هوندا با باتری جامد برد حرکتی خودروهای برقی را تا سال ۲۰۳۰ دو برابر می کند

هوندا در یک گام بزرگ به سوی خودروهای برقی پیشرفتهتر، تولید آزمایشی باتری جامد را به زودی آغاز میکند. کیجی اوتسو مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت ژاپنی در مراسم افتتاح خط تولید باتری جامد به خبرنگاران گفته با کمک این نوع باتری، برد حرکتی خودروهای برقی جدید تا دو برابر افزایش خواهد یافت.
سرمایهگذاری بزرگ برای فناوری پیشرفته
به گزارش آخرین خودرو، کارخانه تولید باتری جامد در فضایی به مساحت ۲۷,۴۰۰ متر مربع و در ساکورا سیتی قرار دارد. این کارخانه با بودجه ۴۳ میلیارد ین (معادل ۲۷۷ میلیون دلار) ساخته شده و قرار است از ژانویه ۲۰۲۵ تولید آزمایشی را شروع کند. هوندا تأکید کرده که بررسی فرآیند ساخت، فناوریها و هزینههای تولید باتری، مرحله بعدی این پروژه بوده و تولید انبوه از نیمه دوم دهه کنونی آغاز خواهد شد.

دستاوردهای باتری جامد
باتری جامد، به عنوان یکی از تحولات مهم در دنیای خودروهای برقی محسوب میشود. از دید آقای اوتسو این نوع باتریها میتوانند برد حرکتی را تا پایان دهه جاری دو برابر و تا دهه ۲۰۴۰ به ۲.۵ برابر افزایش دهند. برای درک بهتر باید گفت خودروهای برقی هوندا با باتری جامد قادر خواهند بود تا ۶۰۰ مایل یا ۹۶۶ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کنند. البته با توجه به چگالی انرژی بالاتر، ممکن است هوندا از این تکنولوژی برای کاهش اندازه و وزن پک باتری در خودروهای برقی خود نیز کمک بگیرد.
آقای اوتسو افزوده که باتری جامد با کاهش ۵۰ درصدی اندازه، کاهش ۳۵ درصدی وزن و کاهش ۲۵ درصدی هزینه تولید نسبت به باتریهای کنونی، میتواند نقش بسیار پررنگی در مقرون به صرفه تر کردن خودروهای برقی ایفا کند.

توسعه تولید و اهداف آینده هوندا
هوندا قصد دارد تا پنج سال آینده، تولید خودروهای برقی خود را به بیش از ۲ میلیون دستگاه در سال برساند. این شرکت پیشبینی کرده که تا آن زمان، خودروهای برقی و هیدروژنی ۴۰ درصد از فروش کل هوندا را تشکیل خواهند داد. کمپانی ژاپنی امیدوار است این رقم تا سال ۲۰۴۰ به صد درصد برسد.
استفاده گسترده از باتری جامد
باتری جامد هوندا تنها برای خودروهای برقی طراحی نشده است. این شرکت اعلام کرده که قصد دارد از این فناوری در سایر محصولات از جمله موتورسیکلتها و حتی هواپیماها استفاده کند. هوندا همچنین همکاریهایی با نیسان برای توسعه باتری و موتورهای برقی آغاز کرده و امکان فروش باتریهای تولیدی خود به دیگر برندها را نیز مدنظر دارد.
