شاهین GL
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۹
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۵۸,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
آریسان ۲
۸۴۴,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۸۳,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۶
فردا موتورز فردا 511
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۳۶
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۶۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۴
کی ام سی T9
۴,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
هایما ۸S
۳,۰۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
کی ام سی X5
۲,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۷
کی ام سی J7
۲,۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۷
کی ام سی ایگل
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۳۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۱۲۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۷۴۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۱
جک J4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۷۸,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
ساینا S
۸۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
ری را
۲,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
فونیکس آریزو 8
۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۱
اکستریم LX
۳,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
اطلس G
۹۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۰
%۰.۲۵
کوییک S
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
اطلس GL
۹۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱
اکستریم VX
۶,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۹
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۵۸,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
آریسان ۲
۸۴۴,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۸۳,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۶
فردا موتورز فردا 511
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۳۶
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۶۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۴
کی ام سی T9
۴,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
هایما ۸S
۳,۰۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۴۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
کی ام سی X5
۲,۸۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۷
کی ام سی J7
۲,۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۷
کی ام سی ایگل
۱,۶۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۳۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۱۲۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
مزدا 3
۵,۷۴۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۱
جک J4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۸۷۸,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
ساینا S
۸۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
ری را
۲,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
فونیکس آریزو 8
۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۱
اکستریم LX
۳,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
اطلس G
۹۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۰
%۰.۲۵
کوییک S
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
اطلس GL
۹۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱
اکستریم VX
۶,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰

هیبرید سازی قبل از برقی‌ سازی ؛ نیاز ایران در گذار به حمل و نقل پاک

منتشر شده در 07 دی 1404 ساعت 11:40
نویسنده آخرین خودرو
هیبرید سازی قبل از برقی‌ سازی ؛ نیاز ایران در گذار به حمل و نقل پاک

در حالی که جهان با الگوهای متنوع به سمت برقی‌ سازی حمل و نقل حرکت می‌کند، ایران با ناترازی انرژی، ناوگان فرسوده و شبکه توزیع بنزین، نیازمند هیبرید سازی به عنوان گام اول است که بدون نیاز به شبکه شارژ، مصرف سوخت را کم و آلودگی را مهار می‌کند.

با شتاب گرفتن برقی‌ سازی در جهان، تجربه کشورها ثابت کرده است که یک نسخه واحد برای همه بازارها کارآمد نیست و هر کشور باید راه حل ویژه خود را بر اساس واقعیت‌هایش انتخاب کند. ایران با چالش‌هایی مانند ناترازی انرژی، ناوگان فرسوده و زیرساخت گسترده توزیع بنزین، بیش از هر زمان دیگری به یک راه حل میانی، عملی و قابل اجرا نیاز دارد؛ راه حلی که از سطح شعار و آرمان‌گرایی فاصله داشته باشد و بر مصرف سوخت و بحران آلودگی هوا اثر بگذارد. در این میان، خودروهای هیبرید به عنوان پلی منطقی میان وضعیت فعلی و آینده تمام برقی، جایگاهی ویژه پیدا کرده‌اند و می‌توانند حلقه اتصال واقع‌بینانه میان نیاز امروز و چشم‌انداز فردا باشند.

 ژاپن؛ هیبرید به‌جای شتاب‌زدگی برقی

ژاپن یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های این رویکرد مرحله‌ای است. از سال ۱۹۹۷ و با معرفی تویوتا پریوس، این کشور تمرکز خود را بر هیبرید های معمولی (HEV) گذاشت؛ خودروهایی که بدون نیاز به شارژر خارجی، مصرف سوخت را به طور معنادار کاهش می‌دهند. برخلاف چین، ژاپن رشد خودروهای تمام برقی را محدود نگه داشت و با یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی، پذیرش عمومی هیبرید ها را تسهیل کرد. کاهش چشم‌گیر مصرف سوخت و آلایندگی، بدون فشار به شبکه برق و بدون ایجاد اضطراب زیرساختی برای مصرف‌کننده نتیجه این سیاست‌گذاری شد. هدف‌گذاری ژاپن برای ۲۰۳۵ نیز نشان می‌دهد که «الکتریکی شدن» الزاماً به معنای تمام برقی (EV) نیست و در این مسیر خودروهای هیبرید HEV همچنان نقش محوری دارند.

 چین و اروپا؛ برقی‌ سازی با تکیه بر زیرساخت

در نقطه مقابل، چین با سیاست‌های دستوری مانند الزام به تولید و عرضه خودروهای برقی EV، یارانه‌های کلان و توسعه گسترده شبکه شارژ دولتی، مسیر تهاجمی برقی‌سازی را انتخاب کرد. تسلط این کشور بر زنجیره باتری و برندهایی مانند CATL و BYD، زمینه‌ساز تصاحب بیش از ۵۰ درصد فروش جهانی خودروهای برقی شد؛ هرچند سهم هیبریدها در این الگو محدودتر است. اروپا نیز با تمرکز بر ممنوعیت تدریجی خودروهای بنزینی پس از ۲۰۳۰ در بسیاری از کشورها و سرمایه‌گذاری گسترده در توسعه ایستگاه‌های شارژ، سهم EV و PHEV را به بیش از ۲۰ درصد رسانده است؛ مسیری که پیش نیاز آن، شبکه برق پایدار و زیرساخت شارژ فراگیر بود.

واقعیت ایران: بنزین هست، برق نیست

ایران با ظرفیت بالای تولید بنزین و شبکه توزیع گسترده سوخت، در عین حال با ناترازی جدی تولید و توزیع برق روبه‌رو است؛ در این معادله، حرکت مستقیم به سمت خودروهای تمام برقی نه تنها پرهزینه، بلکه در کوتاه مدت نتیجه مطلوب را نخواهد داشت.

خودروهای هیبرید بدون نیاز به شبکه گسترده ایستگاه شارژ، مصرف سوخت را تا بیش از ۳۰ درصد کاهش می‌دهند و آلودگی ناوگان فرسوده کشور به ویژه در کلان‌شهرها را مهار می‌کنند؛ این فناوری، بر پایه دانش بنزینی موجود بنا می‌شود و زمان لازم برای حل ناترازی انرژی را فراهم خواهد کرد.

از نظر صنعتی و تکنولوژی مورد نیاز، امکان ارتقا و هیبرید سازیِ پلتفرم‌های بنزینی بومی را می‌دهد؛ پروژه‌هایی همچون ایگل بر پایه پلتفرم PS1 کرمان موتور، با تسلط بر دانش فنی، نسخه‌های هیبرید را به سرعت توسعه می‌دهند و راهکاری اقتصادی برای برقی‌ سازی گام‌ به‌ گام ارائه می‌کنند.

تسلط بر دانش فنی پلتفرم بومی، امکان طراحی محصولات متنوع با پیشرانه‌ های هیبرید، برقی و بنزینی را فراهم می‌کند؛ بنابراین، در اولین مرحله برقی‌ سازی حمل و نقل ایران، تولید و عرضه خودروهای هیبرید منطقی و عملی‌ترین گزینه است؛ همچنین به صورت هم زمان با ورود تکنولوژی مورد نیاز و گسترش و بهبود زیرساخت‌ها، عرضه خودروهای تمام برقی و پلاگین هیبرید در بازار افزایش یابد.

تجربه جهانی نشان می‌دهد گذار موفق به حمل و نقل پاک، نیازمند تطبیق با واقعیت‌های هر کشور است. برای ایران، تولید و توسعه خودروهای هیبرید در مقطع کنونی، منطقی‌ترین و شاید کم‌هزینه‌ترین راه کاهش فوری مصرف سوخت و آلودگی هواست؛ پلی که می‌تواند بدون نیاز مستقیم و فشار به شبکه برق، مسیر گذار تدریجی به خودروهای تمام برقی را هموار کند. با توسعه همزمان زیرساخت انرژی و شارژ، این پل می‌تواند در آینده به مقصد نهایی برسد؛ اما امروز، هیبریدسازی یک ضرورت است.

ویدیو های پیشنهادی
  1. محمود گفت:

    ولی الان میفهمم تویوتا چقدر هوشمندانه عمل کرد و یه دفعه از هول حلیم نیفتاد تو دیگ! برعکس خیلی کمپانی های دیگه که میگفتن تا پس فردا غروب همه مدلهامون برقی میشن! و الان یکی یکی دارن اطلاعیه میدن و عقب نشینی میکنن!

    ۱
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X