هفت خودرو ملی ؛ سمند کشور های مختلف را بشناسیم

در این مقاله، قصد داریم به بررسی مفهوم خودروی ملی و معرفی هفت نمونه از اولین خودروهای ملی کشورهای مختلف بپردازیم .
صنعت خودروسازی بهعنوان یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی و صنعتی در هر کشور شناخته میشود. در میان پیشرفتهای متعددی که کشورهای مختلف در این صنعت داشتهاند، طراحی و تولید خودروهای ملی همواره یکی از اهداف کلیدی بوده است. خودروی ملی نهتنها نماد تواناییهای صنعتی و مهندسی یک کشور است، بلکه غرور ملی و هویت فرهنگی آن کشور را نیز به نمایش میگذارد.
مفهوم خودروی ملی چیست؟
مفهوم خودروی ملی زمانی مطرح شد که کشورها در پی کاهش وابستگی به واردات و نمایش توانمندیهای صنعتی خود بودند. یک خودروی ملی باید از مرحله طراحی و مهندسی گرفته تا تولید و تأمین قطعات، کاملاً در داخل کشور انجام شود. هدف این خودروها چیزی فراتر از سود اقتصادی بود؛ آنها بهعنوان یک نماد ملی شناخته میشدند.
این مفهوم برای اولین بار در دهه ۱۹۳۰ توسط آلمان و فرانسه بهصورت جدی مطرح شد. در آلمان، دولت هیتلر پروژه «فولکسواگن بیتل» را آغاز کرد که بعدها به پرفروشترین خودروی تاریخ تبدیل شد. در فرانسه نیز پس از جنگ جهانی دوم، شرکتهایی مثل سیتروئن و رنو خودروهایی طراحی کردند که نشاندهنده بازسازی صنعتی این کشور بودند.

در آسیا، مفهوم خودروی ملی کمی دیرتر مطرح شد. کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی ابتدا با الگوبرداری از خودروهای اروپایی و آمریکایی شروع به کار کردند، اما بهسرعت توانستند محصولات مستقل و ملی خود را عرضه کنند. تولید خودروی ملی نهتنها باعث رشد اقتصادی این کشورها شد، بلکه هویت صنعتی آنها را تقویت کرد.
یکی از مهمترین دلایل تولید خودروی ملی، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی بود. این خودروها نشاندهنده عزم و ارادهای ملی برای رقابت با غولهای خودروسازی جهان بودند. حال بیایید با هفت نمونه از این خودروها که آغازگر داستانهای موفقیتآمیز بودهاند، آشنا شویم.
هفت نمونه از اولین خودروهای ملی
ژاپن: تویوتا ایای (Toyota AA)

در دهه ۱۹۳۰، ژاپن در تلاش بود تا جایگاه خود را در میان کشورهای صنعتی تثبیت کند. تولید «تویودا ایای» در سال ۱۹۳۶ اولین گام جدی این کشور در مسیر خودروسازی بود. این خودرو با الهام از مدلهای آمریکایی مانند شورلت طراحی شد، اما ویژگیهای خاصی داشت که آن را برای بازار ژاپن مناسب میکرد.
«تویودا ایای» دارای یک موتور شش سیلندر با حجم ۳٫۴ لیتر و قدرت ۶۵ اسب بخار بود. این خودرو بهعنوان اولین خودروی ملی ژاپن شناخته میشود و توانست توجه بازار داخلی را به خود جلب کند. این موفقیت باعث شد تویوتا بهعنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان مسیر خود را آغاز کند.
آلمان: فولکسواگن بیتل (Volkswagen Beetle)

فولکسواگن بیتل یکی از نمادینترین خودروهای ملی جهان است. این خودرو که در سال ۱۹۳۸ به دستور دولت آلمان و طراحی فردیناند پورشه تولید شد، هدفش ایجاد وسیلهای ارزان و کارآمد برای عموم مردم بود.
بیتل با یک موتور ۱٫۱ لیتری و قدرت ۲۵ اسب بخار طراحی شده بود. پس از جنگ جهانی دوم، این خودرو به نمادی از بازسازی آلمان تبدیل شد و در مجموع بیش از ۲۱ میلیون دستگاه از آن تولید شد. داستان بیتل نشان میدهد که چگونه یک خودروی ملی میتواند تأثیر عمیقی بر فرهنگ و اقتصاد یک کشور داشته باشد.
فرانسه: سیتروئن ۲CV

پس از جنگ جهانی دوم، فرانسه نیاز به خودرویی داشت که ارزان، کاربردی و برای کشاورزان مناسب باشد. سیتروئن ۲CV که در سال ۱۹۴۸ معرفی شد، دقیقاً برای همین هدف طراحی شده بود. این خودرو با یک موتور دو سیلندر ۳۷۵ سیسی و قدرت ۹ اسب بخار توانست نیازهای قشر کمدرآمد را برآورده کند.
۲CV با بیش از ۵ میلیون دستگاه تولید، به یکی از موفقترین خودروهای تاریخ فرانسه تبدیل شد. طراحی خاص و انعطافپذیری آن باعث شد که حتی در زمینهای ناهموار نیز عملکرد خوبی داشته باشد.
هند: هندوستان موتورز امبسیدور (Hindustan Motors Ambassador)

امبسیدور که در سال ۱۹۵۸ معرفی شد، بر اساس مدل بریتانیایی موریس آکسفورد طراحی شده بود. این خودرو به دلیل دوام بالا و قیمت مناسب بهسرعت به محبوبترین خودروی هند تبدیل شد.
امبسیدور به مدت چندین دهه در هند تولید شد و به نمادی از استقلال صنعتی این کشور تبدیل گردید. این خودرو همچنین در میان مقامات دولتی و عموم مردم به محبوبیت زیادی دست یافت.
کره جنوبی: هیوندای پونی (Hyundai Pony)

کره جنوبی با معرفی هیوندای پونی در سال ۱۹۷۵ توانست جایگاه خود را در بازار جهانی تثبیت کند. این خودرو که با همکاری مهندسان ژاپنی طراحی شده بود، به دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالا مورد توجه قرار گرفت.
پونی مجهز به یک موتور ۱٫۲ لیتری بود و توانست با صادرات به کشورهای مختلف، نام هیوندای را به یک برند جهانی تبدیل کند. این خودرو نقطه شروعی برای رشد سریع صنعت خودروسازی کره جنوبی بود.
چین: هونگچی CA72 (Hongqi CA72)

در سال ۱۹۵۸، چین با تولید «هونگچی CA72» وارد دنیای خودروسازی شد. این خودرو که برای مقامات بلندپایه طراحی شده بود، نشاندهنده جاهطلبیهای چین در ورود به این صنعت بود. هونگچی CA72 با طراحی لوکس و ویژگیهای منحصربهفرد، به نمادی از قدرت و استقلال این کشور تبدیل شد. تلاش چینی ها جواب داد و بعد از سالها ،به بازار های مختلف راه پیدا کردند، هونگچی H5 یکی از محصولات این کمپانی چینی است که توسط بی ام کار عرضه شده است.
ایتالیا: فیات بالیلا (Fiat Balilla)

ایتالیا با تولید «فیات بالیلا» در سال ۱۹۳۲ وارد عرصه خودروسازی شد. این خودرو با قیمت مناسب و طراحی ساده توانست به موفقیتی بزرگ دست یابد و پایهگذار پیشرفتهای بعدی فیات باشد.
هرکدام از این خودروها نهتنها تأثیر عمیقی بر اقتصاد و صنعت کشور خود داشتند، بلکه راه را برای موفقیتهای بزرگتر در آینده هموار کردند. سوالی که اینجا پیش می آید این است ، سمند که خودروی ملی ایرانی که در ده ۸۰ توسعه یافت، اصلا خودروی ملی بود و اصلا تاثیرات و دستاورد های آن بر اقتصاد و صنعت ایران چه بود؟
سمند گامی بزرگ برای خودرو سازی ایرانی بود ولی سیاست گذاری اشتباه و تعیین اولویت های دیگر باعث شد این راه ادامه نداشته باشد و ما بعد از سمند تا ۲۰ سال آنچنان خودرو متفاوتی نداشته باشیم.
آیا زمان عرضه مدل و شکل جدید خودرو سمند نرسیده است؟
24 سال همینجوری
نه داداش باید کلا پلتفورم از رده خارج بشه
هنوز۲۵سالدیگهجاداره
الان شرکت هونگچی یه خودرویی رو تولید میکنه به نام هونگچی L5 که ابعادش بزرگ تر از هونگچی CA72 هست ولی شکل ظاهرش کاملا شبیه هونگچی CA72 هست
یعنی واقعا سمند خودروی ملیه؟
یعنی تموم قطعات سمند در ایران تولید میشه
موتور. گیربکس. سیلندر
بقول خودتون خودروی ملی خودرویی است که تموم قطعات در کشور تولید کننده تولید شود
متاسفم برای این حسن انتخاب… انتخاب سمند بعنوان خودرو ملی… کارهایی که روی اطاق سمند انجام شده گویی شما لباسی که برتن دارید همان باشد داعما شلوار عوض کنید.. و خودرو را با آویز سنگین وسنگین تر کنید… متأسفانه تنها کار خوبی که روی خودرو سمند انجام شد نصب موتور EF7 روی آن بود موتوری پر قدرت و کم مصرف با قابلیت گاز سوزی… ولی مشکل اطاق و ارگونومی پابرجاست وقابل رقابت با خانواده پژو نیست ضمن اینکه پژو یک لوگوی شناخته شده بین المللی است ومحصولات آن یک برند هست که همه میشناسندش… که متأسفانه کنار رفت.
خودرو سمند در اصل اصالت انگلیسی داره که شرکت برشکسته این کشور در فیلیپین بوده که با مزایده گذاشتنه این بدنه و شاستی کپی پژو ایران خریداری کرده و نتیجه نابلدی مهندسین ایران خودرو و طراحی های اشتباه این اشغال رو ملی کردن
کی گفته سمند خودروی ملیه؟
کدوم قطعه ش مال برگرفته از خارجیا نیس؟
سمند حتی چراغاش هم ملی نیست
ن موتور ن گیربوکس ن بدنه هیچش
فقط پلاکش ملیه
بدنش مال کجاست
کلا فلکس پاسات (فولکس واگن)ساخت۲۰۰۰ رو اومدن یک آرم ایران خودرو رو بهش زدن.
بدنش ساخت فولکس واگن هستش.
سلام وقتتون بخیر
شما از کجا خرید میکنید و یا چیو جشن میگیرید که به علم اقتصاد یا (اقتصادی) رو Economy میگید..
آقای مثلاً بافرهنگ
خودرو ملی ایران باید به روز رسانی شود
من اینطوری که از یک نفر شنیدم و مطمئن هم هستم که درسته خودروش واسه یا اسپانیا یا انگلیسی و ایران فقط نقشه با حالا هرچیز که شما اسمش رو میزارید رو خریداری کرده و به اسم ماشین ملی میکنه تو پاچه و آستین مردم
خودرو ساخت شرکت فولکس واگنه ایران فکر کنم امتیازش رو خریده اون زمان که در اصل امتیاز فولکس پاسات سال۲۰۰۰ هستش.
چه خودرویی اونم ملی همشون کپی هستن بیشتر وسایل چینی بی کیفیت تو ایران چیز خاصی تولید نمیشه یه موتور سمند همون پراید فقط زحمتی کشیدن بزرگترش کردن که ابروشون نره یکم قیافه عوض کردن ایران همیشه از اخر اول هستش تو همه چیز