موضوعات داغ روز:

واکاوی مصوبه مجمع تشخیص ؛ واردات و آینده بازار خودرو

منتشر شده در 10 دی 1403 ساعت 12:00
نویسنده آخرین خودرو
واردات و آینده بازار خودرو

مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مجلس درباره واردات خودرو را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانست و به بهارستان پس فرستاد. مصوبه خودرویی پارلمان که در جریان بررسی لایحه بودجه رای آورده بود، دولت را به اختصاص حداقل ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای واردات خودروهای سواری نو و کارکرده با دریافت عوارض ۶۰ درصد مکلف می‌کرد، اما هیأت عالی نظارت مجمع در جلسه اخیر خود با توجه به شرایط اقتصادی کشور و لزوم مدیریت منابع ارزی «افزایش میزان ارز تخصیصی برای واردات خودرو بیش از عدد تعیین‌شده در لایحه دولت در بودجه ۴۰۴» را رد کرد. به این ترتیب مجمع اگرچه با واردات خودرو مخالفت نکرد، اما تخصیص ارز فراتر از لایحه بودجه را به دلیل غیرقابل اجرا بودن خلاف سیاست‌های کلی قانونگذاری دانست.

رد مصوبه نمایندگان مجلس که تعرفه خودروهای وارداتی را از ۸۰ تا ۱۰۰ درصد به ۶۰ درصد می‌رساند، از سوی ناظران قابل‌ پیش‌ بینی بود؛ زیرا علاوه بر اینکه با سیاست‌های کلانی چون حمایت از تولید داخلی، افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، جلوگیری از خروج ارز و … در تعارض قرار داشت، به گفته کارشناسان آدرسی اشتباه و در عین‌ حال پرهزینه است.   

اگرچه نیت بهارستان‌ نشینان آنگونه که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس اعلام کرد باز کردن گره‌ای از مشکلات و نیازهای خودرویی کشور بود اما در زمان بررسی این مصوبه کارشناسان متعددی هشدار دادند واردات بی‌رویه خودرو، نسخه‌ای است که به‌ جای شفا دادن کور خواهد کرد؛ چراکه

باعث خروج ارز و کاهش ذخایر ارزی می‌شود

به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی آسیب می‌زند  

به‌ جای ایجاد اشتغال در داخل کشور برای شهروندان کشوری دیگر شغل ایجاد می‌کند

بازار خودروی کشور را در مقابل نوسانات، رویدادها یا اراده شرکت‌ها و دولت‌های خارجی آسیب‌پذیر می‌کند

علاوه بر عدم توسعه صنعت خودروسازی، صنایع پایین‌ دستی مانند قطعه‌سازی را تضعیف می‌کند

بر اساس چنین واقعیت‌هایی است که حتی در اقتصادی چون ایالات متحده امریکا یکی از برنامه‌های جنجالی دونالد ترامپ در دوران ریاست‌ جمهوری‌ اش اعلام وضع تعرفه‌های سنگین روی خودروها و سایر محصولات چینی بود که به «جنگ تعرفه‌ها» معروف شد. او در انتخابات اخیر نیز وعده داده با هدف «حمایت از مشاغل داخلی» همچنین کاهش کسری تجاری با پکن علاوه بر تعرفه‌های بالاتر و بیشتر، سیاست‌های محدودکننده‌تری نسبت به واردات از تمام کشورها به ویژه چین وضع خواهد کرد.

سوال اینجا ست وقتی امریکا که با تولید ناخالص داخلی حدود ۲۸ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۴ اقتصاد نخست جهان محسوب می‌شود، چنین سیاست‌های سخت‌ گیرانه‌ای درباره واردات دارد، چگونه کشور ما با اقتصادی تحت تحریم می‌خواهد درهای کشور را به روی واردات خودروهای کارکرده یا نو چهارطاق باز بگذارد؟ آن هم با توجه به تجربه مکرر گذشته خروج خودروسازان خارجی بعد از هر موج تحریمی که کشور را با بحران تأمین قطعات روبه‌رو کرد. بر همین اساس کارشناسان بارها هشدار داده‌اند که واردات خودرو در شرایط تحریمی کشور ما به دلایل مختلف حتی نمی‌تواند در کوتاه‌ مدت هم اثر مسکّنی داشته باشد؛ از جمله

محدودیت در تأمین قطعات مصرفی و استهلاکی

افزایش هزینه تأمین قطعات یدکی

عدم امکان ارائه گارانتی معتبر

فقدان خدمات پس از فروش

عدم امکان به‌روزرسانی و ارتقاء خودروها

به این فهرست می‌توان موارد متعدد دیگر ازجمله «صرف زمان بیشتر برای تأمین یک قطعه کوچک و ساده»، «رونق بازار قطعات تقلبی و بی‌کیفیت»، «کوتاه‌ شدن عمر مفید خودروها به دلیل عدم سرویس مناسب» و … را افزود که کشور را ظرف یکی دو سال به قبرستان خودرو بدل می‌کند. نکته قابل تأمل دیگر، وضعیت ارزی کشور است که باعث شده یارانه دولتی بسیاری از کالاهای ضروری‌تر از خودرو حذف یا تعدیل شود و تنها کالاهایی مشمول مساعدت ارزی شوند که در اولویت قرار دارند. پس در چنین شرایطی چاره چیست؟

قانون اساسی همچنین اسناد بالادستی که بر اساس تجربه پیشینی و پیرامونی کشور همچنین چهار دهه اقتصاد دولتی تنظیم و ابلاغ شده، سیاست‌های کلی در عرصه خودروسازی را بر دو ریل طرح‌ریزی کرده است؛  

حمایت از تولید داخل

واگذاری به بخش خصوصی

یعنی همان دو اصلی که در تمام کشورهای جهان با بنیه‌های مختلف مالی و شرایط سیاسی دنبال می‌شود. اما آیا حمایت دولت از تولیدات داخلی به‌معنای تولید خودروهای بی‌کیفیت یا الزام و اجبار مصرف‌کنندگان به استفاده از آنهاست؟

پاسخ به این سوال قطعا منفی است، اما نمی‌توان در عین‌ حال این واقعیت را نادیده گرفت که مدیریت دولتی چگونه صنعت خودروسازی کشور را پرهزینه، زیان‌ ده و البته ناکارآمد ساخته است. در واقع تمرکز و حتی سرمایه‌گذاری روی تولیدات داخلی منهای واگذاری به بخش خصوصی، شبیه راه‌ رفتن با یک پا یا همان لی‌ لی‌ کردن است که فرد با وجود تحمل فشار زیاد بیش از چند قدم جلو نمی‌رود و هر بار از یک طرف روی زمین می‌افتد و آسیب می‌بیند. شاید واردات خودرو به‌ مثابه «چوب زیر بغل» کمک کند تا چند قدم دیگر هم برداریم، اما واقعیت این است مادام که مجموعه‌های بزرگ خودروسازی مانند «ایران خودرو» به‌ صورت واقعی به بخش خصوصی منتقل نشود، پای تولید و صنعت خودروسازی در کشور همچنان لنگ خواهد زد.   

ویدیو های پیشنهادی

۱۹ Responses to “واکاوی مصوبه مجمع تشخیص ؛ واردات و آینده بازار خودرو”

  1. شهروند ایرانی گفت:

    چقد گرفتی این اراجیف سر هم کنی کشور شما چطور واس ده تا کشور دایه مهربانتر از مادر شده خروج ارز نیست ولی جایی که میخاد واس مردم خودش چهارتا لگن سوپر اقتصادی وارد کن اونم با تعرفه به اسم ۶۰ درصد در عمل ۱۵۰ درصد شما امثال شما با گرفتن پول راضی نیستید

    ۳۹
    ۳
    • احمد گفت:

      آمریکا که تعرفه واردات خودرو رو بالا میبره تولیدات خودش مثل ایران‌خودرو و سایپا هست؟!!!ماشین های آمریکا رو با ماشین های ایرانی مقایسه میکنید؟!!خجالت داره

      ۱۷
      ۳
  2. محمد گفت:

    حسین دلاور از تو بعید بود این مقاله. بیشتر به نظر میاد میرسلیم این مقاله رو نوشته باشه. متاسفم واقعا

    ۳۷
    ۲
    • ارش رضایی گفت:

      کل نیاز بازار خودروهای وارداتی که در اثر ممنوعیت پنج ساله هر نوع خودروی وارداتی و بازار انحصاری چهل ساله ایران خودرو و سایپا که مافیایی قدرتمند را بوجود آورده و هر ساله به اندازه یک جنگ تمام عیار از ایرانیان قربانی می‌گیرد بر اساس آمار سامانه وارداتی ها حداکثر صد و پنجاه هزار خودرو است ، آخرین خودرو اگر در ضمن این اظهار فضل بفرمایید که آیا با این قیاس مضحک در آمریکا واردات پنج سال ممنوع بوده و کمیت و کیفیت خودروهای آمریکایی قادر به تأمین نیاز داخلی اش نیست؟ آیا آمریکایی ها چهل سال جان و مال و امنیت آسان فدای ناکارآمدی و رانت و اختلاس مافیای خودرو قرار گرفته؟ آیا محیط زیست و سرانه مصرف انرژی در داخل آمریکا توسط مدیران ناکارآمد و نالایق خودروسازی تباه شده است؟ از قیاست خنده آمد خلق را

      ۴
      ۰
  3. امیر گفت:

    لطفا نام نویسنده این مقاله را ذکر نمایید. (جهت همکاری در ستاد انتخاباتی)

    ۱۵
    ۲
  4. امیر گفت:

    لطفا نام نویسنده این مقاله را ذکر نمایید. (جهت همکاری در ستاد انتخاباتی).

    ۶
    ۱
    • ناشناس گفت:

      شک نکنید نویسنده مقاله یکی از رانت خواران خودرو است

      ۲
      ۰
    • حقیقت گو گفت:

      انداختن خودروی آشغال و بی کیفیت و پر مصرف و با قیمت چند صد درصد بالاتر از مشابه خارجی مصلحت مردمه؟؟؟؟ اگر واقعا اسم این مجمع تشخیص مصلحت نظام هستش درسته اینا مصلحت نظام رو رصد وپیگیری می‌کنند نه مصلحت و ثواب ملت رو

      ۱
      ۱
  5. ناشناس گفت:

    چقدر خوب بود و چه نتیجه ی قشنگی داشت اگر مملکت بدون مجمع تشخیص مصلحت نظام و بدون مسئول وبه نوعی بی صاحب بود
    الآن این مجمع ها و این مسئولین و صاحبین چه پدری از مملکت و مردم در آوردن!!!
    خدایا خودت به فریاد ملت برس
    و این ملت را نیست و نابود کن و از دست طاغوت و اهریمنان نجات بده

    ۱۵
    ۲
  6. صادق گفت:

    یعنی خودروساز داخلی با شصت درصد تعرفه هم نمیتونه رقابت کنه با خارجی ؟ وای بر ما ،پناه بر خدا از این مسیولین ظالم دیگه بالاتر از جیمی کارتر نیستیت همه‌مون میمیریم

    ۱۰
    ۱
  7. محمد گفت:

    این یعنی وضع همینه موضوع خودرو درست شدنی نیست

    ۴
    ۰
  8. میثم گفت:

    قابل توجه افرادی که دنبال مافیا میگردند،..این هم یک بخشی از مافیای خودرو،،،
    آش کشک خاله ست بخوری پاته نخوری به خوردن میدهند

    ۴
    ۱
  9. حسام گفت:

    مقایسه ایران و آمریکا واقعا چرت بود ، صنعت خودروسازی آمریکا کجا و صنعت خودرو ی شکست خورده ما کجا ،اقتصاد آمریکا کجا و ما کجا ،آیا آمریکایی ها هم برای خرید خودرو قرعه کشی انجام میدن؟کیفیت خودروهای اونا شبیه خودروهای ماست؟انحصار در بازارشان هست؟ این مطلب خیلی شبیه رپورتاژ و تبلیغ مجلس بود ،آقا الکی الکی اسم کارشناس میارین که همون امثال میرسلیم ها هستن که میگن واردات مضره ،مردم حق انتخاب داره و مصوبه ای که دولت داده بود تا حدی خوب بود اما مجلس چرا رد کرد الله اعلم یادمان نره خدایی هست و ناظر بر اعمال تک تکمونه!

    ۴
    ۰
  10. علی گفت:

    بلاخره اگر ارز را به خودرو وارداتی ندن میدن شرکت‌های ایران خودرو وسایپا تا حروم کنند و هر سال بگن اینقدر ضرر کردیم پس بهتره اون پولی که به اینا میدن بدن خودرو وارداتی
    درضمن شما که این مطالب را نوشتی ایرانی هستید یا…..

    ۴
    ۰
  11. مصلح گفت:

    تنها حقیقتی که گفته شده:بر خلاف سیاست های کلی . دقیقا درسته. سیاست های کلی عامل وضعیت فعلی کشور است.

    ۳
    ۰
  12. ناشناس گفت:

    کدام کشور با بستن مرزها پیشرفت کرده که ما دومی ش باشیم

    ۳
    ۱
  13. خدابخش گفت:

    واقعا اگه واردت ادامه پیدا کنه دراینده علاوه براینکه منابع ارزی زیادی ازکشکر خارج شده بسیاری از وارد کنندهگان ماشین ۱۵ هزار دلاری را ۲۰هزار دلاری ثبت سفارش می کنند پنج هزار دلار ازکشور خارج می کند وهمه بدتر اینده صنایع تولید خودرو وقطعات بخطر می افتد وکارگران زیادی بیکار میشوند

    ۰
    ۰
  14. خدابخش گفت:

    واقعا اگه واردت ادامه پیدا کنه دراینده علاوه براینکه منابع ارزی زیادی ازکشور خارج شده بسیاری از وارد کنندهگان ماشین ۱۵ هزار دلاری را ۲۰هزار دلاری ثبت سفارش می کنند پنج هزار دلار ازکشور خارج می کند وهمه بدتر اینده صنایع تولید خودرو وقطعات بخطر می افتد وکارگران زیادی بیکار میشوند ومعظل جدی پیش می اید

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.