موضوعات داغ روز:

سانروف و انواع آن در خودرو را بشناسیم

منتشر شده در 29 آذر 1402 ساعت 15:00
نویسنده حامد میرزایی
سانروف و انواع آن در خودرو را بشناسیم

سانروف در دهه های گذشته به عنوان یک آپشن لوکس روی خودروهای سایز بزرگ و مجلل دیده می شد اما به مرور خودروهای اقتصادی نیز به آن مجهز شدند.

در گذشته که خودروها بصورت بدون سقف تولید می شدند هیچ محافظتی در برابر حوادث طبیعی مانند باد و طوفان و یا دیگر مخاطرات برای سرنشینان وجود نداشت و نیاز به وجود سرپناهی برای خودرو ها حس می شد. تا اینکه سقف های جمع شونده که عمدتا از جنس پارچه و یا برزنت بودند به خودروها اضافه شدند که بصورت دستی باز و بسته می شدند اما این نوع سقف هم بطور کامل محافظتی از سرنشینان در برابر عوامل خطر آفرین نداشت. بنابراین خودروسازان به این نتیجه رسیدند که بهتر است از سقف تمام فلزی برای ایمنی هر چه بیشتر سرنشینان استفاده کنند و این شرکت کادیلاک بود که اولین نمونه با سقف تمام فلز را به بازار عرضه کرد. اما برای مصرف کنندگانی که تا به حال خودروی بدون سقف استفاده می کردند مسقف شدن خودرویشان بطور کامل کمی سخت بود. اروپایی ها در سال ۱۹۲۰ با مکانیزم جدا شدن قسمتی از سقف به شکل مستطیل با ابعاد محدود و در قسمت سرنشینان جلویی به این نیاز پاسخ دادند و سانروف برای اولین بار به بازار عرضه شد که در نمونه های اولیه سانروف ها بصورت دستی جابجا می شدند تا سرنشینان بتوانند از فضای بیرون استفاده کنند.

سانروف و انواع آن در خودرو را بشناسیم

پس از چندی در سال ۱۹۳۳ هیلمن با مدل Aero و یک پانل سقف کشویی به بازار عرضه شد. شرکت امریکایی لینکلن نیز در سال ۱۹۷۳ پنل فلزی را با یک شیشه سکوریت و یک آفتابگیر داخلی جایگزین کرد و پس از آن نام سانروف توسط جان آتکینسون متخصص بازاریابی شرکت فورد به اصطلاح مونروف (moon roof) تغییر نام یافت. سانروف در دهه های گذشته به عنوان یک آپشن لوکس روی خودروهای سایز بزرگ و مجلل دیده می شد اما به مرور خودروهای اقتصادی نیز به این آپشن مجهز شدند تا جایی که در تولیدات وطنی نیز بعضا این آپشن به کار رفته است.

حتما بخوانید : رادار نقطه کور چیست؟ + نحوه عملکرد

تفاوت سانروف و مونروف در چیست؟

سانروف و انواع آن در خودرو را بشناسیم

واژه سانروف را قطعا بارها شنیده اید و می دانید که منظور از آن چیست. قسمت شیشه ای مستطیل شکل در سقف که امروزه بصورت الکترونیکی و با فشردن یک دکمه باز و بسته می شود و باعث تهویه هوای بهتر کابین می شود اما بهتر است بدانید سانروف در واقع به سقف هایی گفته می شود که بخش جدا شونده و متحرک آن نیز از جنس فلز پوسته سقف بوده و برخلاف تصور عموم سانروف ها شیشه ای نیستند در حقیقت این مونروف است که با جنس شیشه مقاوم و عمدتا به رنگ دودی روی سقف قرار می گیرد و قابلیت جابجایی و باز شدن نیز دارد. تفاوت اصلی سانروف و مونروف در جنس متریال استفاده شده در قسمت بازشو سقف می باشد. با استفاده از مونروف می توانید بدون باز کردن سقف از تماشای منظره بالای سرتان لذت ببرید در عین حال شما را از تابش مستقیم نور خورشید، باد و باران و سایر مخاطرات حفظ خواهد کرد. آپشنی که در اکثر خودروهای بازار شاهد هستیم همان مونروف می باشد که اشتباها سانروف نامیده می شود و در حال حاضر تقریبا تمامی خودروسازان از سقف شیشه ای برای محصولات خود استفاده می کنند.

حتما بخوانید : سیستم پایش باد تایر یا TPMS چیست؟

انواع سانروف Sunroof

اگر سانروف و مونروف را از نظر کاربری یکی بدانیم می توان آنها را از نظر نحوه بازشدن و ابعاد به چند مدل تقسیم کرد :

نمونه کشویی (Built-in)

سانروف و انواع آن در خودرو را بشناسیم

در برخی خودروها فضایی بین سقف فلزی و بخش پارچه ای سقف در قسمت داخلی کابین وجود دارد که پنل متحرک سانروف برای باز شدن به صورت موازی با سقف عقب می رود و بین سقف فلزی و سرپوش قرار می گیرد. همچنین کاوری در قسمت زیرین سقف در همه سانروف ها تعبیه شده که مانع از تابش مستقیم نور خورشید به داخل اتاق در روزهای آفتابی می شود. در برخی خودروها بصورت دستی و در نمونه های جدیدتر بصورت برقی این کاور جابجا می شود.

سانروف اسپویلر (spoiler)

در این نوع سانروف بخش متحرک که عموما شیشه ای می باشد بجای اینکه داخل کاور سقف حرکت کند روی سقف به سمت عقب حرکت می کند و انتهای آن مانند اسپویلر بالاتر قرار می گیرد.

نمونه پاپ آپ (pop up)

در این سانروف ها قسمت متحرک فقط در فضای تعبیه شده برای سانروف و در جای خود به سمت بالا حرکت می کند و بصورت افقی روی سقف جابجا نمی شود.

سانروف لاملا ( lamella)

سقف های لاملا دارای صفحات شیشه ای مات متعددی هستند که بصورت مجموعه ای پرده ای مانند به عقب باز می شود. در برخی موارد از جنس پارچه نیز برای این مدل سانروف استفاده شده است. پونتیاکG6 و مرسدس بنز ML به این سانروف مجهز بودند که به دلیل مشکلات طراحی و خرابی های مکرر استفاده از آن متوقف گردید.

سانروف و انواع آن در خودرو را بشناسیم

سانروف پانوراما (panoramic)

 این نوع سقف را می توان بزرگترین و در عین حال لوکس ترین نوع سقف شیشه ای دانست که علاوه بر فضای سرنشینان جلو، افراد ردیف دوم نیز می توانند از دیدن آسمان بالای سر خود لذت ببرند. این سقف ها بصورت شیشه یکپارچه بوده که قسمت جلویی آن بصورت اسپویلری یا کشویی باز می شود اما در بخش عقبی تنها کاور آن متحرک خواهد بود و سقف شیشه ای در بیشتر خودروها قابلیت باز شدن ندارد. این کاور سرنشینان را از تابش مستقیم نور خورشید در روزهای گرم تابستان محافظت خواهد کرد. سقف پانوراما عمدتا در خودروهای سایز بزرگ و شاسی بلندها استفاده می شود.

سانروف و انواع آن در خودرو را بشناسیم

این نکته را نیز باید در نظر گرفت امروزه ممکن است مدل های مختلفی از سانروف که در بالا به آن ها اشاره شد بطور همزمان در یک خودرو بکار رفته باشد. بطور مثال یک سانروف ممکن است علاوه بر اینکه به حالت کشویی به عقب می رود قابلیت این را هم داشته باشد تا بصورت افقی نیز بالاتر از محل اصلی خود روی سقف  قرار بگیرد که به این سانروف ها در اصطلاح سانروف های چند حالته می گویند.

حتما بخوانید : ترمز پارک برقی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

مزایا

۱- وجود سانروف علاوه بر اینکه می تواند باعث تهویه بهتر کابین شود فضای دلنشین تری را برای سرنشینان فراهم می سازد تا بتوانند از منظره آسمان و نور خورشید بهره ببرند. همچنین به دلیل سبک طراحی نسبت به مدل های با سقف کروک سرنشینان کمتر در معرض تابش شدید آفتاب و یا وزش باد قرار دارند.

۲- در شرایطی که نیاز تهویه هوا بصورت طبیعی دارید باز کردن بخشی از سانروف در مقایسه با پایین دادن شیشه های جانبی علاوه بر تولید صدای مزاحم کمتر از ورود دود خودروهای اطراف در ترافیک به صورت مستقیم به کابین جلوگیری می کند.

معایب

۱- افزایش وزن خودرو : به دلیل بکار رفتن قطعات بیشتر (از جمله ریل ها و پانل شیشه ای و…) در سقف و فشار آمدن به اسکلت بدنه در بلند مدت علاوه بر کاهش استحکام کلی بدنه می تواند نسبت به نمونه های سقف فلزی از ایمنی کمتری نیز برخوردار باشد و  و نهایتا  افزایش مصرف سوخت را نیز به همراه داشته باشد

۲- خطرآفرین بودن: در صورت عدم رعایت نکات ایمنی مانند بیرون رفتن کودکان از سانروف بارها باعث بروز اتفاقات ناگوار و جبران ناپذیر شده است.

۳- افزایش قیمت تمام شده خودرو: هزینه نصب سانروف برای هر خودرو به طور میانگین بین ۱۰۰۰-۲۰۰۰ دلار می باشد که برای نمونه های پانوراما این قیمت دوبرابر خواهد بود به همین خاطر قیمت تمام شده خودرو را افزایش خواهد داد

۴- کاهش فضای سر: در برخی نمونه ها خصوصا مدل های کشویی به دلیل استفاده از تجهیزات و یک لایه کاور بیشتر در سقف می تواند باعث کاهش فضای کابین خصوصا در بخش سر شود مانند خودروی دنا پلاس.

۵- احتمال شکستگی و نشتی آب: از آنجا که تعبیه نمودن سانروف و آب بندی سقف بسیار حساس و اساسی می باشد چنانچه بصورت اصولی این نصب صورت نپذیرد می تواند باعث شکسته شدن سقف و بروز نشتی آب به داخل کابین شود. این اتفاق بیشتر در مورد سانروف هایی که در بازار بصورت شخصی روی خودرو نصب می شود بیشتر مشاهده می شود که حتی می تواند باعث خوردگی رنگ سقف و زنگ زدگی هم بشود.

One Response to “سانروف و انواع آن در خودرو را بشناسیم”

  1. سجادی گفت:

    دو چیز بدردبخورم اضافه میکردید مثلا حدالمکان در سرعت خیلی بالا شروع به باز کردن سانروف نکنید، یا وقتی که دارید با سرعت از یک مسیر خاکی یا پردسنداز عبور میکنید

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.

توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.