اطلس پلاس اتوماتیک ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
اطلس پلاس نمونه ارتقا یافته با جعبه دنده اتوماتیک است که امکانات قابل توجهی داشته و توسط شرکت سایپا عرضه و تولید می شود.




اطلس پلاس نمونه ارتقا یافته با جعبه دنده اتوماتیک است که امکانات قابل توجهی داشته و توسط شرکت سایپا عرضه و تولید می شود.
معرفی اطلس پلاس
اطلس یکی از جدیدترین محصولات برند سایپا است که بر مبنای پلتفرم قدیمی X200 طراحی و تولید شده و عملا نسخه ارتقا و تغییر شکل یافته کوییک است. این خودرو در ابتدا قرار بود در چند تیپ S و G و E عرضه کند اما تیپ E که نسخه فول آپشن و اتوماتیک اطلس به شمار می رود با نام اطلس پلاس در بازار عرضه می شود. در ادامه می خواهیم نگاهی دقیق تر به این خودرو داشته باشیم و اطلس پلاس اتوماتیک را به طور کامل بررسی کنیم.
طراحی بدنه اطلس پلاس اتوماتیک
اگر بخواهیم نگاهی کلی به طراحی بیرونی اطلس پلاس بیاندازیم می توانیم بگوییم طراحی کلی این خودرو تفاوت چندانی با دیگر نسخه های این خودرو ندارد. نکته دیگری که می تواند نکته منفی برای این خودرو به حساب آید، استفاده از پلتفرم نه چندان بروز X200 است که در حقیقت همان پلتفرم تیبا است با این حال می توان گفت در میان تمام اعضای خانواده X200 بهترین طراحی دارد.

در نمای جلو این خودرو از چراغ های کشیده استفاده شده که طراحی خوبی دارد و چهره خوبی را به این خودرو داده است. از طرفی فرم طراحی جلو پنجره اطلس اتوماتیک در خطوط طراحی روی کاپوت باعث شده تا طراحی نمای جلوی این خودرو کمی خشن به نظر برسد که این موضوع می تواند به مذاق جوانان خوشایند باشد.
طراحی نماهای جانبی اطلس پلاس اتوماتیک، طراحی به نسبت ساده ای بوده و به سبک طراحی کوییک در نماهای جانبی بسیار نزدیک است. با این حال خطوط کرومی کار شده بر روی دستگیره و رکاب این خودرو در کنار رینگ های آلومینیومی توانسته کمی از سادگی طراحی این بخش ها بکاهد.

در طراحی بخش عقب اطلس پلاس از چراغ های دو قسمتی استفاده شده که جلوه بسیار خوبی را بخش عقب این خودرو داده است. نکته ای که در این قسمت می توان به آن اشاره کرد این است که نشان (+) در کنار نام اطلس قرار گرفته است که به نوعی سعی می کند تا با دیگر نسخه های اطلس تمایز ایجاد کند.
حتما بخوانید : ویدیو معرفی اطلس سایپا
مشخصات فنی اطلس پلاس
نیروی محرکه اطلس پلاس از پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر ۸ سوپاپ تنفس طبیعی یا همان M15GSI تامین می شود که می تواند روی هم رفته ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته مصنوعی CVT به چرخ های جلو منتقل کند.

با اینکه این خودرو نسخه ارتقا یافته کوییک محسوب می شود اما همچنان در چرخ های عقب از ترمز های کاسه ای استفاده شده که این موضوع می تواند نکته منفی برای این خودرو به حساب آید.
در محور جلو اطلس پلاس اتوماتیک از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده شده و در محور عقب این خودرو سیستم تعلیق سیستم تعلیق توییست بیم دیده می شود.
برند | سایپا |
مدل | اطلس پلاس |
کلاس بدنه | هاچ بک کراس |
سال تولید | ۱۴۰۳ |
حجم موتور | ۱۴۹۷ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۸ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۹۱ اسب بخار |
گشتاور | ۱۳۷ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | CVT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | توییست بیم |
طول | ۴۰۲۰ میلی متر |
عرض | ۱۶۸۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۵۳۷ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۴۱۰ میلی متر |
وزن | ۱۱۸۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۲ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۸۵/65R14 |
شرکت عرضه کننده | سایپا |
برند نشان مادر | سایپا |
کشور سازنده | ایران |
اطلس اتوماتیک دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و مصرف سوخت آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۸ لیتر اعلام شده است که عدد بسیار خوبی برای این خودرو به حساب می آید.
طراحی داخل کابین و امکانات
با پا گذاشتن به داخل کابین اطلس پلاس اتوماتیک می توان سبک طراحی بسیار خوبی را در میان تولیدات سایپا مشاهده کرد و می توانیم بگوییم که به لطف تریم دو رنگ شاهد طراحی یکنواخت نیستیم. یکی از بخش هایی که تاثیر به سزایی در طراحی داخل کابین این خودرو داشته است، فرم طراحی دریچه های سیستم تهویه است که به صورت دایره ای شکل طراحی شده است و رنگ کرومی آنها جلوه بسیار خوبی را به داخل کابین اطلس پلاس داده است.

نکته مثبت دیگری که در کابین اطلس پلاس اتوماتیک دیده می شود، سبک طراحی کلاستر آنالوگ این خودرو است که در دیگر خودرو های جدید سایپا دیده می شود و توانسته جلوه خوبی را به کابین این خودرو دهد.
با تمام این تفاسیر کیفیت متریال استفاده شده در داخل کابین این خودرو چندان بالا نیست که این موضوع می تواند نکته ای منفی در طراحی کابین اطلس اتوماتیک به حساب آید.
نکته منفی دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که فضای پای ردیف عقب نیز آنقدر زیاد نیست که با توجه به پلتفرم قدیمی اطلس پلاس اتوماتیک و همچنین کلاس طراحی این خودرو، نمی توان توقع زیادی از این خودرو داشت.

در کنار تمامی نکات مثبت و منفی این خودرو، نباید از امکانات ایمنی و رفاهی اطلس پلاس گذشت چرا که این خودرو نسبت به تمامی اعضای خانواده X200 بیشترین امکانات را داشته و اولین خودرویی در میان محصولات سایپا است که مجهز به رادار نقطه کور است. از دیگر امکانات این خودرو می توان به؛ ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سیستم کنترل پایداری، نشانگر تعویض دنده (GSI)، ایزوفیکس، سنسور پارک عقب، فرمان دی کات، خروجی USB، کفی سه بعدی، سنسور نور، سنسور باران، سانروف، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، استارت دکمه ای، دوربین دنده عقب، نمایشگر ۷ اینچی سیستم مالتی مدیا، تریم داخلی دو رنگ، شیشه دودی عقب، سنسور TPMS، دیلایت، کامپیوتر سفری، فرمان کمکی برقی و… اشاره کرد.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رادار نقطه کور |
امکانات رفاهی | سانروف برقی - تریم داخلی چرم و پارچه - فرمان کمکی برقی - کروز کنترل - محدودکننده سرعت - سنسور نور - رینگ آلومینیومی - آینه تاشو برقی - استارت دکمه ای - تهویه الکتریکی دستی - شیشه های عقب دودی - نمایشگر لمسی - سنسور پارک عقب - دوربین دنده عقب |
مزایا و معایب
مزایا | کیفیت مونتاژ بالاتر نسبت به کوییک و تیبا - امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول |
معایب | فناوری قدیمی پیشرانه - عدم توانایی حرکتی مناسب - حرکت های عرضی بیش از حد انتظار |
قیمت اطلس پلاس اتوماتیک
قیمت بازار (۱۴۰۴/۰۴/۱۱) | بدون قیمت تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۴/۰۴/۱۱) | ۶۸۴,۵۱۱,۰۰۰ تومان |
رقبای اطلس پلاس اتوماتیک
با توجه به کلاس طراحی و بازه قیمتی اطلس پلاس اتوماتیک نمی توان رقبای چندانی برای این خودرو پیدا کرد و اصلی ترین رقیب این خودرو، پژو ۲۰۷ است که نسخه معمولی آن هم توان بیشتری تولید می کند و هم به جعبه دنده AT مجهز است اما آپشن های کمتری نسبت به اطلس پلاس ارائه می دهد. البته باید در نظر داشت که پژو ۲۰۷ با پیشرانه TU3 جدا از بخش آپشن در بخش قوای فنی نیز رقابت را به اطلس پلاس می بازد.
آلبوم تصاویر






سوالات متداول
نیروی محرکه اطلس پلاس از پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر ۸ سوپاپ تنفس طبیعی یا همان M15GSI تامین می شود که می تواند روی هم رفته ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته مصنوعی CVT به چرخ های جلو منتقل کند.
از جمله امکانات این خودرو می توان به؛ ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سیستم کنترل پایداری، نشانگر تعویض دنده (GSI)، ایزوفیکس، سنسور پارک عقب، فرمان دی کات، خروجی USB، کفی سه بعدی، سنسور نور، سنسور باران، سانروف، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، استارت دکمه ای، دوربین دنده عقب، نمایشگر ۷ اینچی سیستم مالتی مدیا، تریم داخلی دو رنگ، شیشه دودی عقب، سنسور TPMS، دیلایت، کامپیوتر سفری، فرمان کمکی برقی، رادار نقطه کور و… اشاره کرد.
با گیربکس cvt و موتور ۸ سوپاپ عهد بوق هیچوقت به ۲۰۷ نمیرسه و بس
رقیب مستقیم و جدی برای ۲۰۶ تیپ ۲ هست
من فکر کنم عمرا بتونه با ۲۰۶ تیپ دو هم رقابت کنه چون ۲۰۶ یه ماشین فرانسوی هست عمرا به گرد پای ۲۰۶ هم نمیرسه بعد هم طراحی داخل و بیرون ۲۰۶ کجا و این کجا
من که کوییک پلاس اتومات داشتم فقط میدونم چه آشغالی میتونه باشه این ماشین چون موتور و گریبکس همونه،واقعا افتضاح، خدارو شکر که فروختم ولی خب دلم به حال خریدارش هم سوخت
به نظرم سه سیلندر توربو با گیربکس دو کلاچه تر باشه بهتره، باربندش هم مثل مدل جدید کنن (مثل خودروهای چینی) و البته اگزوز هاش رو متقارن کنن یا از اگزوز های فیک استفاده کنن (اونم مثل خودروهای چینی) اینطوری میشه نسخه هیبریدیش هم ساخت (مخصوصا هیبریدی گازسوز)
آدمی نگاه به محصولات ۲۰۲۴ و۲۰۲۵ شرکت آلمانی بنزمیندازه یکلحظه متوجه میشی انگاری داری خفه میشی بعدش متوجه میشی از شدت حیرت بدن روند تنفس اتوماتیک وار خودشو قاطی کرد/ حقم داره خوب بدن بیچاره( حیرت آور اینکه مثلا برای سال ۲۰۲۴/ کارگاه تولید بنز میباخ/ محصول حیرت آور خودشو زده( واحد بنز ماشین های مسابقه ای که با لامبورگینی رقابت کنه محصول خودشو زده( بنز کوهستان محصول خودشو زده تا با لندرکوروس رقابت کنه/ واحد لاکچری بنز خودشو زده/ واحد سفرشی ها بنزهای خودشونو زدن/ کارگاهی که بنزهای ضد گلوله ضد بمب برای مقامات کشورها میسازند کار خودشونو کردن/ خلاصه که انگار که سایپای ما ۲۵۸۰ سال از شرکت بنز عقبتره