موضوعات داغ روز:

مقایسه کیا K5 با اشکودا سوپرب ؛ کره‌ای محبوب یا اروپایی اصیل؟

منتشر شده در 23 خرداد 1403 ساعت 14:01
نویسنده حسین باباپور
عکاس علیرضا پاداش
مقایسه کیا K5 با اشکودا سوپرب

کیا K5 و اشکودا سوپرب دو سدان جدید بازار هستند که در دور جدید واردات به بازار می آیند. اما کدام یک از این دو خودرو انتخاب منطقی تری است؟

سدان‌های سگمنت D با وجود رونق پرفروغ کراس اوورها همچنان جزو کلاس‌های پرطرفدار در ایران و سایر کشورهای جهان محسوب می‌شوند. از همین رو خودروسازان بزرگ نظیر کیا موتورز و فولکس واگن هنوز هم روی این سگمنت سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌دهند. در این مطلب به مقایسه کیا K5 با اشکودا سوپرب می‌پردازیم تا این دو سدان جذاب وارداتی را در مقایسه با یکدیگر بهتر بشناسید.

درباره کیا K5 و اشکودا سوپرب

کیا K5 که پیش از این با نام اپتیما در بازار ایران به شدت مشهور شده بود، حالا با نسل پنجم در ایران حضور پیدا کرده است. این سدان سایز متوسط از اوایل قرن ۲۱ میلادی در لیست محصولات کیا موتورز جا گرفت و نسل‌های دوم، سوم و چهارم آن حضور پررنگی را در کشور ما تجربه کردند. کیا اپتیما که از ابتدا در کره جنوبی با نام کی فایو شناخته می‌شد، در نسل پنجم خود صرفاً با همین نام در همه نقاط جهان عرضه شد تا از این به بعد اپتیما و سایر اسامی این خودرو در بازارهای جهانی وجود خارجی نداشته باشد.

کیا K5

اشکودا سوپرب نیز یک سدان سایز متوسط از برند اشکودا واقع در جمهوری چک است که در اصل به عنوان زیر مجموعه فولکس واگن شناخته می‌شود و تمامی محصولات آن با مهندسی کمپانی آلمانی فولکس واگن طراحی و تولید می‌شود. نسل سوم این خودرو محصول سال ۲۰۱۵ است که تا سال ۲۰۲۴ روی خط تولید قرار داشت و آخرین فیس لیفت آن توسط شرکت پارس ساتر به بازار کشورمان راه پیدا کرده است. نسل چهارم این خودرو نیز از سال ۲۰۲۴ به بازارهای بین المللی عرضه شده که احتمال حضور آن در ایران وجود دارد.

اشکودا سوپرب

مقایسه طراحی ظاهری کیا K5 و اشکودا سوپرب

نسل پنجم کیا کی فایو با یک طراحی ظاهری خیره کننده در سال ۲۰۱۹ به میدان آمد و در در آن زمان بسیاری از توجهات را به سمت خود جلب کرد. این خودرو با استایلی کشیده و فرم انتهایی فستبک در میدان حاضر شده و طرح چراغ‌های دیلایت رعد مانند آن مانند برق در دل هر بیننده‌ای می‌نشیند. استایل کشیده و قوس جذاب سقف که با یک انحنای مناسب به صندوق عقب متصل می‌شود نیز یادآور خودروهای لوکس آلمانی با چاشنی اسپرت بوده که در اینجا توسط مهندسان و طراحان کره‌ای به کار گرفته شده است.

اشکودا سوپرب استایل باوقار و اروپایی خود را به رخ حریف آسیایی می‌کشد و و اگرچه ظاهر آن کمی ساده‌تر است اما همانطور که یک دست کت و شلوار معمولی هیچ وقت قدیمی نمی‌شود، قد و قامت این ماشین اروپایی هم حداقل برای بازار ایران حکم چهره جذاب آلن دلون در سینمای دهه های گذشته فرانسه را دارد؛ به ویژه که می‌دانیم استادکاران گروه طراحی فولکس واگن روی اسکچ های آن قطره قطره عرق ریخته و این سدان خانوادگی را به بازار فرستاده‌اند.

بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که تابلوی رقابت در میدان طراحی ظاهری به نفع طراحان کیا موتورز بالا رفته یا لژیونرهای آلمانی‌های در تیم جمهوری چک به واسطه استایل نئوکلاسیک اشکودا سوپرب، برنده این میدان هستند. هر دو سدان جذابیت بالایی دارند و برخلاف بسیاری از خودروها که مثل فشن-استایلیست ها تنها روی صحنه جذاب به نظر می‌رسند، هم روی صحنه و هم در خیابان برای بسیاری از مشتریان به ویژه در بازار انحصاری ایران کاملاً چشم نواز تلقی می‌شوند.

مقایسه مشخصات فنی

کیا کی ۵ با دو موتور ۴ سیلندر به بازار ایران عرضه می‌شود؛ نسخه اولیه شامل موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر بود اما نسخه بعدی که کوشا موتور آن را به فهرست محصولات وارداتی خود اضافه کرد، با پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربو شارژ همراه شده که احتمالاً به تعداد بیشتری نسبت به نسخه تنفس طبیعی در ایران توزیع می‌شود.

مقایسه فنی کیا K5 با اشکودا سوپرب

این نسخه از کیا K5 با موتور توربوشارژ ۱۵۰۰ سی سی که به سیستم تزریق مستقیم سوخت یا همان نصب انژکتورها داخل محفظه احتراق همراه پمپ فشار بالای سوخت مجهز است، حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن متر گشتاور تولیدی خود را به جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه تحویل می‌دهد تا محور چرخ‌های جلو را به گردش درآورد. بنابراین کیا K5 از نظر موتور و گیربکس، حداقل روی کاغذ شباهت زیادی به اکثر محصولات چینی پیدا کرده اما می‌دانیم که کیفیت ساخت موتورهای جدید کره‌ای و گیربکس‌های آنها به حد قابل توجهی نسبت به محصولات چینی بالاتر خواهد بود. به ویژه اگر در استفاده و نگهداری از آنها مطابق با دستورالعمل‌های سازنده عمل شود و بنزین و روغن آن باکیفیت باشد.

مقایسه طراحی کیا K5 با اشکودا سوپرب

اشکودا سوپرب با موتور کم حجم‌تر ۱.۴ لیتری در این میدان حاضر شده و همراه با گیربکس هفت سرعت دو کلاچه خود قدرتی نزدیک به ۱۴۸ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را به سوی چرخ‌های جلو می‌فرستد. با توجه به نزدیک بودن وزن کلی دو خودرو و بهره‌بندی کیا K5 از قوای بیشتر،باید انتظار اختلاف شتاب صفر تا صد حدود تقریباً یک ثانیه‌ای را بین محصول کره‌ای با سدان اروپایی داشته باشید.

بر این اساس تحت شرایط استاندارد شتاب صفر تا صد کیا K5 با موتور ۱۵۰۰ سی سی توربو چیزی نزدیک به ۸.۸ ثانیه برآورد می‌شود اما اشکودا سوپرب تقریباً ظرف مدت ۹.۸ ثانیه این تست را به پایان می‌رساند. میانگین مصرف سوخت هر دو خودرو تقریبا برابر و به طور ترکیبی نزدیک به ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود که انتظار داریم تحت شرایط واقعی به بیش از ۶.۵ لیتر افزایش پیدا کند.

هندلینگ چسبندگی و پایداری هر دو خودرو به ویژه در ورود و خروج به پیچ‌ها کاملاً اطمینان بخش به نظر می‌رسد و حتی در سرعت‌های بالا نیز سیستم تعلیق و فرمان این دو سدان مطرح اطمینان خاطر بالایی در کاربر ایجاد می‌کند و اجازه انحراف تا حد امکان را نمی‌دهد. علاوه بر این سیستم‌های کنترل پایداری و کشش نیز در جلوگیری از بروز حادثه و انحراف خودرو از مسیر کاملاً موثر عمل می‌کند. وجود سیستم تعلیق مستقل مولتی لینک در عقب و مک فرسون در جلو یکی از علت‌های پایداری و هندلینگ مناسب این دو خودروی خانوادگی و کیفیت سواری نه چندان خشک آنهاست. سایر جزئیات مرتبط با مقایسه فنی کیا کی ۵ با اشکودا سوپرب ر جدول زیر به اطلاع رسیده است

خودروکیا K5 ۱۵۰۰ سی سی توربواشکودا سوپرب
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۴ لیتر
توان خروجی۱۷۰ اسب بخار – ۲۵۳ نیوتن متر۱۴۸ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس۷ دنده دوکلاچه اتوماتیک۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۸.۸ ثانیه۹.۸ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۵.۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر۵.۹  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۲۰۵ کیلومتربرساعت۱۹۸ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۷۲ کیلوگرم۱۴۴۰ کیلوگرم
حجم باک۶۰ لیتر۶۸ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۴۵-۱۸۶۰-۴۹۰۵ میلیمتر۴۸۶۹-۱۸۶۵-۱۴۸۹ میلیمتر
فاصله محوری۲۸۵۰ میلیمتر۲۸۵۹ میلیمتر
حجم صندوق ۴۵۳ لیتر۶۲۵ لیتر

طراحی کابین و امکانات

در مورد طراحی کابین باید گفت که هر دو خودرو یک فضای داخلی نسبتا باکیفیت از لحاظ متریال و دقت مونتاژ ارائه می‌دهند. اما نوع طراحی داشبورد و سایر ادوات داخلی آنها کمی ساده و تا حدود قدیمی به نظر می‌رسد. البته از این نظر اشکودا سوپرب دست بالاتر را دارد و طراحی داشبورد آن به استثنای طرح مدرن نمایشگر مرکزی تا حد زیادی ساده‌تر از حریف احساس می‌شود. داشبورد کیا K5 حالتی راننده محور داشته و ادوات کنترلر یا نمایشگر به سمت راننده متمایل شده‌اند تا ارگونومی بهتری در اختیار او بگذارند و تجربه کاربری راحت‌تری ارائه دهند.

مقایسه کابین کیا K5 با اشکودا سوپرب

از دیگر ویژگی‌های مثبت اتاق این دو سدان خانوادگی فضای اتاق بسیار بزرگ و جادار آنها است که به ویژه فضای پای بسیار مناسبی در صندلی‌های جلو و عقب برای سرنشینان فراهم می‌کند و اجازه حضور راحت به افراد بلندقد در ردیف پشت را هم می‌دهد. در مورد ظرفیت صندوق عقب برتری کامل با اشکودا سوپرب است؛ چرا که این خودرو ۶۲۵ لیتر در قسمت پشت خود برای لوازم سرنشینان گنجایش فراهم کرده اما کیا کی ۵ تنها ۴۵۳ لیتر ظرفیت صندوق عقب دارد.

کابین کیا K5

کیا K5 در نسخه دو لیتری تنفس طبیعی امکانات پایه و حداقلی ارائه می‌داد اما نمونه توربوشارژ بسیاری از این ضعف‌ها را برطرف کرده و حالا با سطح بالایی از امکانات پا به میدان گذاشته است. از این جهت تقریباً کی۵ ۱۵۰۰ سی سی و اشکودا سوپرب در یک ردیف قرار می‌گیرد و بسیاری از امکانات مدرن نظیر انواع رادارها و سیستم‌های هشدار یا دستیار کمکی راننده را به شما ارائه می‌دهند. کروز کنترل تطبیقی رادار خط خوان، رادار هشدار تصادف از جلو، تهویه اتوماتیک دو کاناله و… از جمله امکانات مدرن حاضر در این دو سدان وارداتی محسوب می‌شوند.

خودرو کیا K5 توربو ۱۵۰۰اشکودا سوپرب
کروز کنترل دارد (تطبیقی)دارد (تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خواندارددارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطندارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکداردندارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهداردندارد
کیسه هوادارد (شش عدد)دارد (شش عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلوداردندارد
سردکن صندلی جلونداردندارد
گرمکن صندلی جلوندارددارد
شارژر وایرلسداردندارد
دنده پشت فرمانداردندارد
اتوپارکندارددارد
آینه‌های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانورامادارددارد (نیمه پانوراما)

نتیجه‌گیری : کیا K5 ارزنده‌تر است یا اشکودا سوپرب

مقایسه K5 با اشکودا سوپرب را در حالی به پایان می‌بریم که باید اعتراف کنیم انتخاب یکی از این دو سدان مطرح برای ما نسبتا دشوار است. گذشته از بحث زیبایی طراحی که می‌تواند موضوعی کاملاً سلیقه‌ای باشد، باید گفت کیا کی ۵ در مواردی مثل دینامیک چابک‌تر و شتاب بالاتر، ظاهر کمی به روزتر، طراحی داخلی دلپسندتر، برخورداری از پدل شیفتر پشت فرمان و ارائه حس رانندگی مهیج تر و خدمات پس از فروش گسترده‌تر به دلیل حضور طولانی مدت محصولات کیا در بازار ایران، نسبت به حریف اروپایی خود که برای بازار ایران کاملاً تازه وارد است، برتری نشان می‌دهد.

اما اشکودا سوپرب به واسطه مهندسی آلمانی از کیفیت ساخت بالاتری برخوردار است، صندوق عقب بزرگتر ارائه می‌دهد، از امکانات تمنوع و کابین جادار البته در حد و اندازه‌های حریف آسیایی خود سود می‌برد و همه این موارد می‌تواند این ماشین معتبر اروپایی را به یک انتخاب ایده‌آل برای مشتری ایرانی تبدیل کند. البته احتمالاً این ماشین اروپایی در بحث خدمات پس از فروش نسبت به حریفان آسیایی خود در بازار ایران محدودیت بیشتری را تجربه می‌کند و این موضوع می‌تواند روی تجربه مالکیت آن تاثیر کمی منفی بگذارد.

ویدیو های پیشنهادی

۸ Responses to “مقایسه کیا K5 با اشکودا سوپرب ؛ کره‌ای محبوب یا اروپایی اصیل؟”

  1. رضا گفت:

    یک نکته مهم دیگه خدمات پس از فروش و تامین قطعات هست و در این خصوص خودرویی که تیراژ بالایی وارد بشه قطعا وضعیت مناسب تری خواهد داشت

    ۵
    ۱
  2. شایان گفت:

    ما در کشورمون خودروی با کیفیت اروپایی صفر کیلومتر به جز تعداد محدودی بنز و بی ام های مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نداریم که همه اونها خودروهای بسیار گران قیمتی هستن
    که اکثرا بییشتر از ۱۵ میلیارد قیمت دارن و از طرفی کسانی که به فنی موتور و گیربکس خودرو و هندلینگ و دینامیک یه خودرو توجه می کنن، به جز خودروی آلمانی انتخاب دیگه نمی تونن بکنن چون هیچکدوم از محصولات کیا k5 وارداتی به ایران و هونگچی و اینا که مختص بازار چین تولید شدند از نظر فنی و هندلینگ و پایداری توانایی رقابت با خودروهای آلمانی همچون اشکودا و فولکس را ندارند و اشکودا از نظر کیفیت ساخت و مهندسی خیلی بالاتر از k5 است ، بنابراین از اونجایی که تعداد محدودی اشکودا سوپرب آلمانی وارد شده و تنها رقیبش ممکنه چند تا دونه پاسات صفر باشن، بنابراین قیمت اشکودا در بازار دلالی و آزاد خیلی بالا میره و احتمالا قیمت اشکودا سوپرب در بازار آزاد بین ۸ تا ۹ میلیارد خواهد بود.

    ۸
    ۷
    • امیر گفت:

      من خیلی در خصوص قیمت این خودرو با شما موافق نیستم ولی به عنوان کسی که حدود ۲۰۰۰ کیلومتر است که این خودرو را سوار می‌شود،به جرات تایید میکنم سیستم‌پایداری و تعلیق این خودرو با سری ۵ قابل مقایسه است و تجربه خوردن پیچ های جاده فشم میگون رو با سرعت بسیار بالا داشته ام،بی‌نظیر رانندگی و حتی سرنشینان عقب از جای خودشون در پیچ ها تکون هم نمیخورن،البته مصرف سوخت قابل توجه و هم چنین حرکت اولیه کمی کند در دور موتور زیر ۲۰۰۰ رو نمیشه ازش غافل شد،ولی راحتی،کیفیت،حس امنیت و هندلینگ فوق العاده به انضمام شتاب ثانویه قابل توجه و فضای کابین بزرگ و راحت و صندوق عقب بی مثال آن هم مزید برتری آن به خودروی کره ای k5 است،من نمی‌دانم شتاب k5 توربو شارژ چجوریه ولی در خصوص سایر مسائل، حتما سوپرب برنده بلامنازع است،ضمنا بدنه بسیار قوی و با ضخامت ورق قابل توجه از سایر نکات ارزنده سوپرب محسوب میشه

      ۰
      ۰
  3. کامران گفت:

    همین اشکودا سوپرب آلمانی دقیقا با همین موتور ۱.۴ توربو و همین مشخصات در کشور ترکیه با مدل ۲۰۲۳ به خاطر قوانین گمرکی شبیه ایران قیمتی بیشتر از ۱۲۰ هزار دلار داره که معادل ۷ میلیارد تومن می باشد، خیلی راحت می تونید قیمت این خودرو رو در ترکیه تو اینترنت سرچ کنید.

    ۴
    ۱
  4. رضایی گفت:

    این کره ای که اصیل تره اخوی. اشکودا کجای خودروسازی آخه..!

    ۱
    ۱۰
  5. ناصر گفت:

    در لیست ده خودروی با کیفیت ۲۰۲۴ دنیا با در نظر گرفتن هزینه های نگهداری و …، اول تویوتا کمری، دوم کرولا، سوم لکسوس ES, …. پنجم کیا K5, هیوندا النترا و …. هستند. به صرف اینکه خودرو المانی هستش که نمی‌توان گفت بهترین خودرو میباشد. از هزینه های نگهداری بنز و بی ام و آگاهی دارید ؟!

    ۰
    ۴

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.