ب ام و iX1 ؛ ویدیو معرفی + مشخصات فنی
ب ام و iX1 یکی از محصولات جدید و تمام برقی سامانه خودروهای برقی است که توسط پرشیا خودرو به بازار کشور می آید.




ب ام و iX1 یکی از محصولات جدید و تمام برقی سامانه خودروهای برقی است که توسط پرشیا خودرو به بازار کشور می آید.
شرکت پرشیا خودرو نماینده رسمی واردات خودروهای ب ام و در ایران محسوب میشود اما به دلیل قوانین دست و پاگیر، طی چند سال اخیر موفق به واردات خودروهای بنزینی بیامو به بازار کشور نشده است. با توجه به رویکرد مثبتتری که در قوانین برای واردات خودروهای برقی وجود دارد، پرشیا خودرو نیز به سراغ یک محصول الکتریکی از کمپانی باواریایی رفته و ب ام و iX1 را در لیست واردات خود برای سال ۱۴۰۳ قرار داده است. در این مطلب به بررسی بی ام و iX1 میپردازیم.
درباره ب ام و iX1
نسل سوم کراس اوور جمعوجور و لوکس آی ایکس وان طی سال ۲۰۲۲ به بازارهای جهانی معرفی شد. در ابتدا نسخه بنزینی این کراس اوور آلمانی روانه میدان شد اما در اواخر ۲۰۲۲ مدل تمام چرخ محرک برقی xDrive30 توسط بیامو به خانواده سری iX1 اضافه شد. اما ظاهرا این نسخه برای پاسخ به نیازهای مشتریان کافی نبود و ب ام و تصمیم گرفت تا نسخه تک موتوره محور جلو را با پسوند eDrive20 از سپتامبر ۲۰۲۳ در اختیار متقاضیان قرار بدهد. به دلیل بهرهمندی از سقف قیمتی پایینتر، این مدل از بی ام و iX1 قادر به دریافت مجوز ورود به کشورمان است و پرشیا خودرو هم تصمیم گرفت همین نسخه دیفرانسیل جلو تک موتور را در کشورمان عرضه کند.

طراحی بدنه
طی چند سال اخیر طراحان ب ام و سعی کردهاند تا نوک قلم خود را به جای آنکه با لطافت و ظرافت روی قوسهای اصلی طرح بدنه محصولات جدید کمپانی متبوع خود بالا و پایین کنند، آن را کمی محکمتر گرفته و با فشار بیشتر به صورت زاویهدار در چهار جهت اصلی حرکت دهند؛ احتمالاً در این بین هم یک گوشه چشمشان به سمت صفحه تلویزیون و مشغول تماشای فیلمهای فانتزی مثل جنگ ستارگان و سفینههای فضایی موجود در آن بوده تا محصولاتی فوق مدرن و مطابق با سلیقه روز مشتریان تخیلی پسند به وجود آورند.

شاید از نظر خودشان این کار جواب داده و مشتریان هم محصولات جدید را پسندیدهاند اما وقتی به میان کارشناسان و بیمر پسندهای واقعی بروید، میفهمید که کمتر کسی از سبک جدید طراحیهای کمپانی باواریایی رضایت دارد. سری جدید ب ام و X1 هم دستخوش چنین تغییراتی شده است اما شاید به اندازه دیگر محصولات بیمر، طراحی آن اغراقآمیز و به دور از خط مشی دلچسب همیشگی از آب در نیامده است.

روی بدنه ب ام و iX1 میتوان ترکیبی از خطوط صاف با زوایای شکسته و جلو پنجره بزرگ دوقلو را در نمای جلو مشاهده کرد. البته فرم این المانها خیلی دور از انتظار نیست و درمجموع میتواند یک چهره قاطع ولی دلنشین و مطابق میل اکثر طرفداران بیامو به وجود آورد. بهکارگیری تزیینات آبیرنگ روی سپرهای جلو و عقب نیز حکایت از پاک بودن سوخت این خودرو و الکتریکی بودن آن است که به عنوان یک وجه تمایز در مقایسه با نسخههای بنزینی به کار میرود.
مشخصات فنی ب ام و iX1
همانطور که اشاره شد وارداتی جدید پرشیا خودرو قرار است در دو نسخه xDRIVE 30L و xDRIVE 25L پا به بازار ایران بگذارد که عمده تفاوت این دو نسخه را می توان در بخش قوای محرکه مشاهده کرد. ب ام و iX1 xDRIVE 30L که یکی از نسخه های فول آپشن این کراس اوور باواریایی به حساب می آید از دو پیشرانه الکتریکی بهره می برد که روی هم می تواند تا ۳۱۳ اسب بخار قدرت و ۴۹۴ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و نیروی تولید شده را به چرخ های جلو و عقب منتقل کند. این نسخه از یک پک باتری با ظرفیت ۶۶.۴۵ کیلووات ساعت بهره می برد که با کمک آن می توان تا ۴۵۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC) را پیمایش کرد.

اما BMW iX1 25L نیروی محرکه خود را از یک پیشرانه الکتریکی تامین می کند که این پیشرانه می تواند تا ۲۰۴ اسب بخار قدرت و گشتاور نهایی ۲۵۰ نیوتن متر را روانه چرخ های جلو کند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این خودرو به دلیل استفاده از یک پیشرانه برقی می تواند مسافت بیشتری را نسبت به ب ام و iX1 xDRIVE 30L بپیماید و ۵۱۰ کیلومتر راه برود. اما مسلما شتاب تیپ xDRIVE 30L بهتر از xDRIVE 25L خواهد بود.
برند | ب ام و |
مدل | iX1 |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۲۰۲۴ |
حجم موتور | برقی |
ظرفیت باتری | ۶۶.۵ کیلووات ساعت |
تعداد سیلندر | --- |
تعداد سوپاپ | --- |
فناوری موتور | برقی |
قدرت | ۲۰۴ اسب بخار / ۳۱۳ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۷ نیوتن متر / ۴۹۴ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸.۶ ثانیه / ۵.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو / دو دیفرانسیل |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۶۰۰ میلی متر |
عرض | ۱۸۴۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۱۶ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۶۹۲ میلی متر |
وزن | ۱۹۴۰ کیلوگرم / ۲۰۸۷ کیلوگرم |
حجم باک | |
مصرف سوخت | ۱۴.۲ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر / ۱۶.۳ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر |
پیمایش در حالت برقی | ۴۴۰ کیلومتر (۵۱۰ کیلومتر CLTC) / 400 کیلومتر (۴۵۰ کیلومتر CLTC) |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۲۵/55R18 |
شرکت عرضه کننده | پرشیا خودرو |
برند نشان مادر | ب ام و |
کشور سازنده | آلمان - چین |
در مورد شتاب صفر تا صد ب ام و iX1 نیز باید بدانید که این خودرو ظرف حدود ۸.۶ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند و در مقایسه با خودروهای بنزینی مشابه، شتاب نسبتا سریعتر و تا حدودی مهیجتر ارائه میدهد. بی ام و آی ایکس وان میتواند تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و به طور خالص معادل ۱۹۴۰ کیلوگرم وزن دارد.
طراحی کابین و امکانات
طراحی داخلی بی ام و iX1 سبک جدیدی از طرحهای کابین را بین تولیدات کمپانی باواریایی به نمایش میگذارد. با وجود آنکه طرح پوسته داشبورد، کنسول بین صندلیهای جلو، پنل انتخاب دنده و سایر جزئیات، بسیار مدرن و متفاوت از گذشته دیده میشود اما هنوز هم میتوان ریشههای اصیل طرحهای داخلی محصولات ب ام و را در اینجا هم مشاهده کرد.

غربیلک فرمان همان شمایل مورد انتظار یک بیمر واقعی را ارائه میدهد ولی وجود نمایشگرهای یکپارچه مالتی مدیا و کلاستر به صورت تمام دیجیتال در بالای داشبورد، تا حدودی به دور از درک رایج ما از کابین خودروهای باواریایی احساس میشود. البته به دلیل ترند بودن نمایشگرهای یکپارچه در این دوره از صنعت خودروسازی، نمیتوان انتقاد خاصی به این جنبه از کابین BMW iX1 وارد کرد.

متریال باکیفیت، ترکیب رنگ دلنشین، طرح متفاوت دریچههای تهویه به همراه فضاسازی مناسب ناحیه جلوی پنل انتخاب دنده شامل پد شارژ وایرلس، جالیوانی و پورتهای USB، باعث میشود کاربر از حضور در این فضا حس رضایت بسیار بالایی دریافت کند. اتاق این ماشین برقی بی ام و عرض و ارتفاع قابل قبولی درون کابین ارائه میدهد و مهمتر اینکه از فضای طولی نسبتاً بزرگی در مقایسه با همکلاسان خود برخوردار است. درنتیجه فضای پا و سر و همچنین شانهها در ردیف عقب برای ۲ تا ۳ نفر کاملاً کافی و بدون محدودیت آزاردهنده خواهد بود.

حجم صندوق عقب ب ام و iX1 در حالت عادی معادل ۴۹۰ لیتر است که جهت درک بهتر باید بدانید تقریباً به اندازه سدانهای پرفروش بازار نظیر سمند و ال ۹۰ خواهد بود. اما در صورت خواباندن صندلیهای ردیف دوم حدود هزار لیتر دیگر نیز به این فضا افزوده خواهد شد. ضمناً در صورت نیاز به فضای بار بیشتر، میتوان تا ۷۵ کیلوگرم بار روی سقف قرار داد که با نصب یک باربند آیرودینامیک این مورد قابل دسترس خواهد بود.

در مورد امکانات و آپشن های ب ام و iX1 باید این خبر خوب را بدهیم که هم سطح مناسبی از تجهیزات رانندگی نیمه خودران در این بیمر مدرن تعبیه شده و هم امکانات ایمنی- رفاهی پایهای در آن به طور تقریبا راضیکننده ارائه میشود. بر این اساس مهمترین تجهیزات و امکانات ب ام و ix1 پرشیا خودرو عبارتند از :
هدآپ دیسپلی، سامانه کنترل پایداری و کشش، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، نورپردازی داخلی، پد شارژر بیسیم تلفن همراه، ترمز پارک برقی و سیستم اتوهلد، مالتی مدیا لمسی یکپارچه با کلاستر دیجیتالی به صورت خمیده، پایش فشار باد تایرها (TPMS)، حسگرهای نور و باران، رادار هشدار برخورد از جلو (FCW)، سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، کروز کنترل هوشمند یا تطبیقی (ACC)، سامانه کمکی حرکت در ترافیک (TJA)، دستیار حرکت بین خطوط (LKA)، رادار هشدار نقطه کور (BSD)، ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)، سیستم ناوبری BMW، تنظیم برقی ۸ حالته صندلیهای جلو، دوربین ۳۶۰ و عقب، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، درب برقی صندوق عقب و… .
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - رادار خط خوان - ترمز اضطراری اتوماتیک - کنترل شروع حرکت در سربالایی |
امکانات رفاهی | شارژر بیسیم تلفن همراه - بازیافت انرژی اتوماتیک - تهویه اتوماتیک دو کاناله - فرمان کمکی برقی - کروز کنترل تطبیقی - رانندگی خودکار بین خطوط - نور بالای اتوماتیک - رینگ آلومینیومی - تریم داخلی چرم - ترمز پارک برقی - اتوهلد - هدآپ دیسپلی - جلو آمپر دیجیتال - سنسور نور - سنسور باران - رادار تابلوخوان - دوربین عقب - صندلی های برقی جلو با گرمکن |
مزایا و معایب
مزایا | کیفیت ساخت بالا - مهندسی پیشرفته - ایمنی خوب |
معایب | عدم عرضه در نسخه فول آپشن و قوی - نبود زیرساخت کافی جهت شارژ DC خودروهای برقی در مسیرهای برون شهری |
رقبای ب ام و iX1
در حال حاضر به دلیلی اینکه بحث ورود برقی ها به ایران به تازگی داغ شده، رقبای زیادی برای این خودرو نمی توان متصور بود اما با توجه به کلاس بدنه و تمام برقی بودن قوای محرکه ب ام و iX1، خودروهایی نظیر هوندا ENS1، آئودی Q5 ای ترون و آئودی Q4 ای ترون را می توان رقبای مهم این کراس اوور آلمانی به حساب آورد.
آلبوم تصاویر












سوالات متداول
بی ام و ix1 یک کراس اوور نسبتا جمعوجور لوکس برقی است که نیروی مورد نیاز آن به واسطه موتور الکتریکی به قدرت ۲۰۴ اسب بخار و گشتاور ۲۴۷ نیوتن متر به همراه یک گیربکس تک سرعته تامین میشود. انرژی این ماشین الکتریکی در باتری لیتیوم یون به ظرفیت ۶۸ کیلووات ساعت ذخیره میشود.
سامانه کنترل پایداری و کشش، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، هدآپ دیسپلی، نورپردازی داخلی، پد شارژر بیسیم تلفن همراه، ترمز پارک برقی و سیستم اتوهلد، مالتی مدیا لمسی یکپارچه با کلاستر دیجیتالی به صورت خمیده، پایش فشار باد تایرها (TPMS)، حسگرهای نور و باران، رادار هشدار برخورد از جلو (FCW)، سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، کروز کنترل هوشمند یا تطبیقی (ACC)، سامانه کمکی حرکت در ترافیک (TJA)، دستیار حرکت بین خطوط (LKA)، رادار هشدار نقطه کور (BSD)، پایش فشار باد تایرها (TPMS)، ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)، سیستم ناوبری BMW، تنظیم برقی ۸ حالته صندلیهای جلو، دوربین ۳۶۰ و عقب، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، درب برقی صندوق عقب و… از جمله امکانات این خودرو هستند.
مسافت قابل پیمایش خیلی کمی با توجه به اینکه ایران کشور پهناور است و فعلا زیر ساخت نداره توصیه نمیکنم
کشور زیر ساخت نداره؟!!!!
تصورت از زیر ساخت چیه؟؟؟؟؟
آسفالت جدب کننده آب دروغین
ماشین آلمانی میارن و میبرنش کشور چین موتور برقی تولید میکنه
حالا شد ماشین ایرانی میبرن کشور چین موتور برقی تولید کنه بفرسته بیاد ایران (╯°□°)╯︵ ┻━┻