پایان زودهنگام عمر مرسدس بنز EQS؛ نسل بعدی S کلاس در دو نسخه بنزینی و برقی

مرسدس بنز تصمیم گرفته رویکردی ترکیبی را برای نسل آینده S کلاس در پیش بگیرد. این خودرو که همیشه به عنوان نمادی از لوکس بودن و فناوریهای پیشرفته شناخته میشود، در دو نسخه مختلف و با موتور احتراق داخلی (ICE) و الکتریکی (EV) عرضه خواهد شد. چنین اتفاقی به معنای آن است که باید با مرسدس بنز EQS پس از تنها یک نسل تولید، خداحافظی کنیم.
ظاهری مشابه، باطنی متفاوت
مدیرعامل مرسدس بنز، «اولا کالنیوس»، در مصاحبهای با مجله Autocar اعلام کرده که نسل جدید S کلاس در دو نسخه احتراق داخلی و الکتریکی عرضه خواهد شد. طراحی هر دو نسخه، چه از نظر داخلی و چه از نظر ظاهری، بسیار شبیه به یکدیگر خواهد بود. اما برخلاف ب ام و که برای سری ۷ و i7 از یک پلتفرم مشترک استفاده نموده، مرسدس بنز از پلتفرمهای جداگانه برای هر کدام از نسخههای S کلاس بهره خواهد گرفت.

بهرهگیری از پلتفرمهای متفاوت
انتظار میرود نسخه الکتریکی از نسل بعدی S کلاس بر روی پلتفرم MB.EA Large ساخته شود؛ پیشبینی شده نسخه درونسوز هم بر اساس یک نسخه ارتقا یافته از پلتفرم MRA تولید خواهد شد. این تفاوت در پلتفرمها به معنای این است که دو نسخه S کلاس از نظر ابعاد و فضای داخلی تفاوتهای قابل توجهی خواهند داشت. شاید بدانید پلتفرم مخصوص خودروهای الکتریکی معمولاً به مهندسان اجازه میدهد تا فاصلهی بین محورها را افزایش داده و فضای داخلی را بهبود ببخشند. اگر همه چیز طبق برنامه ریزیها پیش برود، نسل بعدی S کلاس حوالی سال ۲۰۳۰ معرفی خواهد شد.

آینده EQS و نسل جدید S کلاس
با این تغییرات، مرسدس بنز قصد دارد تا استراتژی جدیدی را برای محصولات خود پیاده کند. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، با عرضه نسل جدید S کلاس سدان برقی EQS تنها پس از یک نسل تولید از رده خارج خواهد شد. البته پیش از توقف تولید، این خودرو سال آینده اولین فیس لیفت خود را دریافت خواهد کرد. گفته میشود نسخه فیس لیفت EQS به فناوری ۸۰۰ ولتی مجهز شده و شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد آن فقط ۲۱ دقیقه زمان خواهد برد. همچنین در این نسخه ظرفیت باتری از ۱۰۸ به ۱۱۸ کیلووات ساعت افزایش خواهد یافت. به لطف این ارتقا، برد حرکتی EQS طبق استاندارد WLTP به ۸۲۲ کیلومتر خواهد رسید. اشتوتگارتی ها نسخه درونسوز S کلاس را نیز در سال ۲۰۲۶ بروز رسانی میکنند.

کاهش تولید و چالشهای آینده
با وجود این برنامههای بلندپروازانه، مرسدس بنز با چالشهایی در زمینه تقاضا برای S کلاس روبرو است. طبق آمار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، تحویل این سدان لوکس و پرچمدار با کاهش ۳۷ درصدی مواجه شده و الان فقط در یک شیفت تولید میشود. با این حال، مرسدس بنز با سرمایهگذاری بیشتر در بروز رسانی مدل درونسوز ازS کلاس امیدوار است تا بتواند به موفقیت بیشتری دست یابد.
خُب پس اگه پلتفرمهای جداگانه برای هر کدوم از نسخههای S کلاس بخواد استفاده کنه پس به نوعی فقط داره اسم EQS رو فقط تغییر میده، چون حتی اگه ظاهر این S کلاسها شبیه هم باشه، تفاوت پلتفرم باعث میشه همونطور که گفته شد برخلاف بیامو سری ۷ و i7 در حقیقت با دوتا ماشین متفاوت روبهرو باشیم.
همین جوریش بد بود ب
برقی هم کردن دیگه گند میخوره توش.🙁😄
مرسدس بهترینه
انقدر که این EQS نچسب و نخواستنی بود! ضمن این که از اون ترند هجوم به سمت ماشینهای برقی هم دور شدیم و سازندهها یکم سر عقل اومدن. امیدوارم نسل بعدی کلاس اس حداقل یه نسخه ۸ سیلندر درست حسابی داشته باشه.