موضوعات داغ روز:

بررسی موتورسیکلت هوندا فورزا ۷۵۰ مدل ۲۰۲۵

منتشر شده در 28 دی 1403 ساعت 10:00
نویسنده حسین باباپور
موتورسیکلت هوندا فورزا ۷۵۰ مدل ۲۰۲۵

شاید یاماها با معرفی مدل TMAX در سال ۲۰۰۱، رقابت در زمینه ظرفیت ماکسی-اسکوترها را آغاز کرده باشد، اما هوندا این رقابت را با مدل Integra 700 در یک دهه بعد به اوج رساند. حتی در سال ۲۰۲۵، مدل جدید هوندا فورزا ۷۵۰ به‌ عنوان نسخه‌ای مستقیم از این خط تولید، یکی از بزرگ‌ترین و سریع‌ترین ماکسی-اسکوترهای تاریخ باقی مانده است.

ما از اصطلاح «اسکوتر» برای این مدل با احتیاط استفاده می‌کنیم، چرا که فورزا، مانند مدل‌های پیشین خود، مرز بین موتورسیکلت و اسکوتر را به‌ شدت محو می‌کند. ظاهر آن اسکوتر گونه است، اما با وجود یک موتور دوقلوی ۷۴۵ سی‌سی بین پاها، از نظر فنی دیگر نمی‌توان آن را «استپ-ترو» دانست. در عین حال، به‌ جای استفاده از سیستم انتقال قدرت CVT معمول در اسکوترها، از جعبه‌دنده پیشرفته دو کلاچه (DCT) بهره می‌برد. با حداکثر سرعتی بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و بردی بیش از ۳۲۰ کیلومتر، این اسکوتر توانایی سفرهایی فراتر از بسیاری از موتورسیکلت‌های واقعی را دارد و در مدل 2025 بهتر از همیشه شده است.

هوندا فورزا ۷۵۰

مزایا و معایب

+کروز کنترل و تنظیم برقی شیشه جلو به‌ صورت استاندارد
+بهبود سیستم DCT برای کنترل بهتر در سرعت‌های پایین
+راحتی اسکوتر و عملکردی شبیه موتورسیکلت
– قیمت بالای موتورسیکلت با ظاهر اسکوتر

زین هوندا فورزا ۷۵۰ مدل 2025

انجین و عملکرد فنی

تاریخچه موتور Forza 750 به مدل‌های پیشین آن یعنی Integra 750 و Integra 700 برمی‌گردد که ریشه آن‌ها به مفهومی با نام New Mid در سال ۲۰۱۰ بازمی‌گردد؛ مفهومی که هوندا در آن زمان از آن به‌ عنوان «باز تعریف سفرهای دوچرخ» یاد کرد.
این ادعا شاید کمی اغراق‌ آمیز به نظر می‌رسید، اما اکنون با گذشت نزدیک به ۱۵ سال، روشن است که هوندا ایده‌ای درست را دنبال می‌کرده است. این ایده در سال ۲۰۱۲ و با عرضه مدل Integra 700 که تقریباً مشابه با نسخه مفهومی بود، به واقعیت پیوست.

در مدل 2025، موتور دوقلوی ۷۴۵ سی‌سی همچنان از همان طرح پایه استفاده می‌کند. این موتور با قدرت ۵۷.۸ اسب بخار در 6750 دور در دقیقه و گشتاور 69 نیوتن‌ متر در 4750 دور در دقیقه طراحی شده تا به جای تمرکز بر عملکرد، روی بازدهی و اقتصادی بودن تمرکز کند. این موتور با جعبه‌دنده DCT جفت شده است، سیستمی که به دلیل امکان تعویض دنده بدون وقفه، در تولیدات هوندا موفقیت چشمگیری کسب کرده است.

در نسخه 2025، سیستم DCT بهبود یافته تا عملکرد نرم‌تری در سرعت‌های پایین ارائه دهد که برای کاربران فورزا ۷۵۰ بسیار مهم است. مانند گذشته، این جعبه‌دنده دارای حالت‌های تمام‌اتوماتیک و دستی است که برتری قابل توجهی نسبت به اسکوترهای معمولی با سیستم CVT ارائه می‌دهد. حالت‌های اتوماتیک شامل چهار برنامه متفاوت است که با افزایش دور موتور، زمان تعویض دنده را تغییر می‌دهد و با حالت‌های رانندگی شامل Rain، Standard، Sport و User ترکیب شده است.

مدل جدید هوندا فورزا ۷۵۰

هندلینگ و سیستم تعلیق هوندا فورزا ۷۵۰

شاسی Forza 750 مشابه مدل‌های دیگر خانواده NC است که نخستین بار در کنار Integra 700 معرفی شدند. این شاسی از نوع فولادی الماسی شکل است، اما برخلاف ظاهر اسکوتر، تعلیق و ترمزهای آن حتی از مدل NC750X با طراحی موتورسیکلتی هم پیشرفته‌تر هستند.

این مدل مجهز به دو شاخ‌ های معکوس USD و کالیپرهای ترمز شعاعی است. چرخ‌های آلیاژی جدید ۳×۳ نیز اضافه شده‌اند؛ چرخ جلو ۱۷ اینچی و چرخ عقب ۱۵ اینچی هستند. وزن این مدل نسبت به نسخه قبلی تنها یک کیلوگرم افزایش یافته و به 236 کیلوگرم با مخزن پر می‌رسد. مشخصات کلی شاسی شامل فاصله محوری بلند 1580 میلی‌متری است که از NC750X بزرگ‌تر است، اما کمی کوتاه‌تر از X-ADV. شعاع گردش آن نیز با 2.8 متر برابر با X-ADV است و هندلینگ مناسبی در محیط‌های شلوغ ارائه می‌دهد.

مشخصات Forza 750

راحتی سواری و مصرف سوخت

مدل Forza شاید یک اسکوتر باشد، اما به اندازه‌ای بزرگ و سریع است که می‌تواند نقش یک ماشین تورینگ مسافت طولانی را ایفا کند. بنابراین، راحتی در این مدل از اولویت‌های اصلی است. ارتفاع کم صندلی با 790 میلی‌متر، دسترسی به این مدل را در مقایسه با X-ADV و NC750X آسان‌تر کرده است. در مدل 2025، هوندا یکی از نقدهای اصلی به مدل‌های قبلی را با افزودن شیشه جلوی قابل تنظیم و البته برقی برطرف کرده است.

این شیشه جدید، که حدود 10 سانتی‌متر عریض‌تر از نسخه قبلی است، زاویه‌ای بیش از 10 درجه و ارتفاعی معادل 120 میلی‌متر را پوشش می‌دهد. مشابه با تورینگ‌ های گران‌تر، این شیشه به صورت خودکار در هنگام خاموش کردن موتور به پایین‌ترین موقعیت خود می‌رود تا در هنگام پارک کردن، اسکوتر جمع‌ و جورتر به نظر برسد. عملکرد حافظه، شیشه را هنگام شروع حرکت دوباره به موقعیت قبلی بازمی‌گرداند، اما تنها زمانی که سرعت از 5 کیلومتر بر ساعت فراتر رود.

مشابه مدل‌های جدید X-ADV و NT1100، شیشه جلو و بخش زیادی از بدنه این اسکوتر از ماده Durabio، یک پلی‌ کربنات زیستی، ساخته شده است. همچنین میزان استفاده از پلاستیک بازیافتی در بخش‌های دیگر بدنه افزایش یافته است.

علاوه بر ارائه طراحی جدید در مدل 2025، هوندا ادعا می‌کند این تغییرات تنظیم آینه‌ها را آسان‌تر کرده و حفاظت در برابر باد را بهبود داده است، بدون اینکه حجمی اضافه شود که ممکن است عملکرد این اسکوتر را در محیط‌های شهری تحت تأثیر قرار دهد.

از نظر اقتصادی، موتورهای سری NC همیشه عملکرد اقتصادی بالایی داشته‌اند و این مورد در Forza 750 نیز صدق می‌کند. بر اساس آمار رسمی، این اسکوتر مصرف سوختی معادل 78.5 مایل بر گالن (معادل 3.6 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) دارد که با توجه به ظرفیت مخزن 13.2 لیتری، می‌تواند با یک بار سوخت‌گیری حدود 365 کیلومتر را طی کند.

ویژگی جدید کروز کنترل ممکن است دستیابی به این حداکثر بازدهی را آسان‌تر کرده و در سفرهای طولانی و یکنواخت فشار کمتری به راننده وارد کند. این سیستم توسط دکمه‌های جدید روی دسته فرمان کنترل می‌شود و نرم‌افزار آن با سیستم انتقال قدرت DCT یکپارچه شده است.

طراحی Forza 750

تجهیزات مدل 2025 هوندا فورزا ۷۵۰

ویژگی‌هایی نظیر نمایشگر TFT با پیوند نوری، سیستم کلید هوشمند (Smart Key) برای روشن کردن موتور، باز کردن درب مخزن سوخت و قفل صندلی، و سیستم هشدار توقف اضطراری که هنگام ترمز شدید چراغ‌های راهنما را چشمک‌زن می‌کند، از نسل قبلی این مدل به نسخه 2025 منتقل شده‌اند. با این حال، تغییراتی جدید نیز در این مدل ارائه شده است.

از جمله این تغییرات می‌توان به پورت USB-C جدید اشاره کرد که اکنون به جای زیر صندلی، روی دسته فرمان نصب شده تا دسترسی به آن راحت‌تر باشد. همچنین یک دکمه چهارطرفه ساده‌تر و دارای نور پس‌زمینه برای کنترل منوهای نمایشگر افزوده شده است.

ترکیب این سیستم با گوشی هوشمند و اپلیکیشن Honda RoadSync امکان استفاده از سیستم مسیریابی گام‌به‌گام را فراهم می‌کند. علاوه بر این، اگر از کلاه ایمنی مجهز به بلوتوث استفاده کنید، می‌توانید موسیقی را کنترل کرده و تماس‌های تلفنی را مدیریت کنید.

مشخصات فنی Forza 750

حجم موتور: 745 سی‌سی
قطر و کورس سیلندر: 77 میلی‌متر × ۸۰ میلی‌متر
آرایش موتور: دوقلو خطی با زاویه احتراق ۲۷۰ درجه
مشخصات موتور: 8 سوپاپ، تک میل‌ سوپاپ بالا، خنک‌ شونده با مایع
قدرت: 57.8 اسب بخار (۴۳.۱ کیلووات) در 6750 دور بر دقیقه
گشتاور: 69 نیوتن‌ متر در 4750 دور بر دقیقه
انتقال قدرت: 6 سرعته، دو کلاچه نیمه‌ اتوماتیک، انتقال زنجیری
میانگین مصرف سوخت: 3.6 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
ظرفیت مخزن سوخت: 13.2 لیتر
حداکثر برد: 365 کیلومتر
کمک‌راننده: کنترل کشش، ABS، حالت‌های رانندگی مختلف
شاسی: فولادی الماسی شکل
تعلیق جلو: دوشاخ معکوس ۴۱ میلی‌متری با ۱۲۰ میلی‌متر حرکت
تنظیمات تعلیق جلو: ندارد
تعلیق عقب: تک‌شوک با بازوی نوسانی Pro-Link، با ۱۲۰ میلی‌متر حرکت
تنظیمات تعلیق عقب: ندارد
ترمز جلو: 2 دیسک ۳۱۰ میلی‌متری با کالیپرهای شعاعی چهار پیستونه
ترمز عقب: دیسک ۲۴۰ میلی‌متری با کالیپر تک پیستونه
چرخ جلو / تایر: رینگ پره‌ای با تایر 120/70-R17
چرخ عقب / تایر: رینگ پره‌ای با تایر 160/60-R15
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع): 2200 میلی‌متر × ۷۹۰ میلی‌متر × 1480 میلی‌متر
فاصله محوری: 1580 میلی‌متر
ارتفاع صندلی: 790 میلی‌متر
وزن: 236 کیلوگرم (با مخزن پر)

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “بررسی موتورسیکلت هوندا فورزا ۷۵۰ مدل ۲۰۲۵”

  1. ناشناس گفت:

    ما ایران موتور فقط د.ژییست پنچ می توانیم ۲۵۰ سوارش.ویم پس دروغ نگوید

    ۱
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.