مقایسه تانک ۳۰۰ و مانیان ترا ؛ شاسیبلندهای آفرودی بازار مقابل یکدیگر

تانک ۳۰۰ و مانیان ترا دو SUV شاسی مستقل هستند که قابلیت بیراهه نوردی خوبی دارند. ما در این مطلب به سراغ مقایسه تانک ۳۰۰ و مانیان ترا دو رفته ایم.
در نبود خودروهای اصیل ژاپنی و آمریکایی، محصولات چینی در بازار ایران به سگمنت شاسیبلندهای واقعی آفرودی دو دیفرانسیل نیز راه پیدا کردهاند. در این بین، مانیان ترا یک نسخه از نیسان ترا محسوب میشود که توسط کمپانی دانگ فنگ چین به تولید میرسد. تانک ۳۰۰ نیز طی دو سه سال اخیر قابلیتهای آفرودی خود را در فضای مجازی به شدت به رخ حریفان کشیده و سعی دارد تا بدین ترتیب بخشی از بازار شاسیبلندهای ژاپنی و آمریکایی را حداقل در کشورهای در حال توسعه به نفع خود مصادره کند.


این دو خودرو در حال حاضر به بازار ایران آمدهاند و رقبای سرسختی برای هم محسوب میشوند. در نتیجه، در این مطلب به مقایسه تانک ۳۰۰ و نیسان ترا میپردازیم تا بدانیم این دو شاسیبلندهای آفرودی چینی چه قابلیتهایی نسبت به یکدیگر دارند و کدام یک برای مشتری ایرانی گزینه بهتری به حساب میآید.
درباره تانک ۳۰۰ و مانیان ترا
شرکت خودروسازی صاحبنام گریتوال چین در سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفت تا خودروهای شاسیبلند واقعی با شاسی نردبانی مستقل را برای رقابت با محصولات ژاپنی، به ویژه سری لندکروزر شامل پرادو، افجی و سایر خودروهای این رده به تولید برساند. در نتیجه برند WEY را معرفی کرد و تانک ۳۰۰ نیز اولین محصول این نشان تازهمتولدشده زیرمجموعه گریتوال محسوب میشد. اما به دلایل مرتبط با حوزه بازاریابی تصمیم گرفت تا نشان وی را کنار بگذارد و از سال ۲۰۲۱ به بعد تانک ۳۰۰ را با نشان اختصاصی TANK به بازار بفرستد. بعد از آن نیز محصولات دیگری به لیست تولیدات برند تانک اضافه شدند. شرکت شتابران خودرو این شاسیبلند چینی را برای عرضه در بازار ایران انتخاب کرده و آن را در سال ۱۴۰۳ به شوروم خود آورده است.

در طرف دیگر، شرکت مانیان وابسته به پرشیا خودرو نیز نسخه چینی نیسان ترا را به بازار ایران عرضه است. این محصول از پلتفرم و اتاق نیسان ترا استفاده میکند، اما موتور و طراحی داخلی آن به گروه خودروسازی دانگ فنگ تعلق دارد. نیسان ترا به عنوان نسل جدید پالادین در سال ۲۰۱۸ وارد بازار چین و سایر کشورها شد، اما طی سال ۲۰۲۳ نسخه ریبج شده آن با نام فنگدو پالادین در کشور چین به میدان آمد. شرکت مانیان خودرو نیز همین نسخه جدید را با نام مانیان ترا در کشور از سال ۱۴۰۳ عرضه کرده است.

ویدیوی معرفی تانک ۳۰۰
ویدیوی معرفی نیسان ترا
مقایسه طراحی بدنه تانک ۳۰۰ و مانیان ترا
طراحی بدنه تانک ۳۰۰ حالت جعبهای دارد و به محصولات کلاسیک نظیر تویوتا لندکروزرهای قدیمی نسل اول و دوم شباهت پیدا میکند. این حالت نئو رترو باعث میشود تا هم طرفداران سنتی طراحی این خودرو را بپسندند و هم افراد علاقهمند به طرحهای جدید نیز انتقاد چندانی به این طراحی جعبهای و باکسی نداشته باشند. البته اگر بخواهیم دقیقتر شویم، میتوانیم نشانههایی از شاسیبلندهای دو دیفرانسیل مشهور نظیر فورد برانکو، تویوتا افجی کروزر و جیپ رنگلر را نیز در لابلای خطوط طراحی تانک ۳۰۰ مشاهده کنیم.

مانیان ترا دقیقا همان شمایل شاسیبلند محبوب نیسان را به نمایش میگذارد، با این تفاوت که اثری از لوگوی نیسان در جلو و عقب آن دیده نمیشود. استایل این خودرو بر اساس طرحهای نسبتاً مدرنتر خانوادگی شاسیبلندهای شهری طراحی شده، با این تفاوت که هیبت و ابهت آن کاملاً مطابق با یک خودروی آفرودر و طبیعتگرد به نظر میرسد.

بنابراین هر دو خودرو جذابیتهای بالایی در بخش طراحی ظاهری ارائه میدهند، ولی استایل تانک ۳۰۰ حالت باکسی و رترو دارد که شاید بعضی از مشتریان آن را نپسندند. در طرف دیگر، طراحی بدنه نیسان ترا نیز به عنوان یک شاسیبلند امروزی خیلی مدرن نیست و این نکته میتواند تا حدودی روی نظر بعضی از مشتریان نسبت به طراحی بیرونی این خودرو تاثیر منفی داشته باشد، هرچند که در بازار فعلی ایران، شاسیبلندهای دو دیفرانسیل آفرودی جدید به تعداد کاملا انگشتشمار حضور دارند و مشتری خیلی نمیتواند روی ظاهر این دست خودروها انتقاد خاصی داشته باشد.
مقایسه مشخصات فنی نیسان ترا و تانک ۳۰۰
منبع نیرو در تانک ۳۰۰ از نوع ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت یا همان TGDi است که در همکاری با یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته (AT) میتواند قدرتی نزدیک به ۲۲۷ اسب بخار و ۳۸۷ نیوتنمتر گشتاور را به چرخهای این خودرو منتقل کند. لازم به گفتن نیست که به عنوان یک شاسیبلند آفرودی، تانک ۳۰۰ از سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل برخوردار بوده و راننده میتواند در شرایط سخت و افراطی حالت چهار چرخ محرک سبک و سنگین را نیز فعال کند.

طبق برآوردهای انجامشده، تانک ۳۰۰ با وزن حدود ۲۱۵۵ کیلوگرم میتواند ظرف مدت زمان ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو بنزین مورد نیاز خود را از یک باک ۸۰ لیتری تأمین میکند و میانگین مصرف سوخت آن در شرایط ایدهآل به طور ترکیبی برابر با ۹.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اندازهگیری شده است. قفل دیفرانسیل عقب به همراه زاویه ورود بیش از ۳۶ درجه و زاویه خروج در عقب بیش از ۳۷ درجه، باعث میشود تا قابلیتهای آفرودی تانک ۳۰۰ در حد مطلوبی قرار بگیرد. ضمناً نمونههای فول آپشن این خودرو از سیستم گردش در جای تانک یا همان یوتِرن نیز برخوردار هستند که اجازه مانور دادن بیشتری را به راننده در پارکینگها یا فضاهای باریک میدهد.
ترکیب فنی مانیان ترا نیز تقریباً مشابه تانک ۳۰۰ است؛ چرا که این خودرو هم به موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو شارژ با قدرت ۲۲۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۶۰ نیوتنمتر به همراه گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته، برای تأمین قوای محرکه اتکا کرده است.

شتاب صفر تا صد نیسان ترا به طور رسمی اعلام نشده، اما میتوان انتظار داشت که این شاسیبلند چینی-ژاپنی هم بتواند ظرف مدت زمان حدود ۱۰.۵ ثانیه یا کمی بیشتر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نیسان ترا حدود ۱۹۵۰ کیلوگرم وزن دارد، از یک باک سوخت ۷۳ لیتری استفاده میکند و میانگین مصرف بنزین آن در سیکل ترکیبی معادل ۷.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. نیسان ترا نیز دارای قفل دیفرانسیل عقب به همراه قفل دیفرانسیل مرکزی است و بنابراین از این جهت میتواند آفرودنوردی مناسبی ارائه دهد. با این حال، زوایای حمله و فرار آن نسبت به حریف پایینتر است که محدودیتهای کمی بیشتر را در عبور از مسیرهای سخت و ناهموار به دنبال دارد. هر دو خودرو از سیستم مستقل جناغی دوبل در جلو و مستقل مالتی لینک در چرخهای عقب خود استفاده میکنند که باعث میشود هندلینگ و کیفیت سواری در محدوده قابل قبول و مناسب برای سواریهای شهری یا آفرود قرار بگیرد.
خودرو | تانک ۳۰۰ | مانیان ترا |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۲ لیتر | ۲ لیتر |
توان خروجی | ۲۲۷ اسب بخار – ۳۸۷ نیوتن متر | ۲۲۸ اسب بخار – ۳۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ دنده اتوماتیک AT | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
انتقال قدرت | ۴ چرخ محرک | ۴ چرخ محرک |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۹.۵ ثانیه | – ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۹.۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۷.۴ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۷۰ کیلومتربرساعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۲۱۵۵ کیلوگرم | ۱۹۵۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۸۰ لیتر | ۷۳ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۹۰۳-۱۹۳۰-۴۷۶۰ میلیمتر | ۱۸۷۵-۱۸۵۰-۴۸۸۲ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۵۰ میلیمتر | ۲۸۵۰ میلیمتر |
حجم صندوق | – لیتر | ۱۰۲۷ لیتر |
مقایسه طراحی داخلی تانک ۳۰۰ و نیسان ترا
انصافا در بحث طراحی داخلی میتوان امتیاز بالایی به تانک ۳۰۰ داد. به نظر میرسد کابین این خودرو با الگوبرداری از مرسدس بنز جی واگن طراحی شده و نمای فوقالعاده لوکس و البته کاربردی را به نمایش میگذارد. سطح کیفی متریال به کار رفته در داشبورد و پنل درها نیز در رده بالایی قرار دارد که باعث میشود رضایت کاربران از این نظر به طور تقریباً کامل برآورده شود.
طراحی غربیلک فرمان، اهرم تعویض دنده و سایر المانها نیز در این خودرو بسیار دلچسب، مدرن و کاملاً جذاب احساس میشود.

در سوی دیگر اما، نمای داخل نیسان ترا در حد کراساوورهای جدید چینی و با سبک متعادل و نه چندان فانتزی طراحی شده که البته زیبایی مطلوبی ارائه میدهد، اما اصلاً به اندازه طراحی داخلی تانک ۳۰۰ لوکس و مرغوب به نظر نمیرسد.
در مورد میزان فضای کابین، به ویژه صندلیهای ردیف دوم، باید گفت که نیسان ترا به دلیل ابعاد و فاصله محوری بزرگتر میتواند راحتی بیشتری را برای سرنشینان، خصوصا افراد بلندقد در صندلیهای ردیف دوم به ارمغان بیاورد. این فضای بیشتر به محفظه صندوق عقب نیسان ترا هم گسترش پیدا کرده و باعث شده تا گنجایش این بخش از محصول مانیان تقریباً چیزی بیش از دو برابر ظرفیت صندوق عقب تانک ۳۰۰ باشد.

در نتیجه، با وجود آنکه کابین تانک ۳۰۰ از لحاظ طراحی و کیفیت نسبت به ترا در سطح بالاتری قرار میگیرد، اما کاربردپذیری و میزان فضای داخل کابین نیسان ترا بیشتر از شاسیبلند شتابران خودرو است.
مقایسه امکانات و تجهیزات نیسان ترا و تانک ۳۰۰
با وجود آنکه نیسان ترا امکانات کاربردی و نسبتا امروزی ارائه میدهد، اما از این نظر نسبت به تانک ۳۰۰ کمبودهایی داشته و نمیتواند به اندازه حریف تجهیزات متنوع در اختیار کاربران خود بگذارد. به عنوان مثال، در نیسان ترا هیچ یک از رادارهای هشداردهنده یا دستیار کمکی رانندگی و کروز کنترل تطبیقی وجود ندارد، اما تانک ۳۰۰ این موارد را در دسترس سرنشینان خود قرار میدهد.
ترمز پارک برقی و اتوهلد، سانروف، چراغها با فناوری LED، فرمان با سیستم کمکی برقی، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر لمسی مالتیمدیا به قطر ۱۰ اینچ، تنظیم ۸ حالته برقی صندلی راننده، ایزوفیکس، سیستم استارت-استاپ، کامپیوتر سفری، شارژر وایرلس، ایربگ راننده و سرنشین، کنترل پایداری، سامانه ضد واژگونی، سیستم کمکی ترمز برای چرخش درجا، سیستم ترمز کمکی، شیبسنج، کروز کنترل، حسگر پارک عقب، سنسور فشار باد تایرها، مهمترین تجهیزات نیسان ترا در ایران محسوب میشود.

اما تانک ۳۰۰ از تجهیزات متنوعتری سود میبرد که شاخصترین آنها به شرح زیر است:
چهار کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار خطخوان، ترمز اضطراری اتوماتیک، اخطار برخورد از جلو، سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل تطبیقی، صندلیهای برقی جلو، ماساژور صندلی راننده، رادار تابلوخوان، حفظ رانندگی بین خطوط، تهویه اتوماتیک دوکاناله، تریم داخلی چرم، نورپردازی کابین، جلو آمپر دیجیتال، استارت دکمهای، تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخها، نمایشگر لمسی، کروز کنترل آفرودی (کراس کنترل)، تنظیم حالت رانندگی، حفظ تعادل هوشمند، ۹ اسپیکر، قفل دیفرانسیل الکتریکی عقب، قابلیت تانک یوترن، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، دنده پشت فرمان، ترمز پارک برقی، اتوهلد و… .

خودرو | تانک ۳۰۰ | مانیان ترا |
کروز کنترل | دارد (تطبیقی) | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | دارد | ندارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | دارد | ندارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | دارد | ندارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | دارد |
کیسه هوا | دارد (۷ عدد) | دارد (۲ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | دارد | ندارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | دارد | ندارد |
شارژر وایرلس | ندارد | دارد |
دنده پشت فرمان | ندارد | ندارد |
اتوپارک | ندارد | ندارد |
آینههای تاشو برقی | دارد | ندارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | ندارد | ندارد |
نتیجهگیری: تانک ۳۰۰ ارزندهتر است یا مانیان ترا؟
مقایسه تانک ۳۰۰ با نیسان ترا مانیان به پایان رسید و به طور خلاصه میتوان اینطور نتیجه گرفت که اگر به دنبال یک خودرو با طراحی ظاهری کلاسیکتر، کابین لوکس و باکیفیتتر، امکانات متنوعتر، چابکی بیشتر و قابلیت آفرود کمی بهتر هستید و میخواهید ابعاد خودرو نیز تا حدودی برای مصارف شهری جمعوجورتر باشد، تانک ۳۰۰ شتابران خودرو میتواند انتخاب مناسبی برای شما محسوب شود.


در سمت دیگر، مانیان ترا کابین و صندوق عقب بزرگتری در اختیار شما میگذارد. همچنین این خودرو ضمن ارائه قابلیت آفرود و طبیعتگردی مناسب، از قیمت پایینتری نسبت به تانک ۳۰۰ در ایران سود میبرد. بنابراین، اگر چنین مواردی در اولویت شما قرار دارد، مانیان ترا هم انتخاب دلچسبی در بازار کنونی ایران و در نبود رقبای مطرح به شمار میرود.
یکی این جلوپنجره نیسان و لوگوشو از پرشیا خودرو بگیره!! رو این ماشین باید لوگو اصلش یعنی فنگدو نصب بشه. کدوم نیسانی همچین داشبورد و موتوری داره آخه؟ کافیه کد موتورش رو سرچ کنید و ببینید برای چه ماشینی توسعه داده شده. اونوقت یه عده میان میگن نه! این بهخاطر اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشیه!
تانک ۳۰۰ رو باید برد آفرود نه داخل شهر. مطمئنا دو بار بری آفرود باید بفروشیش