موضوعات داغ روز:

خودرو ایگل ؛ نماد خودروساز شدن کرمان موتور

منتشر شده در 13 اسفند 1403 ساعت 14:00
نویسنده آخرین خودرو
خودرو ایگل ؛ نماد خودروساز شدن کرمان موتور

خودرو ایگل به عنوان سدان ملی شرکت کرمان موتور با بهره‌مندی بیش از ۸۰ درصدی از قطعات و مجموعه‌های تولید داخل، تبدیل به نمادی از دوران گذار کرمان موتور از مونتاژ کاری به خودروسازی است.

از روزی که واژه خودرو ملی با خودرو سمند وارد ادبیات صنعت خودروی ایران شد تا امروز، این صنعت فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. در این سال‌ها هر چند تعداد خودروسازان ایرانی از عدد انگشتان دو دست فراتر رفته اما هیچ کدام از این شرکت‌ها نتوانست خود را از فضای مونتاژکاری جدا و به جمع خودروسازان واقعی بپیوندد.

این آسیب که در صنعت خودرو ایران تبدیل به یک رویه شده و هر شخصی با صرف چند ده میلیارد تومان می‌تواند مجوز تاسیس یک شرکت خودروسازی را با همکاری برند های چینی در کشور تاسیس کند، کشور را با مشکلات و چالش‌های بسیاری مواجه ساخته است که بررسی آن در این یادداشت نمی‌گنجد.

خودرو ایگل ؛ نماد خودروساز شدن کرمان موتور

با این وجود در میان خودروسازان فعال در کشور، شرکت‌هایی برای عبور از مونتاژکاری دست به سرمایه‌گذاری عظیمی زدند. شرکت کرمان موتور یکی از این خودروسازان است که با وجود سال‌ها فعالیت در زمینه مونتاژ خودرو، از سال‌های گذشته تلاش بسیاری کرد تا تبدیل به یک خودروساز شود و امروز اولین محصول تولید آن با شاخص تولید صنعتی بیش از ۸۰ درصدی، در آستانه ورود به بازار خودرو قرار دارد. واژه I.P.I که در واقع مخفف Itemize Price Indices است؛ به معنی شاخص‌های ارزش جزء به جزء و به بیان دیگر معرف ارزش فعالیت‌های مهندسی، تدارکاتی و هزینه‌های ساخت یک مجموعه شناخته می‌شود.

خودرو ایگل کرمان موتور با شاخص تولید ۸۷ درصد، اولین سدان ملی این شرکت است که به واسطه سرمایه گذاری بخش خصوصی تولید شده و حاصل سال‌ها صرف سرمایه و بهره‌گیری از زنجیره تامین داخلی است.

خودرو ایگل ؛ نماد خودروساز شدن کرمان موتور

این پروژه که از سال ۱۳۹۶ آغاز شد در همان ابتدا با چالش‌هایی همچون تحریم‌ها روبه‌رو شد اما شرکت کرمان موتور با وجود این موانع موفق شد با خریداری پلتفرم جک J4 و انتقال کامل دانش فنی آن به ایران، گام بزرگی به منظور تولید خودرو بردارد و حالا نتیجه این رویداد تولد سدانی اقتصادی بر پایه جک J4 است که ایگل نام گرفت و به‌زودی جایگزین نمونه چینی آن خواهد شد. خودرو ایگل با داخلی سازی بیش از ۸۰ درصد را باید نمادی از دوران گذار کرمان موتور به خودروسازی بدانیم که به تنها به همین یک مدل ختم نخواهد شد.

برنامه‌هایی که در یکی دو سال اخیر در شرکت کرمان موتور اجرا شده است، نشان می‌دهد که ایگل تنها یک محصول نیست بلکه آغاز راهی برای تولید خودرو با استفاده از زنجیره تامین داخلی است. هاچ بک شادو و یک محصول در رده SUV به‌زودی براساس این پلتفرم در کرمان موتور آغاز می‌شود. تا مسیری که با ایگل آغاز شد با این خودروها ادامه یابد.

ادامه این مسیر که تا سال ۱۴۰۷ برنامه‌ریزی شده است به اذعان مدیر عامل کرمان موتور کرمان موتور با توسعه ۳ پلتفرم، ۸ محصول جدید را با داخلی سازی بیش از ۵۰ درصدی راهی بازار خواهد کرد.

آنچه تا امروز در کرمان موتور رقم خورده است، برنامه‌های آتی این شرکت را دست یافتنی‌تر از پیش نشان می‌دهد.

روندی که کرمان موتور در سال‌های اخیر پیموده است، نشان می‌دهد اگر سرمایه گذاری در صنعت خودرو توسط بخش خصوصی انجام شود حتی بدون حمایت تمام قد دولتی هم می‌توان به اهداف تدوین شده دست پیدا کرد.

خودرو ایگل ؛ نماد خودروساز شدن کرمان موتور
ویدیو های پیشنهادی

۵ Responses to “خودرو ایگل ؛ نماد خودروساز شدن کرمان موتور”

  1. sharmin گفت:

    بجای تعریف اینم بگید که از لحاظ اپشنی و فنی به هیچکدوم از رقباش نمیرسه سانروف که هیچی حتی برا مشتری ارزش قابل ندونستن یه زیر ارنجی بزارن.قیمتشم که از همه رقباش بالاتره

    ۸
    ۰
  2. رامین صفایی گفت:

    اینکه باز هم شد چینی !
    این کرمان موتور غیر از مونتاژ آشغال های چینی ، کاری بلد نیست .

    ۳
    ۰
  3. M I D گفت:

    خودروی ملی….. یعنی طراحی داخلی… پلتفرم ملی… موتور ملی….. صنعت خودرویی کشور هیچ گونه خودرویی به نام ملی نداره…. خرید امتیاز که ملی به حساب نمیاد… پلتفرم ۴۰۵ و ۲۰۶ و ۳۰۱ رو خریدن یه چیز دیگه ازش در اوردن گفتن ملی…. پراید هم همینطور…. جک j4 هم همینطور….

    ۳
    ۰
  4. حجت‌اله براهنی گفت:

    این که دورریز یه برند درجه چندم چینی رو بیاری و شروع کنی به داخلی سازیش که نشد خودروساز شدن!! تازه به داخلی‌سازی صرف هم بسنده نکردن؛ گرفتن زشت رو زشت‌تر هم کردن. هر وقت یه پلتفرم به‌روز (یا حداقل با قدمت کم‌تر) خریداری شد و روش یه مدل ماشین توسعه داده شد، اونوقت میشه گفت خودروساز!

    ۱
    ۱
  5. ناشناس گفت:

    قرارداد تندر ۹۰ هم قرار بود چند محصول با یک پلتفرم ساخته بشه
    تندر ۹۰ هم قرار بود یک محصول اقتصادی بشه ولی تبدیل به یک اتوموبیل لوکس شد
    اینها که چینی هستند عاقبتشان معلومه
    آزموده را آزمودن خطاست
    دیگه اعتمادی به خودرو سازی ایران نیست
    زور نزنید یک زمانی محصولات خوب و روز دنیا را مونتاژ می کردیم حالا رسیدم به بنجلهای چینی
    با یک خودرو که نمی توان خودرو ساز شد
    مگر با یک گل بهار می شود

    ۳
    ۱

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.