موضوعات داغ روز:

تست و بررسی سه موتور سیکلت طرح در آخرین موتور

منتشر شده در 17 خرداد 1403 ساعت 15:47
نویسنده محمدرضا پاداش
عکاس علی آشنا خواه
ویدئو علی آشنا خواه

قیمت بالای موتورهای اصلی باعث شده تا بسیاری رو به خرید موتور های طرح بیاورند. در این قسمت بررسی سه موتور سیکلت طرح را انجام داده ایم.

تسهیل اخذ گواهینامه رانندگی موتور سیکلت، تشدید ترافیک های سنگین شهری، افزایش قیمت خودرو و … از دلایلی هستند که این روزها مردم را به خرید موتور سیکلت ها سوق داده اند. آمار فروش موتور سیکلت به خصوص در شهرهای پرجمعیت و شلوغ روز به روز در حال افزایش است و همین باعث شده آمار تولید موتور سیکلت و تنوع مدل های آن از همیشه بیشتر شده باشد. البته با ادامه این روند پیش بینی می شود افزایش تولید و اضافه شدن شرکت های جدید باز هم رقم بخورد. تا همین چند سال پیش تنوع مدل های موتورسیکلت در ایران بسیار پایین بود اما رفته رفته برند های معتبر را در بازار دیدیم و حالا نشان های وسپا، یاماها، بنلی، هوندا و… در ایران به مونتاژ می رسند. البته با افزایش نرخ ارز در سال های اخیر و همچنین عدم وجود نظارت کافی بر بازار موتورسیکلت، قیمت موتور سیکلت های اصلی در تمام کلاس ها بسیار بالا رفت و همین باعث شد تا حضور گسترده موتور سیکلت های طرح را در بازار شاهد باشیم. موتور سیکلت های طرح در واقع نمونه های کپی شده از موتور سیکلت های اصلی هستند که چین می آیند و عموما کیفیت مناسبی ارائه نمی دهند. شرایط اقتصادی کشور باعث شده این موتور سیکلت ها بسیار پرطرفدار باشند و در سطح شهر بیشتر از موتور های اصلی دیده شوند.

همین باعث شد تا ما در آخرین موتور اولین قسمت تست و بررسی را به سه نمونه از این موتور سیکلت ها اختصاص دهیم. آخرین موتور زیرمجموعه ای جدید از آخرین خودرو است که برای تولید محتوا در خصوص موتورسیکلت های بازار راه اندازی شده و هدف آن آشنایی بیشتر شما عزیزان با موتورهای موجود در بازار است. در اولین به سراغ بررسی سه موتور سیکلت طرح رفته ایم و معایب و مزایای هر کدام را بررسی کرده ایم.

طرح کلیک CL 150 ؛ کپی هوندا کلیک

طرح کلیک CL 150

طرح کلیک CL 150 موتورسیکلتی است که در کلاس اسکوتر قرار می گیرد و طراحی کپی شده از هوندا کلیک را دارد. این موتور سیکلت به پیشرانه ۱۴۹ سی سی مجهز است که توان تولید نهایت قدرت ۱۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۹ نیوتن متر را دارد. سیستم انتقال قدرت در این موتور سیکلت از نوع اتوماتیک CVT است و سیستم خنک کاری پیشرانه هواخنک است. رینگ ها در جلو و عقب ۱۴ اینچی و از نوع اسپرت هستند. ترمز جلو دیسکی است و ترمز عقب از نوع کفشکی می باشد. این موتور در ظاهر عملا همان کلیک است اما در بحث مشخصات فنی، دوام و کیفیت اصلا شبیه به آن عمل نمی کند.

طرح ایروکس R155 ؛ کپی ناشیانه از یاماها ایروکس

ایروکس R155

طرح ایروکس R155 هم یکی از موتورهای طرح پرطرفدار بازار است که چهره ای مشابه با یاماها ایروکس دارد اما مشخصات و کیفیت آن قابل قیاس با این اسکوتر ژاپنی نیست. نسخه بررسی شده در ویدیو هواخنک است و یک پیشرانه ۱۵۵ سی سی دارد که توان تولید ۶.۴ اسب بخار قدرت را دارد. سیستم انتقال قدرت در این موتور سیکلت از نوع اتوماتیک CVT است و مصرف سوخت ۲.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای آن ثبت می شود. ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه ای است و سیستم CBS را برای ترمز ها داریم.

طرح ADV ؛ اسکوتر کپی پرطرفدار

طرح ADV

طرح ADV موتور سیکلتی در کلاس اسکوتر است که پیشرانه ۱۶۰ سی سی تک سیلندر دارد که توان تولید نهایت قدرت تقریبی ۱۴ اسب بخار را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده CVT با تسمه انجام می شود. نسخه مورد بررسی در ویدیو از نوع آب خنک است که یک مزیت برای آن به حساب می آید. ترمز ها در عقب و جلو دیسکی هستند و ظرفیت ۱۰ لیتری باک را در این موتور سیکلت می بینیم. در کل در بین سه موتور سیکلت بررسی شده این موتور از باقی گران تر است اما در عوض کیفیت و مشخصات بهتری را هم ارائه می کند.

در این قسمت سعی بر آن شد تا به طور کامل بررسی سه موتور سیکلت طرح را داشته باشیم. از آنجا که این نخستین قسمت آخرین موتور است، طبیعتا کمی کاستی هایی در محتوا دیده می شود. شما عزیزان می توانید در جهت بهبود کیفیت محتوا با نظرات خود باعث پیشرفت این زیرمجموعه جدید از آخرین خودرو شوید. منتظر نظرات شما در قسمت دیدگاه ها هستیم.

ویدیو های پیشنهادی

۷ Responses to “تست و بررسی سه موتور سیکلت طرح در آخرین موتور”

  1. ناشناس گفت:

    درود ایزد بر شما، خدا قوت. مطالب جالب بود،ممنون بنظر معرفی کارخانه های سازنده موتور داخلی و شرایط فروش ایشان قابل استفاده باشد. سپاس و صدبدرود

    ۵
    ۰
  2. هومن گفت:

    سی جی بخری بهتر از طرحه! مشکل اصلی قطعه لعنتیه، واقعا گندش دراومده حتی مونور اصلی هم بخری قطعش نیست چه برسه به طرح، من تو فکر موتور کی وی هستم مدل طرح adv خب به هر حال برنده و با طرح های بی نامو نشان فرق میکنه، کاش همچین موتوری بررسی بشه

    ۲
    ۸
  3. امین گفت:

    سلام برسی خوبی بود
    لطفا مو تورهای تریل ، مگلی و بنلی هم برسی کنید سپاس

    ۲
    ۰
  4. حسین علی گفت:

    سلام علیکم
    بیانات شما بر قیاس و مزایا ومعایب سه گونه موتور طرح تولیدی ایران ؛
    ناقص و معیوب و شنونده از آن استفاده نمیکند ….
    بهتر بود داشته ها و مزایا هریک را گفته و در انتها کمبود ها و نواقص آنرا بیان میکردید …
    تا مقاله شما قابل استفاده بوده باشد …‌
    استاد و متخصص …..

    ۱۵
    ۱
  5. حسين گفت:

    دوستان به هیج وجه موتور طرح نخرید اشغاله شده برید قسطی چکی یا وأم بگیرید اصلی سوار شید هم با کیفیت هم بازار خرید فروشش مثل طرح ضعیف نیست

    ۷
    ۳
  6. داود گفت:

    عالی بود خسته نباشید.

    ۱
    ۰
  7. مجتبی گفت:

    سلام
    توضیحاتتون خیلی خوب بود خسته نباشید
    موتورهای داخلی مثل کویر موتور چطورن؟ لطفاً ی پست هم راجع به اینا بزارید
    ممنون

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.