موضوعات داغ روز:

مرسدس بنز اقرار کرد ؛ نمایشگرهای بزرگ، معیار کیفیت و لوکس بودن نیستند !

منتشر شده در 07 اسفند 1403 ساعت 15:05
نویسنده سعید علیپور
نمایشگرهای بزرگ خودرو

در گذشته، کیفیت مواد به کار رفته، دقت مونتاژ و پیشرانه‌ های بزرگ و قدرتمند جزو معیارهای اصلی برای تشخیص یک خودروی لوکس بودند. اما در سال‌های اخیر، خودروسازان تلاش کرده‌اند با استفاده از نمایشگرهای پرتعداد و بزرگ، تعریف نوینی از خودروهای لوکس امروزی ارائه کنند. مرسدس بنز اگرچه در این زمینه جزو پیشگامان به حساب می‌آید، اما اذعان کرده که یک خودروی لوکس نباید فقط با نمایشگرها تعریف شود.

حالا همه خودروها دارای نمایشگرهای بزرگ هستند

به گزارش آخرین خودرو، گوردون واگنر مدیر طراحی مرسدس بنز در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه ABC News صریحاً گفته که «نمایشگرها لوکس نیستند.» وی تأکید کرده که استفاده از نمایشگرها دیگر حتی یک نوآوری هم محسوب نمی‌شود، زیرا امروزه تقریباً تمامی خودروها دارای نمایشگرهای بزرگ و متعدد هستند. این اظهارات در حالی بیان شده که مرسدس با نمایشگر سرتاسری هایپر اسکرین پایه‌گذار روندی جدید در صنعت خودرو شد! شاید بدانید این نمایشگر در حقیقت متشکل از سه نمایشگر به هم پیوسته بوده و در مجموع اندازه‌ای برابر با ۵۶ اینچ دارد. سدان برقی EQS نخستین مدلی است که به این نمایشگر مجهز شد. 

آقای واگنر معتقد است مرسدس بنز برای حفظ جایگاه خود در بین برند های لوکس باید به جنبه‌های دیگری نیز توجه کند. وی در این رابطه گفته:

«ما باید لوکس بودن را فراتر از نمایشگرها تعریف کنیم. به همین دلیل، روی هنر ساخت و پیچیدگی طراحی تمرکز کرده‌ایم. ما تلاش زیادی برای بهتر کردن خودرو های‌ مان انجام می‌دهیم.»

چالش‌ نمایشگرهای بزرگ در خودروهای لوکس

یکی از مشکلاتی که نمایشگرهای بزرگ به همراه دارند، تجربه کاربری نه‌چندان خوب از نظر نرم‌افزاری است. آقای واگنر در این ‌باره گفته:

«نرم‌افزارها در سطح مطلوبی نیستند. وقتی یک نمایشگر بزرگ دارید، باید محتوای جذابی هم برای آن فراهم کنید. از این رو ما در حال توسعه محتوای سرگرم‌ کننده‌ تر و خاص‌تر هستیم.»

نمایشگرهای بزرگ خودروهای لوکس

علاوه بر این، نمایشگرهای بزرگ باعث حذف دکمه‌های فیزیکی از داشبورد می‌شوند که برخی از مشتریان، آن‌ها را به دکمه‌های لمسی ترجیح می‌دهند. همچنین، رد اثر انگشت روی نمایشگرهای لمسی، حاشیه‌های ضخیم نمایشگرها و نورپردازی‌های اغراق‌شده داخل کابین، از دیگر مشکلاتی هستند که به گفته بسیاری از کارشناسان، به جای افزودن حس لوکس بودن، بیشتر فضای خودرو را شبیه به یک کلوب شبانه در دهه ۹۰ میلادی می‌کنند!

ادامه حضور هایپر اسکرین در نسل آینده S کلاس

با وجود انتقادات، مرسدس بنز قصد ندارد استفاده از هایپر اسکرین را متوقف کند. در سال ۲۰۲۶، سدان پرچمدار S کلاس دستخوش یک فیس‌ لیفت اساسی خواهد شد. این بروز رسانی شامل استفاده از نمایشگری مشابه با هایپر اسکرین EQS می‌شود. در حال حاضر، S کلاس دارای یک نمایشگر مرکزی بزرگ است، اما مرسدس تصمیم گرفته طراحی داخلی این سدان لوکس را با پرچمدار برقی خود همسو کند.

هوش مصنوعی در طراحی خودرو؛ آینده یا تهدید؟

یکی دیگر از نکات جالب این مصاحبه، دیدگاه صریح واگنر درباره استفاده از هوش مصنوعی در طراحی خودرو است. وی در پاسخ به این سوال که آیا هوش مصنوعی می‌تواند در طراحی خودروها نقش داشته باشد، با لحنی طنزآمیز گفت «در حال حاضر، ۹۹ درصد از خروجی‌های هوش مصنوعی به درد نمی‌خورند!»

با وجود این، مدیر طراحی مرسدس بنز پیش‌بینی کرده که در آینده، هوش مصنوعی پیشرفت چشمگیری خواهد داشت و حتی ممکن است طراحی خودروها را به‌ طور کامل بر عهده بگیرد. وی در این رابطه اظهار کرده:

«فکر می‌کنم طی ۱۰ سال آینده، بیشتر فرایند طراحی توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود و طراحان خودرو به عناصری قدیمی تبدیل خواهند شد. جانشین من احتمالاً یک ماشین خواهد بود که نسبت به حقوق دریافتی من قیمت خیلی پایین‌تری دارد!»

ویدیو های پیشنهادی

۲ Responses to “مرسدس بنز اقرار کرد ؛ نمایشگرهای بزرگ، معیار کیفیت و لوکس بودن نیستند !”

  1. هادی گفت:

    یه جوری نوشتین مرسدس بنز اقرار کرد انگار گرفتین شکنجه اش کردین ازش اعتراف کردین اونم این حرف رو گفته. 😂
    خب معلومه نمایشگر های بزرگ به معنای کیفیت بالا و لوکس بودن نیستن.
    نمونه اش یه سری ماشین های چینی گمنام که اندازه یه تلویزیون نمایشگر دارن ولی کیفیتشون متوسطه.

    ۳
    ۲
  2. حجت‌اله براهنی گفت:

    حذف کردن دکمه‌های فیزیکی که منجر به حذف طراحی داشبورد شد، فقط یه راه بود برای ارزون‌تر کردن طراحی و تولید خودرو! برخلاف باور عمومی، صفحه‌نمایش بزرگ که همه چیز اونجا کنترل بشه، برای تولید کننده ارزون‌تر درمیاد. شرکت‌ها با جایگزین کردن این صفحه‌ها، ارگونومی رو که به فراموشی سپردن و میزان خطای تولید و خرابی دکمه‌های فیزیکی رو کم کردن.

    ۳
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.