علت گرم شدن بیش از حد موتور پژو چیست

خودروهای پژو سالیان سال است که در ایران وجود دارند و هنوز هم که هنوزه خودروهای پژو در ایران تولید و عرضه می شود.
خودروهای پژو طرفداران بسیار زیادی را به خود جلب نموده است. پژو ۴۰۵ و پژو پارس خودروهایی هستند که با موتور xu7 بیش ترین استهلاک را در میان تمامی خودروها دارند. موتور xu7 بر روی خودروهای پژو ، سمند ، پرشیا و …. سوار شده است . تقریبا فقط روی سری پژو ۲۰۶ این موتور اجرا نشده است . اما گرم شدن بیش از حد موتور پژو دلایل زیادی را به همراه دارد . خیلی از افراد تصور می کنند که با بالارفتن دمامی موتور خودرو و مسی کردن جنس واشر سر سیلندر این مشکل حل می شود . در ادامه با ما همراه باشید تا موتور xu7+ را هم کمی بررسی کنیم.
موتور xu7+ چه خواصی دارد
موتور xu7p که روی پژو پارس سفارشی در حال اجرا می باشد . این موتور با موتور xu7+ در درب سوپاپ، منیفولد ورودی هوا، سیستم سیمکشی و برنامه ای سی یو، شمعها و وایرها، دریچه گاز، مجموعه هواکش موتور، واتر پمپ و رادیاتور آب، واشر سرسیلندر، میل بادامک، میللنگ، یاتاقان، مجموعه شاتون و پیستون نسبت به مدل پایه تفاوت دارد.
در واقع موتور xu7+ به صورت بهینه تر نسبت به موتور xu7 فعالیت می کند. خیلی از افراد موتور جدید را به هیچ عنوان قبول ندارد. در تجربه ی رانندگی با موتور xu7 شاهد محدود شدن دور موتور برای دنده دادن ها و تقریبا ضریب دنده ها به طوری تغییر داده شده است که موتور تحت فشار بالا قرار نگیرد.
در موتور xu7P گویا طوری ecu برنامه ریزی شده است که در استفاده های شهری که دمای خودرو بالا می رود ، فشار کم تری به موتور بیاید. در مسافت های طولانی این امر کمی خسته کننده بوده و نمی توان در دنده های سبک تر فشار بالایی را روی موتور بیاورید.
یکی از بهینه سازی هایی که روی موتور xu7P انجام شده است درب سوپاپ می باشد. درب سوپاپ بهینه می تواند تاثیر بسزایی را در کنترل فشار روغن داشته باشد . بسیار از افراد این تصور را نداشته و فکر می کنند که درب سوپاپ قطعه ای بی استفاده و فقط به عنوان درپوشی ساده برای موتور می باشد که به هیچ وجه این مورد نبوده است.
چگونه می توان از بالارفتن دمای موتور پژو (xu7)جلوگیری نمود
برای جلوگیری از بالارفتن دمای موتور XU7، میتوان از اقدامات زیر استفاده کرد. این اقدامات به نگهداری صحیح خودرو و عملکرد بهینه سیستم خنککننده کمک میکنند:
بررسی و نگهداری مایع خنککننده
سطح مایع خنککننده: بهطور مرتب سطح مایع خنککننده را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که در حد مطلوب است.
کیفیت مایع خنککننده: مایع خنککننده باید دارای کیفیت مناسب باشد و هر چند وقت یکبار (به توصیه سازنده) تعویض شود.
بررسی سیستم خنککننده
نشتیها: از نبود نشتی در رادیاتور، لولهها و اتصالات اطمینان حاصل کنید.
انسداد رادیاتور: رادیاتور باید تمیز باشد و انسداد نداشته باشد. در صورت لزوم، رادیاتور را تمیز کنید.
عملکرد فن خنککننده
فن خنککننده: از سلامت و عملکرد صحیح فن خنککننده اطمینان حاصل کنید. خرابی فن میتواند باعث افزایش دمای موتور شود.
سوئیچ فن: سوئیچ فن را بررسی کنید و مطمئن شوید که به درستی عمل میکند.
بررسی ترموستات
عملکرد ترموستات: ترموستات باید به درستی باز و بسته شود. در صورت خرابی، ترموستات را تعویض کنید.
بررسی پمپ آب
پمپ آب: از سلامت پمپ آب اطمینان حاصل کنید. خرابی پمپ آب میتواند باعث عدم گردش مناسب مایع خنککننده شود.
تعویض منظم روغن موتور
کیفیت و سطح روغن موتور: روغن موتور نقش مهمی در خنک کردن موتور دارد. از کیفیت مناسب روغن موتور استفاده کنید و آن را بهموقع تعویض کنید.
تمیز نگهداشتن موتور
تمیزی موتور: گرد و غبار و آلودگیها میتوانند باعث کاهش کارایی سیستم خنککننده شوند. موتور را بهطور مرتب تمیز کنید.
رانندگی صحیح
سبک رانندگی: رانندگی با سرعتهای بالا و دور موتور بالا به مدت طولانی میتواند باعث افزایش دمای موتور شود. سعی کنید با دور موتور متعادل رانندگی کنید.
توقفهای مکرر: در ترافیکهای سنگین، از توقفهای مکرر و روشن نگهداشتن موتور به مدت طولانی خودداری کنید.

استفاده از مکملهای خنککننده
مکملهای خنککننده: در صورت نیاز و توصیه سازنده، میتوانید از مکملهای خنککننده برای بهبود عملکرد سیستم خنککننده استفاده کنید.
آیا می توانم درب سوپاپ ماشینمو عوض کنم
در صورتی که تمایل دارید و میخواهید آب بندی صحیح تری برای موتور انجام دهید ، می توانید از درب سوپاپ فلزی xu7 بهره ببرید. درب سوپاپ فلزی کیفیت بسیار بالاتری از درب سوپاپ معمولی داشته و اولین بار توسط شرکت ایده پارت عرضه شد. شرکت ایده پارت این محصول را با حفظ آب بندی صحیح و بالابردن عمر موتور تولید شده است.
سایر ویژگی های درب سوپاپ فلزی
تغییر شکل محفظه بخارات روغن به منظور بهینه شدن جریانات سیال
آب بندی مناسب و بهینه لوله های ورودی و خروجی
تغییر درب روغن ریز جهت آب بندی و توزیع بهتر نیرو
تغییر وضعیت کلمپ درپوش فیلتر یکنواختی نیرو
طراحی زیبا مطابق درپوش های موتور های روز دنیا
استفاده از محفظه فلزی جهت جلوگیری از تغییر شکل درب سوپاپ در مدت کارکرد
در ضمن تست های بسیار مهمی هم بر روی این قطعه انجام شده است. از جمله ی این تست ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تست هایی که بر روی درب سوپاپ فلزی انجام شده است
تست شوک حرارتی
تست کنترل سطح فیلتراسیون و پرت شارژ
تست سیکل های آب و هوایی
تست دوام
تست مقاومت به روغن تحت فشار
تست های ضربه و مکانیکی
تست خوردگی قطعات فلزی
این تست ها با دقت بسیار زیادی بر روی این قطعه انجام شده است . درب سوپاپ فلزی تاثیر بسزایی در موتور و عملکرد موتور داشته و مهندسین ایده پارت تمامی تلاش خود را در راستای بهبود عملکرد قطعه انجام داده اند. قیمت این قطعه ۹۰۰ هزارتومان در خرداد سال ۱۴۰۳ با ۱ سالا گارانتی بی قید و شرط می باشد.
کلام آخر
توجه به موتور xu7 همواره از سوالات پر تیراژ در بین صاحبان خودروهای با موترو xu7 می باشد. توجه بهخ قطعات مصرفی را هیچ وقت از یاد نبرید. قطعات مصرفی نقش بسیار مهمی را در موتور ایفا می کنند. قطعات مصرفی از قبیل ، روغن موتور ، ضد یخ ، شمع وایر و … تاثیر مستقیم بر روی عملکرد موتور دارند. در پایان به یک نکته ی مهم اشاره میکنیم که بسیاری به آن توجه لازم را نمی کنند. درون رادیاتور خودرو به هیچ عنوان آب خالی نریزید و ضد یخ را با آب بدون رسوب که آب مقطر می باشد ترکیب نمایید. رسوبات در طی زمان منجر به گرفتگی رادیاتور و نچرخیدن آب در ترموستات و در نهایت منجر به واشر زدن خودروی شما می شود.
اگه هدف تبلیغ هست شفاف تر بفرمایید . حدس زدم مطلب علمی و کاربردی باشه !!!
هدف فقط درباره قالپاق فلزی شرکت فلان هسا
گذشته از مسائل کلی و مسائل مربوط به طراحی موتور و آلیاژ و … اصلیترین دلیلش اینه که فن در خودروهای قدیمی پژو جلوی رادیاتور قرار داره و در شرایط عادی (وقتی که فن خاموشه) بیشتر جلوی باد و جریان هوای آزاد رو میگیره و باعث بالا رفتن حرارت آب و در نتیجه خنک نشدن و بیشتر گرم شدن موتور میشه، تو خانواده ۲۰۶ هم همینه، ولی مثلا تو ۳۰۱ که موتور تقریبا همونه و سایز رادیاتور و کلا سیستم خنککننده فرق چندانی نکرده و فقط فن رو به پشت رادیاتور منقل کردن این مشکل کاملا رفع شده.
واقعا شرم نمیکنید شما اینجور با سرتیتری که زدی کلاهبرداری میکنی بعد تو این واوشو که کارخانه سازنده داره سرمان. و میبره تو آمدی تبلیغ جنسیت را کنی این درب فلزی که اینقدر خوبه چرا ایرانخودرو استفاده نمیکنه کم پول میگیره ول کن بابا تو هم ملت رو سناختی
متاسفانه تحریمها و خودروسازی دولتی باعث شده هنوز خودروهای با تکنولوژی ۶۰ سال پیش در ایران تولید شود تازه با قطعات دست چندم چینی که چیزی جز مصرف هولناک بنزین و آلودگی هوا و هزارجور هزینههای ریز و درشت چیزی برایمان به ارمغان نیاورده
باین همه تضیح همون اولش میگفتیددرب سوپاپ اهنی خوبه عوض کنیدکه من سالهاپیش عوض کردم فقط مانع روغن ریزی میشه تمام
حالا شما درب سوپاپ میفروشی یادلیل داغ کردن فرغون ایرانخودروراعنوان میکنید
سلام عالی بود
یکی از دلایل گرم کردن موتور پژو .کار نکردن رله فن .و خرابی فشگی کولر خودرو است
مرحله بعدی عدم توجه تعمیر کار در هنگام شارژ گاز کولر است که مقدار مناسب و روغن مخصوص کولر خودرو باید استفاده شود در غیر اینصورت باعث گرم شدن موتور و جوش آوردن آن میشود و خیلی از استاد کاران هنوز به این نکته پی نبرده و سراغ رادیاتور. واتر پمپ و فرنگی آب و روغن و فن و رله فن و…. می روند و مشکل هم بر طرف نمیشه
آشغال ترین موتور دنیا متعلق به پژو است.خارج کشور ده سال کیا پیکانتو داشتم فقط روغن عوض میکردم. اصلا پشت فرمان درجه حرارت ندارد، از بس موتور بهینه است و گرم نمیکند. لعنت بر مافیای خودرو که آشغال ترین تولیدات دنیا را به خورد مردم ایران میدهد.
اصلا تابستان ترموستات را برداریم مگر چه عیبی دارد
درود خدمت عزیزان. بیس موتور پژو در زمان طراحی برای سدان خانوادگی بین شهری در حقیقت بهترین و بالاترین بوده که پژو زیرمجموعه کمپانیهای آمریکایی هست و از شرکت مبدا طرح گرفته. موتور بوش پیستونی برا اولین بار توسط کاترپیلار آمریکا طراحی شده به جهت استقامت و مقاومتش برا کارکرد ساعتهای بالا. طول شاطون و قطر پیستون و سیستم بوش پیستونی با گشتاور بالا گواه موضوعه. ولی متاسفانه ایران بدون هیییییچ تعییری در بیس و پایه سرخود این موتور محبوب رو از کاربراتور به انزکتور تغییر داد. طبیعیه که جواب نمیده. ضمن اینکه مونتاژ با کیفیت پایین مزید بر علت شد! هر کسی به هر طریقی بتونه دمای کارکرد این خودرو رو پایین بیاره ، موفق میشه. با نصب ترموستات دما پایین و تغییر دمای عملکرد فن بوسیله ریمپ تقریبا مشکل برطرف میشه. بنده طی هفت سال و کارکرد ۲۲۰ هزار کیلومتر کارکرد رو سمند جواب گرفتم
سلام دوست عزیز تنها نکته مثبت و فنی در خواندن این مقاله کلاه بردار ها خواندن دیدگاه شما بود که بسیار عالی توضیح دادید در این محدودیت مکالمه اگر در مکان دیگری هم دست به قلم هستید و مایلید آدرس بفرمایید تا استفاده کنیم
سلام آیا تغییر در نوع طراحی درب رادیاتور آب پژو اضافه نمودن یک منبع انبساط بسته در مدار بین موتور و رادیاتور که سبب زیاد شدن حجم آب موتور و همزمان اضافه نمودن یک فن دایم کار در بین رادیاتور و موتور می توان کمکی در کاهش حرارت موتور کرد لطفاً مطلبی راجع به درستی یا نادرستی این موضوع برای مخاطبان بگذارید
نمی دونم چرا وقتی این همه مشکل داره سالها فکری به حالش نکردن ، من از سورن خوشم میاد ولی به دلیل این مشکل نمی تونم این ماشین رو بخرم ،،، اگر تولید رقابتی بود حتماً کارخانه فکری به حال این مشکل میکرد
چرا با توجه به پیشرفت علم و دانش انسان ها دغدغه مسافرت دارند نکنه ماشین در بین راه خراب شود وما گرفتار عذاب ودچار رنج شویم چرا یک خودرو کامل و بدون نقص تولید نمی گردد تا انسان ها از رانندگی لذت ببرند وشادی نمایند مگر انسان ها چقدر عمر دارند که همش عذاب بکشند واز زندگی دنیوی لذت نبرند تورا بخدا خودرو قوی سالم و با دوام و بدون نقص تولید نمایند…..
خلایق هر چه لایق
مردم ایران سالهاست از داشتن یک خودرو بی نقص محکم سالم قوی محرومند از یک زندگی معمولی. محرومند گرانی وتورم پدر ملت ایران را درآورده است …..مردم ایران شادی ندارند خوشحالی ندارند زندگی معیشتی ندارند توان وقدرت خرید ندارند افسرده و خانه نشین شده اند گوشه گیر و انزوا شده اند اجتماع را بطور کل فراموش کرده اند زندگی اجتماعی ندارند زندگی فردی دارند فقط زنده اند زندگی ندارند…
ممنونم از راهنمایی تون
اولا دوتا سوپاپ سوخت روی سر سیلندر جفت هم هستن که موجب حرارت زیاد و گرم شدن بیش ار حد موتور می شود همین امر موجب واشر زدن می شود هیچ ربطی به درب سوپاپها ندارد شم تبلیق درب سوپاپها را کردین لطفا یک فکر اساسی برای واشر زدن بکنید
اشغالای فرانسه فقط تو ایران وفرانسه فروش دارن هیچ کجای دنیا پژو سوار نمیشن
موتور مزخرفی دارد جی ال ایکس اصلا قابل اعتماد نیست بیچاره کننده است ، مرتب سر سرسلند می سوزاند
سپاس از مطالب مفیدی که ارائه فرمودید.
فقط یکجا اشتباه تایپی داشت که به جهت پاسداشت اجر نگارنده وهمچنین ترویج صحیح املا کلمات یادآوری میشود؛” استهلاک”درست میباشد.
تندرست وپیروز باشید.
سلام.شما با خودرو و موتورxu7افتضاح کردین.همون موتور tu5را قرض میکردیم میزاشتین یا موتور ال نود را روی پارس میزاشتین خیلی حفظ آبرو میشد چرا به حرف گوش نمیدین؟؟؟؟!!!!!؟؟
گرمکردیکسرسیلندرنوکامل.تندازروماشینوتمام.
تمامقطعاتعوَضکردمپولمهدررفتآ.
حالایکسالهصدایفننشنیدم.وامپرثابتسریالایسرازیریشهرییابیرونیخداخافظ
اصطحلاک
سلام ۲۰۶تیپ ۵ دارم v8 موتور خیلی خوب کار میکنه ولی چند روز یک بار اندازه یه لیوان آب کم میکنه مشکل از کجاست ممنون میشم راهنمایی کنید
شما هم داری می پیچونی ، مایع خنک کننده دیگه چیه که سطحش باشه، من هفت سال پژو۴۰۵ داشتم اولی تک سوز دومی دوگانه، تک سوز کمتر داغ میکنه ولی هرچی واشر بزنه از دوگانه سوزه،عمر مفیدپنج ساله بعدش هرساله یه واشر میزنه اگه پسر خوبی باشی علاجش هم فقط باید رادیاتور دولول یا سمندی بزاری براش،۴۰۵ سلطان جاده هاست و برای توی شهر نیست
سلام من حدود۳۷ ساله رانندگی میکنم ،آخرین خودروی من۴۰۵ مدل ۸۳ هست ،هنوزموتورماشینم بازنشده،چون درست رانندگی می کنم،درضمن مکانیکی هم نمی رم وتمام کارهای ماشینم ازبرقی گرفته تا موتوری وجلوبندی روخودم انجام می دم ،پس کلاهتونو قاضی کنیدوایرادهای بنی اسرائیلی نگیرید