پیکاپ موسو خان ؛ مشخصات فنی + معرفی
موسو خان نام یک پیکاپ دو دیفرانسیل کره ای از شرکت سانگ یانگ یا KGM است که توسط ایلیا خودرو در بازار عرضه می شود.




موسو خان نام یک پیکاپ دو دیفرانسیل کره ای از شرکت سانگ یانگ یا KGM است که توسط ایلیا خودرو در بازار عرضه می شود.
معرفی پیکاپ موسو خان
با اینکه بازار پیکاپ های دو دیفرانسیل در کشور ما در چند سال اخیر پیشرفت چشم گیری داشته اما همواره عدم حضور پیکاپ های دو دیفرانسیل غیر چینی در بازار خودرو کشور احساس می شد. خوشبختانه شرکت ایلیا موتور از این فرصت استفاده کرده و پیکاپی کره ای را با نام موسو گرند خان در بازار ایران عرضه می کند. موسو خان، پیکاپی دو دو دیفرانسیل سایز متوسط ساخت شرکت KGM یا همان سانگ یانگ سابق است که بر اساس پلتفرم سانگ یانگ رکستون در سال ۲۰۱۸ طراحی و عرضه شده و شرکت KGM در سال ۲۰۲۳ نسخه فیس لیفت آن را معرفی کرده است.
ریشه پیکاپ موسو خان به شاسی بلندی با همین نام بر می گردد که از سال ۱۹۹۳ تولید آن شروع شده و در بازار ایران نیز عرضه شده است.
در حال حاضر شرکت ایلیا موتور این خودرو را در دو نسخه signature و sahara در بازار ایران عرضه می کند که این دو تیپ به لحاظ فنی مشخصاتی یکسان داشته اما نسخه سیگنیچر به لحاظ آپشن و امکانات نسبت به نسخه ساهارا برتری دارد. به عبارت دیگر نسخه sahara تیپ پایه این خودرو در بازار ایران بوده و نسخه signature تیپ فول آپشن آن در ایران به شمار می رود.

در ادامه نگاهی به این پیکاپ جذاب خواهیم داشت.
طراحی بدنه پیکاپ موسو خان
به طور کلی نمی توان گفت سانگ یانگ موسو خان طراحی بروزی دارد اما به لحاظ طراحی نسخه فیس لیفت این خودرو شرایط بهتری دارد و نسخه فیس لیفت آن عملا نسخه پیکاپ کراس اوور رکستون محسوب می شود.
کاسه چراغ های این خودرو در نمای جلو به دلیل بهره مندی از گوشه های تیز طراحی تهاجمی را به وجود آورده و در بخش جلو پنجره کی جی ام موسو خان نیز به دلیل استفاده از خطوط موازی افقی، چهره ای عضلانی را به این خودرو داده است. به طور کلی سبک طراحی GO TOUGH، باعث جذابیت این خودرو شده و به سختی می توان از آن ایراد گرفت.

در نما های جانبی نیز طراحی خوبی را شاهد هستیم و نما های جانبی کی جی موبیلیتی موسو خان به لطف فرم طراحی فلاپ ها، گلگیر ها و خطوط طراحی به کار رفته در این بخش ها، همچنان طراحی عضلانی خود را حفظ کرده است. نا گفته نماند دیزاین رینگ های آلومینیومی این خودرو نیز باعث جذابیت بیشتر این خودرو شده است.
نکته ای که در این قسمت می توان به آن اشاره کرد طراحی کاملا جعبه ای شکل و بدون انحنا ردیف عقب این خودرو است که ممکن برای همه جالب نباشد.

اما سبک طراحی در بخش عقب ساده تر از دیگر قسمت های این خودرو است و اِلمان طراحی خاصی در این قسمت دیده نمی شود، با این حال گرافیک چراغ های عقب و سپر عقب پیکاپ موسو گرند خان کمی سادگی را از این بخش ها کاسته است.
در کل می توان گفت پیکاپ موسو خان سبک طراحی به نسبت خوبی داشته و طراحی زننده و آزاد دهنده ای را در این خودرو شاهد نیستیم.
مشخصات فنی پیکاپ سانگ یانگ موسو خان
پیکاپ موسو خان در بازار های جهانی با پیشرانه های متفاوتی عرضه شده است اما نسخه ای که توسط ایلیا خودرو در بازار ایران عرضه می شود مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری توربو با فناوری پاشش سوخت مستقیم (GDI) است که می تواند نهایتا ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند و در نهایت نیروی تولید شده را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت نشان آیسین به چرخ ها منتقل می شود.
طبق روال اکثر پیکاپ های دو دیفرانسیل، در محور جلو سانگ یانگ موسو گرند خان از سیستم تعلیق دابل ویشبون استفاده شده اما در محور عقب این خودرو به دلیل افزایش قابلیت های آفرودی و بیراهه نوردی شاهد استفاده از سیستم تعلیق مولتی لینک هستیم.
برند | سانگ یانگ (KG Mobility) |
مدل | موسو خان |
کلاس بدنه | پیکاپ |
سال تولید | ۱۴۰۳ |
حجم موتور | ۱۹۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربو شارژر TGDi |
قدرت | ۲۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
تعلیق جلو | دابل ویشبون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۵۰۹۵ میلی متر |
عرض | ۱۹۵۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۸۴۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۳۱۰۰ میلی متر |
وزن | ۲۱۸۴ کیلوگرم |
حجم باک | ۷۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۱۱.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۵۵/50R20 و ۲۵۵/60R18 |
شرکت عرضه کننده | صنایع خودروسازی ایلیا |
برند نشان مادر | سانگ یانگ (KG Mobility) |
کشور سازنده | کره جنوبی - ایران |
مسلما با توجه به حجم پیشرانه این خودرو و وزن آن نمی توان انتظار مصرف سوخت پایینی از کی جی ام موسو خان داشت و حتی مصرف سوخت میانگین آن می تواند بالای ۱۰ لیتر به ازای هر صد کیلومتر باشد.
طراحی داخل کابین و امکانات
در داخل کابین پیکاپ موسو خان با یک پیکاپ با کیفیت و پر آپشن روبرو می شویم که الحق و الانصاف جلوه بسیار خوبی دارد. با اینکه طراحی داخل کابین این خودرو چندان مدرن نیست اما به واسطه طراحی خوب و متریال با کیفیت می تواند هر بیننده ای را راضی نگه دارد.
از طرفی دیگر توجه به جزئیات و کیفیت مونتاژ اجزا کابین سانگ یانگ موسو خان از دیگر نکات مثبتی است که در کابین این خودرو دیده می شود.

از همه این موارد که بگذریم در کابین پیکاپ کی جی ام موسو خان می توان به نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا اشاره کرد که تاثیر به سزایی در دیزاین کابین این خودرو داشته و بسیاری از تنظیمات از طریق این نمایشگر انجام می شود. نکته قابل توجه دیگری که باید به آن اشاره کرد بهره مندی کابین این خودرو از نورپردازی داخل کابین است که فضای داخل کابین پیکاپ کی جی موبیلیتی را دل چسب تر می کند.

در انتها باید بگوییم که پیکاپ موسو گرند خان در بخش امکانات و آپشن نیز بسیار راضی کننده ظاهر می شود و امکانات بسیار خوب و کاربردی را در خود جای داده است که از جمله امکانات این خودرو می توانیم به؛ شش کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم کنترل پایداری ، سیستم کنترل کشش ، سیستم کمکی ترمز، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر مالتی مدیا، دریچه تهویه ردیف عقب، سنسور نور ، سنسور باران ، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، گرمکن و سرد کن صندلی های جلو، سیستم شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سرازیری، رادار نقطه کور و… اشاره کنیم.
بد نیست بدانید که در حال حاضر تصاویر گرفته شده از این خودرو از نمونه های اولیه و لو آپشن بوده و با نمونه هایی که در آینده در بازار ایران عرضه می شود تفاوت دارد.
تفاوت های میان تیپ های signature و sahara موسو گرند خان
همانطور که اشاره کردیم این دو تیپ در بخش مشخصات فنی تفاوتی با یکدیگر نداشته و عمده تفاوت میان این دو در بحث امکانات ایمنی و رفاهی است. یکی از مهم ترین تفاوت های میان این دو تیپ مربوط به چراغ های روشنایی است که در تیپ ساهارا از لامپ های هالوژن استفاده شده اما در نسخه سیگنیچر شاهد حضور لامپ های زنون در بخش روشنایی این خودرو هستیم.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در نسخه sahara موسو گرند خان از رینگ های ۱۸ اینچی آلومینیومی استفاده شده اما در تیپ signature رینگ های آلومینیومی ۲۰ اینچی دیده می شود. از طرفی نسخه سیگنیچر به عنوان تیپ فول آپشن پیکاپ موسو خان در رنگ های سبز متالیک، بژ متالیک، قرمز متالیک، سفید روغنی، مشکی متالیک و خاکستری متالیک قابل سفارش بوده اما نسخه ساهارا تنها در رنگ های مشکی متالیک، سفید روغنی، قرمز متالیک، خاکستری متالیک عرضه می شود.
در بخش امکانات ایمنی و رفاهی، امکاناتی نظیر؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، رادار نقطه کور، هشدار عبور ترافیک از عقب، هشدار خروج از خط، رادار هشدار خروج امن سرنشینان از خودرو و… از امکاناتی هستند که در تیپ سیگنیچر وجود دارند اما در نسخه ساهارا چنین امکاناتی دیده نمی شود.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | دو کیسه هوا (ساهارا) - شش کیسه هوا (سیگنیچر) - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار خط خوان (سیگنیچر) - رادار نقطه کور (سگنیچر) |
امکانات رفاهی | سانروف برقی - تریم داخلی چرم مصنوعی (ساهارا) - تریم داخلی چرم طبیعی (سیگنیچر) - صندلی های برقی جلو - گرمکن و سردکن صندلی های جلو - گرمکن صندلی های عقب - دوربین ۳۶۰ درجه (سیگنیچر) - دوربین عقب (ساهارا) - تنظیم وضعیت انتقال قدرت به چرخ ها - تهویه اتوماتیک دو کاناله (سیگنیچر) - تهویه الکتریکی دستی (ساهارا) - نمایشگر لمسی - کروز کنترل - جلو آمپر دیجیتال (سیگنیچر) - استارت دکمه ای - سنسور نور - سنسور باران - نور بالای اتوماتیک (سیگنیچر) - رینگ آلومینیومی ۲۰ اینچی (سیگنیچر) - رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی (ساهارا) - اپل کارپلی - اندروید اتو - چراغ های زنون (سیگنیچر) |
مزایا و معایب
مزایا | کیفیت ساخت و مونتاژ بالا - فضای مناسب کابین و بار - توان حرکتی مناسب - امکانات رفاهی و ایمنی مناسب نسبت به رقبا |
معایب | نبود برخی ویژگی های جدید خودران - قیمت بالاتر نسبت به پیکاپ ها |
قیمت پیکاپ موسو گرند خان
تیپ SAHARA
قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۴/۱۱) | بدون قیمت تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۴/۱۱) | ۲,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
تیپ SIGNATURE
قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۴/۱۱) | بدون قیمت تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۴/۱۱) | ۳,۱۹۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
رقبای پیکاپ موسو خان
متاسفانه در بازار خودرو کشور پیکاپ های کره ای حضور چندانی ندارند و عملا در حال حاضر پیکاپ سانگ یانگ موسوخان تنها پیکاپ کره ای است که در بازار ایران عرضه می شود. با این حال می توان برای پیدا کردن رقیبی برای این خودرو به سراغ پیکاپ های ژاپنی نظیر تویوتا هایلوکس رفت که متاسفانه نسخه صفر کیلومتر آنها به سختی در بازار پیدا می شود.
اما اگر بخواهیم این خودرو را با پیکاپ های مونتاژی و وارداتی رو در رو کنیم می توانیم از پیکاپ هایی نظیر؛ مکسوس استار H، کی ام سی T9، فوتون G7 و چانگان هانتر به عنوان رقبای کی جی ام موسو خان یاد کنیم که البته موسو خان به دلیل اصالت برند و کیفیت ساخت می تواند دست بالا را نسبت به رقبا داشته باشد.
آلبوم تصاویر




























سوالات متداول
این خودرو در بخش قوای محرکه خود مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با فناوری پاشش سوخت مستقیم (GDI) است که می تواند نهایتا ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند و در نهایت نیروی تولید شده را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت نشان آیسین به چرخ ها منتقل می شود.
از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ شش کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم کنترل پایداری ، سیستم کنترل کشش ، سیستم کمکی ترمز، پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر مالتی مدیا، دریچه تهویه ردیف عقب، سنسور نور ، سنسور باران ، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، گرمکن و سرد کن صندلی های جلو، سیستم شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سرازیری، گرم کن صندلی، رادار نقطه کور و… اشاره کرد.
پیکاپ سایز متوسط!!!؟؟؟؟؟
پنج متر ۴۰ سانت طول ماشینه
کلوت موتورش قدرتمندتره
خب چرا رکستون رو مونتاژ نمی کنید؟! بازار به اس یو وی بیشتر از وانت نیاز داره
چون خودروی پیکاپ به عنوان خودروی کار محسوب میشه و تعرفه هاش کمتره، در نتیجه سودش بیشتره. همه جا سخن از منفعت است.
قیمت ونحوه سفارش خودرو رو که ذکر نفرمودین اما فکر میکنم ماشین بسیار خوبی باشه امیدوارم بساط ماشینهای چینی ارابه های مرگ هر چه زودتر از ایران جمع شود .کاش ماهم بتونین یه موسوخان سوار بشیم
ایلیا خودرو برای بار چندم ماشین اشتباهی رو برای عرضه به بازار انتخاب کرده و اگر انقدر که هزینه رپورتاژ تبلیغات و هدایای رسانهای کرد، صرف تحقیقات بازار میکرد الان وضع این نبود! واقعا تصمیم گیرندگان این شرکت که اسمشو تریلی هم نمیکشه تو ایران زندگی نمیکنن؟ چرا ماشینهایی که میارن یکی از یکی بدتر و نامتناسبتر با بازار ایران هستن؟
فوق العادست
تو منطقه شما هم به مصطفی میگن موسو؟ یا منطقه ما اینطوریه. اسمش انگار مصطفی خان هست!