موضوعات داغ روز:

مقایسه جک J4 و فردا ۵۱۱ ؛ سدان های چینی کم دردسر برای خانواده‌های ایرانی

منتشر شده در 24 خرداد 1403 ساعت 19:00
نویسنده حسین باباپور
عکاس علیرضا پاداش
مقایسه جک J4 و فردا 511

جک J4 و فردا ۵۱۱ سدان های چینی کم دردسر بازار ایران هستند اما کدام یک از این دو خودرو بهتر است و ارزش خرید بیشتری دارد؟


درجا زدن صنعت خودروی داخلی و تکرار مکررات در تولید مدل‌های قدیمی باعث شده است بسیاری از مشتریان و خانواده‌ها عزم خود را به سمت خرید محصولات چینی اقتصادی هم‌رده ماشین‌های ایرانی جزم کنند. به‌ویژه که محصولات مشابه اروپایی یا ژاپنی و کره‌ای در قیمت‌های بسیار بالاتر عرضه می‌شوند و از دایره توان مالی بخش وسیعی از مشتریان ماشین‌های ایرانی خارج هستند.

درنتیجه در این بازار محدود گزینه‌هایی مثل جک j4 و فردا ۵۱۱ می‌توانند انتخاب‌های دلگرم‌کننده به جای ماشین‌های ایرانی محسوب شوند. از همین رو در این مطلب به مقایسه جک جی ۴ با فردا ۵۱۱ می‌پردازیم تا نقاط ضعف و قوت این دو ماشین چینی در مقایسه با یکدیگر برای مشتریانی که قصد خرید آنها را دارند، بیشتر روشن شود.

درباره جک J4 و فردا ۵۱۱

جک J4 یک سدان کوچک سگمنت B محسوب می‌شود که نخستین بار در سال ۲۰۱۲ به فهرست تولیدات شرکت خودروسازی JAC اضافه شد. این محصول به طور واضح جهت رقابت با خودروهای پرفروش کره‌ای نظیر هیوندای اکسنت و کیا ریو وارد بازار شد تا با ارائه قیمت پایین‌تر و دوام فنی مناسب بتواند نیازهای مشتریان نه‌چندان ثروتمند در کشورهای در حال توسعه و سایر نواحی را پاسخ دهد‌. شرکت کرمان موتور نیز بعد از تجربه موفق در عرضه مدل جک جی ۵، در سال ۹۷ ماشین جک J4 را به سبد محصولات مونتاژی خود اضافه کرد. سپس در سال ۱۴۰۱ و بعد از افزایش ضریب داخلی‌سازی بعلاوه اضافه شدن چند آپشن مهم،تولید و عرضه این سدان کوچک در ایران سرعت بیشتری به خود گرفت.

بررسی جک J4 و فردا 511

اما FMC 511 در اصل نسل سوم چانگان آلسوین محسوب می‌شود که طی سال ۲۰۱۷ به بازار آمد. این سدان کوچک در کشورهایی نظیر چین، پاکستان و ایران تولید می‌شود که مسئولیت مونتاژ آن در کشورمان بر عهده گروه خودروسازی فردا موتور است. فردا ۵۱۱ ابتدا طی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ توسط فردا موتور در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفت اما عرضه آن با قدرت و شدت مناسب همراه نبود. با این وجود شرکت فردا موتور تصمیم گرفت تا از سال ۱۴۰۳ مونتاژ و عرضه این سدان کوچک چینی را استارت بزند تا مشتریان ایرانی نیز بتوانند کماکان این ماشین کم استهلاک را خریداری کنند.

طراحی فردا 511

مقایسه طراحی جک جی ۴ با فردا ۵۱۱

همان‌طور که اشاره کردیم حداقل ۷ تا ۱۰ سال از زمان طراحی این دو سدان گذشته است و بنابراین در دنیای امروز جزو محصولات مدرن با طراحی‌های نوین و مهیج به حساب نمی‌آیند. اما باید به این نکته هم دقت کنیم که اکثر مشتریان این سبک خودروها خیلی خود را با نوع طراحی ماشین مشغول نمی‌کنند و نیازی نمی‌بینند که ماشینشان حتماً طراحی متفاوت و هیجان انگیز ارائه دهد. اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که این دو ماشین چینی به طور کلی سعی دارند خود را به خاندان هیوندای اکسنت نزدیک کنند و شمایلی شبیه به آن ارائه دهند. این سبک طراحی شاید در نمای چهره با سایر قسمت‌های بدنه خیلی هماهنگی نداشته باشد اما در مجموع به عنوان یک خودرو اقتصادی برای بسیاری از خریداران و کارشناسان قابل قبول به نظر می‌رسد.

در این میان طراحی نمای روبروی جک J4 به اندازه فردا ۵۱۱ دل‌چسب به نظر نمی‌رسد و نوعی گیجی یا گنگی خاصی در چهره این ماشین موج می‌زند که کمتر آن را در نمای روبروی فردا ۵۱۱ حس می‌کنیم. بنابراین با وجود آنکه هر دو ماشین طراحی نسبتاً ساده و قدیمی به نمایش می‌گذارند اما به نظر می‌رسد که فردا ۵۱۱ شمایل به‌روزتری داشته باشد و بتواند نسبت به حریف بیشتر با سلیقه مشتریان هماهنگ شود.

مقایسه جک J4 و فردا ۵۱۱ در بحث فنی

نسخه فنی همیشگی خودروهای اقتصادی چینی برای مشتریان با توان مالی پایین، استفاده از موتورهای چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی است که کمی بیشتر از ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند و نقطه قوت آنها بهره‌مندی از استهلاک کم به همراه دوام فنی بالا است که می‌تواند گزینه مناسبی برای مصرف‌کنندگان نهایی و به‌ویژه خانواده‌ها ایرانی محسوب شود.

مقایسه فنی جک J4 و فردا 511

بنابراین هم فردا ۵۱۱ و هم جک جی ۴ دارای موتورهای ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی هستند، اما نوع جعبه‌دنده‌های آنها با هم تفاوت دارد. موتور اف ام سی ۵۱۱ در حداکثر بازدهی خود می‌تواند قدرتی نزدیک به ۱۰۶ اسب بخار به علاوه ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند که بعد از عبور از میان محورهای یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه پنج سرعته روغنی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

مشخصات فنی جک J4 و فردا 511

به‌کارگیری این ترکیب در قوای فنی فردا ۵۱۱ سبب شده تا عملکرد این محصول اقتصادی چانگان خیلی هیجان انگیز نباشد اما بتواند توان کافی جهت کاربردهای شهری یا حتی مسافرتی و خانوادگی را به نحو قابل قبول و متعادل فراهم کند. بنابراین انتظار شتاب فوق‌العاده از فردا ۵۱۱ نمی‌رود و به طور تقریبی می‌توان توقع داشت که شتاب صفر تا ۱۰۰ اف ام سی ۵۱۱ چیزی در حدود ۱۴ ثانیه باشد. در سمت دیگر جک j4 نیز تقریباً با ترکیب فنی و عملکرد مشابه حاضر شده است. موتور ۱.۵ لیتری این خودرو حدود ۱۰۳ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس اتوماتیک سی وی تی تحویل می‌دهد.

بررسی جک J4

علی‌رغم استفاده از گیربکس سی وی تی و وزن کمی بیشتر در جک جی ۴، شاهد این هستیم که این خودرو تقریباً شتاب‌گیری بهتری نسبت به حریف ارائه می‌دهد و می‌تواند ظرف مدت زمان تقریبی ۱۳.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. در این میان گرچه گیربکس‌های سی وی تی یا حتی دو کلاچه معمولاً نسبت به جعبه‌دنده‌های اتوماتیک سنتی عملکرد سطح پایین‌تری ارائه می‌دهند، اما هماهنگی میان پیشران و گیربکس این دو خودرو جهت تردد در شهر یا جاده، مناسب و تا حدودی دلچسب به نظر می‌رسد. البته به دلیل ماهیت گیربکس‌های سی‌وی‌تی، هنگام شتاب‌گیری و دور برداشتن شاید سروصدای موتور جک جی ۴ بیشتر از اف ام سی ۵۱۱ باعث نارضایتی کاربران شود.

بررسی فردا 511

سیستم تعلیق در هر دو خودرو از نوع مک فرسون در جلو و یکپارچه میله پیچشی در عقب است که یک سواری نه‌چندان خشک به همراه هندلینگ متعادل برای نیازهای خانوادگی را فراهم می‌کند. البته در سرعت‌های بالا احتمال انحراف و ناپایداری وجود دارد که بخشی از آن توسط سیستم کنترل پایداری مهار می‌شود. این نکته را هم باید گوشزد کنیم که نمونه‌های قبل از سال ۱۴۰۱ جک J4 فاقد سیستم کنترل پایداری هستند. در مورد مصرف سوخت هم به طور کلی می‌توان گفت که کارنامه هر دو سدان اقتصادی به هم نزدیک است اما انتظار می‌رود فردا ۵۱۱ مصرف بهینه‌تری نسبت به جک J4 ارائه دهد.

خودروجک J4فردا ۵۱۱
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۵ لیتر
توان خروجی۱۰۳ اسب بخار – ۱۳۷ نیوتن متر۱۰۶ اسب بخار – ۱۴۵ نیوتن متر
گیربکسCVT۵ دنده دوکلاچه اتوماتیک
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۱۳.۴ ثانیه۱۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۷ لیتردر۱۰۰کیلومتر۶.۴  لیتردر۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۹۰ کیلومتربرساعت۱۷۵ کیلومتربرساعت
وزن۱۱۶۰ کیلوگرم۱۱۱۵ کیلوگرم
حجم باک۴۵ لیتر۴۰ لیتر
ابعاد بدنه۱۵۰۵-۱۷۲۵-۴۳۳۵ میلیمتر۱۴۶۰-۱۷۲۵-۴۳۹۰ میلیمتر
فاصله محوری۲۵۶۰ میلیمتر۲۵۳۵ میلیمتر
حجم صندوق ۵۵۰ لیتر۳۹۰ لیتر

مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی

طراحی داخل کابین هر دو خودرو به‌ویژه طرح داشبورد آنها خیلی امروزی و مدرن احساس نمی‌شود، اما اگر کمی تمایل به طرح‌های اسپرت‌تر داشته باشید، می‌توانید نمای نامتقارن داشبورد فردا ۵۱۱ را جذاب‌تر از طرح ساده داشبورد جک جی ۴ بدانید. سطح کیفیت مواد و متریال به کار رفته در ساخت داشبورد، رودری‌ها و سایر ادوات داخل کابین این دو خودرو تقریبا برابر و هم‌رده سایر محصولات اقتصادی چینی است که عمدتا از جنس پلاستیک خشک تشکیل شده‌اند. البته برخی نواحی نظیر بازویی درها با روکش نرم همراه شده است تا کاربر احساس کیفیت بالاتری از حضور در کابین دو خودرو داشته باشد.

کابین جک J4

از لحاظ میزان فضای کابین به‌ویژه در صندلی‌های ردیف عقب نیز خیلی تفاوتی میان این دو خودرو وجود ندارد و در مجموع فضای کافی برای حضور ۴ تا ۵ نفر با قد و هیکل متعارف در کابین این دو سدان سگمنت B فراهم آورده شده است. اما اگر به دنبال یک صندوق عقب بزرگتر می‌گردید قطعاً جک جی ۴ گزینه مطلوب شما خواهد بود؛ چراکه حجم صندوق عقب جک جی ۴ معادل ۵۵۰ لیتر ظرفیت دارد اما حداکثر گنجایش صندوق عقب اف ام سی ۵۱۱ به ۳۹۰ لیتر می‌رسد.

کابین فردا 511

مقایسه امکانات

نبود کروز کنترل و تهویه اتوماتیک در فردا ۵۱۱ می‌تواند تا حدودی ذوق شما را کور کند؛ اما جک جی ۴ نیز در مقایسه با حریف، فاقد سیستم استاپ استارت، کنترل توقف در سربالایی، سانروف و دوربین دنده عقب است که قطعاً خیلی به مذاق مشتریان خوش نخواهد آمد. در سایر موارد می‌توان امکانات حداقلی مانند سیستم کنترل پایداری، تنظیم دستی صندلی‌ها، سنسور پارک عقب، حسگر فشار باد تایرها، دیلایت، اتولایت، فرمان برقی، نمایشگر مالتی مدیا، آینه‌های جانبی برقی و دو کیسه هوای جلو جزو مهم‌ترین تجهیزات مشترک اف ام سی ۵۱۱ و جک J4 به حساب می‌آید.

خودرو جک J4فردا ۵۱۱
کروز کنترلداردندارد
کنترل پایداریاز نیمه دوم ۱۴۰۱دارد
کنترل کششنداردندارد
سنسور پارک عقبدارددارد
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارد (سفارشی)دارد(۷اینچی لمسی)
دوربین عقبندارددارد
تیپ ترونیکداردسفارشی
تهویهدستیالکتریکی
تریم داخلیچرم مصنوعیپارچه ای
تنظیم برقی آینه های جانبیدارددارد
سانروفندارددارد

نتیجه‌گیری؛ جک J4 ارزنده‌تر است یا فردا ۵۱۱ ؟

جک J4 و فردا ۵۱۱ از بسیاری جهات نزدیک به یکدیگر هستند و خیلی تفاوت فاحشی میان آنها نیست. با این حال اگر به صندوق بزرگتر، شتاب بهتر و خدمات پس از فروش گسترده‌تر اهمیت می‌دهید و گیربکس‌های CVT مشکلی ندارید، جک جی ۴ می‌تواند گزینه مناسب برای شما باشد.

در سوی دیگر فردا ۵۱۱ ظاهر زیباتری دارد، نمای داخل آن جذاب‌تر است، علیرغم نداشتن کروز کنترل برخی امکانات متنوع‌تر را نسبت به حریف ارائه می‌دهد و مصرف سوخت کمتری هم دارد. اگر این موارد جزو اولویت‌های شماست، بنابراین فردا ۵۱۱ هم خودروی مناسبی برای خریداران ایرانی خواهد بود.

ویدیو تست و بررسی جک J4

ویدیو تست و بررسی فردا ۵۱۱

ویدیو های پیشنهادی

۵ Responses to “مقایسه جک J4 و فردا ۵۱۱ ؛ سدان های چینی کم دردسر برای خانواده‌های ایرانی”

  1. مرتضی گفت:

    رفتم برای ۵۱۱
    نمایندگی میگه باید صبور باشی میگن ۱۲۰ روز ولی ممکنه هفت هشت ماه طول بکشه.
    الانم باید ۴۷۵ بدی ، قیمتش هم قطعی نیست ، علی الحسابه.
    نه قیمت مشخصه
    نه زمان تحویل مشخصه
    فقط بیا ۵۰۰ پول بده به ما تا ببینیم خدا چی میخاد

    ۱۳
    ۲
    • جواد گفت:

      من ثبت نام کردم
      تیرماه ۱۴۰۳
      کمتر از ۱۲۰ روزکاری هم زمان برد که پیامک بیمه بدنه و ثالثش اومد
      با توجه به مشخصاتی که خوندم کیفیت قطعاتش خوبه (گیر بکسش خوشبختانه CVT نیست
      امیدوارم برای قطعه مشکلی بوجود نیاد

      ۲
      ۰
  2. مرتضی گفت:

    رفتم برای ۵۱۱ نمایندگی میگه باید صبور باشی میگن ۱۲۰ روز ولی ممکنه هفت هشت ماه طول بکشه. الانم باید ۴۷۵ بدی ، قیمتش هم قطعی نیست ، علی الحسابه. نه قیمت مشخصه نه زمان تحویل مشخصه فقط بیا ۵۰۰ پول بده به ما تا ببینیم خدا چی میخاد

    ۴
    ۱
  3. م.ارجمند گفت:

    کار به کیفیت و خدمات و فیک بودن و … خودرو چینی ندارم .
    واقعا در عجبم که با آن موضع گیری چین در مورد جزایر ایرانی ، چرا نمایندگی کالا و خودرو چینی باید در ایران فعال باشه؟؟؟
    چرا خودرو چینی را مقایسه و به نوعی تبلیغ می کنیم؟
    ………..
    👈مگر نه اینکه کشور هر شخص، حکم مادر او را دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    …………………

    ۱۳
    ۶
  4. ارد گفت:

    برادر اشتباه می کنی
    با تشکر از مطالب تون
    ۵۱۱ یک نمایشگر کوچک بالای کولر برای دادن نقطه تنظیمی یا همون ست برای تهویه خودکار دارد

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.