه دهد.
ابعاد اسکوتر نیکتاز جی تی ۱۶۰ طرح وسپا به شرح زیر است:
| طول(میلیمتر) | عرض(میلیمتر) | ارتفاع(میلیمتر) |
| ۱۸۶۰ | ۶۷۰ | ۱۱۷۰ |
مشخصات فنی اسکوتر نیکتاز GT 160 طرح وسپا
اسکوتر جی تی ۱۶۰ نیکتاز از یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه، مجهز به سیستم هوا خنک بهره میبرد که حجم آن ۱۶۰ سی سی محسوب میشود و میتواند ۹.۵ اسب بخار قدرت تولید کرده و گشتاوری معادل ۱۰.۵ نیوتن متر داشته باشد. سیستم انتقال قدرت این اسکوتر از نوع پنج دنده اتوماتیک محسوب میشود و حداکثر سرعت گزارش شده برای آن ۹۰ کیلومتر بر ساعت است. اسکوتر نیکتاز جی تی ۱۶۰ در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۸ لیتر سوخت مصرف میکند و با یک باک پر میتواند مسافتی برابر با ۱۸۰ کیلومتر را طی کند. سیستم سوخت رسانی این اسکوتر از نوع انژکتوری محسوب میشود و سیستم روشن کننده آن از نوع استارتی است.
در سیستم تعلیق اسکوتر نیکتاز جی تی ۱۶۰ شاهد کمک فنر تلسکوپی در بخش جلو هستیم و برای سیستم تعلیق عقب از کمک فنر دوگانه استفاده شده که در حالت کلی میتواند سوار راحتی را برای راکتب فراهم کند و عملکرد قابل قبولی ارائه میدهد. در سیستم ترمز این اسکوتر شاهد سیستم ترمز دیسکی در بخش جلو هستیم و در بخش عقب از سیستم ترمز کاسهای استفاده کردهاند و به نظر میرسد خبری از ترمز abs نیست که میتواند تا حدودی نگران کننده باشد. لاستیکهای جلو و عقب اسکوتر جی تی ۱۶۰ طرح وسپا هر دو ۱۲ اینچی محسوب میشوند و نیروی مورد نیاز چراغهای جلو و عقب ال ای دی و همچنین سیستم استارت توسط باتری ۱۲ ولت و ۷ آمپر ساعتی تامین میشود.

تجربه سواری و رانندگی با موتور جی تی ۱۶۰ نیکتاز
با توجه به طراحی ارگونومیک موتور سیکلت جی تی ۱۶۰ میتوان گفت این موتور سیکلت قابلیت ارائه یک سواری تقریبا راحت و لذت بخش را دارد. در دورهای بالا شاهد صدای تقریبا بلندی از این اسکوتر هستیم که احتمالا برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد. سیستم تعلیق موتور سیکلت جی تی ۱۶۰ به طوری طراحی شده که میتواند سواری راحت و نرمی را در مسیرهای مختلف فراهم کند و علاوه بر آن سیستم ترمز نیز میتواند تا حدودی کنترل پذیری و ایمنی راکب را فراهم کند، ولی در بعضی از نسخهها شاهد عدم وجود سیستم abs هستیم که میتواند برای راکب خطرناک باشد. سرعت و همچنین شتاب اولیه موتور سیکلت نیکتاز جی تی ۱۶۰ قابل قبول به نظر میرسد و برای استفاده در جادهها و داخل شهر مطلوب و کافی است. در سرعتهای بالا این موتور سیکلت میتواند پایداری قابل قبولی ارائه دهد و در پیچها نیز با خطر جدی مواجه نخواهید بود، چرا که پایداری در پیچها نیز قابل قبول است. در مقایسه با بسیاری از برندهای خارجی کیفیت ساخت قطعات موتور سیکلت جی تی ۱۶۰ پایینتر به نظر میرسد، ولی در حالت کلی میتوانید تجربه سواری لذت بخشی را با این موتور تجربه کنید، هرچند که امکانات رفاهی آن محدود به نظر میرسد.
رقبای جی تی ۱۶۰ نیکتاز
از جمله رقبای جی تی ۱۶۰ نیکتاز میتوان به اسکوتر وسپا پریماورا اشاره کرد که یکی از محصولات اصلی برند وسپا محسوب میشود. اگر به دنبال رقبایی با طرح وسپا برای این اسکوتر باشیم باید به اسکوترهای فیدل ۳ و ۴ اشاره کنیم که طراحی مشابهی با جی تی ۱۶۰ دارند.

نقاط ضعف و مثبت جی تی ۱۶۰ طرح وسپا
مزایا: طراحی نسبتا جذاب، زین نسبتا نرم در بخش راکب، پایداری نسبتا بالا، سرعت قابل قبول
معایب: صدای بلند در دورهای بالا، کیفیت ساخت نسبتا پایین، محدودیت در بخش زین ترک نشین، امکانات رفاهی محدود
در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت نیکتاز جی تی ۱۶۰ طرح وسپا یکی از موتور سیکلتهای چینی عرضه شده توسط نیکتاز موتور محسوب میشود که تا حدودی طرفداران زیادی دارد، چرا که طراحی ظاهری آن مشابه وسپا بوده و جذاب به نظر میرسد. شتاب و سرعت این موتور سیکلت قابل قبول است، پایداری بالایی دارد و زین آن در بخش راکب نرم به نظر میرسد، ولی در کنار این موارد شاهد صدای بلندتر دورهای بالا، محدودیت در بخش زین ترک نشین، کیفیت ساخت نسبتا پایین قطعات و همچنین امکانات رفاهی محدود هستیم. با وجود تمامی این موارد در حالت کلی میتوان گفت این موتور سیکلت میتواند سواری نرم و لذت بخشی را برای راکب فراهم کند، البته در کنار موارد مثبت موارد منفی را نیز باید در نظر گرفته و در نهایت خود شما تصمیم بگیرید.
نظر شما درباره موتور سیکلت جی تی ۱۶۰ چیست؟ به نظر شما آیا این موتور سیکلت ارزش خرید دارد؟
موتور دینو CL 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی
موتورسیکلت پیشتاز نیترو ۲۰۰ ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری
موتورسیکلت کویر S2 150 ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری
موتورسیکلت هوندا CB190X ؛ مشخصات فنی + تجربه سواری




