تارا با موتور کم مصرف سه سیلندر آماده عرضه میشود

مدیر طرح تارا با موتور کم مصرف سه سیلندر توربو (IK3LB) از عرضه این محصول در نیمه دوم سال آینده خبر داد.
به گزارش آخرین خودرو به نقل از ایکوپرس، محمود خادم اظهار کرد: این طرح بر اساس راهبردهای کلان ایرانخودرو و سبد محصول تارا با قوای محرکه مختلف از جمله موتور کم مصرف سه سیلندر و دستیابی به اهداف کمی مصرف سوخت محصولات و کاهش آلایندگی تعریف شده است.
وی افزود: در این محصول، حجم موتور IK3 نسبت به پیشرانه TU5 به میزان ۳۰۰ سیسی و مصرف سوخت آن ۱.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته و این در حالی است که توان موتور ۱۰ درصد و گشتاور آن نیز ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. تغییرات ایجاد شده در سامانه کلاچ و همچنین بهرهگیری از جعبهدنده MT6، شتابگیری بهتری را برای تارا جدید به ارمغان میآورد.
خادم ضمن اعلام این که تغییرات گستردهای در محفظه موتور تارا با موتور سهسیلندر ایجاد شده، خاطرنشان کرد: در این طرح، علاوه بر انطباق یک موتور جدید بر روی خودرو، سیستمهای جانبی از قبیل انتقال قدرت، ترمز، دسته موتورها، ورودی هوای موتور، سامانه اگزوز، سوخترسانی، خنککاری، کولر، برق و الکترونیک و کالیبراسیون موتور و همچنین حسگرهای مختلف مرتبط با موتور نیز طراحی و تکوین یافته و مجموعه کاملی را در محفظه موتور تشکیل میدهد.
وی افزود: به دلیل توربو بودن پیشرانه سهسیلندر تارا، قطعات جدیدتری نظیر اینترکولر نیز در این خودرو نصب شده تا نسبت به محصول پایه، کارایی و عملکرد بالاتری فراهم شود.
خادم با اشاره به پیادهسازی شبکه برق و الکترونیک ایرانخودرو (IKBCM) در تارا با موتور سهسیلندر، عنوان کرد: صندلیهای تمامی سرنشینان مجهز به حسگر سرنشین و بر اساس استاندارد اجباری R16 دارای هشدار صوتی و تصویری بستن کمربند ایمنی خواهد شد که این موضوع تغییراتی در سامانه برق و الکترونیک، صندلی و کمربندهای ایمنی خودرو به همراه داشته است. این نخستین محصول ایرانخودرو خواهد بود که مطابق با استاندارد R16 است. همچنین با توجه به تغییر فیزیکی و ابعادی موتور و قطعات جانبی، استانداردهای تصادف سرنشین و عابر پیاده نیز مورد بررسی و آزمایش قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه تارا جدید پس از دریافت گواهی انطباق با استانداردهای ۸۵ گانه تولید و عرضه خواهد شد، تاکید کرد: این محصول حتی فراتر از استانداردهای۸۵ گانه عمل خواهد کرد.
مدیر طرح تارا با موتور سهسیلندر با بیان اینکه در حال حاضر نمونه اولیه آزمایشگاهی این خودرو تولید شده است، گفت: شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایرانخودرو در حال انجام اقدامات مرتبط با کالیبراسیون و اصلاحات نهایی پیشرانه این محصول است. از تیرماه امسال، مرحله نمونهسازی برای انجام آزمونهای اولیه کارخانهای و بومیسازی آغاز و پس از دریافت بازخوردها و انجام اصلاحات لازم، نسبت به ساخت و تولید قالب قطعات اقدام خواهد شد. در انتهای سال جاری نیز آزمونهای اعتبارسنجی خودرو انجام خواهد شد و در نهایت این محصول در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ تجاریسازی و آماده عرضه به بازار خواهد شد.
وی با اشاره به ظرفیت و توان تولید این محصول در خطوط ایرانخودرو بیان کرد: بر اساس برنامهریزیهای صورتگرفته، شمارگان تولید این نسخه از تارا در نخستین سال تولید ۱۰ هزار دستگاه و در سال دوم ۳۵ هزار دستگاه خواهد بود که بر اساس تقاضای موجود، قابل افزایش خواهد بود.
بدنه تارا خیلی ضعیفه
با این بدنه بدرد نمیخوره
خدا به داد اون موتور برسه با این کیفیت بنزین
حسگر سرنشین، نه بابا، جدی میفرمایید؟؟؟
خداپدرمادرسایپاروبازبیامرزه یه موتورچهارسیلندر روتوربوکرده اینا زدن توخط چینی وسه سیلندر توربوکردن استحلاک بالا کلی ایراد حالا بازبرین بگین سایپا موتور پراید واین حرفا ایناهم ازموتور زده هم ازبدنه
ای کاش یه فیس لیفت هم میشد!!!!!
تارا v4 که بهترین تارا هست و قیمتش میلیاردیه به درد نمیخوره حالا تارا ۳ سیلندر مگه میخواین گاری تولید کنین
ارباب و سالار خودروها ایرانی و چینی فقط دنا پلاس توربو اتومات والسلام
۳سیلندر که کمی از موتورسیکلت قویتر هم نیست
باید در اصل بگید موتور هوندا میذاریم روش یا موتو سه چرخ🥴
با عرض سلام در خصوص نظرات ارائه شده باید گفت که لااقل اگر نظری کارشناسانه نیست بچگانه نباشد. امروزه خودرو ها به سمت کم مصرف شدن میرن البته با اون نظر بنزین خراب و یورو ۲ که در حال توزیع هست موافقم که سیستم توربو و حتی خود موتور رو مستهلک خواهد کرد و ذکر این مهم به عنوان یک مشتری قدیمی سایپا با تمام احترام در حال حاضر سایپا آشغال سازی بیش نیست بنده مثل بیشتر هموطنان از پراید شروع کردم به ال۹۰ رنوی استپ وی که هر دو خودرو ckd بودند و سایپا جز اسمبل قطعات کاری نمیکرد ولی امروز ایرانخودرو بهتر عمل میکنه و این ثابت شده در حال حاضر تارا اتوماتیک دارم و به عزیزی که از دنا صحبت کردن باید بگم این دو خودرو با هم قابل قیاس نیستند همه پارامتر ها درخودرو گاز دادن نیست دنا یعنی سمند قدیمی با اتاقی تنگ و بدون فضا برای هم سرنشین جلو و عقب ولی تارا با پلت فرم پژو ۳۰۱ اتاقی به روزتر و جادار داره بطوری که بنده با قدی ۱۸۸ پشت فرمون راحتم و این مسئله که اتاقش ضعیفه و با فشار تو میره این صحبت ها فقط بحث های غیر کارشناسی و بی پایه هست اگر دوستان خودرو رو داشته باشن میبینن که نظرشون فقط تکرار حرف های مافیای خودرو در شرکت سایپا این حرفها حرف شما نیست این صحبت ها قبلا برای خراب کردن ی خودرو تازه وارد از طرف شرکت رغیب بود برای مقایسه شاهین با موتور پراید با تارا که هیچ پارامتری از این دوخودرو باهم قابل مقایسه نیست مرکز تحقیقات ایرانخودرود خیلی خیلی در خودرو سازان ایرانی سرآمده حرف برای گفتن بسیار هست و این نکته رو هم اضافه کنم که بنده هیچ نسبتی با ایرانخودرو ندارم و در دهه ۹۰ از منتقدینش بودم و هنوزم با تولید پژو پرشیا هستم که مرغ تخم طلاشه و دست از سر تولیدش بر نمیداره یادمون باشه نظر دادن حتما باید با تحقیق و بر پایه و اساس باشه نه اینکه ی چیزای بی اساس بارها شنیدیم و گفتن ما هم بی دلیل ادامه دهنده باشیم
تارا ۶دنده دستی تیو۵ خوبه بخرید این که من می گم